Hej SAAB folk
I overskriften hentyder jeg til reservedele og andet som er mærket med O.E.M. som betyder "original equipment manufactor" altså underleverandør til fabrikken.
Jeg har søgt efter olie til min kone`s Skoda Fabia og fundet dette gode tilbud.
http://www.billigbilpleje.dk/product/ma ... ltr-12923/ det er en god pris 39 Kr/ltr men er det den olie VAG hælder på de nye biler på fabrikken? Hvis svaret er ja så er VAG nogle penge griske slyngler!
For se lige dette link:
http://www.billigbilpleje.dk/product/or ... ltr-10418/ det er en liter pris på 85 Kr !!!! en god fortjeneste ved at hælde olie på andre dunke.
Selv GM har ikke fundet fidusen http://www.billigbilpleje.dk/product/op ... 5-ltr-824/ 52 Kr/ltr det synes jeg er en OK pris
Hilsen
Boy
Hor meget betyder O.E.M.
Redaktør: Bestyrelsen
- Lassepc
- SAAB FREAK
Indlæg
Hej, syntes du skal kigge efter motorolie i tyskland, der er noget at spare.
Jeg bruger https://oeldepot24.de/
Et pris eksempel: 5 liter GM olie til 140 kr
Fragten er ikke slem, giver 100 kr for over 20 kg
Jeg bruger https://oeldepot24.de/
Et pris eksempel: 5 liter GM olie til 140 kr
Fragten er ikke slem, giver 100 kr for over 20 kg
9-5 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Det er lidt svært at lure om dit indlæg primært omhandler OEM mærkningen af reservedele eller om den omhandler oliekvaliteter og priser??? Jeg ser det som 2 meget forskellige diskussioner.
Oliesnakken kan du finde en del om herinde så den tror jeg at jeg hopper over
Mht. OEM mærkning af reservedele, så har jeg set utallige eksempler på at ikke-OEM dele kan være akurat ligeså gode som OEM dele men ligeså mange eksempler på at det er bedre at købe original god kvalitet fremfor aftermarket producerede kinadele i lav kvalitet. Det er rigtig svært at generalisere om dette andet end at jeg helst ikke køber de billige ikke-standard dele til min bils centrale funktioner (motor, bremser, undervogn osv) hvor jeg på gadget siden er ligeglad med hvilket kinamærke der står på dimsen, bare lortet virker
Oliesnakken kan du finde en del om herinde så den tror jeg at jeg hopper over
Mht. OEM mærkning af reservedele, så har jeg set utallige eksempler på at ikke-OEM dele kan være akurat ligeså gode som OEM dele men ligeså mange eksempler på at det er bedre at købe original god kvalitet fremfor aftermarket producerede kinadele i lav kvalitet. Det er rigtig svært at generalisere om dette andet end at jeg helst ikke køber de billige ikke-standard dele til min bils centrale funktioner (motor, bremser, undervogn osv) hvor jeg på gadget siden er ligeglad med hvilket kinamærke der står på dimsen, bare lortet virker
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Er helt enig med speedy på dette punkt.
OEM bliver brugt i flæng på billige produkter Så det eneste er at bruge sin sunde fornuft
MVH
Morten
OEM bliver brugt i flæng på billige produkter Så det eneste er at bruge sin sunde fornuft
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
OEM mærkning er desværre ikke nogen garanti for, at et produkt svarer til den originalt monterede reservedel, hverken i kvalitet eller udførsel.
Dette er mit forsikringsselskab blevet klar over, efter at have ladet en OEM forlygte montere i min NG 9-3.
Dette er mit forsikringsselskab blevet klar over, efter at have ladet en OEM forlygte montere i min NG 9-3.
Sláinte
Mick
Mick
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Jeg har lige købt bremseskiver og klodser til vores pendler bil, (en Clio diesel ting),
Der har jeg købt hos "Autodoc"
Der kan man vælge hvilket fabrikat man køber. Bl.a. Brembo. ATE, Valero, NK osv. osv.
Jeg købte dem Renault bruger som O.E.M.
Det viste sig at være ATE skiver og TRW klodser. (samt ATE bremsevæske).
Klodser og skiver et helt magen til dem der var på bilen ( jeg kunne ikke se forskel. ). Selv nummer og stempler på skiven var ens.
Bliver det bedre af det ?
Det er ikke sikkert, men chancen for at de passer ordentligt er nok højere end ved at anvende div. fabrikaterne.
( har selv haft enorme drillerier med skiver fra Brembo på Saab 9000 ).
Er O.E.M. så fup ?
Det vil jeg ikke sige. Eks. tændrør, hvis bilen er bygget til NGK rør, så er ECU en mv. tilpasse tolerancen for disse rør.
Man kan så godt købe andre og billigere rør, men det er ikke sikkert de helt passer. Har man så sparet noget ????
Her er NGK xxxx således O.E.M er der vil jeg nok ikke "snyde systemet"
På motor olie fronten er gilde lidt anderledes. Har kan man nemt købe bedre olie end Saab foreskriver.....
Således er OEM ikke nødvendigvis det rigtige.
Det samme med dæk.
Der har jeg købt hos "Autodoc"
Der kan man vælge hvilket fabrikat man køber. Bl.a. Brembo. ATE, Valero, NK osv. osv.
Jeg købte dem Renault bruger som O.E.M.
Det viste sig at være ATE skiver og TRW klodser. (samt ATE bremsevæske).
Klodser og skiver et helt magen til dem der var på bilen ( jeg kunne ikke se forskel. ). Selv nummer og stempler på skiven var ens.
Bliver det bedre af det ?
Det er ikke sikkert, men chancen for at de passer ordentligt er nok højere end ved at anvende div. fabrikaterne.
( har selv haft enorme drillerier med skiver fra Brembo på Saab 9000 ).
Er O.E.M. så fup ?
Det vil jeg ikke sige. Eks. tændrør, hvis bilen er bygget til NGK rør, så er ECU en mv. tilpasse tolerancen for disse rør.
Man kan så godt købe andre og billigere rør, men det er ikke sikkert de helt passer. Har man så sparet noget ????
Her er NGK xxxx således O.E.M er der vil jeg nok ikke "snyde systemet"
På motor olie fronten er gilde lidt anderledes. Har kan man nemt købe bedre olie end Saab foreskriver.....
Således er OEM ikke nødvendigvis det rigtige.
Det samme med dæk.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
På nogle dele kan man sikkert også leve med langt kortere levetid, f.eks hvis orginaldelen har holdt 300.000 km.
Så er der vel ingen grund til at reservedelen holder yderligere 300.000 hvis bilen skrottes 100.000km senere.
Det kunne være ting som udstødning, elektriske dele, knapper m.v. hvor den halve levetid ofte vil være tilstrækkeligt.
Så er der vel ingen grund til at reservedelen holder yderligere 300.000 hvis bilen skrottes 100.000km senere.
Det kunne være ting som udstødning, elektriske dele, knapper m.v. hvor den halve levetid ofte vil være tilstrækkeligt.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002