Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. jul 2017, 08:41

Operation topstykke står for døren.
Så først lidt forberedelse, maling af ventildæksel Have udgaven.
Rensning, hvad har vi på hylden ? Ovnrens, og en Stål grydesvamp, efterfulgt med vask i sulfo, og skylning i vand.
2017-06-17 10.jpg
Tørre tid ;)
Grunding med en ætsende primer
2017-06-17 10.50.52.jpg
Tørretid igen ;)
Lige før middag, og tid til lidt farve, det blev en metalsort
2017-06-17 11.26.17.jpg
Lang tørretid ;)
Næste formiddag Tid til lidt slibning
2017-06-18 08.57.06.jpg
Det færdige resultat
2017-06-18 09.24.31.jpg
Nu skal det bare hærde, og voksbehandles.

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. jul 2017, 11:10

Hærdning
2017-06-18 12.12.05.jpg
Efter 14 dage så ville agurk planten have mere plads :)
Resultatet efter en gang autovoks
2017-07-02 09.42.05.jpg
Dette lille projekt, er på ren amatørbasis, med en forventet levetid på ca. 2 år, før det ligener lort.
Ideelt burde det have været renset i en varmt vands rensemaskine, hvorefter det blev glasblæst, og malet professionelt.
Men så havde regningen været på ca. 2000 kr.
Ift. 4 timers effektivt arbejde og ca. 150 kr.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

8. jul 2017, 18:04

Ferie og operation topstykke :(
2017-07-08 08.30.56.jpg
Lidt senere efter en tur i biltema
2017-07-08 11.26.00.jpg
Utroligt så fin den inden i med 330 k. km
Selv kæden ser fin ud :)
2017-07-08 12.15.40.jpg
Da det er ferietid, besluttede jeg mig for at rense og male lidt småting, Ryggen er desværre ikke ny længere
2017-07-08 13.56.45.jpg
Malet med biltamas alufælg maling.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

9. jul 2017, 17:17

Dagen i dag gik med lidt mere rens og maling, og den bliver 3 farvet ;)
2017-07-09 14.56.29.jpg
Og en tur til Biltema igen, da jeg havde glemt torx toppen på arbejdet :(
Topstykket afmonteret og Blokken er klar til montering, jeg har haft en blanding af atf olie og acetone i cylinderne siden fredag, for at opløse gamle forbrændings rester, og olie rester, og der virke forbavsende godt :)
2017-07-09 14.22.57.jpg
Grunden til et andet topstykke, dels knækkede pindbolte, men også et olieforbrug, håber at et topstykke med 120k km ikke er så slidt
2017-07-09 14.23.06.jpg
Rensebordet
2017-07-09 10.29.46.jpg
Slidt kæde måske, hvor mange takker før den er slidt op?

MVH
Morten
Vedhæftede filer
2017-07-09 11.28.40.jpg
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

9. jul 2017, 17:22

Stemnings billeder
Tørreskuret
2017-07-09 14.56.39.jpg
Værkstedet
2017-07-09 16.02.23.jpg
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

10. jul 2017, 17:40

Da der er lovet regn så var det på tide at få røven i gear.
Start kl 8 med at rense div paknings rester af, og maling rester.
Lidt i et var toppen, og indsugningsmanifolden på.
2017-07-10 12.40.40.jpg
Hvorfor den blev malet aner jeg ikke, den er nærmest usynlig når alt er monteret.
To time senere og det meste er monteret
2017-07-10 14.43.34.jpg

Ventil dæksel pakningen drillende som sædvanligt, Jeg kunne skyde den svensker der har lavet det design :evil:
2017-07-10 15.32.23.jpg
Klar til at køre olietryk.
Og det tog meget lang tid, så den lider nok af til stoppet olie si sygen.
Men den kom da igang, med megen røg, og klikkende ventiler, det lød som en gammel diesel.
Efter ca 15 min i tomgang, og en kort prøvetur, så kørte og lød den perfekt.
Håber på at denne øvelse har kureret mit olie forbrug, og lettere oliespild.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

10. jul 2017, 18:07

Det næsten færdige resultat, løb tør for maling, og en motorvask er stærkt tiltrængt.
2017-07-10 17.46.43.jpg
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. jul 2017, 20:52

Lækker projekttråd, fortsæt endelig 8)

Mvh
Troels
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

13. jul 2017, 07:26

Utroligt hvad man kan lave hjemme på terrassen med relativt små midler.
Malingen på ventildækslet ser fint ud. Det pynter gevaldigt i stedet for det matte grå som de jo får med alderen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

13. jul 2017, 07:54

Tak for responsen :)
Der er tider hvor jeg tror det er min hemmelige dagbog jeg skriver i ;)

