Banner cycler

Konvertering fra windows 7 til windows 10

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Konvertering fra windows 7 til windows 10

13. jun 2016, 10:10

Jeg mangler nogle gode input omkring det emne, da jeg har en lidt ældre sag af en ASUS labtop med Windows 7 styresystem.
Jeg bliver bombaderet med opfodringer om at opgradere til Windows 10 men er det nu også en god ide, er det nogen som har erfaring med at konvertere fordele kontra ulemper
Hilsen
Boy


Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

13. jun 2016, 10:54

Sådan rent betjeningsmæssigt vinder du ikke meget ved at skifte til win10. Ligner 7 og 8.1 en del.
Problemet med en win7 er at sikkerhedsopdateringer stopper på et tidspunkt.
Win10 fungerer sådan set fint, blot skal man lige vænne sig til nogle nye/anderledes funktioner. Den sender en hel del private oplysninger (bl.a. dine indtastninger og surfmønster) til Microsoft løbende. Men det findes der små smarte programmer der kan regulere og elimininere dette.f.eks. en lille app der hedder O&OShutup10
Og win10 er vist stadig gratis... Mener at den koster penge at skifte til efter en vis dato..
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

13. jun 2016, 12:00

Jeg har skiftet på en temmelig "ældre" Lenovo Thinkpad SL500, der oprindeligt blev leveret med XP, senere opdateret til Windows 7, og nu for ca ½ år siden til Windows 10.
Alting virker, og den starter hurtigere end nogensinde tidligere.
Der var altså ikke noget teknisk problem i opgraderingen i mit tilfælde.
Til gengæld har jeg haft Windows 10 på en helt ny Lenovo Thinkpad E550, der afinstallerede jeg den omgående, og vendte tilbage til Windows7.
Hverken Microsoft eller Lenovo havde drivere til f.eks fingeraftryks-læseren. Der var også problemer med lyddriver og trådløs netværk. :evil:

Hvad er så min personlige mening? Jeg kan ikke lide Windows 10. Jeg foretrækker klart Windows 7.
Jeg bruger ikke sociale medier, og er en mand der er født midt i det forrige århundrede. Jeg bryder mig ikke om et styresystem, der med sine default-indstillinger nærmest udspionerer mig og sender alle mulige oplysninger om mit brug af computeren videre.
Heldigvis kan man selv ændr indstillingerne, men det tager tid.
Om man kan lide brugerfladen eller ej, er jo et spørgsmål om personlig smag; jeg kan ikke. Jeg foretrækker Windows 7 på en stationær pc og en laptop, eller Windows8.1 på en tablet.

Konklusion? prøv det, du kan gå tilbage indtil 30 dage efter du har opgraderet. Jeg har prøvet på 4-5 pc, hvor jeg har gået tilbage, og kun én gang har jeg haft brug for originaldisken for at gå tilbage, de andre gange er alt gået automatisk og gnidningsfrit.

I øvrigt er det gratis til 29. juli 2016, derefter skal muldvarpeskindet frem. :Hvadhulen
Sláinte
Mick
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

13. jun 2016, 15:01

Hej,

Jeg har opgraderet mine 2 PC'ere fra Win 7 og 8 til Win 10.
På grund af gratis opdatering og Microsoft har oplyst at Win 10 er sidste styresystem og ikke opgraderes mere men blot forbedres er Win 10 efter min mening løsningen.
Win 10 er kun lidt mere træls end Win XP og 7, hvorimod Win 8 er et misfoster.
Generelt forstår jeg ikke at Microsoft fortsat kan være markedsledende inden for mange programmer (Windows, Excel, Word osv.), inden en version er helt færdig og fejlrettet, startes på udvikling af en ny version hvor mange funktioner skal gøres på en ny måde uden at den nye måde er hurtigere eller smartere, blot anderledes.

Jeg vil hellere have brugerfladen var ens hele tiden, selvfølgelig med mindre tilføjelser, hvor der er behov for det - det ville også øge brugernes effektivitet . Så kunne jeg i stedet for at finde ud af hvordan man bruger den nye programversion gå en tur med hunden, skrue i bilen eller drikke en øl med naboen.

Efter min mening tager et ligegyldig program som Windows alt for meget fokus, Windows skal jo kun kunne starte de programmer jeg skal bruge til at løse nogle opgaver - om brugerfladen er Windows XP, 7 eller 10 er ligegyldig, blot den er ens i mange år i træk.

De mange ændringer der har været er i Microsoft Office brugerflade har givet et gigantisk tidsspilde af timer rundt omkring i virksomhederne i hele verden, for at finde ud af hvordan de nye programversioner skal bruges til samme opgave.

En PC er for mig et værktøj til at løse nogle opgaver, ikke et stykke legetøj for at få tide til at gå. Jeg skriver også noget software, det er absolut ikke fancy men lavet til på en brugervenlig måde at løse bestemte opgaver hurtigst mulig.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

13. jun 2016, 17:55

De store forskelle er at:
Tingene er flyttet lidt rundt, umiddelbart syntes jeg ikke det er blevet bedre eller nemmere, tænker mest på kontrolpanel, denne computer osv.
Win 10 kan have svært ved comport ting, på arbejdet installerede vi virtuel win 7 på win 10 maskinen efter at win 7 driverne var installeret på virtuel win 7, virkede de også i win 10.
Ingen mediacenter udgave af win 10 findes på tidspunktet.
Ikke alle spil og programmer virker, en af de sjove er at nogle af Microsoft flight simulator versionerne, ikke virker på win 10.
DirectX 12 kommer kun til Win 10 og ikke win 7.
Der er nogle små gode ting forbedringer rundt omkring i win 8.1 og 10, som 7 ikke har, det er den eneste grund til at jeg ikke ville installere win 7, hvis jeg lavede en pc i dag.

