9-3 t 2003 hverdagsbilen
Redaktør: Bestyrelsen
- Voldsgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Morten
Lyder som nogle spændende planer du har, hvordan vil du lave USB stik til radioen(nu mener jeg den originale radio) og hvad pokker er et obd stik
Lyder som nogle spændende planer du har, hvordan vil du lave USB stik til radioen(nu mener jeg den originale radio) og hvad pokker er et obd stik
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
obd/obd2/eobd stik kært barn har mange navne. det er bare stikket til tester udtaget på bilen, det sidder under rattet.
Et lidt irriterende sted når man har en bluetooth adapter siddende i permanent. og at den stille og roligt aflader batteriet.
Planen er at lave et ekstra stik, med tændings plus således at afladningen stopper.
Usb til original radioen det tror jeg ikke findes.
Parrot har en bluetooth løsning, men den er dyr
https://www.parrot.com/uk/car-kits/parr ... in-the-box
Her er en anden løsning
http://saabaux.com/
Hvis man vælger bluetooth løsningen, så virker telefonen, som en original multi CD. har desværre ingen handsfree funktion til telefonen
Og her er en løsning for elektronik nørden.
http://bluesaab.blogspot.dk/p/blog-page.html
Enten meget dyre, og/eller besværlige løsninger
Android radio løsningen, er efter min mening langt mere alsidig, og relativ billig.
MVH
Morten
Et lidt irriterende sted når man har en bluetooth adapter siddende i permanent. og at den stille og roligt aflader batteriet.
Planen er at lave et ekstra stik, med tændings plus således at afladningen stopper.
Usb til original radioen det tror jeg ikke findes.
Parrot har en bluetooth løsning, men den er dyr
https://www.parrot.com/uk/car-kits/parr ... in-the-box
Her er en anden løsning
http://saabaux.com/
Hvis man vælger bluetooth løsningen, så virker telefonen, som en original multi CD. har desværre ingen handsfree funktion til telefonen
Og her er en løsning for elektronik nørden.
http://bluesaab.blogspot.dk/p/blog-page.html
Enten meget dyre, og/eller besværlige løsninger
Android radio løsningen, er efter min mening langt mere alsidig, og relativ billig.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Jule gave fra England
Den forstærkede krængnings stabilisator, kan ikke være på billedet
Lidt uhyggeligt den blev bestilt i fredags
MVH
Morten
Den forstærkede krængnings stabilisator, kan ikke være på billedet
Lidt uhyggeligt den blev bestilt i fredags
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Flere julegaver, denne gang fra Sverige
En spriit ny misterbitchy Turbo fra en Areo, og et komplet monterings kit til denne, det bliver lagt på hylden indtil jeg får mulighed til at montere den.
Uhyggeligt at den kostede det samme som en ombytter Turbo.
MVH
Morten
En spriit ny misterbitchy Turbo fra en Areo, og et komplet monterings kit til denne, det bliver lagt på hylden indtil jeg får mulighed til at montere den.
Uhyggeligt at den kostede det samme som en ombytter Turbo.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Udfordring manglende ladetryk, jeg tror jeg har fundet fejlen
En slange til tankudluftningen der er revnet, ud at finde en stump benzin slange i gemmerne.
MVh
Morten
En slange til tankudluftningen der er revnet, ud at finde en stump benzin slange i gemmerne.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Voldsgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Hej Morten
Det er virkelig spændende at følge med i din bil men ved du hvor pokker det benzinfilter sidder henne? jeg har ikke kunne hitte det og ville gerne ha det skiftet sammen med andre filter.
på forhånd tak
Jens
Det er virkelig spændende at følge med i din bil men ved du hvor pokker det benzinfilter sidder henne? jeg har ikke kunne hitte det og ville gerne ha det skiftet sammen med andre filter.
på forhånd tak
Jens
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Filtret sidder i højre side foran tanken under et plastic dæksel
MVH
Morten
Det er rat at nogen syntes godt om projektet,Voldsgaard skrev:Hej Morten
Det er virkelig spændende at følge med i din bil men ved du hvor pokker det benzinfilter sidder henne? jeg har ikke kunne hitte det og ville gerne ha det skiftet sammen med andre filter.
på forhånd tak
Jens
Filtret sidder i højre side foran tanken under et plastic dæksel
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Du kan teste envejsventilen. Hiv R slangen af APC ventilen og bloker R slangen. Hvis det giver øget effekt så er der problem med envejsventilen.
Du kan også teste med at tage W slangen af, men så har du ingen sikkerhed, men så kan du teste turboen virker.
Den utætte slange skal du dog nok have løst først.
Mvh
Troels
Du kan også teste med at tage W slangen af, men så har du ingen sikkerhed, men så kan du teste turboen virker.
Den utætte slange skal du dog nok have løst først.
Mvh
Troels
- Voldsgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
dvs at jeg skal ha løftet bilen op for at komme til det eller hvordan?
mvh jens
Godaften MortenMortenvig skrev: Det er rat at nogen syntes godt om projektet,
Filtret sidder i højre side foran tanken under et plastic dæksel
MVH
Morten
dvs at jeg skal ha løftet bilen op for at komme til det eller hvordan?
mvh jens
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Jan den skal løftes op for tilgang.
