Banner cycler

Problem med Briiggs & stratton motor

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Problem med Briiggs & stratton motor

9. mar 2017, 12:54

Hej SAAB venner
Jeg har et problem med B&S motor som sider på en texas haveræser 5 Hk motor model nr. 1302XX
Problemet er at den tænder meget tidligt 26 grader før top, så den slår tilbage når jeg prøver at starte den, og hvis den starter tændings banker den når den skal arbejde or føden.
Den har elektronisk tænding indbygget i tændspollen, så det er magneten i svinghjulet som styrer tændings tidspunktet, svinghjulet sider korrekt på akslen, og jeg kan ikke tro at krumtappen har vredet sig 10-15 grader, jeg har googlet billeder af krumtappen det ser udtil at den er massiv i et stykke.
Jeg mistænker tændspolen er brændt af i elektronikken, en ny tændspole koster den nette sum 500 Kr det er meget dyrt synes jeg så jeg har bestilt en over Ebay for 230 Kr.
Er der nogen SAAB folk som har erfaring med sådan et motor problem?
Hilsen
Boy


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

9. mar 2017, 15:43

Hmm, men en Briggs plejer ikke volde kvaler.
Jeg tror at svinghjulet er skredet på akselen. Måske at feder( Feder uden J) er klippet over.

Fjern svinghjulet. Check feder og notgang. Brug korrekt forskrækker. Brug ikke en forskrækker som griber om omkredsen. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

9. mar 2017, 15:48

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

9. mar 2017, 16:31

Du kan se det når du har fjernet møtrikken til svinghjulet. "Rillen" i akslen og i svinghjulet skal være ud for hindanden. Alternativt kan tændspolen have forskubbet sig. Har nu aldrig set det ske i den retning. Se efter om tændspolen sidder hvor den plejer. Du kan se det ved skruerne.

Jeg makkede engang med en 12 hk. Der var blevet byttet svinghjul undervejs i en reparation. De så meget ens ud men der var forskel i tændingspunkt.
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

9. mar 2017, 17:54

Hej
Tak for jeres gode forslag, men jeg har checket federen eller som jeg kalder den kilen den er hel og sporet i akslen og sporet i svinghjulet står præcis over for hinanden, tændspolen er fast gjort med 2 skruer så den kun kan justeres i afstanden til svinghjulet, som er blevet justeret til 0,4 mm og jeg har prøvet at justere afstanden større og mindre uden held.
Edwins jeg har efter 30 år som søfarende maskinmester lært at når alt andet mislykkes så er det kun en vej, nemlig RTFM
Flere indput modtages med kys hånd.
Hilsen
Boy
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

10. mar 2017, 18:56

Ja, mystisk. Der er ikke byttet svinghjul. Det ikke sjovt, hvis man som maskinmester skal give fortabt overfor en 5 HK B&S. Har du mulighed for at bytte tændspolen. Slemme ting i stempel/krumtap.
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

10. mar 2017, 23:45

Slemme ting i stempel/krumtap. (What!)

Hvordan? Det er en Briggs, ikke en fecking kineser.

Er der TDC mærke og skala, med Magnetron tænding? Man kan ikke justere tændingen. En Darlington transistor skyder gnisten. En træt transistor vil retardere tændingen.

Kan motoren køre med 26 grader før TDC? Min gamle slågræsser (B&S Quantum) bankede fælt med højt græs. Den kørte med oktan 95, som de andre gryder.

Jeg gav oktanbooster i B&S'en. Så var der fred. Det tilskriver jeg til pre-ignition pga. sod og koks.

Jeg slår græs kun med Briggs eller Tecumseh. De andre kan deres kineserl*rt beholde. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

11. mar 2017, 00:15

Dog, man skal aldrig sige aldrig.

Prøv en anden spole. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

11. mar 2017, 00:16

Dog, man skal aldrig sige aldrig.

Prøv en anden spole. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

11. mar 2017, 17:01

Ja Bjarne det piner skú min stolthed, at sådan en lille pisse motor kan drille mig så meget, men der er blevet bestilt en ny tændspole, så håber jeg at den kommer til at spille igen.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

11. mar 2017, 18:43

Mærkeligt. Hvad er motorens historie? Kørte den fint, indtil den ændrede sig?

Er tændspolen er vendt om, så toppen er nu ned?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

13. mar 2017, 10:06

Tja motorens historie er der ikke meget at sige om, den er fra 1986 har fræset køkken haven kørt mange år med front monteret rotorkliipper og riivet gårdspladsen om vinteren kørt med sneplov, fået skiftet olie og renset luftfiltre gang årligt og altid stået inde i en lade når den ikke var ibrug.
Problemet er opstået pludselig hvor den blev svær at starte uden den slog tilbage, topstykket har været afmonteret or at fjerne evt. sod det ikke meget, tændspolen sider som den skal, så nu venter jeg på den nye tændspole.
Tænding er blevet testet med en tændpiistol der er ingen TDC mærker ( det var faktisk derfor jeg havde toppen af, for at kunne lave et mærke på svinghjulet )
Hilsen
Boy
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

13. mar 2017, 14:29

Hej Edwns, du skrev En træt transistor vil retardere tændingen. betyder retardere ikke at stille tilbage altså tiidlig tænding?
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

13. mar 2017, 15:09

Hej,

Der er ikke historie om ændring af tænding. Kun om svinghjulet som er skredet på akslen. Det kan være et meget voldsomt stop af motoren på en rotorklipper.
Retarderet er for sen tænding, men chancen er ganske mikrolille. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
T.Brun
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 276
Tilmeldt: 25. aug 2005, 22:29

13. mar 2017, 20:41

Det kan være snavs i karburatorer.
En mager blanding, kan godt gøre at den skyder tilbage
Venlig hilsen
Thomas Brun
9-5 Aero
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

14. mar 2017, 20:19

Ja, det er korrekt, at mager blanding vil skyde fra karben. Motoren “slår tilbage” tolkes som at motoren prøver at løbe tilbage.

Mager blanding vil give bankning. Jeg forstår at briggsen er skudt med en tændingspistol. Endog, med variable forstilling. Deraf 26 grader fra topmærkningen. Kan man stole på pistolen?

Jeg har en pistol, men jeg bruger den ikke på en Magnetron Briggs. Ejheller på en SAAB med Hall tænding. Jeg bruger den til min båd-Mercruiser og til mine platin-SAAB’er og til mine gamle 50 cc. Sachsmotorer. Men jeg har et gammel dansk Autometer dwellmeter. Hvis er dwell er korrekt, er man på mærket.

Jeg er statscertificeret flyvemekaniker. Men det gør mig ikke til en mester. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

20. mar 2017, 12:36

VROOOOMMMM
Så kører Brigs igen.
Jeg modtog en ny tændspole i dag og straks blev den monteret og efter 3 træk i snoren kørte den igen, jeg prøvede at teste tænding med pistolen men nu virker pistolen ikke hvorfor det ed jeg ikke
Mange tak for jeres input
Hilsen
Boy
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

20. mar 2017, 18:45

Skide godt!

En af de sjældne tændings-issues.

Pistolen har nok en abfesen xenon pære. Lev med den, der er ikke noget til at bruge på en Briggs, man kan ikke justere tændingen. Jeg har en Biltema pistol, uden forstilling. Pistolen kommer med reservepære. Pistolen ligger bare på hylden.
Min slågræsser er klar, med ny olie. Den starter (B&S Classic) med ét hug.. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Off Topic !!!"