Men tilbage til projektet. Da jeg adskilt indsugnings manifolden for rens og maling, Så fandt jeg dette rør.
2017-07-09 10.29.39.jpg
Helt unikt. Det sidder kun på og 9-3, og åbenbart kun på LEV motorer.
En standart der blev indført i Californien.
På Sabbsk hedder det et luftfordelings rør, i mine øjne ligner det en unødvendig restriktion, og blev afmonteret.
I håbet om mere effekt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. jul 2017, 08:16

Mortenvig skrev:
13. jul 2017, 07:54
Der er tider hvor jeg tror det er min hemmelige dagbog jeg skriver i ;)
Det kunne godt virke sådan. Jeg har lagt mærke til at indlæg i projekttråde ikke kommer frem på "Seneste emner" i kolonnen øverst til højre på siden men kun på listen midtfor nederst. Det er ikke så hensigtsmæssigt og jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor så jeg eksperimenterer lidt. Men måske det bliver rettet med en opdatering senere.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

24. jul 2017, 06:39

En lille update.
Det ser ud til at jeg fik løst de fleste problemer med reparationen.
Ikke mere olie griseri fra ventildæksel, og kædestrammer.
Ikke mere blå røg fra udstødningen efter gentagende koldstarter.
Udluftnings slangen til krumtaphus ventilationen er helt tør og ren efter 300 km.
Det ser ud til at jeg fik løsnet stempel ringene :)
Forbedret benzin økonomi, bruger en halv liter mindre pr 100 km, ifølge forbrugs måleren.
Efter et par tankfulde så bliver det reelle forbrug vist, men det ser ud til at er aero bruger lidt mere benzin ;)
Men den mangler effekt. Opensid siger at jeg ikke rammer den luftmasse den burde vist som Mreq.
Den viser kun 840 g/s og burde ramme 920 g/s.
Jeg skal have kontrolleret op spændingen af speeder kablet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

27. jul 2017, 18:20

Efter 14 år på de danske veje så kunne bag lyddæmperen ikke mere.
Da min pris på u originale original dele var det samme som et sports system i sverige.
Så blev der bestilt et system fra Maptun
Rørhalen så enorm ud, men monteret på bilen er den ikke så meget Brian
2017-07-27 17.35.03.jpg
Men jeg gemmer den originale hvis jeg bliver træt af den anden.
Lydmæssigt er den ikke så slem, lidt mere brum end en tæt original.
Og bilen føles mere kvik, men det kan være placebo effekten, eller den gamle var faldet sammen.
Da bilen var på lift alligevel, så skiftede jeg den bageste krængningsstabilisator, med en opgraderet fra Abbot.
Denne sammen med et solidt ophæng til tandstangen, og 17 tommer hjul med ordentlige dæk.
Har forvandlet bilen fra en trist familiecontainer, til noget man tør presse lidt rund i svingene, og den ligger stabilt på motorvejen, selvom resten er standart komponenter.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

9. aug 2017, 03:34

Bil ferie igen ;)
Alle der har, har haft en SAAB fra 1999 til 2004 har sikkert hørt om olie slam i bundkarret problemet.
Der stopper sugesien, med smadret motor til følge.
Med 330k på uret, og 14 år på vejen, så bliver man lidt nervøs for hvordan det ser ud.
Så ned med bundkarret.
2017-08-08 12.32.53.jpg
Ca. 3 timer senere, og det var spild af tid :)
2017-08-08 11.45.55.jpg
Den fik et nyt sugerør, bare for at være sikker
2017-08-08 11.49.20.jpg
Renset og klar til montering
2017-08-08 13.27.02.jpg
Forrøret blev opgraderet, så helt spild af tid var det ikke
2017-08-08 15.39.44.jpg
Det kræver lidt mere justering da det sidder meget tæt på forbroen,

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

9. aug 2017, 03:37

Værkstedet da jeg ikke ville svine fliserne med olie.
2017-08-08 13.22.01.jpg
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

9. aug 2017, 20:46

Forrøret er det pga. HK eller problem med forrør? Jeg tænker du nu har 3 tommer hele vejen inkl. Kat?

Puha kender godt til den type værksted, det kan lade sig gøre, men synes ikke det er sjovt.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

9. aug 2017, 22:15

Kunne du sænke forbroen uden at have en "kran" på motoren?
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

10. aug 2017, 06:44

Mads ingen kran blev brugt.
Motoren står på de forreste ophæng, der er boltet i karossen, og det bageste der står på forbroen bliver ikke sænket meget.
Fremgangs måden.
Beskyttelses pladerne bag kofanger fjernes, hvis de stadig findes ;)
Nederste del af højre inderskærm afmonteres
Forrøret fjernes
De bageste bolte bliver afmonteret, og monteret igen så de har fat i ca. en cm. af møtrikken i vognbunden.
De forreste bolte afmonteres.
Derefter løsnes de midterste bolte skiftevis, indtil de kan afmonteres.
Forbroen sænkes. og bundkarret kan afmonteres :)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

