9-3 t 2003 hverdagsbilen
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Operation topstykke står for døren.
Så først lidt forberedelse, maling af ventildæksel Have udgaven.
Rensning, hvad har vi på hylden ? Ovnrens, og en Stål grydesvamp, efterfulgt med vask i sulfo, og skylning i vand. Tørre tid
Grunding med en ætsende primer Tørretid igen
Lige før middag, og tid til lidt farve, det blev en metalsort Lang tørretid
Næste formiddag Tid til lidt slibning Det færdige resultat Nu skal det bare hærde, og voksbehandles.
MVH
Morten
Så først lidt forberedelse, maling af ventildæksel Have udgaven.
Rensning, hvad har vi på hylden ? Ovnrens, og en Stål grydesvamp, efterfulgt med vask i sulfo, og skylning i vand. Tørre tid
Grunding med en ætsende primer Tørretid igen
Lige før middag, og tid til lidt farve, det blev en metalsort Lang tørretid
Næste formiddag Tid til lidt slibning Det færdige resultat Nu skal det bare hærde, og voksbehandles.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Hærdning
Resultatet efter en gang autovoks Dette lille projekt, er på ren amatørbasis, med en forventet levetid på ca. 2 år, før det ligener lort.
Ideelt burde det have været renset i en varmt vands rensemaskine, hvorefter det blev glasblæst, og malet professionelt.
Men så havde regningen været på ca. 2000 kr.
Ift. 4 timers effektivt arbejde og ca. 150 kr.
MVH
Morten
Efter 14 dage så ville agurk planten have mere plads Resultatet efter en gang autovoks Dette lille projekt, er på ren amatørbasis, med en forventet levetid på ca. 2 år, før det ligener lort.
Ideelt burde det have været renset i en varmt vands rensemaskine, hvorefter det blev glasblæst, og malet professionelt.
Men så havde regningen været på ca. 2000 kr.
Ift. 4 timers effektivt arbejde og ca. 150 kr.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Ferie og operation topstykke
Selv kæden ser fin ud Da det er ferietid, besluttede jeg mig for at rense og male lidt småting, Ryggen er desværre ikke ny længere Malet med biltamas alufælg maling.
MVH
Morten
Lidt senere efter en tur i biltema
Utroligt så fin den inden i med 330 k. kmSelv kæden ser fin ud Da det er ferietid, besluttede jeg mig for at rense og male lidt småting, Ryggen er desværre ikke ny længere Malet med biltamas alufælg maling.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Dagen i dag gik med lidt mere rens og maling, og den bliver 3 farvet
Topstykket afmonteret og Blokken er klar til montering, jeg har haft en blanding af atf olie og acetone i cylinderne siden fredag, for at opløse gamle forbrændings rester, og olie rester, og der virke forbavsende godt Grunden til et andet topstykke, dels knækkede pindbolte, men også et olieforbrug, håber at et topstykke med 120k km ikke er så slidt Rensebordet Slidt kæde måske, hvor mange takker før den er slidt op?
MVH
Morten
Og en tur til Biltema igen, da jeg havde glemt torx toppen på arbejdet
Topstykket afmonteret og Blokken er klar til montering, jeg har haft en blanding af atf olie og acetone i cylinderne siden fredag, for at opløse gamle forbrændings rester, og olie rester, og der virke forbavsende godt Grunden til et andet topstykke, dels knækkede pindbolte, men også et olieforbrug, håber at et topstykke med 120k km ikke er så slidt Rensebordet Slidt kæde måske, hvor mange takker før den er slidt op?
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Stemnings billeder
Tørreskuret Værkstedet MVH
Morten
Tørreskuret Værkstedet MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Da der er lovet regn så var det på tide at få røven i gear.
Start kl 8 med at rense div paknings rester af, og maling rester.
Lidt i et var toppen, og indsugningsmanifolden på. Hvorfor den blev malet aner jeg ikke, den er nærmest usynlig når alt er monteret.
To time senere og det meste er monteret
Ventil dæksel pakningen drillende som sædvanligt, Jeg kunne skyde den svensker der har lavet det design Klar til at køre olietryk.
Og det tog meget lang tid, så den lider nok af til stoppet olie si sygen.
Men den kom da igang, med megen røg, og klikkende ventiler, det lød som en gammel diesel.
Efter ca 15 min i tomgang, og en kort prøvetur, så kørte og lød den perfekt.
Håber på at denne øvelse har kureret mit olie forbrug, og lettere oliespild.
MVH
Morten
Start kl 8 med at rense div paknings rester af, og maling rester.
Lidt i et var toppen, og indsugningsmanifolden på. Hvorfor den blev malet aner jeg ikke, den er nærmest usynlig når alt er monteret.
To time senere og det meste er monteret
Ventil dæksel pakningen drillende som sædvanligt, Jeg kunne skyde den svensker der har lavet det design Klar til at køre olietryk.
Og det tog meget lang tid, så den lider nok af til stoppet olie si sygen.
Men den kom da igang, med megen røg, og klikkende ventiler, det lød som en gammel diesel.
Efter ca 15 min i tomgang, og en kort prøvetur, så kørte og lød den perfekt.
Håber på at denne øvelse har kureret mit olie forbrug, og lettere oliespild.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Det næsten færdige resultat, løb tør for maling, og en motorvask er stærkt tiltrængt.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Utroligt hvad man kan lave hjemme på terrassen med relativt små midler.
Malingen på ventildækslet ser fint ud. Det pynter gevaldigt i stedet for det matte grå som de jo får med alderen.
MVH Mads
Malingen på ventildækslet ser fint ud. Det pynter gevaldigt i stedet for det matte grå som de jo får med alderen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Tak for responsen
Der er tider hvor jeg tror det er min hemmelige dagbog jeg skriver i
Men tilbage til projektet. Da jeg adskilt indsugnings manifolden for rens og maling, Så fandt jeg dette rør. Helt unikt. Det sidder kun på og 9-3, og åbenbart kun på LEV motorer.
En standart der blev indført i Californien.
På Sabbsk hedder det et luftfordelings rør, i mine øjne ligner det en unødvendig restriktion, og blev afmonteret.
I håbet om mere effekt.
MVH
Morten
Der er tider hvor jeg tror det er min hemmelige dagbog jeg skriver i
Men tilbage til projektet. Da jeg adskilt indsugnings manifolden for rens og maling, Så fandt jeg dette rør. Helt unikt. Det sidder kun på og 9-3, og åbenbart kun på LEV motorer.
En standart der blev indført i Californien.
På Sabbsk hedder det et luftfordelings rør, i mine øjne ligner det en unødvendig restriktion, og blev afmonteret.
I håbet om mere effekt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
MVH Mads
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Det kunne godt virke sådan. Jeg har lagt mærke til at indlæg i projekttråde ikke kommer frem på "Seneste emner" i kolonnen øverst til højre på siden men kun på listen midtfor nederst. Det er ikke så hensigtsmæssigt og jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor så jeg eksperimenterer lidt. Men måske det bliver rettet med en opdatering senere.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
En lille update.
Det ser ud til at jeg fik løst de fleste problemer med reparationen.
Ikke mere olie griseri fra ventildæksel, og kædestrammer.
Ikke mere blå røg fra udstødningen efter gentagende koldstarter.
Udluftnings slangen til krumtaphus ventilationen er helt tør og ren efter 300 km.
Det ser ud til at jeg fik løsnet stempel ringene
Forbedret benzin økonomi, bruger en halv liter mindre pr 100 km, ifølge forbrugs måleren.
Efter et par tankfulde så bliver det reelle forbrug vist, men det ser ud til at er aero bruger lidt mere benzin
Men den mangler effekt. Opensid siger at jeg ikke rammer den luftmasse den burde vist som Mreq.
Den viser kun 840 g/s og burde ramme 920 g/s.
