Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

1. jul 2018, 06:30

Så kom fronten af puha det var en varm omgang
2018-06-30 09.35.04.jpg
Den tidligere ejer var ikke særlig god til bedømme afstande.
Det eneste der er indtakt, er holderen i venstre side, resten af plastikken , mangler eller er flækket.
Og kofangeren er monteret med boreskruer :roll:
Kæmpede lidt med rustne bolte og skruer, men de kom ud uden at knække :D
Spændebåndene på intercooleren var umulige at løsne, heldigvis så kan køleren afmonteres med slangerne på.
2018-06-30 09.34.53.jpg
Oliekøleren står for snarlig udskiftning :| Og en ny koster 3000 kr. hvad sker der her :twisted:
Intercooleren skulle prøvemonteres et par gange, da olie røret går på intercooleren. den fik også en tur med vinkel sliberen, for at være sikker.
2018-06-30 10.47.29.jpg
Og spændebåndet på kølerslangen blev drejet 90 grader.
2018-06-30 11.18.27.jpg
Kølerne blev monteret, og på med fronten.
2018-06-30 12.36.02.jpg
Intet unormalt at se udefra, Nr. pladen skal nok flyttes lidt op, da den dækker lidt for luftindtaget.
Ud og køre med den skøre.
Efter et par acceleration op til 80 km/t. Så var indsugnings temperaturen kun steget med 7 grader.
Hvor den gamle ville havde steget 25-30 grader, men det er forventeligt, når man kigger på producentens data.
Den ekstra masse kan trække mere varme ud af luften, og selve køle elementet har et større areal.
Det mest overraskende er trykfaldets indvirkning på speeder responsen. og omdrejnings villigheden/ tryk opbygning.
Specielt med tanke på at orginal køleren ikke er håbløst udformet.
Ændringen svarede til da jeg udskiftede forrør og kat, med et i 3 tommer og en sports kat.
Men det er ikke rigtigt målbart, men mere baseret på følelsen.

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8700 Horsens
Indlæg: 622
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

1. jul 2018, 09:47

Hej Morten.
Jeg havde den samme oplevelse, da jeg udskiftede den originale intercooler med en større fra Forge. 8)
Det er en god og simpel metode til at give motoren mere ilt til forbrænding og speederresponsen tager man gladeligt med. :twisted:

SAAB hilsen Ole

Fortsæt endelig med at beskrive dit projekt og illustrere med fotos. Jeg følger med med stor interesse. 8)
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
J.S.Poulsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Geografisk sted: Thy
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9. aug 2013, 22:32

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

1. jul 2018, 18:08

Det er en rigtig fed projekt tråd du har gang i her Morten
DO88 produkterne er altså super fede må vi sige
Jesper Søndergaard Poulsen
Saab Klub Danmark medlem nr.549
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. jul 2018, 06:35

Takker for kommentarene :)
DO88 produkterne, er gode, men det skal de også være til den pris :shock:
Fordelen er at det er næsten plug and play, med minimal tilpasning til bilen.
Afkortning af en slange og lidt modificering af oliekøleren.
Andre billigere løsninger findes også, men det kræver mere tid, og mere værktøj.
Og det lykkedes mig at lave motorstyringen om til en kaffemaskine igen :twisted:
Denne gang kun ved at udlæse softwaren, så den står stille i lidt tid.
Men det er nok det bedste, da oliekøleren skal skiftes, inden den kommer ud at køre igen.
Det ville være surt at smadre en motor grundet manglende olietryk.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

3. jul 2018, 05:46

Jagten efter en oliekøler.
875 kr for en brugt.
2161 kr for en ny.
Lige umiddelbart ville det være rat at spare nogle penge :wink:
Men så kommer tvivlen. olie køleren kan være forurenet. med mange ting.
Specielt nå man ikke kender historikken på donor bilen.
Man kan forsøge at rense den selv, eller få den sendt ud i byen for rensning.
Men der er altid tvivlen er den helt ren ?
Valget faldt på den nye køler, da konsekvenserne af skidt i køleren bliver for store.
Indkøb af en brugt motor, og et par dages arbejde.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