10. aug 2017, 19:12

Troels
Forrøret blev indkøbt da prisen var rigtig, og ja det er 3" fra turbo til bagsæde med kat.
2017-08-08 12.32.33.jpg
Oprindeligt ikke fordi jeg behøvede det, til den lille effektforøgelse jeg har planer om, men fordi jeg "KU"
Fik kørt en lidt længere tur i dag, og Den er som forvandlet, bedre trækkraft ved alle omdrejninger, bedre speeder respons.
Jeg er vældig glad, endelig føles det som 200 hk. :D
Da det er sommer ferie, solskin, og varmt blev det tid til en øl eller to på terrassen.
Og tid til lidt eftertanke.
Da jeg købte den i det sene efterår, der trak den helt ok, og benzinøkonomien lå på 9,2 l pr 100 km.
Hen over vinteren blev økonomien forværret til omkring 11,2 l pr. 100 km.
I første omgang ikke noget at blive nervøs for, da den normalt kun kører ca 35km om dagen.
Da foråret endelig kom og sommehjulene blev monteret (vejgreb).
Så manglede jeg effekt, og økonomien blev ikke forbedret :twisted:
Kombineret med et relativt stort olie forbrug, og blå røg ved koldstart
Turboen blev skiftet med en fra en Aero, og det hjalp på olieforbruget, og trækkraften, men ikke på økonomien.
Men der var 2 knækkede pindbolte til udstødningsmanifolden,
Topstykket blev skiftet da det var lagervare, men ingen ændring på økonomi og trækkraft :twisted:
Udstødningen blev skiftet, den gamle var fuld af huller, den blev opgraderet til en såkaldt sports udstødning.
Kun ændring i lyd, ellers ingen ting :roll:
Forrøret blev skiftet og holy shit trækkraften kom tilbage
Så den foreløbige dom lyder på tilstoppet kat.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. aug 2017, 21:40

Så lyder det jo godt med udskift af forrør, så du fik hestene hjem i stalden igen. Mit eget forrør er knækket ved katalysator, men tror blot jeg nøjes med std. størrelsen.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. aug 2017, 22:40

Tak for tip ang. bundkars inspektion. Jeg har aldrig inspiceret min da det virkede lidt uoverskueligt men det ser ud til at være let nok.

Jeg monterer nok et Biltema rustfri udstødning om ikke så længe. Min er jo også helt standard. Egentlig kvik nok når man lærer den at kende men ikke helt så kvik som jeg synes en turbobil burde være. Måske min kat også har et problem?

Jeg har kørt nogle lange stræk de sidste par måneder og den har over de sidste 5000 km ligget på lige knap 13 km/liter i snit. Mit normale daglige forbrug ligger dog på knap 12 km/liter, så dette tyder vel på at udstødningen ikke er helt tilstoppet?...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

13. aug 2017, 09:25

Troels
Jeg mener at standart udstødningen er god for ca 250 hk. før den bliver en for stor restriktion.
Og man slipper for problemer når den skal synes ;)
Husk at købe nye pindbolte og møtrikker til samling af turbo forrør. og et nyt spændbånd til den anden ende.
Lambdasonderne kan også være et problem at overflytte.

Mads
Det kan være et lille lørdag formiddags "hygge" projekt på ryggen :twisted: under bilen.
Det springende punkt er møtrikkerne på forrøret. og boltene i forbroen.
Jeg måtte bruge et 1,5 m stålrør som forlænger for at kunne løsne dem.
Det er vigtigt at bruge den rigtige flangetætning, på bundkarret, enten Saabs originale eller Locktite 574. Silikone er absolut forbudt !!!
Her er en lille indkøbs liste :)
maptun.jpg
1300 kr inc forsendelse
Biltema her holder jeg mig langt væk fra deres reservedels sektion, men elsker deres værktøjs sektion, og andre ting.
Rustfrie udstødninger, jeg syntes de har en meget hård metallisk klang.
Og når prisen på en sports udstødning er den samme som et rustfrit fra biltema, og er lavet af de samme materialer, som den originale, så var valget oplagt for mig.
Helt enig 150 hk udgaven har en karakteristik, som en lastbils motor.
Synd du ikke bor tættere på, ellers kunne vi have lavet den om til en 185 hk udgave, med den originale software fra Saab.
Og nej jeg tror ikke din kat fejler noget, jeg har bare været uheldig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

13. aug 2017, 21:28

Jeg har en tube af den originale GM flangetætning som jeg købte i Trollhättan til et af deres lagerudsalg for år tilbage. Jeg tror ikke at jeg gav mere end en 50'er for det dengang, og der er sikkert nok til mit brug resten af livet.
Det eneste jeg ikke lige har på listen er vist den o-ring til oliesuget og så selve oliesuget hvor jeg nok bare laver en masse ekstra huller i det gamle med en ridsespids.
Angående "tuning" lægger jeg nok på et tidspunkt 05- biopower program på, men jeg har vist rigeligt med projekter så det bliver senere.
Tak for alle rådene :D
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