Personligt ville jeg helst gøre det på en lift, da filtret nok har siddet der alt for længe, og det er nemmere at undvige benzinen, der løber ud af filtret.
MVH
Morten
Personligt ville jeg helst gøre det på en lift, da filtret nok har siddet der alt for længe, og det er nemmere at undvige benzinen, der løber ud af filtret.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Mit lille EVAP hack.
Da den lille stump slange koster en mindre formue, for ikke at tale om resten af systemet hvis en ventil går i udu.
Så blev der indkøbt lidt 6 mm benzin slange.
Systemet blev forenklet således at det kun er indsugnings manifolden der er aktiv i systemet. Slangen til før turboen er blændet af.
Projektet blev startet, og forløb uden problemer indtil jeg skulle montere returventilen.
Den ene ende kunne lige presses ind i slangen, men det var no go i den anden ende
Hvorfor de har 3 forskellige studs størrelser i systemet ligger over min fatte evne.
Den permanente løsning bliver at finde en ventil med 6mm studser i begge ender
Nødløsningen
Jeg fandt også en slidt slange tik vakumforstærkeren
Så plast afdækningen blev fluks modeficeret
Resul tat 0.1 bar mere i ladetryk, så det ligner mere og mere en død turbo, speciel da den nu ryger kraftigt ved opstar, når den har kørt en kort tur..
MVH
Morten
Da den lille stump slange koster en mindre formue, for ikke at tale om resten af systemet hvis en ventil går i udu.
Så blev der indkøbt lidt 6 mm benzin slange.
Systemet blev forenklet således at det kun er indsugnings manifolden der er aktiv i systemet. Slangen til før turboen er blændet af.
Projektet blev startet, og forløb uden problemer indtil jeg skulle montere returventilen.
Den ene ende kunne lige presses ind i slangen, men det var no go i den anden ende
Hvorfor de har 3 forskellige studs størrelser i systemet ligger over min fatte evne.
Den permanente løsning bliver at finde en ventil med 6mm studser i begge ender
Nødløsningen
Jeg fandt også en slidt slange tik vakumforstærkeren
Så plast afdækningen blev fluks modeficeret
Resul tat 0.1 bar mere i ladetryk, så det ligner mere og mere en død turbo, speciel da den nu ryger kraftigt ved opstar, når den har kørt en kort tur..
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Jeg købte ventiler fra VW, de er til at betale og så lidt 6 mm slange.
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 9d7dc15e65
Det er da heldigt du har ekstra turbo liggende på hylden, på min var det heldigvis ovenstående Quick fix.
Mvh
Troels
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 9d7dc15e65
Det er da heldigt du har ekstra turbo liggende på hylden, på min var det heldigvis ovenstående Quick fix.
Mvh
Troels
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Tak for linket.
Heldig og heldig, jeg havde mine mistanker, da ryger programmet ikke altid var aktiveret ved opstart.
Og jeg havde egentligt købt den pgaf prisen var rigtig, og den passede ind i planen en lidt bedre 9-3 uden at stresse turboen helt vildt.
Planen er nok bare fremskyndet med et par måneder.
Betinget af hvor hurtigt den game turbo dør fuldstændigt
Ps. det med at fjerne trykslangen fra waste gaten er ikke noget jeg vil anbefale.
I bedste fald sker der ingen ting. turboen kan tage lidt skade pga den ganske simpelt overdrejer.
Turboen dør grunder overdrejning, Eller motor tager skade pga. for højt tryk og der bare er et sikkerheds system der svigter i motorstyringen.
MVH
Morten
Heldig og heldig, jeg havde mine mistanker, da ryger programmet ikke altid var aktiveret ved opstart.
Og jeg havde egentligt købt den pgaf prisen var rigtig, og den passede ind i planen en lidt bedre 9-3 uden at stresse turboen helt vildt.
Planen er nok bare fremskyndet med et par måneder.
Betinget af hvor hurtigt den game turbo dør fuldstændigt
Ps. det med at fjerne trykslangen fra waste gaten er ikke noget jeg vil anbefale.
I bedste fald sker der ingen ting. turboen kan tage lidt skade pga den ganske simpelt overdrejer.
Turboen dør grunder overdrejning, Eller motor tager skade pga. for højt tryk og der bare er et sikkerheds system der svigter i motorstyringen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Hvis bilen ryger eller turboen fløjter så er det nok ikke så godt med w slangen, men min kørte fint men dog med lidt for lavt tryk. Den blev derfor testet een gang uden w slangen og da den kom højere op i tryk, så var det ikke turbo/wastegate der umiddelbart var problemet, så jeg synes godt metoden kan anvendes med forsigtighed.
Hvis turboen er færdig, skyldes det så manglende smøring eller blot slidt op?
Mvh
Troels
Hvis turboen er færdig, skyldes det så manglende smøring eller blot slidt op?
