Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. nov 2016, 20:15

Den gamle 245 turbo er blevet for gammel til at køre til hverdag kun 22 år gammel.
Nyere modeller har skuffet mig slemt mht. kvaliteten,
Jeg blev meget positivt overrasket over kvaliteten på mine forældres 95 og hvor nemt det er at lege med motorstyringen.
Så jeg søgte efter en 9-3 med en T7 styring
Og fandt denne for en uge siden
Billede
Den pæne side i vinterdress
Billede
Radiobils siden
Billede
Rust og buler
Billede
Sommerhjul
Der var lidt arbejde da den har kørt 333000 km
Første var udskiftning af vakum slanger, rensning af gasspjæld, tætning af højre baglygte, udskiftning af generator, opfyldning af A/C, og nu stinker den af sure sokker :(
Billede
Insreument bordet, Jeg har haft en nokia tlf, der passer i holderen :)
Billede
Salgs papirene jeg fandt efter en uges ejerskab.
Efter en uge så er følgende ikke kritiske fejl fundet
Bløde motorophæng, højre sidespejl kan ikke justere op-ned, bund i føresæde er faldet sammen. radio tænd og sluk knap lever sit eget liv.
Billede
Men det er der råd for, når det bliver varmere i vejeret.
Trækkraften er der ikke noget at udsætte på :)
Billede
Den rækker vinteren over.
Desværre lægger den en lille olieskyt ved opstart kold, når den har stået et par dage, ventilstamme pakdåser, eller en slidt turbo ?

MVh
Morten
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 11579
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. nov 2016, 21:16

Fine vogn. Tillykke med den.
Godt at se de game dokumenter. :-)

Sur sokke lugt kommer fra skimmel i A/C anlægget. Det kan renses væk med addbell A/C rens + plus filter skift.

Man skal huske at slukke a/c anlægget lidt før man stopper, så fordamper og kanaler kan blive tøre. Så kommer der aldrig grom lugt
Konstant kørsel med affugtning hele vinteren opfugte anlægget med sokke lugten til følge.

Olie pust er med stor chance en slidt turbo. Kan også godt være den lille kontraventil på topstykket. Men chancen for det er turboen er stor.
Heldig er mølle ikke så kostbar, eller svær at skifte.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74 "Sportsvognen"
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Indlæg: 1611
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. nov 2016, 21:45

Tillykke med bilen, jeg har selv en 93 2002 SE, som helårs bil som jeg er glad for...selv om den ikke når min sommerbil (OG900 aero).
Husk hyppige olieskift (10.000km eller 1 gang årligt)
Ved korte ture under 15km måske oftere.

Undersøg evt om du har det seneste krumtapsføler udluftnings kit.

Jeg har nu kørt 60.000 i min hvor det eneste jeg har ofret er nye bag bremser og kabel.
Udover supplerende rustbeskyttelse og 7-8 olieskift... :wink:

Jeg købte min i 2013 med 232.000km på klokken.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

9-3 t 2003 hverdagsbilen

17. nov 2016, 20:54

A/C fik en kemi kur, så nu stinker den af kemisk krigsførelse.
Ja jeg kender til at huske at tørre det ud en gang imellem, men der var ingen kølemiddel på, så det har ikke virket et stykke tid, og den har kørt med maks varme i den tid jeg har haft den, ca. en uge,
Så den burde være tørret ud, skal nok lige kontroller drænet til varmeapparatet.
En halvgående turbo, det håber jeg på, da det kun er en undskylding for at opgradere til en aero turbo.

Har et brugt ventilations kit liggende, sjovt nok er det stading standart, selvom den er serviceret hos SAAB indtil år 2009. Men det var nok ved kunde klager at det blev opgraderet.!
Og ja den er planlagt det helt store service med Alle væske, og filtre samt tændrør, når jeg får tid..

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

9-3 t 2003 hverdagsbilen

20. nov 2016, 13:05

Tændrør blev skiftet, og det var på høje tid.
Billede
Det jeg læser ud af tændrørene
Cyl. 2 Bruger olie mere end de andre
Cyl 1 og 2 kører magert. 3 og 4 kører normalt
Prøver en gang dyserens og hiver rørene op igen om 1000 km for at se resultatet.
Bliver nok nødt til at renovere reserve top stykket

MVH
Morten
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Indlæg: 1611
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

9-3 t 2003 hverdagsbilen

20. nov 2016, 21:38

Jeg tror de rør har kørt længere end de er lavet til, jeg ville nok også vente et par tusinde km og vudere igen.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. nov 2016, 08:29

Der er vel sprunget et par tændrørs skift over siden de blev monteret utroligt at den kørte uden problemer :)
Det siger lidt om styrken af tændingssystemet.
De 1000 km er ikke for at lave en endelig konklusion, men mere for at holde øje med tingene, og følge udviklingen.
Motoren er jo ikke ny længere.
Men den er holdt op med at starte i en blå oliesky, hvilket er positivt.