Jeg skal have kontrolleret op spændingen af speeder kablet.
MVH
Morten
Det ser ud til at jeg fik løst de fleste problemer med reparationen.
Ikke mere olie griseri fra ventildæksel, og kædestrammer.
Ikke mere blå røg fra udstødningen efter gentagende koldstarter.
Udluftnings slangen til krumtaphus ventilationen er helt tør og ren efter 300 km.
Det ser ud til at jeg fik løsnet stempel ringene
Forbedret benzin økonomi, bruger en halv liter mindre pr 100 km, ifølge forbrugs måleren.
Efter et par tankfulde så bliver det reelle forbrug vist, men det ser ud til at er aero bruger lidt mere benzin
Men den mangler effekt. Opensid siger at jeg ikke rammer den luftmasse den burde vist som Mreq.
Den viser kun 840 g/s og burde ramme 920 g/s.
Jeg skal have kontrolleret op spændingen af speeder kablet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Efter 14 år på de danske veje så kunne bag lyddæmperen ikke mere.
Da min pris på u originale original dele var det samme som et sports system i sverige.
Så blev der bestilt et system fra Maptun
Rørhalen så enorm ud, men monteret på bilen er den ikke så meget Brian Men jeg gemmer den originale hvis jeg bliver træt af den anden.
Lydmæssigt er den ikke så slem, lidt mere brum end en tæt original.
Og bilen føles mere kvik, men det kan være placebo effekten, eller den gamle var faldet sammen.
Da bilen var på lift alligevel, så skiftede jeg den bageste krængningsstabilisator, med en opgraderet fra Abbot.
Denne sammen med et solidt ophæng til tandstangen, og 17 tommer hjul med ordentlige dæk.
Har forvandlet bilen fra en trist familiecontainer, til noget man tør presse lidt rund i svingene, og den ligger stabilt på motorvejen, selvom resten er standart komponenter.
MVH
Morten
Da min pris på u originale original dele var det samme som et sports system i sverige.
Så blev der bestilt et system fra Maptun
Rørhalen så enorm ud, men monteret på bilen er den ikke så meget Brian Men jeg gemmer den originale hvis jeg bliver træt af den anden.
Lydmæssigt er den ikke så slem, lidt mere brum end en tæt original.
Og bilen føles mere kvik, men det kan være placebo effekten, eller den gamle var faldet sammen.
Da bilen var på lift alligevel, så skiftede jeg den bageste krængningsstabilisator, med en opgraderet fra Abbot.
Denne sammen med et solidt ophæng til tandstangen, og 17 tommer hjul med ordentlige dæk.
Har forvandlet bilen fra en trist familiecontainer, til noget man tør presse lidt rund i svingene, og den ligger stabilt på motorvejen, selvom resten er standart komponenter.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Bil ferie igen
Alle der har, har haft en SAAB fra 1999 til 2004 har sikkert hørt om olie slam i bundkarret problemet.
Der stopper sugesien, med smadret motor til følge.
Med 330k på uret, og 14 år på vejen, så bliver man lidt nervøs for hvordan det ser ud.
Så ned med bundkarret. Ca. 3 timer senere, og det var spild af tid Den fik et nyt sugerør, bare for at være sikker Renset og klar til montering Forrøret blev opgraderet, så helt spild af tid var det ikke Det kræver lidt mere justering da det sidder meget tæt på forbroen,
MVH
Morten
Alle der har, har haft en SAAB fra 1999 til 2004 har sikkert hørt om olie slam i bundkarret problemet.
Der stopper sugesien, med smadret motor til følge.
Med 330k på uret, og 14 år på vejen, så bliver man lidt nervøs for hvordan det ser ud.
Så ned med bundkarret. Ca. 3 timer senere, og det var spild af tid Den fik et nyt sugerør, bare for at være sikker Renset og klar til montering Forrøret blev opgraderet, så helt spild af tid var det ikke Det kræver lidt mere justering da det sidder meget tæt på forbroen,
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Værkstedet da jeg ikke ville svine fliserne med olie.
Morten
MVHMorten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Forrøret er det pga. HK eller problem med forrør? Jeg tænker du nu har 3 tommer hele vejen inkl. Kat?
Puha kender godt til den type værksted, det kan lade sig gøre, men synes ikke det er sjovt.
Mvh
Troels
Puha kender godt til den type værksted, det kan lade sig gøre, men synes ikke det er sjovt.
Mvh
Troels
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Kunne du sænke forbroen uden at have en "kran" på motoren?
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Mads ingen kran blev brugt.
Motoren står på de forreste ophæng, der er boltet i karossen, og det bageste der står på forbroen bliver ikke sænket meget.
Fremgangs måden.
Beskyttelses pladerne bag kofanger fjernes, hvis de stadig findes
Nederste del af højre inderskærm afmonteres
Forrøret fjernes
De bageste bolte bliver afmonteret, og monteret igen så de har fat i ca. en cm. af møtrikken i vognbunden.
De forreste bolte afmonteres.
Derefter løsnes de midterste bolte skiftevis, indtil de kan afmonteres.
Forbroen sænkes. og bundkarret kan afmonteres
MVH
Morten
Motoren står på de forreste ophæng, der er boltet i karossen, og det bageste der står på forbroen bliver ikke sænket meget.
Fremgangs måden.
Beskyttelses pladerne bag kofanger fjernes, hvis de stadig findes
Nederste del af højre inderskærm afmonteres
Forrøret fjernes
De bageste bolte bliver afmonteret, og monteret igen så de har fat i ca. en cm. af møtrikken i vognbunden.
De forreste bolte afmonteres.
Derefter løsnes de midterste bolte skiftevis, indtil de kan afmonteres.
Forbroen sænkes. og bundkarret kan afmonteres
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Troels
Forrøret blev indkøbt da prisen var rigtig, og ja det er 3" fra turbo til bagsæde med kat. Oprindeligt ikke fordi jeg behøvede det, til den lille effektforøgelse jeg har planer om, men fordi jeg "KU"
Fik kørt en lidt længere tur i dag, og Den er som forvandlet, bedre trækkraft ved alle omdrejninger, bedre speeder respons.
Jeg er vældig glad, endelig føles det som 200 hk.
Da det er sommer ferie, solskin, og varmt blev det tid til en øl eller to på terrassen.
Og tid til lidt eftertanke.
Da jeg købte den i det sene efterår, der trak den helt ok, og benzinøkonomien lå på 9,2 l pr 100 km.
Hen over vinteren blev økonomien forværret til omkring 11,2 l pr. 100 km.
I første omgang ikke noget at blive nervøs for, da den normalt kun kører ca 35km om dagen.
Da foråret endelig kom og sommehjulene blev monteret (vejgreb).
Så manglede jeg effekt, og økonomien blev ikke forbedret
Kombineret med et relativt stort olie forbrug, og blå røg ved koldstart
Turboen blev skiftet med en fra en Aero, og det hjalp på olieforbruget, og trækkraften, men ikke på økonomien.
Men der var 2 knækkede pindbolte til udstødningsmanifolden,
Topstykket blev skiftet da det var lagervare, men ingen ændring på økonomi og trækkraft
Udstødningen blev skiftet, den gamle var fuld af huller, den blev opgraderet til en såkaldt sports udstødning.
Kun ændring i lyd, ellers ingen ting
Forrøret blev skiftet og holy shit trækkraften kom tilbage
Så den foreløbige dom lyder på tilstoppet kat.
MVH
Morten
Forrøret blev indkøbt da prisen var rigtig, og ja det er 3" fra turbo til bagsæde med kat. Oprindeligt ikke fordi jeg behøvede det, til den lille effektforøgelse jeg har planer om, men fordi jeg "KU"
Fik kørt en lidt længere tur i dag, og Den er som forvandlet, bedre trækkraft ved alle omdrejninger, bedre speeder respons.
Jeg er vældig glad, endelig føles det som 200 hk.