Mvh
Troels
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det er svært at sige hvorfor turboen står af. det kan være oliemangel, og det kan være almindeligt slid.
Med 330k km på klokken, så vil jeg mest hælde til almindeligt slid, og at det er turbo nr. 2 den kører med.
Men bunkarret skal afmonteres for kontrol, og olierør til turbo bliver skiftet
Inden den nye turbo bliver monteret, for at være sikker på den nye får olie nok.
MVH
Morten
Med 330k km på klokken, så vil jeg mest hælde til almindeligt slid, og at det er turbo nr. 2 den kører med.
Men bunkarret skal afmonteres for kontrol, og olierør til turbo bliver skiftet
Inden den nye turbo bliver monteret, for at være sikker på den nye får olie nok.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Takker prøver bare at beskrive det jeg tænker og oplever med bilen.
Planerne er store, med udførelsen er nok mere, det bliver når jeg får tid og overskud.
Turboen er købt hos MAPTUN
https://www.maptunparts.dk/turbo-system ... -2005.html
MVh
Morten
Planerne er store, med udførelsen er nok mere, det bliver når jeg får tid og overskud.
Turboen er købt hos MAPTUN
https://www.maptunparts.dk/turbo-system ... -2005.html
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Et lille android radio lysstyrings projekt, foreløbig på planlægnings stadiet.
Problematikken:
Radioen kræver 12 volt for at dæmpe lyset på skærmen, en spænding jeg ikke har kunne finde, nogen steder ift. styring af instrument, og knap belysning.
Så der må findes en anden løsning.
Display belysningen i Sid reguleres op og ned med en lyssensor, meget lys i kabinen, kraftigt lys i displayet, og det modsatte.
Udfordringen er at finde en elektronisk dims, der kan give en 12 volts spænding ud, når lysstyrken bliver reguleret ned i SID.
HMM, suk jammer og klage.
Men så faldt tiøren endelig tror jeg.
Jeg har tidligere brugt et lysstyrings kit fra velleman MK125, til at tænde og slukke instrument belysningen i min gamle volvo.
http://www.velleman.eu/products/view/?id=344193
Planen er at er statte lyssensoren, med en lus, og bruge spændingen fra lysstyrken I SID til at aktivere relæet således at radioen får sit 12 volts signal og dæmper displayet.
Det er kun på ide stadiet, og kræver noget udmåling på SID.
Problematikken:
Radioen kræver 12 volt for at dæmpe lyset på skærmen, en spænding jeg ikke har kunne finde, nogen steder ift. styring af instrument, og knap belysning.
Så der må findes en anden løsning.
Display belysningen i Sid reguleres op og ned med en lyssensor, meget lys i kabinen, kraftigt lys i displayet, og det modsatte.
Udfordringen er at finde en elektronisk dims, der kan give en 12 volts spænding ud, når lysstyrken bliver reguleret ned i SID.
HMM, suk jammer og klage.
Men så faldt tiøren endelig tror jeg.
Jeg har tidligere brugt et lysstyrings kit fra velleman MK125, til at tænde og slukke instrument belysningen i min gamle volvo.
http://www.velleman.eu/products/view/?id=344193
Planen er at er statte lyssensoren, med en lus, og bruge spændingen fra lysstyrken I SID til at aktivere relæet således at radioen får sit 12 volts signal og dæmper displayet.
Det er kun på ide stadiet, og kræver noget udmåling på SID.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- T.Brun
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Smart, det burde kunne virke, og umiddelbart har du ikke behov for at måle, men bare koble den til, og justere ind.
Man skal bare lige huske at fortælle fruen, at hun ikke må justere lysstyrken i instrumentbordet.
Hvad koster delen?
Jeg har samme udfordring i min 9-5.
Man skal bare lige huske at fortælle fruen, at hun ikke må justere lysstyrken i instrumentbordet.
Hvad koster delen?
Jeg har samme udfordring i min 9-5.
Venlig hilsen
Thomas Brun
9-5 Aero
Thomas Brun
9-5 Aero
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Mener jeg gav 50 kr for sættet for 8 år siden, men google den så får du den rigtige pris.
Jeg skal lige måle lidt først, da jeg ikke ved om lysstyrken er styret af + eller stel, og det gør en forskel i selve tilkoblingen.
MVH
Morten
Jeg skal lige måle lidt først, da jeg ikke ved om lysstyrken er styret af + eller stel, og det gør en forskel i selve tilkoblingen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Første tur på motor stien med vinterhjul er overstået Puhaa
Ved omkring de 100 kmt. begynder den at ryste i rattet, hvilket den også gør med sommerhjulene.
En lidt mystisk hastighed til at det skal være ubalance i hjulene.
Trækaksler eller en defekt bøsning står højt på den mistænkte liste.
Specielt da den bliver meget levende, og ustabil ved omkring de 110 kmt.
Noget værre end en og standart OG 900, der rammer de 170 kmt. ( ready for take off )
Så der er lidt at arbejde på i næste uge, desværre.
MVH
Morten
Sporing kan selvfølgelig være helt forkert, eller en død bøsning i undervognen.