MVH
Morten.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

9-3 t 2003 hverdagsbilen

22. nov 2016, 15:56

Operation ny radio.
Krav:
Bluetooth, og navigation, stilren, og ikke for dyr
Så inspireret af NSB faldt valget på denne multi maskine
https://www.carjoying.de/android-5-1-ca ... pport.html
Problem nr 1 en 2 din radio passer ikke i en og 9-3
lBillede
Så kopholderen skal væk
Billede
efter lidt udskæring i instrument bordet
Billede
Ledninger køblet til elantenne og ratbetjening, Loddet sammen ikke noget fusk med stømtyve.
Billede
Prøve montering, ser ok ud og det er intet tab at miste kopholderen efter min mening.
To do listen er lang.
1. bytte rund på tændins plus, og konstant plus, da den mister stationerne
1a. Finde ud af radioens funktione
2. Montere en modificeret holder til sid displayet, det hænger bare løst lige nu.
3. lodde lidt om bag sikringsboksen, således ar den får en radio+ og ikke kun en tændins plus
4. Få den originale mikrofon koblet til radioen
5. Montere en ekstra forstærker,samt andre højtalere for
6. Montere en aktiv subwoofer i nødhjulet
7. Finde ud af hvor usb kablerne skal være
8. Eventuelt Ekstra tin der kan kobles på

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

9-3 t 2003 hverdagsbilen

23. nov 2016, 14:25

Da det var dejligt vejr i dag, og jeg havde 2 filter liggende så var der dømt operation skift af luftfilter og pollenfilter.
Luftfilteret started med en halvt udboret skrue, og et defekt gummiophæng :roll:
Så kassen blev afmonteret, og dette var synet der mødte mig
Billede
Sidst skiftet sammen med tændrørene tror jeg!
Så med bange anelser gik jeg igang med at fritlægge pollen filtret, og jeg blev ikke overrasket :evil:
Billede
Fyldt med formuldede blade og den slags ting
Billede
Uhyggeligt at tænke på hvad der har groet her.
Billede
Efter lidt vask og rensning af afløb, samt nyt filter ser det helt hæderligt ud :)
Billede
Listen over afdækningen, burde den ikke væer limet fast på forrruden?
Et spørgsmål hvor er det nemmest at føre ekstra kabler ind i kabinen, fra motorrummet?
troels
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: Vordingborg
Indlæg: 2778
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

23. nov 2016, 20:49

Lækker projekttråd.

Puha filtrene lignede dem på min egen OG9-3 da jeg fik skiftet dem. Listen du spørger til, sidder den ikke blot fast med små metalklips.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

25. nov 2016, 13:47

Takker
Listen skal limes fast på forruden, et projekt til varmere dage
Batt og acc ledninger blev byttet rundt i stikket, så nu holder den stationerne
Og efter dette lille mod i sikrings boxen så spiller radioen indtil tændingsnøglen bliver taget ud :)
Billede
Billede
Billede
Der er ingen plads bag radioen så jeg skal have flyttet nogle ledninger, men det blever sammen med en større opdatering af anlægget.
Fik bilen inden for WIFI rækkevidde. og downloadede nogle Apps
Billede
Ladetryks ur i radioen :wink:
Skalaen på uret skal justere lidt:oops:

MVH

Morten
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Indlæg: 1611
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

25. nov 2016, 17:06

Virker det ladetryks ur (og hvordan) ?
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

25. nov 2016, 18:52

Umiddelbart ja så virker det som det skal, Har dog ikke kontrolleret det med et kalibreret mekanisk ur.
Det burde være nøjagtigt da det får data direkt fra motorstyringen
Det starter med en obd bluetooth adapter og en par aps, der skal købes
Torque pro og Widgets for Torque, og lid tid til at sætte det op

MVH

Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Voldsgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Geografisk sted: Odense sv
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. mar 2015, 13:53

25. nov 2016, 22:41

Ser rigtigt spændende ud, må man spørger hvad du gav for denne skønne 9-3? jeg har selv en 1999 9-3 med 540K på klokken og den er træt, meget træt, derfor leder jeg efter en som har kørt omkring de 200K km

mvh jens
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002

tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

26. nov 2016, 05:11

Jeg gav 16,500 kr. ny synet Med alle service stempler i bogen.
For en uden rust og buler skal man nok over 26.000 kr.
Men du får det svært hvis du vil have en med 200 k på klokken
De fleste jeg har set ligger omkring de 300k på klokken

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster