Banner cycler

Har jeg et problem?

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 582
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: Har jeg et problem?

26. jul 2018, 21:22

Hej Mads.
Du har et problem. Jeg har p.g.a. pladsmangel været nødsaget til at sælge mine forskellige Saaber. Gennem årene har jeg haft nedennævnte Saaber:
Saab 92, 2 stk. Saab 96 V4, Saab 900 Gl, Saab 900 Aero, 2 stk. Saab 9-3,Saab 900 sedan, Saab 900 cabriolet årg. 1987, Saab 9000 automatik.
Til alt held, så har jeg fået dem solgt hen af vejen.
Nuværende Saaber.
Saab 9-5 automatik st.car fra 2004.
Saab 9-3 SE cabriolet automatik 185 HK fra 2001. Den sidste har jeg forsøgt at sælge; men en køber kunne ikke låne pengene. En ville bytte med en Vw Golf. En ville købe den på af betaling. En byd 90000 kr. og mange ville have billeder. Den sidste der bad om billeder meddelte jeg, at hvis han var seriøs interesseret i bilen, så kunne han komme og se bilen, fordi jeg mener, at billeder lyver, alt ser næsten ud som nyt.
Jeg har cabrioletten til salg på gul og gratis, ikke fordi jeg er træt af den; men jeg er ved at komme op i 80 års alderen, så jeg tåler ikke træk ha-ha.
Held og lykke med lysningen af dit problem.
M.v.h.
Kurt.


Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Har jeg et problem?

26. jul 2018, 22:28

Tak for alle svarene. Det med billederne får jeg nok styr på. Jeg ved faktisk ikke hvor begrænsningerne er angivet, men jeg ændrede max antal billeder pr. indlæg til 10. Jeg tror dog ikke det er helt nok for mig, men det kommer jeg nok udenom på en eller anden måde.
Første indlæg i føljetonen kommer nok tidligst lørdag. Det bliver den sølvgrå og900. Jeg har en del billeder fra da jeg lavede den til syn i vinters men jeg har aldrig rigtigt taget nogle portrætbilleder af den. Nok fordi den sidder lidt fast på projektstadiet endnu, (grim maling, manglende pyntelister osv.)
Det ender nok med at jeg sætter næsten alle bilerne til salg :shock: men jeg gider ikke gul og gratis mv. Jeg har prøvet det, og der kommer alt for mange useriøse henvendelser på biler i min prisklasse. Så vil jeg hellere sælge lidt for billigt til en enthusiast herinde. Men lad os nu se om der overhovedet er interesse.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Har jeg et problem?

29. jul 2018, 09:27

Første emne i min samling er denne SAAB 900GL fra 1983. Registreret 12. måned, men "overgemt" så stadig MY83.
IMG_4408.jpg
IMG_4411.jpg
Hvis den ser ud til at være nyere, så er det fordi den gennem årene er blevet lidt "opgraderet", men mere om det senere.

Dette er den nyeste/seneste registrerede af bilerne i mit ejerskab men også samtidig den jeg har haft det længste forhold til.
Bilen blev købt af mine forældre i efteråret 1998. Den tidligere ejer var en ældre mand der havde haft adskillige SAABer gennem sit liv.
Han havde købt den ved en lokal Mazda forhandler, som kendte til hans svaghed for mærket. Da de netop havde fået en nyere SAAB 900 ind, kontaktede de ham, og denne blev derfor til overs.
Periodesyn var netop blevet indført og da mine forældres daværende bil krævede en del for at kunne gå gennem syn valgte de (opfordret af undertegnede) at overtage SAAB'en.
I 2015 valgte mine forældre at købe en SAAB 9-5, og så blev den gamle 900 til overs, men vi valgte at beholde den registreret og så mine forældre kunne bruge den som 2. bil.
Min far blev meget syg i 2017 da det hen mod efteråret ikke så for godt ud for ham, valgte vi at omregistrere den til mig så min mor ikke behøvede at bekymre sig om den.

Det var den korte version af hvordan den endte på min græsplæne. Nu lidt flere tekniske detaljer om selve bilen.