Ved omkring de 100 kmt. begynder den at ryste i rattet, hvilket den også gør med sommerhjulene.
En lidt mystisk hastighed til at det skal være ubalance i hjulene.
Trækaksler eller en defekt bøsning står højt på den mistænkte liste.
Specielt da den bliver meget levende, og ustabil ved omkring de 110 kmt.
Noget værre end en og standart OG 900, der rammer de 170 kmt. ( ready for take off )
Så der er lidt at arbejde på i næste uge, desværre.
MVH
Morten
Sporing kan selvfølgelig være helt forkert, eller en død bøsning i undervognen.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Hej Morten
Du er nok inde på noget af det rigtige selvom det er meget svært at finde ud af lige nøjagtig hvor problemet ligger. I min ng900 har jeg gennem tiden skiftet alle tænkelige bøsninger og det synes jeg har hjulpet i nogen tid, men så kommer vibrationerne igen i større eller mindre grad.
Når du har skiftet alle bøsningerne og der stadig er problemer så overvej motorophængene også. Start med de "billige". Den midterste kræver at forbroen afmonteres (mener jeg). Da jeg skiftede den skiftede jeg samtidig krængningsstabilisatorbøsningerne hvilket kræver at forbroen løsnes.
Det er dog ikke værd at afmontere forbroen kun for at skifte disse. Det gjorde ingen mærkbar forskel selvom de så lidt trætte ud.
Skal du have afmonteret bundkarret kan du vælge at udføre alle tre opgaver samtidig.
Bøsningen i gearkassen som du nævner kan også være et problem, men det har jeg ikke rigtigt erfaring med. Min ng900 havde stadig vibrationer selvom den er med automat som ikke har denne bøsning men et rigtigt leje i steder for.
De værste vibrationer jeg har været udsat for i min ng900 viste sig at være en "fejl" på et vinterdæk. Forholdsvis nyt og af et anderkendt fabrikat, så her kan man aldrig være helt sikker.
Jeg kørte med den næsten en hel vinter før jeg kunne se at der var begyndt at komme blanke pletter. Problemet havde helt sikkert været der først på vinteren også, men næsten umuligt at se da der ikke var noget unormalt slid på dette tidspunkt.
Jeg tror generelt at alle problemerne med vibrationer i og9-3 skyldes den elendige bløde undervogn. Man kan måske godt komme vibrationerne til livs ved at køre med 100% nye bøsninger osv. men når de bare bliver slidt en anelse kommer der igen lidt vibrationer som forstærkes af den elendige undervogn. En kraftig afstivning af forbroen tror jeg er den eneste løsning hvis man vil nedbringer rystelserne til et tåleligt niveau.
MVH Mads
Du er nok inde på noget af det rigtige selvom det er meget svært at finde ud af lige nøjagtig hvor problemet ligger. I min ng900 har jeg gennem tiden skiftet alle tænkelige bøsninger og det synes jeg har hjulpet i nogen tid, men så kommer vibrationerne igen i større eller mindre grad.
Når du har skiftet alle bøsningerne og der stadig er problemer så overvej motorophængene også. Start med de "billige". Den midterste kræver at forbroen afmonteres (mener jeg). Da jeg skiftede den skiftede jeg samtidig krængningsstabilisatorbøsningerne hvilket kræver at forbroen løsnes.
Det er dog ikke værd at afmontere forbroen kun for at skifte disse. Det gjorde ingen mærkbar forskel selvom de så lidt trætte ud.
Skal du have afmonteret bundkarret kan du vælge at udføre alle tre opgaver samtidig.
Bøsningen i gearkassen som du nævner kan også være et problem, men det har jeg ikke rigtigt erfaring med. Min ng900 havde stadig vibrationer selvom den er med automat som ikke har denne bøsning men et rigtigt leje i steder for.
De værste vibrationer jeg har været udsat for i min ng900 viste sig at være en "fejl" på et vinterdæk. Forholdsvis nyt og af et anderkendt fabrikat, så her kan man aldrig være helt sikker.
Jeg kørte med den næsten en hel vinter før jeg kunne se at der var begyndt at komme blanke pletter. Problemet havde helt sikkert været der først på vinteren også, men næsten umuligt at se da der ikke var noget unormalt slid på dette tidspunkt.
Jeg tror generelt at alle problemerne med vibrationer i og9-3 skyldes den elendige bløde undervogn. Man kan måske godt komme vibrationerne til livs ved at køre med 100% nye bøsninger osv. men når de bare bliver slidt en anelse kommer der igen lidt vibrationer som forstærkes af den elendige undervogn. En kraftig afstivning af forbroen tror jeg er den eneste løsning hvis man vil nedbringer rystelserne til et tåleligt niveau.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Efter at have monteret det forstærkede tandstangs ophæng i højre side så fik jeg minimeret rystelserne i rattet.
Retningstabiliteten, og indstyring blev også helt klart forbedret.
Ulemper ganske lidt mere brum i kabinen
En stor forbedring selv med 15" vinterhjul.