8. jul 2018, 08:19

Køler grav pladsen.
2018-07-07 12.59.32.jpg
Eller hvordan opgradering af en køler blev til 3 nye kølere, og dobbelt så dyrt, end beregnet :(
Det startede sidste weekend, med udskiftning af IC og A/C kondensor.
Men oliekøleren var slidt op så en ny blev bestilt.
Denne weekends projekt udskiftning af oliekøler.
Wis var optimistik, kølern kan afmonteres uden at fjerne fronten, og IC.
Virkeligheden var anderledes, der er ingen plads grundet den større IC, og rørene, til køleren var tærret fast, og hovederne på skruerne var næsten rustet væk.
Så af med front og IC igen :roll:
Efter 2 timer var oliekøleren endelig fri.
2018-07-07 11.16.41.jpg
Grunden til udskiftningen, køleren er stærkt deformeret, og køle elementerne er løse.
Men det ser ikke ud til at køleren har nogle eksterne skader, der kunne forårsage at den er bukket.
Så det kan måske være monterings metoden, da den er skuet fast, og har ingen mulighed for at kunne udvide sig i varmen.
Andre med samme bukkede køler??
2018-07-07 11.49.33.jpg
Køleren monteret og rørene fik lidt tectyl, i håbet om at de ikke ruster så hurtigt. Tørfiltret på A/C kondensoren skal have lidt matsort maling.
Nu var det bare et spørgsmål om at skrue den modsatte vej. men inden jeg monterede grillen, så så jeg dette hul.
Inked2018-07-07 12.18.35_LI.jpg
Rent logisk så burde man lave en plade imellem forlygterne, således at man får 2 seperate kamre.
Luftindtaget i kofangeren er større en indtaget i grillen.
Luften søger den nemmeste vej
Så min teori er at den luft der smutter forbi IC går igennem den øverste del hvor grillen sidder.
Ved at lave en blændplade, så tvinges luften igennem IC istedet, hvor den gør mere gavn.
Lyder det helt forkert ?
2018-06-30 11.21.12.jpg
Og jeg fandt ud af den er sikret imod naturkatastrofer, luft indtaget sidder over forhjulet.
Så hvis rørsamlingerne er tætte, så burde en halv meter vand ikke være noget problem, og skal man ud at kører race, så burde man nok fjerne højre blinklys :lol:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8700 Horsens
Indlæg: 622
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

8. jul 2018, 19:52

Hej Morten.
Når nu hele fronten er skilt ad, så kontrollér lige rørene til servostyringen, som ligger bag kofangeren. :shock:
De er tilbøjelige til at tæres, så servoolie lækker. :(
Ellers er det en fornøjelse, at følge med i den omfattende renovering af din SAAB 9-3. :D
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

8. jul 2018, 21:21

Det omtalte rør er blevet skiftet før, og ser meget pænt ud, men det fik lige et skud undervogns beskyttelse da det nu var fritlagt.
Men takker for tippet.
Renovering er nok lige et for kraftigt udtryk.
I min verden betyder det at stille bilen væk og bruge al fritid i et par år for at få den som, eller bedre end ny.
Min tilgang er en blanding af løbende vedligehold, og opdatering/forbedring af komponenter når jeg har muligheden for det.

En stor tak til min bror som har lånt mig sin bil imens SAABen stod stille.
2018-07-08 10.58.35.jpg
En Seat med alt i udstyr, og den ligner meget SAABen til almindeligt brug, motoren er dog meget anderledes en 1,6l der lever af omdrejninger.
Men kvaliteten er nærmest SAABsk.

MVH
MOrten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. jul 2018, 08:37

14 dage senere kom der et brev fra USA :)
2018-07-15 07.41.24.jpg
Den sidste brik i puslespillet, til at kunne få min kaffemaskine til at blive en T7 styring igen.
Normalt så læser og skriver man over bilens canbus system.
Men det kan fejle en gang imellem, og så skal den låses op med BDM.
Desværre skal der loddes et stik på printet, og her rakte mine evner og udstyr ikke til.
Så der blev bestilt et specielt stik, med fjederbelastede pinde også kaldet pogo pins.
Og der skulle lige fremstilles en holder til stikket.
Materialet blev plexiglas, varmet med en varmluftpistol, og bukket over et stykke træ.
2018-07-14 10.51.23.jpg
Så er jeg klar til oplåsning af motorstyringen troede jeg :!:
På med en lader, tænding på bilen, tilslutte combiadapteren, og starte BDM programmet.
Den ville bare ikke kommunikere med motorstyringen :cry:
Panikken sætter ind, er adapteren defekt, virker mit fine stik ikke.
Efter lidt søgen på nettet, så faldt tiøren endelig, Jeg havde monteret kablet imellem motorstyring, og adapter omvendt :oops:
Ud at prøve igen.
Og resultatet blev 2 motorstyringer der ikke leger kaffemaskiner mere :D