Da det er sommer ferie, solskin, og varmt blev det tid til en øl eller to på terrassen.
Og tid til lidt eftertanke.
Da jeg købte den i det sene efterår, der trak den helt ok, og benzinøkonomien lå på 9,2 l pr 100 km.
Hen over vinteren blev økonomien forværret til omkring 11,2 l pr. 100 km.
I første omgang ikke noget at blive nervøs for, da den normalt kun kører ca 35km om dagen.
Da foråret endelig kom og sommehjulene blev monteret (vejgreb).
Så manglede jeg effekt, og økonomien blev ikke forbedret
Kombineret med et relativt stort olie forbrug, og blå røg ved koldstart
Turboen blev skiftet med en fra en Aero, og det hjalp på olieforbruget, og trækkraften, men ikke på økonomien.
Men der var 2 knækkede pindbolte til udstødningsmanifolden,
Topstykket blev skiftet da det var lagervare, men ingen ændring på økonomi og trækkraft
Udstødningen blev skiftet, den gamle var fuld af huller, den blev opgraderet til en såkaldt sports udstødning.
Kun ændring i lyd, ellers ingen ting
Forrøret blev skiftet og holy shit trækkraften kom tilbage
Så den foreløbige dom lyder på tilstoppet kat.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Så lyder det jo godt med udskift af forrør, så du fik hestene hjem i stalden igen. Mit eget forrør er knækket ved katalysator, men tror blot jeg nøjes med std. størrelsen.
Mvh
Troels
Mvh
Troels
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Tak for tip ang. bundkars inspektion. Jeg har aldrig inspiceret min da det virkede lidt uoverskueligt men det ser ud til at være let nok.
Jeg monterer nok et Biltema rustfri udstødning om ikke så længe. Min er jo også helt standard. Egentlig kvik nok når man lærer den at kende men ikke helt så kvik som jeg synes en turbobil burde være. Måske min kat også har et problem?
Jeg har kørt nogle lange stræk de sidste par måneder og den har over de sidste 5000 km ligget på lige knap 13 km/liter i snit. Mit normale daglige forbrug ligger dog på knap 12 km/liter, så dette tyder vel på at udstødningen ikke er helt tilstoppet?...
MVH Mads
Jeg monterer nok et Biltema rustfri udstødning om ikke så længe. Min er jo også helt standard. Egentlig kvik nok når man lærer den at kende men ikke helt så kvik som jeg synes en turbobil burde være. Måske min kat også har et problem?
Jeg har kørt nogle lange stræk de sidste par måneder og den har over de sidste 5000 km ligget på lige knap 13 km/liter i snit. Mit normale daglige forbrug ligger dog på knap 12 km/liter, så dette tyder vel på at udstødningen ikke er helt tilstoppet?...
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Troels
Jeg mener at standart udstødningen er god for ca 250 hk. før den bliver en for stor restriktion.
Og man slipper for problemer når den skal synes
Husk at købe nye pindbolte og møtrikker til samling af turbo forrør. og et nyt spændbånd til den anden ende.
Lambdasonderne kan også være et problem at overflytte.
Mads
Det kan være et lille lørdag formiddags "hygge" projekt på ryggen under bilen.
Det springende punkt er møtrikkerne på forrøret. og boltene i forbroen.
Jeg måtte bruge et 1,5 m stålrør som forlænger for at kunne løsne dem.
Det er vigtigt at bruge den rigtige flangetætning, på bundkarret, enten Saabs originale eller Locktite 574. Silikone er absolut forbudt !!!
Her er en lille indkøbs liste 1300 kr inc forsendelse
Biltema her holder jeg mig langt væk fra deres reservedels sektion, men elsker deres værktøjs sektion, og andre ting.
Rustfrie udstødninger, jeg syntes de har en meget hård metallisk klang.
Og når prisen på en sports udstødning er den samme som et rustfrit fra biltema, og er lavet af de samme materialer, som den originale, så var valget oplagt for mig.
Helt enig 150 hk udgaven har en karakteristik, som en lastbils motor.
Synd du ikke bor tættere på, ellers kunne vi have lavet den om til en 185 hk udgave, med den originale software fra Saab.
Og nej jeg tror ikke din kat fejler noget, jeg har bare været uheldig.
MVH
Morten
Jeg mener at standart udstødningen er god for ca 250 hk. før den bliver en for stor restriktion.
Og man slipper for problemer når den skal synes
Husk at købe nye pindbolte og møtrikker til samling af turbo forrør. og et nyt spændbånd til den anden ende.
Lambdasonderne kan også være et problem at overflytte.
Mads
Det kan være et lille lørdag formiddags "hygge" projekt på ryggen under bilen.
Det springende punkt er møtrikkerne på forrøret. og boltene i forbroen.
Jeg måtte bruge et 1,5 m stålrør som forlænger for at kunne løsne dem.
Det er vigtigt at bruge den rigtige flangetætning, på bundkarret, enten Saabs originale eller Locktite 574. Silikone er absolut forbudt !!!
Her er en lille indkøbs liste 1300 kr inc forsendelse
Biltema her holder jeg mig langt væk fra deres reservedels sektion, men elsker deres værktøjs sektion, og andre ting.
Rustfrie udstødninger, jeg syntes de har en meget hård metallisk klang.
Og når prisen på en sports udstødning er den samme som et rustfrit fra biltema, og er lavet af de samme materialer, som den originale, så var valget oplagt for mig.
Helt enig 150 hk udgaven har en karakteristik, som en lastbils motor.
Synd du ikke bor tættere på, ellers kunne vi have lavet den om til en 185 hk udgave, med den originale software fra Saab.
Og nej jeg tror ikke din kat fejler noget, jeg har bare været uheldig.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Jeg har en tube af den originale GM flangetætning som jeg købte i Trollhättan til et af deres lagerudsalg for år tilbage. Jeg tror ikke at jeg gav mere end en 50'er for det dengang, og der er sikkert nok til mit brug resten af livet.
Det eneste jeg ikke lige har på listen er vist den o-ring til oliesuget og så selve oliesuget hvor jeg nok bare laver en masse ekstra huller i det gamle med en ridsespids.
Angående "tuning" lægger jeg nok på et tidspunkt 05- biopower program på, men jeg har vist rigeligt med projekter så det bliver senere.
Tak for alle rådene
MVH Mads
Det eneste jeg ikke lige har på listen er vist den o-ring til oliesuget og så selve oliesuget hvor jeg nok bare laver en masse ekstra huller i det gamle med en ridsespids.
Angående "tuning" lægger jeg nok på et tidspunkt 05- biopower program på, men jeg har vist rigeligt med projekter så det bliver senere.
Tak for alle rådene
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Ekstra store huller i sugefiltret, med en ridsespids
Jeg ved godt at der er en del der gør det, men de har nok ikke helt tænkt på de mulige følgeskader.
Argumentet for er at oliepumpen ha de bedste betingelser for at kunne suge olie, da sugesien aldrig kan stoppe til.
Og at pumpens tandhjul der er lavet af stål nok skal gnaske resterne i stykker uden at blive slidt, og oliefiltrer tager de sidste rester inden olien når de vitale dele.
Argumentet imod er mange.
1. stål er ikke forgængeligt mere slid.
2. Det er monteret i et alu. hus, Hvor olien suges ind, og trykkes ud fra siden af pumpen, større slid på huset (forkammerdækslet)
3. inden olien når filtret sidder der overtryks ventilen. bare forestillingen om hvad der sker hvis den bliver blokeret i åben, eller lukket tilstand, giver mig kuldegysninger
Men selvfølgelig hvis man vil spare 600 kr på en opdateret sugesi så er store huller vejen frem vejen frem
Min service plan ser således ud. (med eller uden skift af sugesi)
Olieskift for hver 10.000 km eller et år Først en gang olierens, derefter skift af olie,og filter.