Ukendte bøsninger, og sporing.
Og nu er lyskrontrol modulet begyndt at drille kun langt lys i højre forlygte, og ingen indikator i instrumentet
Hvorfor kan det ikke ske om sommeren ???
MVH
Morten
Retningstabiliteten, og indstyring blev også helt klart forbedret.
Ulemper ganske lidt mere brum i kabinen
En stor forbedring selv med 15" vinterhjul.
Ukendte bøsninger, og sporing.
Og nu er lyskrontrol modulet begyndt at drille kun langt lys i højre forlygte, og ingen indikator i instrumentet
Hvorfor kan det ikke ske om sommeren ???
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Nu driller olietryks kontakten ved kold motor
( læs slam, koks i bundkarret/ olietryks kontakten, måske stoppet oliesi )
Typisk kold, tænding på ingen lys i lampen, ved starter omdrejninger kommer lyset for at gå ud når motoren er startet.
med varm motor ingen problemer med lampen.
Så i morgen bliver det til et olieskift.
Min inden da får den en gang bellad servicerens 3, i olien, i ca en halv time med motoren i tomgang tomgang.
En ren nødløsning, fremfor at tage bundkarret ned for rens, og turboen har en risiko for at dø helt.
Men det er bedre en at motoren ikke får smøring til lejerene.
Vender frygteligt tilbage, med resultatet.
MVH
Morten
( læs slam, koks i bundkarret/ olietryks kontakten, måske stoppet oliesi )
Typisk kold, tænding på ingen lys i lampen, ved starter omdrejninger kommer lyset for at gå ud når motoren er startet.
med varm motor ingen problemer med lampen.
Så i morgen bliver det til et olieskift.
Min inden da får den en gang bellad servicerens 3, i olien, i ca en halv time med motoren i tomgang tomgang.
En ren nødløsning, fremfor at tage bundkarret ned for rens, og turboen har en risiko for at dø helt.
Men det er bedre en at motoren ikke får smøring til lejerene.
Vender frygteligt tilbage, med resultatet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Delvis successes
Mødte lidt tidligere ind på arbejde, og olie rensen fik lov til at virke i ca. 40 minutter.
Skiftede olien, og bundproppen er smadret
Turboen overlevede tilsyneladende, men olietryks kontakten lever stadig sit eget liv.
Ny er indkøbt håber meget på at den er til at skifte på P. pladsen i weekenden.
Da en ustabil olietrykskontakt ikke er noget hit på denne motor,
MVH
Morten
Mødte lidt tidligere ind på arbejde, og olie rensen fik lov til at virke i ca. 40 minutter.
Skiftede olien, og bundproppen er smadret
Turboen overlevede tilsyneladende, men olietryks kontakten lever stadig sit eget liv.
Ny er indkøbt håber meget på at den er til at skifte på P. pladsen i weekenden.
Da en ustabil olietrykskontakt ikke er noget hit på denne motor,
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Olietryks kontakten blev skiftet med meget bøvl.
Helt klart nemmere at afmontere starteren, og udskifte den nedefra.
Det nye instrument panel blevet modificeret til at tage en 2 dins radio
En stiver blev fjernet, og rammen til sid, og kopholder blev modificeret lidt
En vinkel blev monteret i bunden, for en mere solid montering af radioen.
MVH
Morten
Helt klart nemmere at afmontere starteren, og udskifte den nedefra.
Det nye instrument panel blevet modificeret til at tage en 2 dins radio
En stiver blev fjernet, og rammen til sid, og kopholder blev modificeret lidt
En vinkel blev monteret i bunden, for en mere solid montering af radioen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Fandt lidt flere ting der skal skiftes inden udskiftning af turbo.
Koblingen er slidt, baseret på at den er svær at få i bakgear kobler ikke motoren helt fra, og er hårdere, end normalt.
Søgte efter en Viggen kobling, og prisforskellen er stor lige fra over 3000 kr ned til 2000 kr. bestilte en original til den lave pris.
Gearstangen rokker ved acceleration, og motorbremsning, så det blev til et bageste motorophæng fra en diesel.
Og så kom jeg til at købe et 3" forrør med kat, ikke nødvendigt for opsætningen, men fragten var den samme.
Så der vel samlet del sammen til en lille uges arbejde
MVH
Morten
Koblingen er slidt, baseret på at den er svær at få i bakgear kobler ikke motoren helt fra, og er hårdere, end normalt.
Søgte efter en Viggen kobling, og prisforskellen er stor lige fra over 3000 kr ned til 2000 kr. bestilte en original til den lave pris.
Gearstangen rokker ved acceleration, og motorbremsning, så det blev til et bageste motorophæng fra en diesel.
Og så kom jeg til at købe et 3" forrør med kat, ikke nødvendigt for opsætningen, men fragten var den samme.