Bilen er en skrabet 900 GL uden nogen form for ekstra udstyr fra fabrikken. Eneste luksus er nok den eftermonterede centerkonsol. Derudover havde den en sær affaldsspand under passagersædet som jeg dog ikke længere kan finde ud af at montere korrekt.
IMG_4402.jpg
Bilen er i øvrigt samlet i Finland hvilket man kan se på typepladen i motorrummet samt dens lidt specielle stelnummer.
IMG_0184.jpg
Dette betyder at den i SAAB sammenhæng ikke er specielt ophidsende, men hvis man sammenligner med hvad der ellers i 1983 fandtes på markedet fra Toyota eller Ford vil de fleste nok sige at SAAB'en var ganske veludstyret for sin tid.
Jeg husker den også, fra dengang mine forældre overtog den, som både velkørende og behagelig. Specielt varmeapparat styringen var adskillige år forud for sin tid . Men da alle herinde nok kender alt til en og900 specielle udstyr så kommer her en lidt mere specifik beskrivelse af dette lettere slidte eksemplar.

Jeg vil ønske at jeg kunne sige hvor mange km. bilen har kørt men jeg aner det ikke. Jeg mener at den havde gået ca. 170Kkm da mine forældre overtog den i 1998. De kørte i snit cirka 8.000 km om året i bilen, hvilket passer meget godt med den tidligste synsrapport, der er at finde i det digitale motorregister, fra 2006. Her har bilen 233Kkm på tælleren. De havde to biler i en periode, og da den anden bil blev afmeldt kørte de lidt over 10.000 om året. Mit bedste gæt er at bilen nu har gået omkring 330Kkm nu. Årsagen til at det er lidt svært at sige er at vi har skiftet speedometer et par gange da kilometertælleren holdt op med at virke, hvilket vist er en kendt fejl i disse instrumenter.

Dette løber så op i 160Kkm på 20 år.
Jeg tror dog heller ikke at kilometerstanden har nogen større betydning da motor/gearkasse samt en masse andre dele løbende er blevet skiftet, så bilen er langt fra original. Dette bringer mig ind på bilens udseende. I de før beskrevne 20 år er den brugt sommer/vinter og alt derimellem og den har 99% af tiden opholdt sig udendørs.
Vi skiftede for nogle år siden motorhjelm, bagklap og begge døre fra en MY87 i samme farve. Herved kom der pludselig Griffin emblemer på for og bag. Kølergrillen blev også opgraderet på et tidspunkt.
Forsæderne var gennem mange år også meget slidt så her monterede jeg for et par år siden et sæt turbo veloursæder fra en og900 omkring MY85.
IMG_4407.jpg
Bilen har mindst de sidste 10 år gået på 2-3 cylindre når den var kold. Dette af forskellige årsager. Den oprindelige motor begyndte på et tidspunkt at være tiltagende "dum". Min far og jeg besluttede derfor at skifte toppakningen. Der var dog ikke synlige fejl på selve pakningen, så vi monterede i stedet et nyt/gammelt topstykke fra en skrottet motor vi havde stående. Dette hjalp for en periode. Næste problem var så at knastkæden åbenbart var blevet for lang. Den kunne sommetider hoppe en tand Dette er dog forholdsvis let at fikse på en og900 8v, men man bliver træt af det i længden.
Vi havde en erstatningsmotor stående, og da kæden satte sig for at pludselig hoppe 2 tænder var vi nødt til at gøre noget.

Den nye motor kom fra en 900 GLi MY84. Denne er kendt for at, udover k-jetronic insprøjtning, at have en 5-trins gearkasse med helt utrolig høj gearing. Motor og gearkasse blev flyttet over, men motoren blev konverteret til karburator, da vi ikke lige kunne overskue at skulle bygge den om med anden benzintank og diverse ledninger. Donorbilen havde også servostyring som ligeledes blev flyttet over. Tandstangen er meget lettere at skifte når motoren er ude.
IMG_0185.jpg
IMG_0183.jpg
Vi valgte på et tidpunkt også at montere bananmanifold da vi så kunne bruge den nyere type udstødningssystem med 3 lydpotter.

Denne motor havde gået et stykke over 300Kkm, men gik fint inden bilen blev sat til side nogle år forinden.
Den lange opbevaring af motoren gav dog det problem at en ventil ikke lukkede ordentligt tæt før bilen blev arbejdsvarm, så igen havde vi problemet med at motoren gik på 3-cylindre en gang i mellem når man startede kold.

Dette problem har motoren stadig med den tilføjelse at den nu som regel kun går på 2 cylindre når man starter og derudover ryger og damper den helt fortræffeligt samt den lugter af kølervæske. Så nu er der nok mere end ét problem med den motor.

Her i sommervarmen kører den dog helt fint når alle 4 cylindre kommer med. Man skal bare ignorere at temperaturnålen konstant er næsten helt oppe i det røde felt. Dette er dog muligvis bare en hængende termostat eller også viser temperaturinstrumentet forkert.

