Banner cycler

Jubiii, nu med billift

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Jubiii, nu med billift

13. feb 2017, 13:10

En kæmpe ønske er gået I opfyldelse:

Eget hobbyværksted med en billift :
(solgte sommerhuset og købte et værksted. Duper meget bedre end et sommerhus :-) )



Købte en brugt to-søjlet billift I efteråret og har nu fået den installeret:

http://imgur.com/ZWAsHp3

Første gæst på liften, min OG900 CAB.

Godt: Kunne endelig få den inspiceret under bunden. Det er 4 år side sidst.

Ikke så godt: Der er noget der skal laves:

Udstødning utæt og styrekuglegummi revnet.

Hun græder olie og andre væsker, så komfuret skal ud og maskineri skal gennemrenoveres.

Heldigvis er der et par måneder før det er cab tid.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jake
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 420
Tilmeldt: 17. apr 2006, 18:55

Jubiii, nu med billift

13. feb 2017, 15:05

Tillykke, det må være fantastisk med lift :) Så mangler vi bare en adresse så vi kan komme forbi med vores gamle biler ;)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Jubiii, nu med billift

13. feb 2017, 15:19

Ind med gamle OG900 T16 og ud med friske "nye" Saab 900 AERO.

En del nye stumper og bortkørsel af rustne dele :-)

Ja det kan da ikke være så svært... :-)

( ud over at skaffe nye OG900 Aero dele ).... :(
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

13. feb 2017, 22:22

Teløgge!

Kunne du virkeligt lave bil uden lift? Jeg har en 50 m2 shop, med built-up tag. Der er 2.40 til loftet. Lift er ikke muligt. Men jeg har en højtløfter og donkrafte. Danske donkrafte.


Jeg har lavet biler, siden jeg var 18. Det var på Farmen, min gode vens gård. Der var også ca. 2.40.
Ingen lift. Højtløfter og liggebræt. Jeg hader det, men det er mine arbejdsbetingelser. :bigcrying
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

14. feb 2017, 19:55

Nu har jeg bikset lidt med mine egne biler en del år. Kravlende rundt på gulvet og på asfalten.

Da vi boede i England fik vi installeret en 4 søjle lift til rep. af varevognsflåden og vores firmabiler.

Det sparede rigtig mange penge og der var ikke ventetid. Ofte kom vi hjem sent lørdag, skulle skifte olie mv. og afsted igen søndag aften eller tidligt mandag morgen. Der er en lift guld værd.

Har savnet en lift siden år 2000. Men har ikke haft plads, råd og tid.
”Byttede” et dejligt sommerhuset for 5 år siden til et dødtræt ”nedbombet” værksted, med build-up tag, vand på gulvet pga. ringe pap tag. Frost ødelagt murværk osv.

Har knoklet med værkstedet i 5 år nu for at få det på ret køl.
Guflet mig igennem 2 hele paller mursten, et par bag bags mørtel. 25 tons beton

Nye spær, nyt tag (denne gang med ordentligt fald og nul pap), frisk murværk, super isolering, fugtmembran, Nye indervægge, nye vinduer og døre. Nyt el osv. osv.

Ønsket om billift har altid været høj, men der har ikke været tid og den rigtige lift har ikke lige været til salg.

Vil bare ikke have en Kina-lift eller en sakse lift. Så hellere vente.

En dag skrev en Saab ven om jeg havde interesse i en robust billift og den helt rigtige var der og prisen var rigtig.

Så den blev hentet i efteråret og nu endeligt installeret.

Så ventetiden var lang (17 år) Men nu kan Cab-en endeligt blive hejses op.

Det var ”en lang vej” for at få en lift. Håber det bliver nemmere…

Om ikke andet så bliver det nemmere at sætte udstødning på samt at få ordnet Sonetten.

Eller skifte autotrans olie og filter på Jag-en. Uden en lift bliver det en grueligt oliebad.

Så hellere et hyggeværksted end et sommerhus eller en dase ferie syd på :wink:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

16. feb 2017, 22:02

viking skrev:Vil bare ikke have en Kina-lift
Jeg har været umådeligt glad for min, af flere årsager.
1: Den var billig
2: Den er MEGET simpel, 2 stempler, og hydraulikpumpe 2 wirer, nogle pulleys, lidt "elektronik" (Timerrelæ og andre relæer) og 4 elektromekaniske låse

Jeg gjorde forarbejdet med at søge rundt, og se på hvad der var, og hvordan de var testet.
Valget faldt på en, som var rated til 3,5 tons.
Samme lift bliver solgt i blandt andet usa, hvor nogen havde besluttet sig for at teste den. Den kunne sagtens løfte 7500pund. Den kunne ikke løfte, men dog holde 10.000 pund uden at synke, og tårnene gav først efter på 2/3 løftehøjde og 15.000 pund.

Den har kørt fejlfrit hvertfald 6-7 år nu, pånær der sprang en enkelt diode på hydraulikolie-retur ventilen efter et lynnedslag i antennemasten på taget, mens jeg kørte en bil ned.


MEN! Nok om det, tillykke med liften. Det er en total luksus at have sådan en til hobbybrug! Nu mangler du mig/mag og selvfølgelig et tig anlæg, så skal der bare strikkes udstødninger og trykrør i flot flot blank rustfri :D
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

17. feb 2017, 10:50

Tak Rune.

Den lift jeg har købt er betydelig mere robust bygget end den her:

https://www.nimalift.dk/deluxe-2-sojlet ... -tons.html

Til gengæld har den kostet mindre, selv inkl. stål fundament, armering, beton leverance og montage materialer :-)

Alt I alt mindre et to sommer-solferie-charter-billetter syd på :-) (excl. lommepenge).
De bedste er at liften giver en ekstra plads til bil vinteropbevaring.

Kunne også godt købe en sådane her lift:

http://www.hkpservice.dk/tw-6253-a-

Men arme og led ligner tynd spaghetti. Den vil jeg ikke arbejde inde under.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

18. feb 2017, 20:42

viking skrev:ligner
Ligner, tror, synes.

Har du nogensinde set armene på en stenhøj? Dem jeg arbejder på til daglig, er mere magre end den kinalift jeg står med til hobby. Tilgengæld så rokker stenhøjen alligevel mindre, og armene flexer mindre når man løfter tungt.

Ligner, tror og synes ;) Man kan INTET vurdere ud fra et billede på nettet hvad sådan noget angår.
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

19. feb 2017, 20:20

Nu har jeg kikket efter lift længe og det øst junk jeg har set vil jeg ikke stå under.
Stenhøj var engang førende inden for værkstedsudstyr men er presset af billig import

mv.http://www.motormagasinet.dk/article/vi ... lige_lifte

Tidl. var der Laycock og Steenhøj der var det bedste, men tiderne skifter desværre.

Den lift jeg satte et link til har en egenvægt på 650 totalt.
Der er ca. hvad hvert tårn vejer på min.
Mere gods i arme, hængsle, pladetykkelse i tårne, kæde størrelse osv osv.
Dvs. tåler mere prygl overvægt og chancen for brud er mindre.
Så tror og ser, er tjekket og fravalgt !

Her er et lille eksempel for billig Kina lift: (tynde arme og meget små hændselsled)
http://i.imgur.com/7FjA3lM.jpg
Her er leddet på min brugte lift:
http://i.imgur.com/K02IgTf.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Off Topic !!!"