Så der vel samlet del sammen til en lille uges arbejde
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det her ligner 4 dages arbejde
Ny kobling
udstødning
og jeg er ikke helt sikker på at flanchen på det forreste rør passet på resten af udstødningen
Og i gemmerne ligger et nyt kædekit, opdateret krumtaps ventilations kit, og det topstykke der kun har kørt 100 K km
Motor og gearkasse ud ligner den mest optimale løsning, og arbejd arbejd
Ny kobling
udstødning
og jeg er ikke helt sikker på at flanchen på det forreste rør passet på resten af udstødningen
Og i gemmerne ligger et nyt kædekit, opdateret krumtaps ventilations kit, og det topstykke der kun har kørt 100 K km
Motor og gearkasse ud ligner den mest optimale løsning, og arbejd arbejd
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Operation anti Bling.
Ingen grund til poleret rustfrit stål under bilen, hvor det kun er synmanden der ser det, mangler den forreste del
Ingen grund til poleret rustfrit stål under bilen, hvor det kun er synmanden der ser det, mangler den forreste del
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Nye øjne, eller bedre lys
De gamle osram pærer blev skiftet, og hvilken forskel
Levetide er ca. 400-500 time, hvilket passer med ca. et år med mit kørselsmønster.
Noget jeg burde have skiftet da jeg købte bilen, det er som at få nye øjne
MVH
Morten
De gamle osram pærer blev skiftet, og hvilken forskel
Levetide er ca. 400-500 time, hvilket passer med ca. et år med mit kørselsmønster.
Noget jeg burde have skiftet da jeg købte bilen, det er som at få nye øjne
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Ghettoadam
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
De er sindsygt skarpe, det er som om, man tidligere har kørt i mørke med solbriller på.
Saab 9-3 2.0t 2001
maptune stage 1 Skrottet
Saab 9-5 SE stc aut 1990
maptune stage 1 Skrottet
Saab 9-5 SE stc aut 1990
- Ols1
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Fed tråd! Tak for at du gider dokumentere dine oplevelser og fremskridt (og de uundgåelige tilbageslag). Meget inspireret af dit og NSB's android projekt.
Det er bestemt ikke helt let at finde et velholdt eksemplar af OG9-3, jeg bliver mere og mere glad for min egen
Pøj-pøj med projektet!
Mvh Ulrich
Det er bestemt ikke helt let at finde et velholdt eksemplar af OG9-3, jeg bliver mere og mere glad for min egen
Pøj-pøj med projektet!
Mvh Ulrich
Saab 9-3 SET 1999
Tidligere:
Saab 9-3 SC TTID Hirsch 2010
Saab 9-3 SS 1,8t Hirsh 2006
Saab 9-3 T 2001
Saab ng 900 1997
Saab og 900 3 stk
Saab 90
Tidligere:
Saab 9-3 SC TTID Hirsch 2010
Saab 9-3 SS 1,8t Hirsh 2006
Saab 9-3 T 2001
Saab ng 900 1997
Saab og 900 3 stk
Saab 90
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Temperatur skift på ca. 12 grader
Fra minus 6 til plud 6 grader
Og en voldsom ændring i benzin økonomien
Fra 12,4 l/100 km
Til 9,6 l/100 km.
Det koster lidt at have motoren gående i tomgang, med el bagruden tændt, mens man skraber is af ruderne, specielt når man kun kører 30 km om dagen.
MVH
Morten
Fra minus 6 til plud 6 grader
Og en voldsom ændring i benzin økonomien
Fra 12,4 l/100 km
Til 9,6 l/100 km.
Det koster lidt at have motoren gående i tomgang, med el bagruden tændt, mens man skraber is af ruderne, specielt når man kun kører 30 km om dagen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det er måske mere økonomisk at bruge 10l koldt vand og vande runderne indtil de er tøet op, så er de også samtidig afdugget indvendig
Jeg kører også 30km x2 men ligger mellem 7,3 og 7 5 l pr 100Km året rundt.
Jeg kører også 30km x2 men ligger mellem 7,3 og 7 5 l pr 100Km året rundt.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Jeg ligger også mellem 7,5 og 75 l pr. 100 km
Spøg til side. Mit snit siger 8,4 l/100km. 9 når der er meget frost og 8 når der er sommer og varmt.
Dette er målt ved optankning. Kørecomputeren viser helt i skoven.
MVH Mads
Spøg til side. Mit snit siger 8,4 l/100km. 9 når der er meget frost og 8 når der er sommer og varmt.
Dette er målt ved optankning. Kørecomputeren viser helt i skoven.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
<koldt vand virker ikke når temperaturen sniger sig ned under -10 grader.
Er prøvet dengang jeg var ung og doven
Ruderne iser til, når man kommer op i hastighed
Nu er blevet gammel og magelig, så det hedder start motoren fjern is og sne, og kør i en bil der kan varme lidt.
Benzin fyr er den ultimative løsning
Kørecomputeren i min stemmer overens med forbruget +-
Unøjaktigheden er ikke særlig stor inden for 3%
Målt på km kørt ift. tanket mængde, men jeg nulstiller også ved hver tankning
MVH
MORTEN
Er prøvet dengang jeg var ung og doven
Ruderne iser til, når man kommer op i hastighed
Nu er blevet gammel og magelig, så det hedder start motoren fjern is og sne, og kør i en bil der kan varme lidt.