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

18. jul 2018, 18:29

Jeg er træt af gamle biler !!!!
Mandag på vej hjem, begyndte motorlampen at lyse, fejl på luftmasse måler.
Ok det var en flækket vakuumslange jeg havde overset.
Tirsdag morgen lyser motorlampen igen.
Havde tid til at rense luftmassemåleren inden jeg skulle møde på arbejde.
Monterede den i formiddags pausen, og udlæste fejlkoder.
Gasspjæld går trægt, og in kode der ikke gav nogen mening.
Rensede gasspjældet og smurte akslerne i frokost pausen, slettede fejlene.
Men de kom igen på vej hjem :cry:
Læste fejlkoderne da jeg kom hjem, slog dem op i WIS, og fandt ud af at spjældet var gået i limp home mode.
Slettede koderne og fik spjældet ud af limp home mode.
Onsdag morgen skulle jeg en tur forbi Glostrup inden jeg skulle på arbejde i Greve.
Ingen fejlkoder og den trækker bare fantastisk :D .
På vej hjem fra arbejde Ca 2 km. fra hjemmet, lyder der et gong, og SID viser den mangler kølervæske, temperatur måleren viser lig under det røde felt.
Fuck det jeg triller hjem, da jeg har oplevet de et par gange på mine gamle Volvoer.
Måske ikke den mest smarte beslutning, men den har ikke taget skade.
Vel hjemme fandt jeg en sprængt kølerslange til varmeapparatet. :twisted:
2018-07-18 17.12.33.jpg
Den gudskelov skæres af og resten af slangen kan sættes på studsen, selvom den har en mindre diameter.
Det skal bare laves når motoren er varm :cry:
2018-07-18 17.12.47.jpg
Resten af slangen monteret.
Nu gider man bare ikke mere, så et komplet sæt silikone slanger blev bestilt Fra DO88.
Det skal bare virke.
Og det var så de 10.000 kr på en måned kun i dele :twisted:
Det started ellers kun med en simpel opgradering af en intercooler.
Tuning koster hvor hurtigt vil du køre.
Det finder altid det svage punkt lidt hurtiger, end en standart bil.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

20. jul 2018, 18:01

Slange helvede :cry:
Ups sende mig en Mail i morges at pakken ville blive leveret sidst på dagen :)
Da jeg kom hjem omkring kl 16.00, var der ingen pakke, kontrollerede min mail og de påstod den var leveret kl 13.30 i postkassen.
Men det var ikke min postkasse, eller matrikelnummer den var leveret til :twisted:
Ringer til UPS, og gudskelov har jeg bestilt den dyre forsendelse, da det haster lidt.
Og kl. 17.30 har jeg pakken i hånden :D
Så nu er der nok lidt arbejde til lørdagen. :(

