Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 656
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. jul 2018, 16:50

De er købt hos FTZ Desværre.
Så de er ikke lige let tilgængelige for alle..

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 656
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

5. aug 2018, 09:33

Uhyggeligt hvad små og store ting kan gøre ved benzin økonomien.
Fra 11,3 l pr 100 km.
Til 10,1 l pr 100 km.
Hoved synderen tilskriver jeg et tilstoppet tørfilter på A/C anlægget.
Hvilket har betydet at kompressor og ventilator har kørt konstant.
Næste synder var en beskidt luftmasse måler, Isopropylalkohol og en vat pind er ikke nok.
En spuling med bremserens er langt bedre :wink:
Og til sidst et helt tæt indsugnings system :)
De 2 sidste ting har gjort at lang, og korttids brændstof korrigering ligger på ca. 1%
Ikke dårligt på en let slidt 15 år gammel motor men 330k på klokken.
Og motoren går langt bedre under alle forhold. :D
Men jeg er også miljø skadet efter over 10 år med Megasquirt i en gammel Volvo.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 656
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

11. aug 2018, 18:23

Endelig en rigtig dansk sommerdag.
Så det var tid til et olieskift, da det er ca. et år siden jeg skiftede topstykke.
Egentligt starter de fredag ved frokost til, hvor der bliver hældt en bøtte olierens i motoren.
Hvorefter jeg kører hjem til fyraften ca. 15 km.
Lørdag morgen kører jeg ud for at handle for at få lidt temperatur på olien.
Og derefter op på en donkraft og skifte olie og filter.
Grunden til denne process er at stempelringen har en kedelig tenden at kokse til, og jeg har lidt af et relativt højt olie forbrug da jeg købte bilen, men efter 3 olieskift på denne måde er olie forbruget nede på en halv liter pr 1000 km.
Og så her jeg lidt af en lille læk fra bundproppe siden jeg skiftede den, Jeg kan ikke lige huske hvor jeg købte den, mer er sikker på det var i sverige, med en tilhørende pakning.
Og det var pakningen der var problemet, den er åbenbart lavet af en hård kobberlegering der ikke kan deformere, så en pose med riktige gummimetal pakninger er blevet indkøbt.
2018-08-11 11.22.10.jpg
Jeg har også haft problemer med min radio. den hugger og hakker i lyden, når man spiller DAB+ radio.
Søgte lidt og fandt at en simpel usb hub kunne afhjælpe problemet, så de måtte prøves :roll:
2018-08-11 11.56.06.jpg
Det virker faktisk :D Sålænge at appen kører i forgrunden.
Hvis man starter navigationen, så er det tilbage til huggen og hakken i lyden :?
Lidt søgning på Google gav mig måske løsningen
https://forum.xda-developers.com/androi ... m-t3609608
Så det må prøves i morgen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 656
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. aug 2018, 18:55

Dab + appen virker bare :D
Hvilket er lidt nedslående da det er en app fra en privat person, og den findes ikke på google play :shock:
Ikke lige det jeg forventede, da jeg købte en billig kinøjser Android radio.
Jeg havde ikke forventet en Pioneer kvalitet på komponenterne, da den er ca. 5 gange så dyr.
Men jeg havde forventet at standart softwaren virkede, hvilket den ikke altid gør. :roll:
Så man må google lidt efter løsninger.
At jeg er på navigations APP nr. 5, der kan køre offline, og uden problemer for resten af systemet.
Det er vel forventeligt, og en del af Android oplevelsen.
Men når man køber en færdig pakke så bør det virke efter min mening.
Som i hardware, software, og firmware bare virker, når man tænder for radioen,

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 656
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. sep 2018, 09:32

Fjederben er stærkt tærede, og kan ikke gå igennem et syn, og der er altid chancen for et katastrofalt nedbrud.
Desværre har tæringen spredt sig til fjederskålen, så et simpelt repstykke er ikke noget alternativ :(
Et nyt tomt uoriginalt fjederben koster 1600 sv, kr hos speedparts
Et komplet uoriginalt fjederben koster 2400 sv kr samme sted. Det er kun narvet der skal overflyttes
Så det var et svært valg :wink:
Da lejet ikke kan flyttes over, og de gamle komponenters tilstand er ukendt.
Men det her med at skifte en standart komponent med en standart komponent, ligger ikke lige til mig. :wink:
Saab Webshop har fået Viggen forfjedre til 225 kr. på lager, så de blev bestilt.
Og så kom valget af støddæmpere, jeg tro ikke at en standart dæmper virker med en Viggen fjeder.
Den virker ikke overbevisende med en standart fjeder
Så dankortet blev misbrugt igen, og et sæt Bilstein B6 dæmpere blev bestilt.
Håbet er en lidt stammere undervogn, med lidt forværret komfort.
Men at den stadig er i stand til at tage fartbump, med en lidt større hastighed end anbefalet af fart tavlerne. :roll:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Peter_Vinter
SAAB FREAK
Geografisk sted: Høje Tåstrup
Indlæg: 91
Tilmeldt: 24. jul 2005, 12:36