Benzin fyr er den ultimative løsning
Kørecomputeren i min stemmer overens med forbruget +-
Unøjaktigheden er ikke særlig stor inden for 3%
Målt på km kørt ift. tanket mængde, men jeg nulstiller også ved hver tankning
MVH
MORTEN
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Opps Jensen ... Her kommer det manglende " , "..
Et skærm tastatur lever sit egne liv..
Hvis det er meget koldt så brug mere vand... men 20L vand koster også snart som 0,2 liter benzin..
Et skærm tastatur lever sit egne liv..
Hvis det er meget koldt så brug mere vand... men 20L vand koster også snart som 0,2 liter benzin..
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Vand bliver som bekendt til is, når det er under fryse punktet.
Har prøvet det for mange år siden, og det er ikke en løsning jeg ville anbefale !
Til bage til projektet.
Operation opgradering af hjul er begyndt.
Bilen blev købt med 16" sommerhjul, og nogle skæve og larmende viking dæk.
Vinterhjulene var nogle meget grimme 15" med et sæt dæk der kunne holde en sæson.
Min plan var at finde et sæt 17" hjul, som de nye sommerhjul, og køre med 16" om vinteren.
Fandt et sæt der skal have nyt gummi. i ok brugsstand.
Kemien arbejder
Efter en grov rens ser det helt hæderligt ud.
Så nu er der dæk junglen tilbage.
Da planen er en effekt forøgelse på ca. 100 hk ift. standart,
Så bliver det til et såkaldt sports dæk, hvor vejgreb, støj, komfort, og levetid vægtes i nævnte rækkefølge.
Så jeg har set mig lidt lun på 3 forskellige dæk
1. Michelin Pilot Sport 4
2. Continental ContiSportContact 5
3.Pirelli P ZERO
MVH
Morten
Har prøvet det for mange år siden, og det er ikke en løsning jeg ville anbefale !
Til bage til projektet.
Operation opgradering af hjul er begyndt.
Bilen blev købt med 16" sommerhjul, og nogle skæve og larmende viking dæk.
Vinterhjulene var nogle meget grimme 15" med et sæt dæk der kunne holde en sæson.
Min plan var at finde et sæt 17" hjul, som de nye sommerhjul, og køre med 16" om vinteren.
Fandt et sæt der skal have nyt gummi. i ok brugsstand.
Kemien arbejder
Efter en grov rens ser det helt hæderligt ud.
Så nu er der dæk junglen tilbage.
Da planen er en effekt forøgelse på ca. 100 hk ift. standart,
Så bliver det til et såkaldt sports dæk, hvor vejgreb, støj, komfort, og levetid vægtes i nævnte rækkefølge.
Så jeg har set mig lidt lun på 3 forskellige dæk
1. Michelin Pilot Sport 4
2. Continental ContiSportContact 5
3.Pirelli P ZERO
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det er et fedt fælg design til OG93, jeg tror ikke du går helt i skoven ligegyldig hvilke af de 3 dæk du vælger.
FDM siger 2.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/ ... 2545-r17-y
FDM siger 2.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/ ... 2545-r17-y
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Første ordentlige forårs dag, og det stod på opgradering, og indvendig rengøring.
Lidt skrue skrue, og bore bore.
Hullerne er til at låse radiorammen bedre fast i instrument bordet.
Efter lidt rensning af kontakter, montering af rammer, banden over for lidt plads bag radioen.
Så så det således ud
Sid sidder fast, radio sidder fast, instrument bordet fik en opgradering, og er rent
Der er dog lidt småjusteringer tilbage.
Radioen skal trækkes lidt ud, for at sidde i samme plan som Sid, pynterammen skal modeficeres, således den sidder ordentligt.
Overvejer om fronten på Sid, og pynteramme skal males piano sort.
Til slut fik den et sæt nye bundmåtter.
Og selvfølgelig fandt bilen på at lave et nyt problem, tryksensoren i passager sædet er blevet for følsom, så selv en pakke cigaretter udløser spænd sikkerheds selen.
Jeg må finde en løsning til at koble sensoren fra, da en ny sensor koster en mindre formue, og er besværlig at skifte.
Og det er en totalt ubrugelig feature, da alle spænder selen når de kører i bilen.
MVH
Morten
Lidt skrue skrue, og bore bore.
Hullerne er til at låse radiorammen bedre fast i instrument bordet.
Efter lidt rensning af kontakter, montering af rammer, banden over for lidt plads bag radioen.
Så så det således ud
Sid sidder fast, radio sidder fast, instrument bordet fik en opgradering, og er rent
Der er dog lidt småjusteringer tilbage.
Radioen skal trækkes lidt ud, for at sidde i samme plan som Sid, pynterammen skal modeficeres, således den sidder ordentligt.
Overvejer om fronten på Sid, og pynteramme skal males piano sort.
Til slut fik den et sæt nye bundmåtter.
Og selvfølgelig fandt bilen på at lave et nyt problem, tryksensoren i passager sædet er blevet for følsom, så selv en pakke cigaretter udløser spænd sikkerheds selen.
