Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6263
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

30. apr 2018, 20:36

Flot arbejde, tommel op herfra :)

Jeg synes bremsekraften er temmelig dårlig på 9-3 og ng900. Den er som regel fin de første 10.000 efter bremserne er fornyet, men så synes jeg den kræver meget pedaltryk for at der sker noget.

Jeg prøver ellers at holde dem godt ved lige ved at lave 1-2 katastrofeopbremsninger hver dag,
Måske man skulle prøve det med en hovedcylinder fra en 9-5. I min mors 9-5 synes jeg bremserne føles meget bedre.

Jeg kører nu med Black Diamond skiver og klodser foran og jeg synes ikke bremserne er mærkbart bedre end med originale skiver/klodser.

Mit primære problem var dog dårlig/forsinket bremseevne i regnvejr hvilket de slidsede skiver til dels afhjælper. Til gengæld lyder det som et sygt hjulleje hver gang man bremser lidt hårdt ned :(

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

1. maj 2018, 07:30

Takker.
Det værste var at rense kaliberen for rust, således at malingen havde noget at binde på.
Men en hammer, og en vinkel sliber så gik det nogenlunde stærkt.
Med hensyn til Bremsepedalens hårdhed, så laver en 9-5 10 % højere tryk i hydraulikken, end en 9-3 ved samme pedaltryk.
Efter mine beregninger. Og jeg undersøgt hvad der skulle til for at bygge det om.
Forstærker og hovedcylinder fra en højrestyret 9-5, og en adapterplade til væske beholderen, Således den bliver vinklet riktigt, og et par nye bremserør. Samt ombygning af vakuum rør.
En lidt større ombygning, for 10% højre hydraulik tryk, og en blødere bremse pedal.
Så det blev fravalgt, da de lidt større skiver burde give lidt mere bremsekraft.
Om det så er rigtigt, det kan jeg ikke udtale mig om, da mine gamle forbremser var totalt smadrede.
Men den bremser fint, Og det er nemt at finde det rette pedaltryk, ift. hvor meget man vil bremse.
Det med at bremsene bliver dårlige over tid, det er meget normalt. Specielt i dag hvor rens af bremser ikke indgår i service planen.
Egentligt så burde man rense bremserne hvert forår. :wink:
Lyden er blevet stærkt formindsket, efter coatingen på skiverne er blevet kørt af, men den er stadig irriterende ved kraftige nedbremsninger.
Og jeg skal lige have adskilt en side igen, da jeg havde glemt at kontrollere om de inderste klodser sidder i den rigtige side :roll:
Der er forskel på højre og venstre inderste bremsklods :oops:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

6. maj 2018, 09:04

Det blev så til højre forhjul af igen.
For udskiftning af denne
2018-05-05 12.13.23.jpg
Inderste bremseklods var desværre riktigt monteret :(
2018-05-05 11.06.28.jpg
Hjul boltene sad sindsygt fast igen, Selvom de er smurt med fedt, og spændt med 110 nm. for en uge siden.
De går løs med en tydelig knæk lyd, og dette værktøj.
2018-05-05 13.07.35.jpg
Prøver nok med nye bolte, da de gamle er meget rustne, og slidte :lol:
Mht. lyddæmpning, er jeg blevet meget lun på denne pakke løsning.
https://www.au2tek.dk/pi/SILENT-COAT-%2 ... 4618_.aspx

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

10. maj 2018, 16:08

Et beslag bliver til.
Som i rigtige mænd bruger ikke skabelon :roll:
Som en del af lyd opgraderingen har jeg købt et komponent sæt, med en bas/mellem tone til dørren, og en løs diskant,
med tilhørende delfiltre.
Og her startede udfordringen filtrene var store og tunge, ikke noget man bare gemmer under instrument bordet.
Så hvorfor ikke placere dem hvor original forstærkeren sidder.
Det burde kug give fordele. der er plads, og ledningerne til dørene er monteret der.
Men der skal fabrikeres et beslag, og trækkes lidt ekstra ledning.
2018-05-10 09.06.41.jpg
Indledene opmåling.
2018-05-10 09.22.59.jpg
Mål overført til et stykke karosseri plade.
2018-05-10 10.24.51.jpg
Pladen klar til Lidt gummihud, De ekstra huller er letnings huller, og slet ikke at måle nissen havde været på spil. :roll:
2018-05-10 10.30.45.jpg
Tørre tid :lol:
2018-05-10 11.50.12.jpg
Monteret

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. maj 2018, 17:00

Fik lavet delfiltrene helt færdigt, og det er noget af det bedste lednings montering jeg har lavet :roll:
2018-05-11 13.36.02.jpg
Fik en sms fra DHL at min pakke var ankommet, eller nærmere 5 sms'er, jeg troede de var blevet stive.
Men nej det var 5 kolli :)
2018-05-12 11.07.30.jpg
Så det skulle straks afprøves. Højre fordør adskilt.
2018-05-12 11.19.21.jpg
Noget senere.
2018-05-12 12.57.08.jpg
Meget senere
2018-05-12 13.48.03.jpg
Fortsættelse følge :wink:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. maj 2018, 17:10