En fuldsyntetisk olie er et must.
Bundkar ned igen efter 100.000 km eller 10 år, det når jeg nok aldrig.
MVH
Morten
Jeg ved godt at der er en del der gør det, men de har nok ikke helt tænkt på de mulige følgeskader.
Argumentet for er at oliepumpen ha de bedste betingelser for at kunne suge olie, da sugesien aldrig kan stoppe til.
Og at pumpens tandhjul der er lavet af stål nok skal gnaske resterne i stykker uden at blive slidt, og oliefiltrer tager de sidste rester inden olien når de vitale dele.
Argumentet imod er mange.
1. stål er ikke forgængeligt mere slid.
2. Det er monteret i et alu. hus, Hvor olien suges ind, og trykkes ud fra siden af pumpen, større slid på huset (forkammerdækslet)
3. inden olien når filtret sidder der overtryks ventilen. bare forestillingen om hvad der sker hvis den bliver blokeret i åben, eller lukket tilstand, giver mig kuldegysninger
Men selvfølgelig hvis man vil spare 600 kr på en opdateret sugesi så er store huller vejen frem vejen frem
Min service plan ser således ud. (med eller uden skift af sugesi)
Olieskift for hver 10.000 km eller et år Først en gang olierens, derefter skift af olie,og filter.
En fuldsyntetisk olie er et must.
Bundkar ned igen efter 100.000 km eller 10 år, det når jeg nok aldrig.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Micky
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Kan man fritte dig for en pris på den udstødning, jeg skulle gerne selv ha en i nær fremtid, min originale er... skal vi sige buldrende uden dog at være direkte utæt. og er DIN pris en speciel pris ?
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Prisen på grisen er 3000 kr inc. fragt.
https://www.maptunparts.dk/udstodning/m ... -2003.html
Kvaliteten er bare iorde, og det passer bare.
MVH
Morten
https://www.maptunparts.dk/udstodning/m ... -2003.html
Kvaliteten er bare iorde, og det passer bare.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Angående oliesuget så er her hvad jeg gjorde med mine forældres 9-5er:
Ikke pænt, dét er jeg enig i, men da der i bund og grund ikke var nogen problemer inden jeg pillede bundkaret af, er dette bare gjort som en forebyggende foranstaltning de jeg alligevel havde det hele adskilt. En nyere type oliesi med grovere net er pænere, men bør have omtrent samme effekt som dette. Sien er jo ikke et filter men bare en foranstaltning der skal udjævne trykket i suget (hvis man kan sige det) så der ikke suges luftbobler ind.
Det er heller ikke noget jeg selv har fundet på, men noget jeg har læst på nettet et sted. Jeg kan dog ikke lige komme med en kildeanvisning da jeg ikke kan huske hvor, men det er min opfattelse at der er mange andre der har gjort det samme.
Jeg overvejede også at købe et nyt oliesug men kunne ikke lige købe det hvor jeg købte de øvrige stumper dengang, så jeg endte med den "billige" løsning.
MVH Mads
Jeg har bare udvidet nogle af hullerne i det eksisterende net. Der burde ikke komme metalspåner i oliepumpe eller lejer eller andre steder da jeg bare har "skubbet" lidt med trådene i nettet.Ikke pænt, dét er jeg enig i, men da der i bund og grund ikke var nogen problemer inden jeg pillede bundkaret af, er dette bare gjort som en forebyggende foranstaltning de jeg alligevel havde det hele adskilt. En nyere type oliesi med grovere net er pænere, men bør have omtrent samme effekt som dette. Sien er jo ikke et filter men bare en foranstaltning der skal udjævne trykket i suget (hvis man kan sige det) så der ikke suges luftbobler ind.
Det er heller ikke noget jeg selv har fundet på, men noget jeg har læst på nettet et sted. Jeg kan dog ikke lige komme med en kildeanvisning da jeg ikke kan huske hvor, men det er min opfattelse at der er mange andre der har gjort det samme.
Jeg overvejede også at købe et nyt oliesug men kunne ikke lige købe det hvor jeg købte de øvrige stumper dengang, så jeg endte med den "billige" løsning.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Hej Mads det er yderst moderate huller, og burde ikke skabe alverdens problemer.
Jeg har set der meget værre, Store huller = meget flow
Sien der virker som en trykudjævner, som hovedopgave
Nu er jeg ikke hydraulik ingeniør men det virker ulogisk.
Hvorfor lave en restriktion Der er afhængig af oliens tykkelse og der med ikke give et konstant tryk, under alle omstændigheder.
Men tilbage til bilen, jeg har haft et stykke pap under bilen en nats tid, og der var et par oliedråber på det.
Hvad er der nu galt
OP med bilen for at undersøge, og hvad satan oliespild fra indsugningsmanifolden.
Ved nærmere inspektion var det fra gasspjældet Suk
Kontrol af krumtapshus ventilation slanger Ingen olie,
Hoved mistænkte er intercooler er fyldt med olie, jeg overvejer stærkt at bore et hul i en endetank, dræne olien og sætte en selv skærende skrue i for at lukke hullet. istedet for at afmontere kofanger, og stiver for at afmontere køleren. og jeg skal finde en oring til gasspjældet, da den helt åbenbart ikke er tæt.
MVH
Morten
Jeg har set der meget værre, Store huller = meget flow
Sien der virker som en trykudjævner, som hovedopgave
Nu er jeg ikke hydraulik ingeniør men det virker ulogisk.
Hvorfor lave en restriktion Der er afhængig af oliens tykkelse og der med ikke give et konstant tryk, under alle omstændigheder.
Men tilbage til bilen, jeg har haft et stykke pap under bilen en nats tid, og der var et par oliedråber på det.
Hvad er der nu galt
OP med bilen for at undersøge, og hvad satan oliespild fra indsugningsmanifolden.
Ved nærmere inspektion var det fra gasspjældet Suk
Kontrol af krumtapshus ventilation slanger Ingen olie,
Hoved mistænkte er intercooler er fyldt med olie, jeg overvejer stærkt at bore et hul i en endetank, dræne olien og sætte en selv skærende skrue i for at lukke hullet. istedet for at afmontere kofanger, og stiver for at afmontere køleren. og jeg skal finde en oring til gasspjældet, da den helt åbenbart ikke er tæt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Micky
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Mange tak det er en fair pris.Mortenvig skrev: ↑15. aug 2017, 06:57Prisen på grisen er 3000 kr inc. fragt.
https://www.maptunparts.dk/udstodning/m ... -2003.html
Kvaliteten er bare iorde, og det passer bare.
MVH
Morten
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Tak Morten, ja min har vist omkring 220 HK, så forrøret burde ikke være så slemt med originalt.
Mvh
Troels
Mvh
Troels
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Bagbremser, et kedeligt emne.
Da jeg købte bilen så bagbremserne meget kedelige ud, læs meget rustne.
Jeg håbede på at jeg kunne bremse mig ud af problemet.
Men nej !
Fik en pibe lyd fra hjulene, her forleden, kiggede lidt på bagbremserne og det var byt til nyt.
Skiver, klodser bremsebakker og monterings sæt blev indkøbt, og en "hygge" lørdag blev afsat til projektet Og det var ikke noget kønt syn.
Fejl Aldrig aldrig Fedt imellem bremseskive og hjulnarv, da det kan give anledning til bremser der vibrerer
Håndbremsen lignede lort, Og bremseklodsrene var rustet fast. Narv renset, og så var der skift af bremsebakker. Problem nummer 1 der er ingen plads, og jeg indså hurtigt at det ville være meget lang varigt at skifte bakkerne med narvet monteret.
Så lidt skrue skrue og overtalelse med en stor hammer Meget nemmere Resultat bilen bremse meget bedre, end da jeg købte den som nysynet.
Håndbremsen virker som den skal.