14. aug 2017, 09:30

Ekstra store huller i sugefiltret, med en ridsespids :shock:
Jeg ved godt at der er en del der gør det, men de har nok ikke helt tænkt på de mulige følgeskader.
Argumentet for er at oliepumpen ha de bedste betingelser for at kunne suge olie, da sugesien aldrig kan stoppe til.
Og at pumpens tandhjul der er lavet af stål nok skal gnaske resterne i stykker uden at blive slidt, og oliefiltrer tager de sidste rester inden olien når de vitale dele.
Argumentet imod er mange.
1. stål er ikke forgængeligt mere slid.
2. Det er monteret i et alu. hus, Hvor olien suges ind, og trykkes ud fra siden af pumpen, større slid på huset (forkammerdækslet)
3. inden olien når filtret sidder der overtryks ventilen. bare forestillingen om hvad der sker hvis den bliver blokeret i åben, eller lukket tilstand, giver mig kuldegysninger
Men selvfølgelig hvis man vil spare 600 kr på en opdateret sugesi så er store huller vejen frem vejen frem :?

Min service plan ser således ud. (med eller uden skift af sugesi)
Olieskift for hver 10.000 km eller et år Først en gang olierens, derefter skift af olie,og filter.
En fuldsyntetisk olie er et must.
Bundkar ned igen efter 100.000 km eller 10 år, det når jeg nok aldrig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

14. aug 2017, 19:51

Mortenvig skrev:
27. jul 2017, 18:20
Efter 14 år på de danske veje så kunne bag lyddæmperen ikke mere.
Da min pris på u originale original dele var det samme som et sports system i sverige.
Så blev der bestilt et system fra Maptun
MVH Morten
Kan man fritte dig for en pris på den udstødning, jeg skulle gerne selv ha en i nær fremtid, min originale er... skal vi sige buldrende uden dog at være direkte utæt. og er DIN pris en speciel pris ?
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. aug 2017, 06:57

Prisen på grisen er 3000 kr inc. fragt.
https://www.maptunparts.dk/udstodning/m ... -2003.html
Kvaliteten er bare iorde, og det passer bare.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. aug 2017, 16:54

Angående oliesuget så er her hvad jeg gjorde med mine forældres 9-5er:
20150704_135125.jpg
Jeg har bare udvidet nogle af hullerne i det eksisterende net. Der burde ikke komme metalspåner i oliepumpe eller lejer eller andre steder da jeg bare har "skubbet" lidt med trådene i nettet.

Ikke pænt, dét er jeg enig i, men da der i bund og grund ikke var nogen problemer inden jeg pillede bundkaret af, er dette bare gjort som en forebyggende foranstaltning de jeg alligevel havde det hele adskilt. En nyere type oliesi med grovere net er pænere, men bør have omtrent samme effekt som dette. Sien er jo ikke et filter men bare en foranstaltning der skal udjævne trykket i suget (hvis man kan sige det) så der ikke suges luftbobler ind.

Det er heller ikke noget jeg selv har fundet på, men noget jeg har læst på nettet et sted. Jeg kan dog ikke lige komme med en kildeanvisning da jeg ikke kan huske hvor, men det er min opfattelse at der er mange andre der har gjort det samme.

Jeg overvejede også at købe et nyt oliesug men kunne ikke lige købe det hvor jeg købte de øvrige stumper dengang, så jeg endte med den "billige" løsning.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. aug 2017, 18:09

Hej Mads det er yderst moderate huller, og burde ikke skabe alverdens problemer.
Jeg har set der meget værre, Store huller = meget flow :(
Sien der virker som en trykudjævner, som hovedopgave :shock:
Nu er jeg ikke hydraulik ingeniør men det virker ulogisk.
Hvorfor lave en restriktion Der er afhængig af oliens tykkelse og der med ikke give et konstant tryk, under alle omstændigheder.

Men tilbage til bilen, jeg har haft et stykke pap under bilen en nats tid, og der var et par oliedråber på det.
Hvad er der nu galt :cry:
OP med bilen for at undersøge, og hvad satan oliespild fra indsugningsmanifolden.
Ved nærmere inspektion var det fra gasspjældet
2017-08-15 09.59.47.jpg
Suk
Kontrol af krumtapshus ventilation slanger
2017-08-15 09.59.05.jpg
Ingen olie,
Hoved mistænkte er intercooler er fyldt med olie, jeg overvejer stærkt at bore et hul i en endetank, dræne olien og sætte en selv skærende skrue i for at lukke hullet. istedet for at afmontere kofanger, og stiver for at afmontere køleren. og jeg skal finde en oring til gasspjældet, da den helt åbenbart ikke er tæt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. aug 2017, 21:38

Mortenvig skrev:
15. aug 2017, 06:57
Prisen på grisen er 3000 kr inc. fragt.
https://www.maptunparts.dk/udstodning/m ... -2003.html
Kvaliteten er bare iorde, og det passer bare.

MVH
Morten
Mange tak det er en fair pris.
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

16. aug 2017, 20:50

Tak Morten, ja min har vist omkring 220 HK, så forrøret burde ikke være så slemt med originalt.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

27. aug 2017, 09:50

Bagbremser, et kedeligt emne.
Da jeg købte bilen så bagbremserne meget kedelige ud, læs meget rustne.
Jeg håbede på at jeg kunne bremse mig ud af problemet.
Men nej !
Fik en pibe lyd fra hjulene, her forleden, kiggede lidt på bagbremserne og det var byt til nyt.
Skiver, klodser bremsebakker og monterings sæt blev indkøbt, og en "hygge" lørdag blev afsat til projektet :(
2017-08-26 10.jpg
Og det var ikke noget kønt syn.
Fejl Aldrig aldrig Fedt imellem bremseskive og hjulnarv, da det kan give anledning til bremser der vibrerer
Håndbremsen lignede lort, Og bremseklodsrene var rustet fast.
2017-08-26 11.08.59.jpg
Narv renset, og så var der skift af bremsebakker. Problem nummer 1 der er ingen plads, og jeg indså hurtigt at det ville være meget lang varigt at skifte bakkerne med narvet monteret.
Så lidt skrue skrue og overtalelse med en stor hammer
2017-08-26 12.jpg
Meget nemmere ;)
2017-08-26 12-1.jpg
Resultat bilen bremse meget bedre, end da jeg købte den som nysynet.
Håndbremsen virker som den skal.
Noget jeg burde have lavet da jeg købte bilen, da et bremse rulle felt ikke kan afsløre dårlig bremsevirkning på vejen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

22. sep 2017, 09:34

Vinter klargøring.
Visker trækket var slidt op, så jeg fandt et nyt til 600 kr helt ok pris.
Førlygte viskerne virkede ikke, i første omgang enkelt erstat den brændte sikring med en ny.
Venstre visker motor lever sit eget liv grundet en bukket aksel. Søgte efter en ny motor, og prisen på grisen var 3200 kr :shock: :shock:
Fik forsigtigt banket akslen ud af huset, og rettet den, mangler bare en funktions afprøvning.
Operation benzin fyr starter i weekenden, glæder mig til is frie ruder om morgenen

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

25. sep 2017, 05:56

Trin 1 Montering af dykrør i tanken.
Op med bagsædet løfte udskæringen i tæppet, fjerne en plade, og man kan afmontere stikket til tank armaturet :twisted:
Tanken skal ned for at afmontere benzin pumpen, desværre noget man ser på flere og flere nye biler.
At ligge under bilen og slås med rustne bolte, tømme tanken, osv. lød ikke optimalt.
Så det var frem med kniven, og plade saksen.
Armaturet er ude :roll:
2017-09-24 10.44.06.jpg
Dyk rør skal monteres. Mål 5 gange, og skær en gang, fyret skal helst virke med næsten tom tank
O ringen til armaturet var blevet for stor. ud og ligge i solen i nogle timer. Alternativt ind i varmen natten over
Imens blev der konstrueret beslag til fyret, 2 mm hulbånd til tagkonstruktioner virker fortrinligt til dette.
Måle skære og bukke od dette er resultatet.
2017-09-24 12.47.27.jpg
Fyr på plads
2017-09-24 13.13.35.jpg
Desværre tager afstivningen til tandstangen pladsen til udstødningen, så der skal en vinkel på udstødnings slangen
Tankamatur, med dykrør på plads
2017-09-24 13.13.19.jpg
.
Mangler at lave en dækplade, foreløbigt har jeg brugt gaffa tape
Og det var så den Søndag

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

1. okt 2017, 09:38

Spagetti ;)
2017-09-30 10.55.48.jpg
Eller ledningsnet til motorvarmer :!:
Planen var at montere lednings nettet, men jeg kom ikke så langt, da jeg var ved at blive blæst til sverige.
Hvilket gjorde det umuligt at lodde i motorrummet, nærmere betegnet i sikrings boksen. Planen er at den skal integreres i bilen, så Ingen synlige ekstra sikringer eller relæer i motorrummet.
Nyt visker træk monteret, og det er dejligt at visker bladet ikke slår på ruderammen, hastigheden blev tunet :)
2017-09-30 12.31.00.jpg
Kiggede lidt på hullet i bunden, ned til tankamaturet, og jeg tror løsningen bliver at dække det med blygummi, da det ikke er et sted der bliver belastet, som i der ligger altid et sæde oven på, det vigtige er kun at det er tæt.
Benzin forbruget driller stadig har lige ramt 11 l pr 100 km :twisted: Og der er selvfølgelig ingen sensor værdier der ser unormale ud.
Mistænker stærkt den forreste lambda sonde måler forkert, selvom den er ny, men det kræver nok en wideband løsning, for at komme problemet nærmere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

1. okt 2017, 11:30

Mortenvig skrev:
25. sep 2017, 05:56
Fyr på plads MVH
Morten
Der findes ikke en mere behagelig luksus, end et fyr i sin bil. Jeg har haft det i 12 år i alle mine nye biler, og jeg vil ikke undvære det. Det giver nemlig smil på læben, når man en råkold morgen, bare kan sætte sig ud i en lun bil, uden is og dug. Skulle der ligge sne på bilen, er det blot at feje det væk fra ruderne, nemmere bliver det ikke at være bilejer
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. nov 2017, 18:35

Et fyr er en dejlig ting.
Min Hybridfyr kørte i små 14 dage, hvor det besluttede sig for at der var en fejl på gløderøret, som i kortslutning til stel :(
Fyret blev adskildt, og der var ingen synlige fejl,
Så et nyt gløderør blev indkøbt og monteret, men stadig samme fejl :evil:
Ok det ser ud til at styreenhede er hjerne død.
Og da NSB har skrevet mange indlæg om hans problemer med dårlige lodninger i styreenheden, men desværre ikke har nogle billeder.
Så har jeg et af et op skåret modul
2017-11-02 18.08.14.jpg
Planen er et lodde alle forbindelser om, og håbe på det bedste, ellers skal der er nyt modul til, og det er dyrt, minimum 2000 kr.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. nov 2017, 12:42

Det krævede bare lige en ny lampe til skrivebordet
En led lampe med forstørrelsesglas :(
Jeg er desværre ikke helt ny længere.
Men fyret virker igen efter en gang lodning, så nu skal det bare lukkes igen
Og her bliver det nok bare universal silikone til motorer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

14. nov 2017, 21:49

Godt klaret Morten 8)
Jeg var for nogle år siden i "praktik" ved et autoelektro hvor de solgte en del ombytningsfyr af samme fabrikat som den du har. For langt størstedelen var fejlen at styringen var stået af og en ny styring kostede tæt på halvdelen af prisen for et ombytningsfyr.
Så når du har fikset den selv kan besparelsen vist godt betale lidt badeværelsesilikone og en LED arbejdslampe ;)

Nogen påstår at et fyr ikke vil virke korrekt hvis styringen har været udsat for atmosfærisk luft men jeg tør ikke lige sige hvorfor. Jeg hælder lidt til at det er en myte skabt af producenten.

Jeg forudså for nogle år siden at der ville komme en masse billige kinesiske benzin/dieselfyr på markedet. Dette baseret på at det faktisk er et relativt simpelt produkt. Min profeti er dog ikke rigtigt gået i opfyldelse, så måske der er mere i sådan et fyr end man lige skulle tro.

Uanset hvad er der i hvert fald en god ting at have installeret. Især på denne årstid.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

24. mar 2018, 11:12

Vinter tid er hamster tid.
Som i planlægning og indkøb af dele.
Når man venter på varmere og bedre vejr.
I første omgang blev det til nye bremse åg, og støvplader til forbremserne, og et sæt bremseskiver og klodser for. opgradering til Viggen bremser.
Næste indkøb blev nogle ekstra instrumenter.
Et olietryks ur, en udstødnings temperatur måler, og en Wideband blandings måler.
Viktige inputs når man selv forsøger sig med at forøge effekten.
Placeringen af urene er stadig i planlægnings stadiet. Foreløbigt er olie tryks manometret tiltænkt i midten af instrument border, intrigeret i blændpladen til solsensor, og alarm diode.
De 2 andre ure kommer nok over bakspejlet intrigeret i pladen der holder kabine lyset.
Svært at beskrive, men det betyder en del glasfiber arbejde.
Og så blev det til lidt lyd opdatering.
Et 6.5" komponent sæt højtalere. Diskant i instrument bordet, og mellem tonerne i fordørene, delfiltrene, hvor den originale forstærker er placeret, det gør monteringen en del nemmere.
Næste udvidelse er også klar, en subwoofer i reservehjulet, en 4 kanals forstærker i venstre side af bagagerummet, elantennen fjernes, sammen med baghøjtalerne. Div. kabler er indkøbt, og det blev en større udskrivning.
Mangler en antenne løsning, en ting ligger fast den kommer til at sidde på taget.
Men skal det være en Viggen antenne eller en Hajfinne antenne ?
Og skal det være en ren Fm antenne, eller en Dab-Fm eller en Dab-Fm-Gps antenne?
Valgmulighederne er mange, og særdeles forvirrende.
Bagagerums problematikken.
1. jeg skal finde en 16" fælg hjul, da mit nuværende reserve hjul okka passer med de nye forbremser, og jeg nægter et nødhjul..
Hvilket betyder at bagagerums gulvet skal hæves., det bliver nok nogle lægter og nogle 12 mm krydsfiner plader, betrukket med tæpper der matcher.
Og der skal laves en plade der dækker forstærkeren i venstre side.
Selve subwoofer kabinettet bliver støbt i beton, det skal bare prøves :)
Ekstra lyddæmpning, Hvor kan det betale sig at gøre det ?
Fordørene er vel indlysende da de er adskilt for montering af højtalere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