Jeg må finde en løsning til at koble sensoren fra, da en ny sensor koster en mindre formue, og er besværlig at skifte.
Og det er en totalt ubrugelig feature, da alle spænder selen når de kører i bilen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Ny vasket
Another one bites to dust
Dette sker hver gang jeg vasker bilen, SAAB er langt stærker end vaskemaskinen, selvom de anbefaler at afmontere alt på karossen inden vask
Another one bites to dust
Dette sker hver gang jeg vasker bilen, SAAB er langt stærker end vaskemaskinen, selvom de anbefaler at afmontere alt på karossen inden vask
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Nye sommersko såler.
Kiggede lige lidt på priser, og jeg kunne få Toyo dæk med ca 40% rabat ift. et Michelin.
Så det var et svært valg, specielt , da jeg har brugt mærket på volvoen og var godt tilfreds.
Og hvis det ikke virker, så kan jeg sælge dækkene uden tab af penge
Kiggede lige lidt på priser, og jeg kunne få Toyo dæk med ca 40% rabat ift. et Michelin.
Så det var et svært valg, specielt , da jeg har brugt mærket på volvoen og var godt tilfreds.
Og hvis det ikke virker, så kan jeg sælge dækkene uden tab af penge
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Sommerhjul monteret
Men dækkene har jeg ingenting negativt om.
De er runde og nemme at afbalancere, maks 25 gr. på et hjul.
Komforten lider selvfølgeligt lidt, 15" til 17" og 0,2 bar mere i dæktyg giver mindre komfort.
Men indstyring, og vejgreb opvejer det 100%
Har desværre rystelser i rattet ved 110 kmt. og op, men det er stærkt formindsket
Så det er tilbage til udskiftning af komponenter, og kontrol af undervognen før de forsvinder
MVH
Morten
Optist bør den komme nærmere jorden.Men dækkene har jeg ingenting negativt om.
De er runde og nemme at afbalancere, maks 25 gr. på et hjul.
Komforten lider selvfølgeligt lidt, 15" til 17" og 0,2 bar mere i dæktyg giver mindre komfort.
Men indstyring, og vejgreb opvejer det 100%
Har desværre rystelser i rattet ved 110 kmt. og op, men det er stærkt formindsket
Så det er tilbage til udskiftning af komponenter, og kontrol af undervognen før de forsvinder
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Forår, og rens af lædersæder
Rat og gear knop var genstridige, de blev ved med at være fedtede, så næsten kogende vand og meget Ajax Og her er resultatet
Ud med nødhjul, og i med det gamle vinterhjul, det skal have et lidt smallere dæk, med sommer mønster Bagagerums gulvet skal hæves ca. 10-15 mm. for at tæppet kan ligge plant, jeg tror et par billige liggeunderlag kan gøre tricket
Krogen er færdig renoveret, og passer inde i hjulet Flere liggeunderlag således den ikke rasler rundt i brønden.
Mangler bare en plads til advarsels trekanten, da den er umulig at placere.
Påsken hedder påføring af læder pleje, når det hele er tørt.
MVH
Morten
Dette er resultatet Rat og gear knop var genstridige, de blev ved med at være fedtede, så næsten kogende vand og meget Ajax Og her er resultatet
Ud med nødhjul, og i med det gamle vinterhjul, det skal have et lidt smallere dæk, med sommer mønster Bagagerums gulvet skal hæves ca. 10-15 mm. for at tæppet kan ligge plant, jeg tror et par billige liggeunderlag kan gøre tricket
Krogen er færdig renoveret, og passer inde i hjulet Flere liggeunderlag således den ikke rasler rundt i brønden.
Mangler bare en plads til advarsels trekanten, da den er umulig at placere.
Påsken hedder påføring af læder pleje, når det hele er tørt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Påske og det er blevet efterår igen
Fik stylet lygterne med nye pærer i krom Og næste projekt er farvematch af sid og radio
Og så indtraf katastrofen efter 2 dages slibning og maling Varmelampen skvattede ned, så det er en ommer.
MVH
Morten
Fik stylet lygterne med nye pærer i krom Og næste projekt er farvematch af sid og radio
Og så indtraf katastrofen efter 2 dages slibning og maling Varmelampen skvattede ned, så det er en ommer.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Blank sort bliver for meget, selvom malingen ikke er perfekt.
Skidtet hærder, og appelsin hud kommer frem Så det bliver nok et børste look, når det hele er hærdet op, og kan slibes.
Læderet fik første gang kæder mælk, Det skal nok have et par gange mere i løbet af sommeren, da det suger som en tør svamp. Førersæde efter 320.000 km ok kvalitet.
MVH
Morten
Skidtet hærder, og appelsin hud kommer frem Så det bliver nok et børste look, når det hele er hærdet op, og kan slibes.
Læderet fik første gang kæder mælk, Det skal nok have et par gange mere i løbet af sommeren, da det suger som en tør svamp. Førersæde efter 320.000 km ok kvalitet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk