Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

27. aug 2017, 09:50

Bagbremser, et kedeligt emne.
Da jeg købte bilen så bagbremserne meget kedelige ud, læs meget rustne.
Jeg håbede på at jeg kunne bremse mig ud af problemet.
Men nej !
Fik en pibe lyd fra hjulene, her forleden, kiggede lidt på bagbremserne og det var byt til nyt.
Skiver, klodser bremsebakker og monterings sæt blev indkøbt, og en "hygge" lørdag blev afsat til projektet :(
2017-08-26 10.jpg
Og det var ikke noget kønt syn.
Fejl Aldrig aldrig Fedt imellem bremseskive og hjulnarv, da det kan give anledning til bremser der vibrerer
Håndbremsen lignede lort, Og bremseklodsrene var rustet fast.
2017-08-26 11.08.59.jpg
Narv renset, og så var der skift af bremsebakker. Problem nummer 1 der er ingen plads, og jeg indså hurtigt at det ville være meget lang varigt at skifte bakkerne med narvet monteret.
Så lidt skrue skrue og overtalelse med en stor hammer
2017-08-26 12.jpg
Meget nemmere ;)
2017-08-26 12-1.jpg
Resultat bilen bremse meget bedre, end da jeg købte den som nysynet.
Håndbremsen virker som den skal.
Noget jeg burde have lavet da jeg købte bilen, da et bremse rulle felt ikke kan afsløre dårlig bremsevirkning på vejen.

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

22. sep 2017, 09:34

Vinter klargøring.
Visker trækket var slidt op, så jeg fandt et nyt til 600 kr helt ok pris.
Førlygte viskerne virkede ikke, i første omgang enkelt erstat den brændte sikring med en ny.
Venstre visker motor lever sit eget liv grundet en bukket aksel. Søgte efter en ny motor, og prisen på grisen var 3200 kr :shock: :shock:
Fik forsigtigt banket akslen ud af huset, og rettet den, mangler bare en funktions afprøvning.
Operation benzin fyr starter i weekenden, glæder mig til is frie ruder om morgenen

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

25. sep 2017, 05:56

Trin 1 Montering af dykrør i tanken.
Op med bagsædet løfte udskæringen i tæppet, fjerne en plade, og man kan afmontere stikket til tank armaturet :twisted:
Tanken skal ned for at afmontere benzin pumpen, desværre noget man ser på flere og flere nye biler.
At ligge under bilen og slås med rustne bolte, tømme tanken, osv. lød ikke optimalt.
Så det var frem med kniven, og plade saksen.
Armaturet er ude :roll:
2017-09-24 10.44.06.jpg
Dyk rør skal monteres. Mål 5 gange, og skær en gang, fyret skal helst virke med næsten tom tank
O ringen til armaturet var blevet for stor. ud og ligge i solen i nogle timer. Alternativt ind i varmen natten over
Imens blev der konstrueret beslag til fyret, 2 mm hulbånd til tagkonstruktioner virker fortrinligt til dette.
Måle skære og bukke od dette er resultatet.
2017-09-24 12.47.27.jpg
Fyr på plads
2017-09-24 13.13.35.jpg
Desværre tager afstivningen til tandstangen pladsen til udstødningen, så der skal en vinkel på udstødnings slangen
Tankamatur, med dykrør på plads
2017-09-24 13.13.19.jpg
.
Mangler at lave en dækplade, foreløbigt har jeg brugt gaffa tape
Og det var så den Søndag

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

1. okt 2017, 09:38

Spagetti ;)
2017-09-30 10.55.48.jpg
Eller ledningsnet til motorvarmer :!:
Planen var at montere lednings nettet, men jeg kom ikke så langt, da jeg var ved at blive blæst til sverige.
Hvilket gjorde det umuligt at lodde i motorrummet, nærmere betegnet i sikrings boksen. Planen er at den skal integreres i bilen, så Ingen synlige ekstra sikringer eller relæer i motorrummet.
Nyt visker træk monteret, og det er dejligt at visker bladet ikke slår på ruderammen, hastigheden blev tunet :)
2017-09-30 12.31.00.jpg
Kiggede lidt på hullet i bunden, ned til tankamaturet, og jeg tror løsningen bliver at dække det med blygummi, da det ikke er et sted der bliver belastet, som i der ligger altid et sæde oven på, det vigtige er kun at det er tæt.
Benzin forbruget driller stadig har lige ramt 11 l pr 100 km :twisted: Og der er selvfølgelig ingen sensor værdier der ser unormale ud.
Mistænker stærkt den forreste lambda sonde måler forkert, selvom den er ny, men det kræver nok en wideband løsning, for at komme problemet nærmere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SAAB FREAK
Kontakt:
Geografisk sted: Herlev
Indlæg: 53
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