26. mar 2018, 09:53

Lyddæmpning. Det er vel hele kabinen rundt :lol:

Jeg skal selv i gang, dog ikke på Saab. Min plan er hjulkasser, dører, bagagerum (stc) og overvejet motorhjelm. Det skulle også være godt at give bund og tag i kabinen og torpedovæg. Jeg synes det både er vind-/vej-/motorstøj.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

26. mar 2018, 17:40

Hvis man havde tiden, og penge ikke var noget problem, så hedder det vel hele turen.
Lyddæmpning er dyrt :roll:
Så i første omgang bliver det der hvor karossen få en ekstra belastning, i form af mere lydtryk.
Så det bliver fordøre, og bagagerum, samt bageste skærm kasser i første omgang.
Egentligt syntes jeg ikke at der er meget støj i kabinen, men det kan vel altid forbedres.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

6. apr 2018, 08:21

Sort skærm på radioen :|
Det begyndte for en måned siden, skærmen gik i sort, efter 20 minutter, men selve radioen virker.
Det blev bare værre og værre som ude temperaturen steg.
Til sidst var den permanent sort, medmindre det var frostgrader.
Min bror mente at den nok var lidt for billig, og jeg kunne kun give ham ret.
Men lidt søgning på Google fandt jeg løsningen, der var problemer med lodningen.
2018-04-05 12.41.02.jpg
Så ud med radioen og frem med lodde jernet, Genopfriske lodningerne, og den virker igen :D
Operation større forbremser er gået lidt i stå.
Har alle dele undtagen støvplader, de er desværre i restordre hos SAAB, uden nogen leverings dato.
Jeg kunne modificere dem der sidder på bilen, men da det er en konstruktiv ændring i princippet.
Så skal det helst se så originalt ud som muligt.
Jeg gider ikke bøvlet med at skifte hoved cylinder, og bremseforstærker.
Så jeg søger støv plader til en 9-5 indtil 2002 modellen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

8. apr 2018, 12:15

Radio på plads igen :roll:
Men der er ingen plads bag radioen.
Selvom man prøver at organisere spagettien.
2018-04-08 11.10.20.jpg
Den sidder næsten i plan med resten af bordet, og jeg tror jeg har fundet farven på rammen, der matcher luftdyserne :)
2018-04-08 11.17.51.jpg
Og så fik jeg leget lidt med motorstyringen.
Skærmbillede 2018-04-08 07.11.16.png
Men den kræver nok sommerhjul, og V-power inden den bliver opdateret.
Meningen er at den skal føles som en stor sugemotor, og forsøge at skåne kobling og stempler.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. apr 2018, 11:42

Rep af radio bliver en ommer.
Jeg har et åbenbart behov for et print lodde kursus.
Det har virket fint indtil i dag, hvor jeg kørte med fuld varme ud af midter dyserne, og efter 20 minutter sort skærm :(
Jeg har fundet en plads til delfiltrene, samme sted som original forstærkeren sidder.
Og jeg overvejer stærkt at købe 2 stk. an disse lyddæmpnings plader.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000037971/
Det burde være nok til 2 fordøre.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. apr 2018, 15:53

Endelig forår, og det gode vejr skal udnyttes :D
Operation større forbremser, aka Viggen bremser begynder.
Det burde være enkelt, nye bremse åg, og støvplader til forbremserne, og et sæt bremseskiver og klodser for. opgradering til Viggen bremser.
Men støvpladerne drillede, da de var i restordre.
Så jeg håbede på at et sæt støvplader fra en Ng 9-3 kunne modificeres.
Gamle rystende bremser
2018-04-29 10.28.59.jpg
Det hele blev adskilt, og bremse kaliberen fik lidt kærlighed, vinkelsliber, og sort maling.
Støv skjoldene blev modificeret.
2018-04-29 12.05.18.jpg
Nogen tid senere :lol:
2018-04-29 14.01.47.jpg
Nymalede calibre, nye støvskjolde, og designer Bremseskiver, fra Brembo.
Sidsnævnte, er et forsøg, da jeg altid har haft almindelige bremseskiver.
Og umiddelbart er det ikke en entydig succes. De larmer mere ved nedbremsning, Som en lavfrekvent uuuu lyd. :roll:
Men bremse evnen kan der ikke klages over :D
Og så fandt jeg min klonk lyd når jeg ramte et hul med højre forhjul :shock:
2018-04-29 12.53.14.jpg
Utroligt jeg ikke har kunnet mærke det, men jeg skyder skylden på vinterdæk, og morfar kørsel.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

30. apr 2018, 20:36

Flot arbejde, tommel op herfra :)

Jeg synes bremsekraften er temmelig dårlig på 9-3 og ng900. Den er som regel fin de første 10.000 efter bremserne er fornyet, men så synes jeg den kræver meget pedaltryk for at der sker noget.