Noget jeg burde have lavet da jeg købte bilen, da et bremse rulle felt ikke kan afsløre dårlig bremsevirkning på vejen.
MVH
Morten
Da jeg købte bilen så bagbremserne meget kedelige ud, læs meget rustne.
Jeg håbede på at jeg kunne bremse mig ud af problemet.
Men nej !
Fik en pibe lyd fra hjulene, her forleden, kiggede lidt på bagbremserne og det var byt til nyt.
Skiver, klodser bremsebakker og monterings sæt blev indkøbt, og en "hygge" lørdag blev afsat til projektet Og det var ikke noget kønt syn.
Fejl Aldrig aldrig Fedt imellem bremseskive og hjulnarv, da det kan give anledning til bremser der vibrerer
Håndbremsen lignede lort, Og bremseklodsrene var rustet fast. Narv renset, og så var der skift af bremsebakker. Problem nummer 1 der er ingen plads, og jeg indså hurtigt at det ville være meget lang varigt at skifte bakkerne med narvet monteret.
Så lidt skrue skrue og overtalelse med en stor hammer Meget nemmere Resultat bilen bremse meget bedre, end da jeg købte den som nysynet.
Håndbremsen virker som den skal.
Noget jeg burde have lavet da jeg købte bilen, da et bremse rulle felt ikke kan afsløre dårlig bremsevirkning på vejen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Vinter klargøring.
Visker trækket var slidt op, så jeg fandt et nyt til 600 kr helt ok pris.
Førlygte viskerne virkede ikke, i første omgang enkelt erstat den brændte sikring med en ny.
Venstre visker motor lever sit eget liv grundet en bukket aksel. Søgte efter en ny motor, og prisen på grisen var 3200 kr
Fik forsigtigt banket akslen ud af huset, og rettet den, mangler bare en funktions afprøvning.
Operation benzin fyr starter i weekenden, glæder mig til is frie ruder om morgenen
MVH
Morten
Visker trækket var slidt op, så jeg fandt et nyt til 600 kr helt ok pris.
Førlygte viskerne virkede ikke, i første omgang enkelt erstat den brændte sikring med en ny.
Venstre visker motor lever sit eget liv grundet en bukket aksel. Søgte efter en ny motor, og prisen på grisen var 3200 kr
Fik forsigtigt banket akslen ud af huset, og rettet den, mangler bare en funktions afprøvning.
Operation benzin fyr starter i weekenden, glæder mig til is frie ruder om morgenen
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Trin 1 Montering af dykrør i tanken.
Op med bagsædet løfte udskæringen i tæppet, fjerne en plade, og man kan afmontere stikket til tank armaturet
Tanken skal ned for at afmontere benzin pumpen, desværre noget man ser på flere og flere nye biler.
At ligge under bilen og slås med rustne bolte, tømme tanken, osv. lød ikke optimalt.
Så det var frem med kniven, og plade saksen.
Armaturet er ude Dyk rør skal monteres. Mål 5 gange, og skær en gang, fyret skal helst virke med næsten tom tank
O ringen til armaturet var blevet for stor. ud og ligge i solen i nogle timer. Alternativt ind i varmen natten over
Imens blev der konstrueret beslag til fyret, 2 mm hulbånd til tagkonstruktioner virker fortrinligt til dette.
Måle skære og bukke od dette er resultatet. Fyr på plads Desværre tager afstivningen til tandstangen pladsen til udstødningen, så der skal en vinkel på udstødnings slangen
Tankamatur, med dykrør på plads .
Mangler at lave en dækplade, foreløbigt har jeg brugt gaffa tape
Og det var så den Søndag
MVH
Morten
Op med bagsædet løfte udskæringen i tæppet, fjerne en plade, og man kan afmontere stikket til tank armaturet
Tanken skal ned for at afmontere benzin pumpen, desværre noget man ser på flere og flere nye biler.
At ligge under bilen og slås med rustne bolte, tømme tanken, osv. lød ikke optimalt.
Så det var frem med kniven, og plade saksen.
Armaturet er ude Dyk rør skal monteres. Mål 5 gange, og skær en gang, fyret skal helst virke med næsten tom tank
O ringen til armaturet var blevet for stor. ud og ligge i solen i nogle timer. Alternativt ind i varmen natten over
Imens blev der konstrueret beslag til fyret, 2 mm hulbånd til tagkonstruktioner virker fortrinligt til dette.
Måle skære og bukke od dette er resultatet. Fyr på plads Desværre tager afstivningen til tandstangen pladsen til udstødningen, så der skal en vinkel på udstødnings slangen
Tankamatur, med dykrør på plads .
Mangler at lave en dækplade, foreløbigt har jeg brugt gaffa tape
Og det var så den Søndag
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Spagetti
Planen var at montere lednings nettet, men jeg kom ikke så langt, da jeg var ved at blive blæst til sverige.
Hvilket gjorde det umuligt at lodde i motorrummet, nærmere betegnet i sikrings boksen. Planen er at den skal integreres i bilen, så Ingen synlige ekstra sikringer eller relæer i motorrummet.
Nyt visker træk monteret, og det er dejligt at visker bladet ikke slår på ruderammen, hastigheden blev tunet Kiggede lidt på hullet i bunden, ned til tankamaturet, og jeg tror løsningen bliver at dække det med blygummi, da det ikke er et sted der bliver belastet, som i der ligger altid et sæde oven på, det vigtige er kun at det er tæt.
Benzin forbruget driller stadig har lige ramt 11 l pr 100 km Og der er selvfølgelig ingen sensor værdier der ser unormale ud.
Mistænker stærkt den forreste lambda sonde måler forkert, selvom den er ny, men det kræver nok en wideband løsning, for at komme problemet nærmere.
MVH
Morten
Eller ledningsnet til motorvarmer Planen var at montere lednings nettet, men jeg kom ikke så langt, da jeg var ved at blive blæst til sverige.
Hvilket gjorde det umuligt at lodde i motorrummet, nærmere betegnet i sikrings boksen. Planen er at den skal integreres i bilen, så Ingen synlige ekstra sikringer eller relæer i motorrummet.
Nyt visker træk monteret, og det er dejligt at visker bladet ikke slår på ruderammen, hastigheden blev tunet Kiggede lidt på hullet i bunden, ned til tankamaturet, og jeg tror løsningen bliver at dække det med blygummi, da det ikke er et sted der bliver belastet, som i der ligger altid et sæde oven på, det vigtige er kun at det er tæt.
Benzin forbruget driller stadig har lige ramt 11 l pr 100 km Og der er selvfølgelig ingen sensor værdier der ser unormale ud.
Mistænker stærkt den forreste lambda sonde måler forkert, selvom den er ny, men det kræver nok en wideband løsning, for at komme problemet nærmere.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Micky
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Der findes ikke en mere behagelig luksus, end et fyr i sin bil. Jeg har haft det i 12 år i alle mine nye biler, og jeg vil ikke undvære det. Det giver nemlig smil på læben, når man en råkold morgen, bare kan sætte sig ud i en lun bil, uden is og dug. Skulle der ligge sne på bilen, er det blot at feje det væk fra ruderne, nemmere bliver det ikke at være bilejer
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Et fyr er en dejlig ting.
Min Hybridfyr kørte i små 14 dage, hvor det besluttede sig for at der var en fejl på gløderøret, som i kortslutning til stel
Fyret blev adskildt, og der var ingen synlige fejl,
Så et nyt gløderør blev indkøbt og monteret, men stadig samme fejl
Ok det ser ud til at styreenhede er hjerne død.
Og da NSB har skrevet mange indlæg om hans problemer med dårlige lodninger i styreenheden, men desværre ikke har nogle billeder.
Så har jeg et af et op skåret modul Planen er et lodde alle forbindelser om, og håbe på det bedste, ellers skal der er nyt modul til, og det er dyrt, minimum 2000 kr.