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

22. jul 2018, 09:14

Komplet slange kit med alle spændebånd
2018-07-20 17.27.14.jpg
Kvaliteten føles ok, og så er der 3 armerings lag ift, 1 på standart slangerne.
2018-07-20 17.27.40.jpg
Hvilet gør at slangerne har en større væg tykkelse, hvilket betyder en større udvendig diameter, Hvilket betyder at spændebånds kittet der er tilbehør, er et must at bestille.
Og se kraftigere slanger giver lidt udfordring i højre forhjørne, ved vandpumpen, nederste kølerslange, og IC slange.
2018-07-21 10.40.58.jpg
Denne slange skulle kortes af med 5mm, for at den ikke skal støde på remhjulet på vandpumpen.
Når man ikke lige har en slangesaks, så er et spændebånd, en hobby kniv, og vand til at smøre med et udmærket alternativ.
Men hvor jeg dog hader de originale fjeder spænde bånd, selv med en special tang er nogle umulige at få udløst.
Så der gik lidt tid med div. andre tænger og mange bandeord.
De værste var slangerne på varmeapparatet, da de sidder skjult under tandstangen.
Så det er en ligge på ryggen opgave, og det gør det ikke nemmere at 3" forrøret fylder mere, og udstødningen til motorvarmeren også vil have plads.
Og for at gøre det hele perfekt så var spændebåndene rustet fast på slangerne.
Efter en halv times banden, og vand i hovedet var de endelig fri. :twisted:
Resten af monteringen var plug and play.
Og så oprandte det store øjeblik er systemet tæt?
2018-07-21 13.08.42.jpg
Det var det :lol:
Var operationen så 4 timer af ens fritid, og 2000 kr fattiger, så det hele værd.
Det syntes jeg :!:
Mange af slangerne var bløde og møre.
Den værste var den øverste kølerslange, der var gået i opløsning indvendigt.
2018-07-21 09.48.24.jpg
Den ventede bare på at springe, og det kan give forklaringen på hvorfor termostaten ikke var helt stabil, da den får gummi rester hver gang den åbner.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. jul 2018, 11:14

En hel uge er gået uden problemer næsten :roll:
Det er bar dejligt med en A/C der virker i denne hedebølge.
I bagklogskabens lys, så har tørfiltret været delvist tilstoppet siden jeg købte bilen.
Symptomerne var, det tog lang tid inden der kom kold luft ud af dyserne, og der kom en sær hvislelyd fra varmeapparatet, når motoren blev slukket.
Nu kommer der bare iskold luft ud af dyserne næsten med det samme, og den har ikke problemer med at køle kabinen ned. :D
Kølersystemet er helt tæt.
Og det er indsugnings systemet endeligt også blevet, Lambdasonderne korrigere minimalt på blandingen, og motoren kører bare silkeblødt i tomgang.
Den får dog en noget hårdere tomgang når A/C kører, og kølerventilatoren starter.
Jeg tror jeg prøver at hæve tomgangen med 25 omdrejninger, for at se om det afhjælper problemet.
Hvis det ikke gør det så er der ca. 80 forskellige parametre man kan justere på i tomgangs styringen :ugeek
Problemet i denne uge var ikke stort.
Tirsdag aften skulle jeg ind og hente en i Kastrup lufthavn.
Hvor den holder i ca. en time i solen.
På vejen hjem, da jeg skulle accelerere ned af motorvejstilkørslen, lyder der et poff, og motoren går ud.
Den lyd har jeg hørt før på min gamle volvo.
Og ganske rigtigt, indsugningsrøret på gasspjældet var hoppet af.
Der var en der ikke havde spændt det hårdt nok :oops:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. jul 2018, 14:00

En lille lygte opgradering.
den ene forlygte pære sprang efter et år.
Lidt tidligt selvom jeg kører med pærer der giver mere lys.
En standart pære blev monteret, da jeg venter med at udskifte begge pærer med opgraderede indtil det begynder at blive mørkt.
2018-07-29 11.50.58.jpg
Lygten blev afmonteret, det tager vel 5 minutter, og problemet bliver afsløret stikket har været varmt, og smeltet lidt plastik.
2018-07-29 12.09.58.jpg
Hovedproblemet kabelskoen i stikket er blevet løs, således at der er dårlig forbindelse, og det bliver meget varmt, kig på ledningen, den har tydelige varmeskader.
2018-07-29 12.09.49.jpg
Løsningen et nyt stik i keramik, med kraftiger ledninger, blev loddet i lygten.
Det burde holde i resten af bilens levetid.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6323
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. jul 2018, 16:15

Mit ene stik til forlygten er også sygt. Jeg har fikset det med en strips, men det er nok ikke den bedste løsning.
Jeg synes også at mine pærer springer relativt ofte, hvilket vil sige at en pære holder under 2 år. På min ng900 sprang pærerne stort set aldrig. Her er stikket heller ikke gået i opløsning.
Hvor køber du de keramike stik?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)

Tilbage til "Projekt Forum"