Jeg prøver ellers at holde dem godt ved lige ved at lave 1-2 katastrofeopbremsninger hver dag,
Måske man skulle prøve det med en hovedcylinder fra en 9-5. I min mors 9-5 synes jeg bremserne føles meget bedre.

Jeg kører nu med Black Diamond skiver og klodser foran og jeg synes ikke bremserne er mærkbart bedre end med originale skiver/klodser.

Mit primære problem var dog dårlig/forsinket bremseevne i regnvejr hvilket de slidsede skiver til dels afhjælper. Til gengæld lyder det som et sygt hjulleje hver gang man bremser lidt hårdt ned :(

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

1. maj 2018, 07:30

Takker.
Det værste var at rense kaliberen for rust, således at malingen havde noget at binde på.
Men en hammer, og en vinkel sliber så gik det nogenlunde stærkt.
Med hensyn til Bremsepedalens hårdhed, så laver en 9-5 10 % højere tryk i hydraulikken, end en 9-3 ved samme pedaltryk.
Efter mine beregninger. Og jeg undersøgt hvad der skulle til for at bygge det om.
Forstærker og hovedcylinder fra en højrestyret 9-5, og en adapterplade til væske beholderen, Således den bliver vinklet riktigt, og et par nye bremserør. Samt ombygning af vakuum rør.
En lidt større ombygning, for 10% højre hydraulik tryk, og en blødere bremse pedal.
Så det blev fravalgt, da de lidt større skiver burde give lidt mere bremsekraft.
Om det så er rigtigt, det kan jeg ikke udtale mig om, da mine gamle forbremser var totalt smadrede.
Men den bremser fint, Og det er nemt at finde det rette pedaltryk, ift. hvor meget man vil bremse.
Det med at bremsene bliver dårlige over tid, det er meget normalt. Specielt i dag hvor rens af bremser ikke indgår i service planen.
Egentligt så burde man rense bremserne hvert forår. :wink:
Lyden er blevet stærkt formindsket, efter coatingen på skiverne er blevet kørt af, men den er stadig irriterende ved kraftige nedbremsninger.
Og jeg skal lige have adskilt en side igen, da jeg havde glemt at kontrollere om de inderste klodser sidder i den rigtige side :roll:
Der er forskel på højre og venstre inderste bremsklods :oops:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

6. maj 2018, 09:04

Det blev så til højre forhjul af igen.
For udskiftning af denne
2018-05-05 12.13.23.jpg
Inderste bremseklods var desværre riktigt monteret :(
2018-05-05 11.06.28.jpg
Hjul boltene sad sindsygt fast igen, Selvom de er smurt med fedt, og spændt med 110 nm. for en uge siden.
De går løs med en tydelig knæk lyd, og dette værktøj.
2018-05-05 13.07.35.jpg
Prøver nok med nye bolte, da de gamle er meget rustne, og slidte :lol:
Mht. lyddæmpning, er jeg blevet meget lun på denne pakke løsning.
https://www.au2tek.dk/pi/SILENT-COAT-%2 ... 4618_.aspx

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

10. maj 2018, 16:08

Et beslag bliver til.
Som i rigtige mænd bruger ikke skabelon :roll:
Som en del af lyd opgraderingen har jeg købt et komponent sæt, med en bas/mellem tone til dørren, og en løs diskant,
med tilhørende delfiltre.
Og her startede udfordringen filtrene var store og tunge, ikke noget man bare gemmer under instrument bordet.
Så hvorfor ikke placere dem hvor original forstærkeren sidder.
Det burde kug give fordele. der er plads, og ledningerne til dørene er monteret der.
Men der skal fabrikeres et beslag, og trækkes lidt ekstra ledning.
2018-05-10 09.06.41.jpg
Indledene opmåling.
2018-05-10 09.22.59.jpg
Mål overført til et stykke karosseri plade.
2018-05-10 10.24.51.jpg
Pladen klar til Lidt gummihud, De ekstra huller er letnings huller, og slet ikke at måle nissen havde været på spil. :roll:
2018-05-10 10.30.45.jpg
Tørre tid :lol:
2018-05-10 11.50.12.jpg
Monteret

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. maj 2018, 17:00

Fik lavet delfiltrene helt færdigt, og det er noget af det bedste lednings montering jeg har lavet :roll:
2018-05-11 13.36.02.jpg
Fik en sms fra DHL at min pakke var ankommet, eller nærmere 5 sms'er, jeg troede de var blevet stive.
Men nej det var 5 kolli :)
2018-05-12 11.07.30.jpg
Så det skulle straks afprøves. Højre fordør adskilt.
2018-05-12 11.19.21.jpg
Noget senere.
2018-05-12 12.57.08.jpg
Meget senere
2018-05-12 13.48.03.jpg
Fortsættelse følge :wink:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"