MVH
Morten
Min Hybridfyr kørte i små 14 dage, hvor det besluttede sig for at der var en fejl på gløderøret, som i kortslutning til stel
Fyret blev adskildt, og der var ingen synlige fejl,
Så et nyt gløderør blev indkøbt og monteret, men stadig samme fejl
Ok det ser ud til at styreenhede er hjerne død.
Og da NSB har skrevet mange indlæg om hans problemer med dårlige lodninger i styreenheden, men desværre ikke har nogle billeder.
Så har jeg et af et op skåret modul Planen er et lodde alle forbindelser om, og håbe på det bedste, ellers skal der er nyt modul til, og det er dyrt, minimum 2000 kr.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Det krævede bare lige en ny lampe til skrivebordet
En led lampe med forstørrelsesglas
Jeg er desværre ikke helt ny længere.
Men fyret virker igen efter en gang lodning, så nu skal det bare lukkes igen
Og her bliver det nok bare universal silikone til motorer.
MVH
Morten
En led lampe med forstørrelsesglas
Jeg er desværre ikke helt ny længere.
Men fyret virker igen efter en gang lodning, så nu skal det bare lukkes igen
Og her bliver det nok bare universal silikone til motorer.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Godt klaret Morten
Jeg var for nogle år siden i "praktik" ved et autoelektro hvor de solgte en del ombytningsfyr af samme fabrikat som den du har. For langt størstedelen var fejlen at styringen var stået af og en ny styring kostede tæt på halvdelen af prisen for et ombytningsfyr.
Så når du har fikset den selv kan besparelsen vist godt betale lidt badeværelsesilikone og en LED arbejdslampe
Nogen påstår at et fyr ikke vil virke korrekt hvis styringen har været udsat for atmosfærisk luft men jeg tør ikke lige sige hvorfor. Jeg hælder lidt til at det er en myte skabt af producenten.
Jeg forudså for nogle år siden at der ville komme en masse billige kinesiske benzin/dieselfyr på markedet. Dette baseret på at det faktisk er et relativt simpelt produkt. Min profeti er dog ikke rigtigt gået i opfyldelse, så måske der er mere i sådan et fyr end man lige skulle tro.
Uanset hvad er der i hvert fald en god ting at have installeret. Især på denne årstid.
MVH Mads
Jeg var for nogle år siden i "praktik" ved et autoelektro hvor de solgte en del ombytningsfyr af samme fabrikat som den du har. For langt størstedelen var fejlen at styringen var stået af og en ny styring kostede tæt på halvdelen af prisen for et ombytningsfyr.
Så når du har fikset den selv kan besparelsen vist godt betale lidt badeværelsesilikone og en LED arbejdslampe
Nogen påstår at et fyr ikke vil virke korrekt hvis styringen har været udsat for atmosfærisk luft men jeg tør ikke lige sige hvorfor. Jeg hælder lidt til at det er en myte skabt af producenten.
Jeg forudså for nogle år siden at der ville komme en masse billige kinesiske benzin/dieselfyr på markedet. Dette baseret på at det faktisk er et relativt simpelt produkt. Min profeti er dog ikke rigtigt gået i opfyldelse, så måske der er mere i sådan et fyr end man lige skulle tro.
Uanset hvad er der i hvert fald en god ting at have installeret. Især på denne årstid.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Vinter tid er hamster tid.
Som i planlægning og indkøb af dele.
Når man venter på varmere og bedre vejr.
I første omgang blev det til nye bremse åg, og støvplader til forbremserne, og et sæt bremseskiver og klodser for. opgradering til Viggen bremser.
Næste indkøb blev nogle ekstra instrumenter.
Et olietryks ur, en udstødnings temperatur måler, og en Wideband blandings måler.
Viktige inputs når man selv forsøger sig med at forøge effekten.
Placeringen af urene er stadig i planlægnings stadiet. Foreløbigt er olie tryks manometret tiltænkt i midten af instrument border, intrigeret i blændpladen til solsensor, og alarm diode.
De 2 andre ure kommer nok over bakspejlet intrigeret i pladen der holder kabine lyset.
Svært at beskrive, men det betyder en del glasfiber arbejde.
Og så blev det til lidt lyd opdatering.
Et 6.5" komponent sæt højtalere. Diskant i instrument bordet, og mellem tonerne i fordørene, delfiltrene, hvor den originale forstærker er placeret, det gør monteringen en del nemmere.
Næste udvidelse er også klar, en subwoofer i reservehjulet, en 4 kanals forstærker i venstre side af bagagerummet, elantennen fjernes, sammen med baghøjtalerne. Div. kabler er indkøbt, og det blev en større udskrivning.
Mangler en antenne løsning, en ting ligger fast den kommer til at sidde på taget.
Men skal det være en Viggen antenne eller en Hajfinne antenne ?
Og skal det være en ren Fm antenne, eller en Dab-Fm eller en Dab-Fm-Gps antenne?
Valgmulighederne er mange, og særdeles forvirrende.
Bagagerums problematikken.
1. jeg skal finde en 16" fælg hjul, da mit nuværende reserve hjul okka passer med de nye forbremser, og jeg nægter et nødhjul..
Hvilket betyder at bagagerums gulvet skal hæves., det bliver nok nogle lægter og nogle 12 mm krydsfiner plader, betrukket med tæpper der matcher.
Og der skal laves en plade der dækker forstærkeren i venstre side.
Selve subwoofer kabinettet bliver støbt i beton, det skal bare prøves
Ekstra lyddæmpning, Hvor kan det betale sig at gøre det ?
Fordørene er vel indlysende da de er adskilt for montering af højtalere.
MVH
Morten
Som i planlægning og indkøb af dele.
Når man venter på varmere og bedre vejr.
I første omgang blev det til nye bremse åg, og støvplader til forbremserne, og et sæt bremseskiver og klodser for. opgradering til Viggen bremser.
Næste indkøb blev nogle ekstra instrumenter.
Et olietryks ur, en udstødnings temperatur måler, og en Wideband blandings måler.
Viktige inputs når man selv forsøger sig med at forøge effekten.
Placeringen af urene er stadig i planlægnings stadiet. Foreløbigt er olie tryks manometret tiltænkt i midten af instrument border, intrigeret i blændpladen til solsensor, og alarm diode.
De 2 andre ure kommer nok over bakspejlet intrigeret i pladen der holder kabine lyset.
Svært at beskrive, men det betyder en del glasfiber arbejde.
Og så blev det til lidt lyd opdatering.
Et 6.5" komponent sæt højtalere. Diskant i instrument bordet, og mellem tonerne i fordørene, delfiltrene, hvor den originale forstærker er placeret, det gør monteringen en del nemmere.
Næste udvidelse er også klar, en subwoofer i reservehjulet, en 4 kanals forstærker i venstre side af bagagerummet, elantennen fjernes, sammen med baghøjtalerne. Div. kabler er indkøbt, og det blev en større udskrivning.
Mangler en antenne løsning, en ting ligger fast den kommer til at sidde på taget.
Men skal det være en Viggen antenne eller en Hajfinne antenne ?
Og skal det være en ren Fm antenne, eller en Dab-Fm eller en Dab-Fm-Gps antenne?
Valgmulighederne er mange, og særdeles forvirrende.
Bagagerums problematikken.
1. jeg skal finde en 16" fælg hjul, da mit nuværende reserve hjul okka passer med de nye forbremser, og jeg nægter et nødhjul..
Hvilket betyder at bagagerums gulvet skal hæves., det bliver nok nogle lægter og nogle 12 mm krydsfiner plader, betrukket med tæpper der matcher.
Og der skal laves en plade der dækker forstærkeren i venstre side.
Selve subwoofer kabinettet bliver støbt i beton, det skal bare prøves
Ekstra lyddæmpning, Hvor kan det betale sig at gøre det ?