Nogen mener at bilerne fra Nystad er bedre end bilerne fra Trollhättan/Arlöv mens andre siger det modsatte. Jeg ved ikke om der er den store forskel, men kan sige at denne bil efter 35 år ikke er super flot i lakken længere. Den er nærmest begyndt at falde af i store flager. Min egen gamle og900-hverdagsbil fra 86 (samlet i Arlöv) er væsentligt pænere i lakken, men det kan jo skyldes flere forskellige ting.
Det korte af det lange er at bilen trænger voldsomt til en kosmetisk overhaling. Derudover mangler 80% af alle pyntelister, som jeg dog vistnok har de fleste af på lager et eller andet sted.

Jeg brugte nok ca. 50 timer på at lave den til syn her først på året, og set i bakspejlet skulle bilen nok bare have været skrottet.
Den har en vis affektionsværdi, da den var min families første SAAB, men den er også "brugt op" da va aldrig rigtigt har haft midler og muligheder til at passe rigtigt godt på den. Så den har ikke nogen stor værdi for andre end mig og hvis jeg sælger den sætter jeg helt sikkert penge til på den.

Jeg vil gerne sætte den lidt i stand, så den igen får en pæn brugsstand, men jeg må nok erkende at jeg har begrænset tid til sådan et projekt. Jeg vil nok hellere bruge energi på en anden af mine biler der både er sjovere og mere værdifuld.


IMG_4409.jpg
IMG_4413.jpg
IMG_4414.jpg
IMG_4400.jpg
IMG_4405.jpg
IMG_4404.jpg

Video af en kort prøvetur: Billede

Kommenter gerne.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Har jeg et problem?

29. jul 2018, 09:35

Imponerende historie.
Billederne virker desværre ikke.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Har jeg et problem?

29. jul 2018, 10:03

Tak Morten.
Billederne arbejder jeg lige på. Det er åbenbart kun mig der kan se dem.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Har jeg et problem?

29. jul 2018, 11:57

Så tror jeg at jeg fik alle billederne til at virke nogenlunde.
Jeg er ikke helt vild med layoutet. Det bliver en smule rodet da man ikke kan sætte billederne ved siden af hinanden så der skal være et linjeskift for hvert billede.
Men det er nok det bedste vi kan få hvis vi skal bruge sidens indbyggede billedfunktion. Nu burde billederne i hvert fald være bevaret til al evighed ;)
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Har jeg et problem?

29. jul 2018, 13:10

De billeder bringer minderne frem om min fars første SAAB
En 900 gl fra 1979.
Jeg havde lige fået kørekort, og da det var bil nr. 2 så fik jeg lov til at køre i den.
Utroligt nok fik jeg lov til at låne den og køre en tur til Grækenland på en telt ferie.
Desværre så var der lidt for meget flyvemaskine over den.
Den ville meget gerne op i luften ved omkring 170 km/t, og blev ubehageligt løs i styrtøjet ved de hastigheder.
Senere fik jeg lov til at skifte motor, og lavede en hybrid H motor med et D-Jetronic fra en B motor.
Og svejsede en helvedes masse rust i den, men det var meget normalt for biler af denne årgang uanset mærke.
Og varmen var helt unik, varm luft ud af dyserne, efter 1 km. selv i hård frost, ikke noget jeg har oplevet siden.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Har jeg et problem?

29. jul 2018, 21:22

Hej Mads. :D
Det var en god SAAB-historie, som vi alle kan glædes over. Tak for velfomuleret tekst og fine billeder (De vises uden problemer hos mig). :D :D
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Har jeg et problem?

30. jul 2018, 09:09

Fin historie. Flere af dem, tak.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Har jeg et problem?