1. okt 2017, 11:30

Mortenvig skrev:
25. sep 2017, 05:56
Fyr på plads MVH
Morten
Der findes ikke en mere behagelig luksus, end et fyr i sin bil. Jeg har haft det i 12 år i alle mine nye biler, og jeg vil ikke undvære det. Det giver nemlig smil på læben, når man en råkold morgen, bare kan sætte sig ud i en lun bil, uden is og dug. Skulle der ligge sne på bilen, er det blot at feje det væk fra ruderne, nemmere bliver det ikke at være bilejer
Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Mike :D
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. nov 2017, 18:35

Et fyr er en dejlig ting.
Min Hybridfyr kørte i små 14 dage, hvor det besluttede sig for at der var en fejl på gløderøret, som i kortslutning til stel :(
Fyret blev adskildt, og der var ingen synlige fejl,
Så et nyt gløderør blev indkøbt og monteret, men stadig samme fejl :evil:
Ok det ser ud til at styreenhede er hjerne død.
Og da NSB har skrevet mange indlæg om hans problemer med dårlige lodninger i styreenheden, men desværre ikke har nogle billeder.
Så har jeg et af et op skåret modul
2017-11-02 18.08.14.jpg
Planen er et lodde alle forbindelser om, og håbe på det bedste, ellers skal der er nyt modul til, og det er dyrt, minimum 2000 kr.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. nov 2017, 12:42

Det krævede bare lige en ny lampe til skrivebordet
En led lampe med forstørrelsesglas :(
Jeg er desværre ikke helt ny længere.
Men fyret virker igen efter en gang lodning, så nu skal det bare lukkes igen
Og her bliver det nok bare universal silikone til motorer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6323
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

14. nov 2017, 21:49

Godt klaret Morten 8)
Jeg var for nogle år siden i "praktik" ved et autoelektro hvor de solgte en del ombytningsfyr af samme fabrikat som den du har. For langt størstedelen var fejlen at styringen var stået af og en ny styring kostede tæt på halvdelen af prisen for et ombytningsfyr.
Så når du har fikset den selv kan besparelsen vist godt betale lidt badeværelsesilikone og en LED arbejdslampe ;)

Nogen påstår at et fyr ikke vil virke korrekt hvis styringen har været udsat for atmosfærisk luft men jeg tør ikke lige sige hvorfor. Jeg hælder lidt til at det er en myte skabt af producenten.

Jeg forudså for nogle år siden at der ville komme en masse billige kinesiske benzin/dieselfyr på markedet. Dette baseret på at det faktisk er et relativt simpelt produkt. Min profeti er dog ikke rigtigt gået i opfyldelse, så måske der er mere i sådan et fyr end man lige skulle tro.

Uanset hvad er der i hvert fald en god ting at have installeret. Især på denne årstid.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

24. mar 2018, 11:12

Vinter tid er hamster tid.
Som i planlægning og indkøb af dele.
Når man venter på varmere og bedre vejr.
I første omgang blev det til nye bremse åg, og støvplader til forbremserne, og et sæt bremseskiver og klodser for. opgradering til Viggen bremser.
Næste indkøb blev nogle ekstra instrumenter.
Et olietryks ur, en udstødnings temperatur måler, og en Wideband blandings måler.
Viktige inputs når man selv forsøger sig med at forøge effekten.
Placeringen af urene er stadig i planlægnings stadiet. Foreløbigt er olie tryks manometret tiltænkt i midten af instrument border, intrigeret i blændpladen til solsensor, og alarm diode.
De 2 andre ure kommer nok over bakspejlet intrigeret i pladen der holder kabine lyset.
Svært at beskrive, men det betyder en del glasfiber arbejde.
Og så blev det til lidt lyd opdatering.
Et 6.5" komponent sæt højtalere. Diskant i instrument bordet, og mellem tonerne i fordørene, delfiltrene, hvor den originale forstærker er placeret, det gør monteringen en del nemmere.
Næste udvidelse er også klar, en subwoofer i reservehjulet, en 4 kanals forstærker i venstre side af bagagerummet, elantennen fjernes, sammen med baghøjtalerne. Div. kabler er indkøbt, og det blev en større udskrivning.
Mangler en antenne løsning, en ting ligger fast den kommer til at sidde på taget.
Men skal det være en Viggen antenne eller en Hajfinne antenne ?
Og skal det være en ren Fm antenne, eller en Dab-Fm eller en Dab-Fm-Gps antenne?
Valgmulighederne er mange, og særdeles forvirrende.
Bagagerums problematikken.
1. jeg skal finde en 16" fælg hjul, da mit nuværende reserve hjul okka passer med de nye forbremser, og jeg nægter et nødhjul..
Hvilket betyder at bagagerums gulvet skal hæves., det bliver nok nogle lægter og nogle 12 mm krydsfiner plader, betrukket med tæpper der matcher.
Og der skal laves en plade der dækker forstærkeren i venstre side.
Selve subwoofer kabinettet bliver støbt i beton, det skal bare prøves :)
Ekstra lyddæmpning, Hvor kan det betale sig at gøre det ?
Fordørene er vel indlysende da de er adskilt for montering af højtalere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: Vordingborg
Indlæg: 2783
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

26. mar 2018, 09:53

Lyddæmpning. Det er vel hele kabinen rundt :lol:

Jeg skal selv i gang, dog ikke på Saab. Min plan er hjulkasser, dører, bagagerum (stc) og overvejet motorhjelm. Det skulle også være godt at give bund og tag i kabinen og torpedovæg. Jeg synes det både er vind-/vej-/motorstøj.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

26. mar 2018, 17:40

Hvis man havde tiden, og penge ikke var noget problem, så hedder det vel hele turen.
Lyddæmpning er dyrt :roll:
Så i første omgang bliver det der hvor karossen få en ekstra belastning, i form af mere lydtryk.
Så det bliver fordøre, og bagagerum, samt bageste skærm kasser i første omgang.
Egentligt syntes jeg ikke at der er meget støj i kabinen, men det kan vel altid forbedres.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

6. apr 2018, 08:21

Sort skærm på radioen :|
Det begyndte for en måned siden, skærmen gik i sort, efter 20 minutter, men selve radioen virker.
Det blev bare værre og værre som ude temperaturen steg.
Til sidst var den permanent sort, medmindre det var frostgrader.
Min bror mente at den nok var lidt for billig, og jeg kunne kun give ham ret.
Men lidt søgning på Google fandt jeg løsningen, der var problemer med lodningen.
2018-04-05 12.41.02.jpg
Så ud med radioen og frem med lodde jernet, Genopfriske lodningerne, og den virker igen :D
Operation større forbremser er gået lidt i stå.
Har alle dele undtagen støvplader, de er desværre i restordre hos SAAB, uden nogen leverings dato.
Jeg kunne modificere dem der sidder på bilen, men da det er en konstruktiv ændring i princippet.
Så skal det helst se så originalt ud som muligt.
Jeg gider ikke bøvlet med at skifte hoved cylinder, og bremseforstærker.
Så jeg søger støv plader til en 9-5 indtil 2002 modellen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

8. apr 2018, 12:15

Radio på plads igen :roll:
Men der er ingen plads bag radioen.
Selvom man prøver at organisere spagettien.
2018-04-08 11.10.20.jpg
Den sidder næsten i plan med resten af bordet, og jeg tror jeg har fundet farven på rammen, der matcher luftdyserne :)
2018-04-08 11.17.51.jpg
Og så fik jeg leget lidt med motorstyringen.
Skærmbillede 2018-04-08 07.11.16.png
Men den kræver nok sommerhjul, og V-power inden den bliver opdateret.
Meningen er at den skal føles som en stor sugemotor, og forsøge at skåne kobling og stempler.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. apr 2018, 11:42

Rep af radio bliver en ommer.
Jeg har et åbenbart behov for et print lodde kursus.
Det har virket fint indtil i dag, hvor jeg kørte med fuld varme ud af midter dyserne, og efter 20 minutter sort skærm :(
Jeg har fundet en plads til delfiltrene, samme sted som original forstærkeren sidder.
Og jeg overvejer stærkt at købe 2 stk. an disse lyddæmpnings plader.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000037971/
Det burde være nok til 2 fordøre.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. apr 2018, 15:53

Endelig forår, og det gode vejr skal udnyttes :D
Operation større forbremser, aka Viggen bremser begynder.
Det burde være enkelt, nye bremse åg, og støvplader til forbremserne, og et sæt bremseskiver og klodser for. opgradering til Viggen bremser.
Men støvpladerne drillede, da de var i restordre.
Så jeg håbede på at et sæt støvplader fra en Ng 9-3 kunne modificeres.
Gamle rystende bremser
2018-04-29 10.28.59.jpg
Det hele blev adskilt, og bremse kaliberen fik lidt kærlighed, vinkelsliber, og sort maling.
Støv skjoldene blev modificeret.
2018-04-29 12.05.18.jpg
Nogen tid senere :lol:
2018-04-29 14.01.47.jpg
Nymalede calibre, nye støvskjolde, og designer Bremseskiver, fra Brembo.
Sidsnævnte, er et forsøg, da jeg altid har haft almindelige bremseskiver.
Og umiddelbart er det ikke en entydig succes. De larmer mere ved nedbremsning, Som en lavfrekvent uuuu lyd. :roll:
Men bremse evnen kan der ikke klages over :D
Og så fandt jeg min klonk lyd når jeg ramte et hul med højre forhjul :shock:
2018-04-29 12.53.14.jpg
Utroligt jeg ikke har kunnet mærke det, men jeg skyder skylden på vinterdæk, og morfar kørsel.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"