Fordørene er vel indlysende da de er adskilt for montering af højtalere.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Lyddæmpning. Det er vel hele kabinen rundt
Jeg skal selv i gang, dog ikke på Saab. Min plan er hjulkasser, dører, bagagerum (stc) og overvejet motorhjelm. Det skulle også være godt at give bund og tag i kabinen og torpedovæg. Jeg synes det både er vind-/vej-/motorstøj.
Mvh
Troels
Jeg skal selv i gang, dog ikke på Saab. Min plan er hjulkasser, dører, bagagerum (stc) og overvejet motorhjelm. Det skulle også være godt at give bund og tag i kabinen og torpedovæg. Jeg synes det både er vind-/vej-/motorstøj.
Mvh
Troels
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Hvis man havde tiden, og penge ikke var noget problem, så hedder det vel hele turen.
Lyddæmpning er dyrt
Så i første omgang bliver det der hvor karossen få en ekstra belastning, i form af mere lydtryk.
Så det bliver fordøre, og bagagerum, samt bageste skærm kasser i første omgang.
Egentligt syntes jeg ikke at der er meget støj i kabinen, men det kan vel altid forbedres.
MVH
Morten
Lyddæmpning er dyrt
Så i første omgang bliver det der hvor karossen få en ekstra belastning, i form af mere lydtryk.
Så det bliver fordøre, og bagagerum, samt bageste skærm kasser i første omgang.
Egentligt syntes jeg ikke at der er meget støj i kabinen, men det kan vel altid forbedres.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Sort skærm på radioen
Det begyndte for en måned siden, skærmen gik i sort, efter 20 minutter, men selve radioen virker.
Det blev bare værre og værre som ude temperaturen steg.
Til sidst var den permanent sort, medmindre det var frostgrader.
Min bror mente at den nok var lidt for billig, og jeg kunne kun give ham ret.
Men lidt søgning på Google fandt jeg løsningen, der var problemer med lodningen. Så ud med radioen og frem med lodde jernet, Genopfriske lodningerne, og den virker igen
Operation større forbremser er gået lidt i stå.
Har alle dele undtagen støvplader, de er desværre i restordre hos SAAB, uden nogen leverings dato.
Jeg kunne modificere dem der sidder på bilen, men da det er en konstruktiv ændring i princippet.
Så skal det helst se så originalt ud som muligt.
Jeg gider ikke bøvlet med at skifte hoved cylinder, og bremseforstærker.
Så jeg søger støv plader til en 9-5 indtil 2002 modellen.
MVH
Morten
Det begyndte for en måned siden, skærmen gik i sort, efter 20 minutter, men selve radioen virker.
Det blev bare værre og værre som ude temperaturen steg.
Til sidst var den permanent sort, medmindre det var frostgrader.
Min bror mente at den nok var lidt for billig, og jeg kunne kun give ham ret.
Men lidt søgning på Google fandt jeg løsningen, der var problemer med lodningen. Så ud med radioen og frem med lodde jernet, Genopfriske lodningerne, og den virker igen
Operation større forbremser er gået lidt i stå.
Har alle dele undtagen støvplader, de er desværre i restordre hos SAAB, uden nogen leverings dato.
Jeg kunne modificere dem der sidder på bilen, men da det er en konstruktiv ændring i princippet.
Så skal det helst se så originalt ud som muligt.
Jeg gider ikke bøvlet med at skifte hoved cylinder, og bremseforstærker.
Så jeg søger støv plader til en 9-5 indtil 2002 modellen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Radio på plads igen
Men der er ingen plads bag radioen.
Selvom man prøver at organisere spagettien. Den sidder næsten i plan med resten af bordet, og jeg tror jeg har fundet farven på rammen, der matcher luftdyserne Og så fik jeg leget lidt med motorstyringen. Men den kræver nok sommerhjul, og V-power inden den bliver opdateret.
Meningen er at den skal føles som en stor sugemotor, og forsøge at skåne kobling og stempler.
MVH
Morten
Men der er ingen plads bag radioen.
Selvom man prøver at organisere spagettien. Den sidder næsten i plan med resten af bordet, og jeg tror jeg har fundet farven på rammen, der matcher luftdyserne Og så fik jeg leget lidt med motorstyringen. Men den kræver nok sommerhjul, og V-power inden den bliver opdateret.
Meningen er at den skal føles som en stor sugemotor, og forsøge at skåne kobling og stempler.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Rep af radio bliver en ommer.
Jeg har et åbenbart behov for et print lodde kursus.
Det har virket fint indtil i dag, hvor jeg kørte med fuld varme ud af midter dyserne, og efter 20 minutter sort skærm
Jeg har fundet en plads til delfiltrene, samme sted som original forstærkeren sidder.
Og jeg overvejer stærkt at købe 2 stk. an disse lyddæmpnings plader.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000037971/
Det burde være nok til 2 fordøre.
MVH
Morten
Jeg har et åbenbart behov for et print lodde kursus.
Det har virket fint indtil i dag, hvor jeg kørte med fuld varme ud af midter dyserne, og efter 20 minutter sort skærm
Jeg har fundet en plads til delfiltrene, samme sted som original forstærkeren sidder.
Og jeg overvejer stærkt at købe 2 stk. an disse lyddæmpnings plader.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000037971/
Det burde være nok til 2 fordøre.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Endelig forår, og det gode vejr skal udnyttes
Operation større forbremser, aka Viggen bremser begynder.
Det burde være enkelt, nye bremse åg, og støvplader til forbremserne, og et sæt bremseskiver og klodser for. opgradering til Viggen bremser.
Men støvpladerne drillede, da de var i restordre.
Så jeg håbede på at et sæt støvplader fra en Ng 9-3 kunne modificeres.
Gamle rystende bremser Det hele blev adskilt, og bremse kaliberen fik lidt kærlighed, vinkelsliber, og sort maling.
Støv skjoldene blev modificeret. Nogen tid senere Nymalede calibre, nye støvskjolde, og designer Bremseskiver, fra Brembo.
Sidsnævnte, er et forsøg, da jeg altid har haft almindelige bremseskiver.
Og umiddelbart er det ikke en entydig succes. De larmer mere ved nedbremsning, Som en lavfrekvent uuuu lyd.
Men bremse evnen kan der ikke klages over
Og så fandt jeg min klonk lyd når jeg ramte et hul med højre forhjul Utroligt jeg ikke har kunnet mærke det, men jeg skyder skylden på vinterdæk, og morfar kørsel.
MVH
Morten
Operation større forbremser, aka Viggen bremser begynder.
Det burde være enkelt, nye bremse åg, og støvplader til forbremserne, og et sæt bremseskiver og klodser for. opgradering til Viggen bremser.
Men støvpladerne drillede, da de var i restordre.
Så jeg håbede på at et sæt støvplader fra en Ng 9-3 kunne modificeres.
Gamle rystende bremser Det hele blev adskilt, og bremse kaliberen fik lidt kærlighed, vinkelsliber, og sort maling.
Støv skjoldene blev modificeret. Nogen tid senere Nymalede calibre, nye støvskjolde, og designer Bremseskiver, fra Brembo.
Sidsnævnte, er et forsøg, da jeg altid har haft almindelige bremseskiver.
Og umiddelbart er det ikke en entydig succes. De larmer mere ved nedbremsning, Som en lavfrekvent uuuu lyd.
Men bremse evnen kan der ikke klages over
Og så fandt jeg min klonk lyd når jeg ramte et hul med højre forhjul Utroligt jeg ikke har kunnet mærke det, men jeg skyder skylden på vinterdæk, og morfar kørsel.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Flot arbejde, tommel op herfra
Jeg synes bremsekraften er temmelig dårlig på 9-3 og ng900. Den er som regel fin de første 10.000 efter bremserne er fornyet, men så synes jeg den kræver meget pedaltryk for at der sker noget.