Lidt mere klip og klistre.
2018-05-12 14.31.32.jpg
Jeg må sige at der er noget af det bedste materiale jeg har arbejdet med.
Og døren lyder som en Roll Royce, når den lukkes, bare ærgerligt at bag døren klapre mere når fordøren lukkes :P
Og højtaler adapterne passede selvfølgelig ikke, selvom jeg havde brugt lang tid på nettet. :twisted:
2018-05-12 11.51.27.jpg
Så det bliver nok en gammel bordplade, der må stå for skud, til en spacer der passer 8)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

19. maj 2018, 17:04

En 50 år gammel 25 mm bordplade blev slagtet.
Og det blev tørretid.
2018-05-13 10.15.31.jpg
De gamle højtaler stik blev slagtet, og fik et par stik der passer på de nye.
Og højtalerne blev monteret.
2018-05-13 13.47.11.jpg
bilen blev samlet, og jeg må sige lydforbedringen er markant.
De bageste højtalere bliver helt væk, og det var dem der stod for de dybe toner før.
Og der er lidt sjovt når fordøren lukkes så er det bagdøren der rasler.
Diskanterne er ikke monterede ennu da det bvlev hverdag igen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

19. maj 2018, 17:31

Så blev det weekend igen.
Så et par beslag blev konstrueret.
2018-05-19 11.07.01.jpg
Diskant holdere, så mens gummihuden tørrede.
Så kunne jeg jo lige lyddæmpe reservehjuls brønden.
Da det ingen nytte gør når det ligger i bagagerummet.
2018-05-19 12.06.31.jpg
Fandt lidt rust da bilen er gammel, så det skal behandles først :shock:
Så siderne fik lidt dæmpning.
2018-05-19 13.14.24.jpg
Det er langt fra færdigt, da efter fordørene er bagagerumme det viktigste sted, da det er her subwooferen kommer til at leve.
Og jeg begynder at forstå hvorfor der ikke er mange biler med ekstra lyddæmpning.
Det tager bare tid, og man er altid i tvivl om det bliver som forventet.
Og det er dyrt :wink:
Ca, 4000 kr for mellem løsningen til en stor bil.
Så jeg håber at resultatet bliver godt, nå jeg en dag bliver færdig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SAAB FREAK
Kontakt:
Geografisk sted: Herlev
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. maj 2018, 10:29

Dejlig med lidt opdatering på vogntøjet :D
Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Mike :D
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. maj 2018, 12:55

Det er altid rat med forbedringer, specielt når man kan mærke, eller høre dem :D
I dag blev reservehjuls baljen færdig, og den fik lidt ekstra på bagpanelet.
Diskanterne blev monteret rettet ind imod bakspejlet.
Og min fine kineser radio besluttede sig for at nu ville den ikke tænde :evil:
Så nu må jeg se hvordan deres garantiordning virker, lige umiddelbart virker det ikke lovende.
Reservehjulet blev monteret, og det skal være et 16 tomme hjul, grundet forbremserne, og da jeg ikke er tilhænger af et nødhjul, så fik et vinterhjul lov til at agere prøveklud.
2018-05-21 10.28.21.jpg
Resultat gulvet bliver hævet med 6 cm. når det bliver færdigt.
2018-05-21 10.27.51.jpg
Ud at køre uden radio.
Og den er blevet væsentlig mere støjsvag i kabinen, så de 24 timer jeg har brugt er ikke helt spildt.
Hjemme igen så fandt jeg en gammel Sony radio, Og der blev loddet lidt flere ledninger på min blæksprutte adapter. :oops:
Jeg trøster mig med at det hele er midlertidigt. :lol:
2018-05-21 11.15.12.jpg
Men lydforbedring er enorm, Når man tænker på at 2 højtalere i instrument border er blevet udskiftet, med et par diskanter.
Og den har fået et par højtalere i fordørene.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

9. jun 2018, 15:38

Denne øjebæ skal væk !!!!
2018-06-09 10.17.59.jpg
Så der blev indkøbt lidt dele, og jeg mangler 2 adaptere til gps og dab+ ledningerne :roll:
2018-06-08 16.38.26.jpg
Den gamle antenne blev afmonteret, et lidt større projekt i denne varme, og jeg fandt ud af hvorfor jeg havde vand i bagagerummet.
2018-06-09 11.17.07.jpg
Nogen der kan spotte hullerne ?
Utroligt at himmelen ikke er jordslået, eller faldet ned, som de gamle 900 modeller havde en tendens til.
Monteringen var ganske nem, der kræves dog en ekstra hånd når man spænder antennen fast, da den kan dreje i hullet.
Skumtape blev klistret omkring alle stik, og ledningerne blev klistret fast i taget, vil helst undgå rasle lyde. :wink:
2018-06-09 11.16.45.jpg
Og der blev vasket lidt plastic komponenter, utroligt så beskidte de kan blive :roll:
Monteret antenne, jeg tror nok den er større end original antennen, men det er også tre antenner i en.
2018-06-09 12.38.16.jpg
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"