Har en win 7 stationær, win 8.1 bærbar og en win 8.1 film pc. På arbejde har vi kørt med win 10 i en måned.

Jeg har fået at vide at jeg er underlig, men hvis jeg skulle installere windows i dag, valgte jeg win 8.1 med startmenu modificeringsprogram Start 8.
Imens du tænker over det, så husk at få slået fra, så computeren ikke henter og installerer win 10 af sig selv, det er sådan en dejlig overraskelse at få midt i det hele.
Tiwar
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 351
Tilmeldt: 8. feb 2004, 13:30

13. jun 2016, 19:43

Det er jo den sikreste udgave af WIN vi har set endnu. Det er også den hurtigst startende og det er også den udgave som mangler flest drivere.
Det er jo mærkeligt at et styresystem optager så meget plads hos brugerne da det jo kun skal styre. Det er jo ikke noget man bruger til noget.
Ellers er det vel smag, behag og lidt religion og vil man helt undgå alt ævlet er der stadig Ubuntu, Linux Mint m.m. hvor man kan gøre lige som det passer en.
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

13. jun 2016, 20:06

Hej

Jeg blev pludselig den heldig ejer af Windows 10 selv om jeg ikke havde bedt om det på min lidt ældre hp (omkring 4 år) ...grrr. Det kostede så en komplet geninstallering af Windows 7 da 10 åbenbart ikke havde support for noget som helst af det hardware der sidder i den maskine (CPU, grafikkort og wifi) AMD med radeon kort. Så hvis den er omkring 4 år gammel ville jeg bare droppe det...

Bare min mening
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

13. jun 2016, 20:10

https://sevenit.dk/windows-10-hvordan-d ... indows-10/

Slettede/lad være med at installere disse to windows updats så holde min bøtte efter gen installering

P. S. Jeg har ikke noget i mod windows 10, virker fint på anden maskine i husstanden, de har satme bare ikke styr på at være bagudkompatibel med ældre maskiner
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

14. jun 2016, 07:52

Hvis jeg var dig villle jeg prøve at opgradere til WIn10. Derefter ville jeg undersøge hvilke dele der ikke fungerer, både på SW og HW (f.eks. printer, scanner, kamera osv). Er der manglende drivere, er der programmer der ik kan køre som du er afhængige af og hvor du IKKE har installationsmediet tilgængelig. Fungerer det slet ikke kan du rulle tilbage til win7. Nogle programmer vil du være nød til at geninstallere efter opgraderingen.

Mht. privatisering af dit data, så er dette lidt et levn fra win10 opstarten. Du kan idag stort set fjerne MSs mulighed for at indhente oplysninger alene ved under indstillinger at fjerne indstillingerne om hvad de må indhente af info. Herved vil jeg mene at win10 ikke er bedre/værre end win7. Du behøver ikke andre programmer for at disable dette.

Fordelene er til gengæld flere. WIN10 kører stabilt, starter OK hurtigt og du får et OS som er gyldigt mange år frem. Husk dog at bevare din win7 indstallation på din maskine nogle uger efter så du kan rulle den tilbage op win7 hvis du ikke er tilfreds.

Jeg ville ik være så forskrækket, jeg har selv migreret hustandens 4 win7 maskiner til win10 og har ikke fortrudt et sekund...men det tager nogle timer.

På én af dem døde win10 opgraderingen selv efter 5 forsøg. Der måtte jeg sgu lave en clean installering af win7 først for derefter at opgradere til win10, det var lidt bøvlet men det var også en halvdefekt win7, som skabte sig..... :)

Go for it.

Mvh. Anders

MVh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

14. jun 2016, 10:59

Mange tak for alle de gode indlæg og svar, jeg har et par dage til at tage en beslutning, men lige nu vil jeg at fortsætte med WIN 7 og senere købe en ny laptop, min gamle ASUS har lidt små problemer med tasterne "f" og "0" de skal trykkes ekstra hårdt og bestemt for at virke.
Hilsen
Boy
Saaber
SAAB FREAK
Indlæg: 66
Tilmeldt: 19. dec 2010, 01:32

16. jun 2016, 16:07

Hvis du vil undgå at Microsoft pludselig opgraderer din Windows 7 installation imod din vilje, så kør Never10 fra Steve Gibson. Det er 2 indstillinger i Windows registry som skal sættes og som nemt kan sættes tilbage til deres oprindelige indstilling med denne lille utility.

Link til Never10: https://www.grc.com/never10.htm

Hvis man har Windows 8 eller 10 og gerne vil have en menu som i Windows 7 kan jeg også varmt anbefale henholdsvis Start8 og Start10 fra stardock.com, som kan købes for 5 US$. Der findes andre udgaver, fra andre softwareselskaber som er gratis,, men jeg foretrækker klart Stardocks udgave.

Hvis man synes at Windows trænger til at blive sendt på pension, så var det måske en idé at installere Linux i en sine mange udgaver. Linux er kommet langt og er blevet meget nem at installere. Næsten alle versioner kan prøves af med en 'live' udgave som kører direkte fra en DVD.

Mvh.

Henrik
Saab 9000 cs 2.0i MY98

Tilbage til "Off Topic !!!"