Jeg prøver ellers at holde dem godt ved lige ved at lave 1-2 katastrofeopbremsninger hver dag,
Måske man skulle prøve det med en hovedcylinder fra en 9-5. I min mors 9-5 synes jeg bremserne føles meget bedre.
Jeg kører nu med Black Diamond skiver og klodser foran og jeg synes ikke bremserne er mærkbart bedre end med originale skiver/klodser.
Mit primære problem var dog dårlig/forsinket bremseevne i regnvejr hvilket de slidsede skiver til dels afhjælper. Til gengæld lyder det som et sygt hjulleje hver gang man bremser lidt hårdt ned
MVH Mads
Jeg synes bremsekraften er temmelig dårlig på 9-3 og ng900. Den er som regel fin de første 10.000 efter bremserne er fornyet, men så synes jeg den kræver meget pedaltryk for at der sker noget.
Jeg prøver ellers at holde dem godt ved lige ved at lave 1-2 katastrofeopbremsninger hver dag,
Måske man skulle prøve det med en hovedcylinder fra en 9-5. I min mors 9-5 synes jeg bremserne føles meget bedre.
Jeg kører nu med Black Diamond skiver og klodser foran og jeg synes ikke bremserne er mærkbart bedre end med originale skiver/klodser.
Mit primære problem var dog dårlig/forsinket bremseevne i regnvejr hvilket de slidsede skiver til dels afhjælper. Til gengæld lyder det som et sygt hjulleje hver gang man bremser lidt hårdt ned
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Takker.
Det værste var at rense kaliberen for rust, således at malingen havde noget at binde på.
Men en hammer, og en vinkel sliber så gik det nogenlunde stærkt.
Med hensyn til Bremsepedalens hårdhed, så laver en 9-5 10 % højere tryk i hydraulikken, end en 9-3 ved samme pedaltryk.
Efter mine beregninger. Og jeg undersøgt hvad der skulle til for at bygge det om.
Forstærker og hovedcylinder fra en højrestyret 9-5, og en adapterplade til væske beholderen, Således den bliver vinklet riktigt, og et par nye bremserør. Samt ombygning af vakuum rør.
En lidt større ombygning, for 10% højre hydraulik tryk, og en blødere bremse pedal.
Så det blev fravalgt, da de lidt større skiver burde give lidt mere bremsekraft.
Om det så er rigtigt, det kan jeg ikke udtale mig om, da mine gamle forbremser var totalt smadrede.
Men den bremser fint, Og det er nemt at finde det rette pedaltryk, ift. hvor meget man vil bremse.
Det med at bremsene bliver dårlige over tid, det er meget normalt. Specielt i dag hvor rens af bremser ikke indgår i service planen.
Egentligt så burde man rense bremserne hvert forår.
Lyden er blevet stærkt formindsket, efter coatingen på skiverne er blevet kørt af, men den er stadig irriterende ved kraftige nedbremsninger.
Og jeg skal lige have adskilt en side igen, da jeg havde glemt at kontrollere om de inderste klodser sidder i den rigtige side
Der er forskel på højre og venstre inderste bremsklods
MVH
Morten
Det værste var at rense kaliberen for rust, således at malingen havde noget at binde på.
Men en hammer, og en vinkel sliber så gik det nogenlunde stærkt.
Med hensyn til Bremsepedalens hårdhed, så laver en 9-5 10 % højere tryk i hydraulikken, end en 9-3 ved samme pedaltryk.
Efter mine beregninger. Og jeg undersøgt hvad der skulle til for at bygge det om.
Forstærker og hovedcylinder fra en højrestyret 9-5, og en adapterplade til væske beholderen, Således den bliver vinklet riktigt, og et par nye bremserør. Samt ombygning af vakuum rør.
En lidt større ombygning, for 10% højre hydraulik tryk, og en blødere bremse pedal.
Så det blev fravalgt, da de lidt større skiver burde give lidt mere bremsekraft.
Om det så er rigtigt, det kan jeg ikke udtale mig om, da mine gamle forbremser var totalt smadrede.
Men den bremser fint, Og det er nemt at finde det rette pedaltryk, ift. hvor meget man vil bremse.
Det med at bremsene bliver dårlige over tid, det er meget normalt. Specielt i dag hvor rens af bremser ikke indgår i service planen.
Egentligt så burde man rense bremserne hvert forår.
Lyden er blevet stærkt formindsket, efter coatingen på skiverne er blevet kørt af, men den er stadig irriterende ved kraftige nedbremsninger.
Og jeg skal lige have adskilt en side igen, da jeg havde glemt at kontrollere om de inderste klodser sidder i den rigtige side
Der er forskel på højre og venstre inderste bremsklods
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Det blev så til højre forhjul af igen.
For udskiftning af denne Inderste bremseklods var desværre riktigt monteret Hjul boltene sad sindsygt fast igen, Selvom de er smurt med fedt, og spændt med 110 nm. for en uge siden.
De går løs med en tydelig knæk lyd, og dette værktøj. Prøver nok med nye bolte, da de gamle er meget rustne, og slidte
Mht. lyddæmpning, er jeg blevet meget lun på denne pakke løsning.
https://www.au2tek.dk/pi/SILENT-COAT-%2 ... 4618_.aspx
MVH
Morten
For udskiftning af denne Inderste bremseklods var desværre riktigt monteret Hjul boltene sad sindsygt fast igen, Selvom de er smurt med fedt, og spændt med 110 nm. for en uge siden.
De går løs med en tydelig knæk lyd, og dette værktøj. Prøver nok med nye bolte, da de gamle er meget rustne, og slidte
Mht. lyddæmpning, er jeg blevet meget lun på denne pakke løsning.
https://www.au2tek.dk/pi/SILENT-COAT-%2 ... 4618_.aspx
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Et beslag bliver til.
Som i rigtige mænd bruger ikke skabelon
Som en del af lyd opgraderingen har jeg købt et komponent sæt, med en bas/mellem tone til dørren, og en løs diskant,
med tilhørende delfiltre.
Og her startede udfordringen filtrene var store og tunge, ikke noget man bare gemmer under instrument bordet.
Så hvorfor ikke placere dem hvor original forstærkeren sidder.
Det burde kug give fordele. der er plads, og ledningerne til dørene er monteret der.
Men der skal fabrikeres et beslag, og trækkes lidt ekstra ledning. Indledene opmåling. Mål overført til et stykke karosseri plade. Pladen klar til Lidt gummihud, De ekstra huller er letnings huller, og slet ikke at måle nissen havde været på spil. Tørre tid Monteret
MVH
Morten
Som i rigtige mænd bruger ikke skabelon
Som en del af lyd opgraderingen har jeg købt et komponent sæt, med en bas/mellem tone til dørren, og en løs diskant,
med tilhørende delfiltre.
Og her startede udfordringen filtrene var store og tunge, ikke noget man bare gemmer under instrument bordet.
Så hvorfor ikke placere dem hvor original forstærkeren sidder.
Det burde kug give fordele. der er plads, og ledningerne til dørene er monteret der.
Men der skal fabrikeres et beslag, og trækkes lidt ekstra ledning. Indledene opmåling. Mål overført til et stykke karosseri plade. Pladen klar til Lidt gummihud, De ekstra huller er letnings huller, og slet ikke at måle nissen havde været på spil. Tørre tid Monteret
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Fik lavet delfiltrene helt færdigt, og det er noget af det bedste lednings montering jeg har lavet
Men nej det var 5 kolli Så det skulle straks afprøves. Højre fordør adskilt. Noget senere. Meget senere Fortsættelse følge
MVH
Morten
Fik en sms fra DHL at min pakke var ankommet, eller nærmere 5 sms'er, jeg troede de var blevet stive.Men nej det var 5 kolli Så det skulle straks afprøves. Højre fordør adskilt. Noget senere. Meget senere Fortsættelse følge
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk