Banner cycler

Variabel kompression

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Variabel kompression

5. feb 2018, 21:38

Forresten, Ole:

SAAB's V4-udstødning var genial: Dels tøffede den hyggeligt som en totakter/kutter, dels passede den direkte ned i mellemrør/bagerste udstødning fra totakteren -så vidt jeg husker var det samme reservedel fra 1960 til 1980 -det var da smart, og Walker har den stadig i kataloget.

At andre løsninger (som fx Taunus' egen) så kunne give et andet lydbillede, betød jo mindre: En SAAB er vel en SAAB, og skal lyde som en SAAB :D .

Mvh/NC


9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Variabel kompression

5. feb 2018, 21:51

Lige netop dieselmotoren på HC Ørstedsværket, tænkte jeg også på NC, men blev da noget i tvivl når selveste Edwins så tydeligt overbeviser om at det ikke findes. Måske det er fordi det er en "ækelmotor" at den ikke tæller med ;-)
Den er nu alligevel interessant at beskue når den startes op, for tekniknørder, og helt sikkert et besøg værd på opstartsdagene. Det er imponerende at tænke på at den i så mange år var verdens største dieselmotor.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Variabel kompression

5. feb 2018, 22:46

Tågesmøring er jo netop en del af totaktsmotoren. Totakteren bruger nåle, ruller eller kugler i lejerne, ikke glidelejer.
Jeg brugte outboardolie til min raket. Tankmanden på tanken brokkede sig over at jeg brugte O/B olie til SAABen. Jeg sagde at det var OK, jeg fortæller ikke motoren trækker en gearkasse. Motoren ved ikke at den skal ikke trække en vandpropel.
O/B olie har mindre askeindhold. Udstød kommer ud af propelnavet. Man skal være god ved fiskene.

Jeg var en fattig flyvemekanikerlærling. Der var altid ikke råd til totaktsolie. Jeg fik firmaets multigradeolie til servicebilerne. Der stod en tønde Duckhams på lageret. SAABen kørte fint med firetaktsolie. Der står i instruktionsbogen at man kan bruge firetaktsolie i benzinen, men totaktsolie anbefales.
Der står 3% i bogen. ( 2% til SAAB og Sachs og Husqvarna..) Der er flere totaktsolie kvaliteter: Luftkølede totaktere og vandkølede totaktere. De luftkølede kører med langt større temp. variationer..
Senest rettet af Edwins 5. feb 2018, 22:54, rettet i alt 1 gang.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Variabel kompression

5. feb 2018, 22:51

@Steen:
Jeg kan fortælle mere om ækelmotoren og andre ørlemotorvariationer, men det er for enkelt for ulækkert. SAAB og Diesel rimer aldrig.. :evil:

HC Ørstedsværkets skorstene er jo Teslas udstødsrør..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Variabel kompression

5. feb 2018, 23:16

SAAB og Diesel rimer aldrig.. :evil:
Helt enig, Edwins.

Mht. olie: Som fattig studerende fandt jeg et sted, hvor Gulfpride 2000 kunne fås for 8 kr./l (da den steg til 12 kr., gjorde det ondt). Senere måtte jeg ty til Castrol Super TT, som kunne købes i kæmpedunke for en nogenlunde rimelig literpris. I begge tilfælde syntes jeg ikke, at olierøgen fra udstødningen var noget at tale om, medmindre, man havde holdt i tomgang, og gassede op.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Variabel kompression

6. feb 2018, 20:09

Som sædvanligt godt ord igen Edwins 8)
Jeg havde nu heller ikke regnet med at den gik forbi uden en kommentat😉
Så snakker vi om 3” udstødning, så må Teslas vel nærmest være 3m, der mangler bare kromhaler👍
For mig gælder Saab og benzin også med eller uden turbo og med 2 eller 4 takter.
Diesel, så skal man vel køre med stjerne eller ringe.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Variabel kompression

6. feb 2018, 21:51

Mjoee, men jeg har en paradoksal undring: Folk køber stjernebiler og biler med fire nuller og kattebiler. Abnormt svinedyre biler. Biler med taxamotorer. SAAB med klud med ækelmotorer.
Folk har råd til MEGET dyre biler, men folk har ikke råd til brændstof.. :lol: :lol:
Diesel er til store skibe og U-både og til store lastbiler og traktorer og bulldozere og lokomotiver.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Variabel kompression

7. feb 2018, 10:46

Edwins skrev:
6. feb 2018, 21:51
Diesel er til store skibe ................................................................... og lokomotiver.
Lokomotiver?? Rigtige lokomotiver fyres med kul! 8)
Sláinte
Mick
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Variabel kompression

7. feb 2018, 11:42

Der er da ikke noget galt med diesel motorer.
https://www.youtube.com/watch?v=SBQFnUgv37c
Man kan se om de er tændt:
Vedhæftede filer
coal.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Variabel kompression

7. feb 2018, 17:52

Rigtige lokomotiver er elektriske. De har ledninger med på turen og bliver ikke trætte. Tesla'er bliver trætte.

Man har lige sat en Tesla i kredsløb om jorden. Vanvittigt. De skulle have sendt en dieselbil op. Så ville den væk fra jorden. En stor tjeneste for menneskeheden.

Rudolf Diesel druknede sig i Peblingesøen. Han indså, hvilket syndigt svineri han havde opfundet..

- Omkring midttresserne indså SAAB ville dø som bilfabrikant, hvis benzintotakterne ikke blev afskaffet. Folk ville ikke have prutorgler og blårøg. Men folk vil gerne have klak-klak-klak-klak-klak motorerne, med stank og sort støv. Hmmm.. :evil:
En ekstra gave til dieselfolkene er Dual Ma$$ Flywheel og oliefyr for at have kabinevarme. Værkstedsbiler. Hvor meget har man så sparet med die$eldrift? Man må lattre sin röv kuglerund.. :lol: :lol:

Jeg har 2 prutorgler, men ingen blårøg. 2% god olie, eller 1% Triboron i benzinen. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Variabel kompression

7. feb 2018, 19:30

@Edwins - Triboeon har jeg hørt om før, men hvad er det helt specifikt?
Er det stadig en olie, eller noget kunstigt stads.
Vi er godt nok lidt off ift svc, men håber at det er ok😎
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Variabel kompression

7. feb 2018, 20:45

SteenHansen skrev:
7. feb 2018, 19:30

Vi er godt nok lidt off ift svc, men håber at det er ok😎

Det har trådstarter bestemt ikke noget imod. 8)
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Variabel kompression

7. feb 2018, 20:46

Triboron er elixir for totaktstosser: :biglove

http://www.rnmotor.eu/universal-1/tribo ... trate.html
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Variabel kompression

7. feb 2018, 21:23

Reducerer eller fjerner triboron også tilsodning af udstødningen, eller det samme resultat, selvfølgelig reduceret ift indblandings forholdet?
Skal man i øvrigt være bekymret ift anvendelse med oliepumpe i stedet for tiæsætning til benzin. Smører det pumpen på samme måde?
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Variabel kompression

7. feb 2018, 21:40

Triboron er for indblanding og til separatsmøring. Jeg tror at pumpen giver meget Triboron. Det er nok OK for motoren, men det er noget dyrt stads.
Motoren bliver ikke tilsovset. 8) :mrgreen:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Off Topic !!!"