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. sep 2018, 20:00

Altid spændende at følge med i hvad du laver - en bil i stadig udvikling.
Jeg kommer til at tænke på historien om manden, der havde sin bedstefars spade: "Min far gav den et nyt skaft - og jeg har skiftet bladet" :D

Krydser fingre for at din 'Viggen-undervogn' bliver vellykket

Peter
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 656
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

3. sep 2018, 17:51

Jeg kan godt lide spade analogien, hvis den endte med en bedre spade.
Og det er mit problem.
Efter at have skruet på biler i snart 30 år.
Så er motivationen ikke særlig stor for at lave almindelige vedligeholdelses opgaver på min privat bil.
Der skal ligesom være en gulerod for enden af snoren !
I mit tilfælde udmønter sig i at opgradere komponenter, for at ende med min bil, og ikke en Standart SAAB, eller en komplet pakkeløsning.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8700 Horsens
Indlæg: 607
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

4. sep 2018, 09:12

Hej Morten.

Jeg havde stor glæde af Viggen fjederben, Eibach sænkningsfjedre kombineret med org. Viggen dæmpere. 8) Samtidig monterede jeg "Viggen Rescue Kit" og krængningsstabilisatoren bag med en kraftigere, begge dele fra Abbott Racing, UK. Måske også en løsning på din "Super Special" SAAB 9-3 :idea:
Din kombination ser interessant ud; venter på din vurdering.

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 656
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

4. sep 2018, 17:57

Lige pt. har den en standart undervogn, med et solidt tandstangs beslag og en opgraderet bageste krængnings stabilisator fra Abbot.
Og det første hjalp gevaldigt på indstyring, og moment reaktioner i rattet.
Stabilisatoren gjorde den mindre understyrende.
Men generet så krænger den for meget efter min smag.
Faren ved at stive forvognen op er at den bliver mere understyrende igen :(
Men det burde der være råd for !
Bagfjedre fra en Viggen eller Aero cabriolet. det burde være de kraftigste bagfjedre man kan få :!:
Nogen der har et foto af typepladen på sådan en ?
Og et sæt B6 dæmpere bag. Så burde den være i balance igen.
Og jeg kom lige til at købe et sæt sorte yderste bærearms bøsninget fra superflex.
Da de er 20% hårdere en de blå så håber jeg at momentreaktionerne i rattet bliver yderligere reduceret.
Hvorfor de ikke lavede en solid bærearm som på en 9-5, det fatter jeg simpelt hen ikke :evil:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 656
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

16. sep 2018, 18:27

Resultater af 4 timer på en søndag .
2018-09-16 14.22.24.jpg
Gamle fjederben, og der en støddæmper der er lidt utæt, samt gamle styrestænger
3 timer tidligere.
2018-09-16 10.37.38.jpg
En abs ring der nok bør skiftes, inden den revner.
2018-09-16 11.07.04.jpg
Det er vel egentligt den nemmeste gamle bil jeg har skruet på, ingen vold og hærværk grundet fast rustede bolte :)
Slut resultatet.
2018-09-16 12.06.10.jpg
Efter sporingen blev justeret ind efter øjemål, og rattet endeligt kom til at stå lige.
Så var det tid til en kort prøvetur i kvarteret.
Resultatet var meget uventet.
Den er blevet langt mere komfortabel ved bykørsel, og dårlige veje.
Ikke lige det jeg forventede :shock:
Men det er stadigt for tidligt at udtale sig om.'Da jeg maks har haft 2 km. i bilen, og den trænger til en sporing.
Men det vil vise sig i løbet af ugen.
Så lige pt, står jeg med 2 nye fjedre, og et sæt forstøddæmpere. Uoriginale aldrig brugt, samt et sæt fjederben til reservedele.
Hvis der er nogle der er interesserede.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"