11. aug 2018, 19:38

Jeg ville egentlig have lavet endnu en præsentation af en af mine andre biler, men jeg havde lidt billeder jeg tog her i vinter af min og900 hvor jeg var ved at lave den til syn, så dem vil jeg også lige dele med jer.
Nu er det ikke ligefrem nogen omfattende fotobeskrivelse jeg har lavet, så der er nogle huller i historien hvor jeg ikke fik taget billeder. For eksempel lappede jeg en del i bagagerumsbunden som jeg aldrig fik fotograferet. Men her er hvad jeg lige havde billeder af. Det er delt op i flere indlæg for at overholde 15 vedhæftninger pr. emne begrænsningen (som jeg selv har ændret den til)

Projekt rust:
Jeg kom til at pille lidt i forskærmen og pludselig var der næsten ingen skærmkant i den forreste del og inderskærmen var også lidt syg. Da jeg skar et stort hul i inderskærmen kunne jeg let komme til bunden af forskærmen hvor den er monteret på karossen. Her fik den først lige en streg ny blik.
20180210_104542.jpg
Igen mangler der desværre lidt billeder af den syge del inden den blev skåret væk, men her er et udviklingsstadie i den stump der kom til at lappe hullet.
20180218_091730.jpg
Her har jeg fået lavet et stykke inderskærm til at lukke hullet inden i hjulkassen.
20180218_091748.jpg
Her prøvemonteres stumpen til den udvendige skærmkant
20180218_101130.jpg
Lidt svejsninger på inderskærmen
20180218_101207.jpg
Og her er det hele svejst færdigt
20180218_105543.jpg
20180218_110947.jpg
20180218_111018.jpg
Fortsættelse følger...
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Har jeg et problem?

11. aug 2018, 20:07

Langt værre var det næste "hul" der skulle lappes. Det var også dette som burde have fået mig til at skrotte bilen. Motorrumsbunden under venstre trækaksel var lidt gennemtæret.
20180304_165632.jpg
20180304_165719.jpg
Jeg har prøvet at skifte det før, men på min "projektbil" hvor motoren ikke var monteret samt uden tidspres. Men en god mekaniker kan jo gøre det på et par dage, så jeg burde også kunne gøre det i fritiden i løbet af et par uger.
Diverse isenkram afmonteret
20180304_165820.jpg
Selve indesiden af inderskærmen valgte jeg at beholde da den i første omgang ikke var gennemtæret. Den burde nok i retrospekt også have været skiftet, men det kan gøres forholdsvis let efterfølgende. Her er diverse punktsvejsninger fjernet fra forrige reparation som min far lavede for en 12-14 år siden.
20180310_172257.jpg
20180310_172254.jpg
Afmonteringen skrider fremad
20180310_172318.jpg
Og her var de største dele af hvad der skulle udskiftes
20180311_143559.jpg
Men der var mere sygt blik der skulle give problemer
20180311_165852.jpg
20180311_165912.jpg
Skabelon til bunden af støddæmpertårnet, fabrikeret udfra hvad der kunne reddes af det gamle
20180324_110031.jpg
20180324_142200.jpg
20180324_162532.jpg
Efter prøvemontering med det købte reparationsstykke og alle boltene på plads blev den svejset
20180329_172938.jpg
Endelig kan selve bunden monteres
20180330_170351.jpg
Endelig færdigmonteret med diverse lapper
20180402_180311.jpg
Det tog så lige 4 uger fra jeg startede at adskille til det hele var monteret igen. Dette var dog i marts måned i en uopvarmet garage. Med de temperaturer vi har nu er det svært at huske at vi faktisk havde en længere periode med konstant 8-10° frost. Derudover var jeg også væk i forbindelse med mit arbejde en lille uges tid, så jeg bør nok kunne gøre det lidt hurtigere. Jeg er bare ikke sikker på at jeg gider :|

Fortsættelse følger...
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Har jeg et problem?

11. aug 2018, 20:11

Første syn godtog synsmanden modvilligt alle mine reparationer. Det var ikke helt efter bogen, men han kunne ikke finde rust nogen steder, så han accepterede det.
Dog var lygterne fejljusteret og CO'en var alt for høj,hvilket sikkert var på grund af en snavset karburator.
Jeg ville have en kammerat, som er på et autoværksted, til at teste CO'en, men deres tester virkede ikke så jeg blev nødt til at improvisere.
Jeg har en Innovate LC1 bredbåndslambda liggende, så den blev monteret midlertidigt for en prøvetur.
Hvis det ser dumt ud men virker, så er det ikke dumt... eller?
Monteret med patentbånd og et spændebånd
20180415_175143.jpg
Midlertidig montering af ur
20180415_173725.jpg
Ledningerne kunne lige nøjagtig nå fra et cigartænderstik
20180415_173730.jpg
Endelig nysynet, dagen før Bent Betjent begyndte at sende girokort ud.
20180422_073508.jpg
Til december fylder den 35 og går så på 1/4 vægtafgift men skal vist stadig synes hver 2. år indtil den bliver 40 år.
Vi får se om den stadig eksisterer til den tid.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Off Topic !!!"