Banner cycler

30.000 km test af olie

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

30.000 km test af olie

10. sep 2018, 15:13

Kan en olie og motor holde til 30.000 km mellem hver olie skift ?

Der er meget debat om emnet.

Her kikke en "fætter" på emnet:

https://www.youtube.com/watch?v=l-zDt9FGJi8
(de tester for 20.000 miles = 32.000 km).

Ja det kan det godt.

Mange nye biler klarer sig fint på 30kkm mellem hvert olie skift.


Vi har selv en pendler bil der står til 30.000 km/skift.

Den kommer til service godt en gang årligt. 30.000 km

( og min hjemme service hver 15.000 km) dvs. halvvejs.

Min tese er: Olie er billig. Motor rep. er ekstrem kostbar.

Mine Saab og Jag-en kører ca. 5000 km/olieskift.
Igen olie er billig og skiftet inden den bliver sort og sviner motoren til med møg.

Er det en rigtig fremgangsmåde ?

Det ved jeg ikke, men jeg ved det virker for vores kørsels behov og mønster....

Desuden er den danske vinter hård ved motor og olien pga. store udsving i temperature og kondensering af fugt i motoren.

Kender nogle der har fået nedslidte ventiltrykkere på biler der har rullet 30.000 km/skift. Efter 100-150 kkm, er ventiltrykkerne nedslidte..


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 30.000 km test af olie

10. sep 2018, 17:05

Sikke en flok olie-fedtspillere. :roll:
Fint nok, sparer på olieskift. Læg de sparede oliepenge i sparegrisen.
Når grisen er fuld er der så næsten penge til ny motor. :lol: :lol:
Konen ville ha en GMSAAB. Jeg sagde: "Nej, fanme nej! Jeg gider ikke at rage med biler med slidte olievoldtagede motorer." :twisted:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 30.000 km test af olie

11. sep 2018, 08:29

Jeg har ikke så meget forstand olie, men jeg syntes der er utrolig meget forskel på hvor meget forskellige motor sviner olien til

Den gamle 9-3 med en b205 var jo stor slem til at svine olien til den var jo sort som kul efter 5-10 kkm, hvilket også var mit skifte interval

Den nye 9-3 b207 er langt bedre ved olien, det ser sådan set stadig fin ud efter 10 kkm, og kunne sikkert sagtens køre længere, men for en god ordens skyld bliver det nu skiftet.

Vores pendler bil en clio har også skift ved 30 kkm og det er bare tanken at det bliver overholdt, efter 20kkm ser olien faktisk stadig ok ud, (der er garanti på 150.000 så må vi se om det bliver nødvendigt)

Jeg syntes ikke der er forskel på hvor meget sod der er i olien når den kommer ud, om jeg har brugt mobil 1 0w20 til en formue eller saabs egen 5w30, så jeg bruger bare saabs olie :-)
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 30.000 km test af olie

11. sep 2018, 17:48

Jeg så en artikel i avisen: En kvinde var rasende. Hendes bil var ødelagt. Motoren var søndersmadret. Den var forvandlet til en bøjesten. Verdens værste lortebil. Aldrig mere Pøjgot. Kvinden havde kørt iflg. instruktionsbogen. Bilen havde ikke fået olieskift. Buen var spændt for hårdt. Pøjgot vaskede hænder, lissom SAAB ville gøre. Dette handler ikke om bilmærker, det handler om at ikke få passet bilen ordentligt.
Moderne bilers instruktionsbøger er som Se & Hør: Fuld af løgn og lort. :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 30.000 km test af olie

11. sep 2018, 18:12

Det hedder udvikling :shock:
Motorene er blevet bedre og olien er blevet bedre :!:
8v turbo motorene havde et interval på 6000 km. eller 6 måneder.
16v turbo motorene fik et interval på 10.000 km eller et år.
B2x5 motoren fik et interval på 20.000 km eller et år.
Med en masse undtagelser, som man kan læse i sin brugsforvirring.
B207 motoren fik et interval på 30.000 km eller et år.
Og garanteret med de samme undtagelser.
Og i de senere loggede bilen kører mønstret, og kaldte ind til service efter det.
Men det kræver den rigtige oliekvalitet !!!
Dvs. at olien er godkendt af SAAB eller Gm . De 2 seneste kræver en Dexos 2 godkendelse.
Men hvis man sover bedre om natten ved at halvere skifteintervallerne, så er der intet galt i det.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: 30.000 km test af olie

11. sep 2018, 19:51

Esbenw skrev:
11. sep 2018, 08:29
Jeg har ikke så meget forstand olie, men jeg syntes der er utrolig meget forskel på hvor meget forskellige motor sviner olien til

Den gamle 9-3 med en b205 var jo stor slem til at svine olien til den var jo sort som kul efter 5-10 kkm, hvilket også var mit skifte interval

Den nye 9-3 b207 er langt bedre ved olien, det ser sådan set stadig fin ud efter 10 kkm, og kunne sikkert sagtens køre længere, men for en god ordens skyld bliver det nu skiftet.

Vores pendler bil en clio har også skift ved 30 kkm og det er bare tanken at det bliver overholdt, efter 20kkm ser olien faktisk stadig ok ud, (der er garanti på 150.000 så må vi se om det bliver nødvendigt)

Jeg syntes ikke der er forskel på hvor meget sod der er i olien når den kommer ud, om jeg har brugt mobil 1 0w20 til en formue eller saabs egen 5w30, så jeg bruger bare saabs olie :-)
Jeg er bange for, at en visuel kontrol af oliens udseende er lige så meget værd, som at se motorens fremtid i teblade i bunden af en kop. 8)
Det er ikke uden grund, at entrepanører betaler store beløb for olie-analyser, for at vide om olien er nedslidt eller stadig anvendelig.
Farven siger ikke noget brugbart, og det gør det heller ikke at føle på olien mellem et par fingre, for at mærke om den er glat, eller der er urenheder.
Selve basisolien kan holde meget længere, end 30.000 km, men det kan additiverne ikke. I princippet kan en kvalitetsolie renses og gen-tilsættes additiver, og være god igen, men det kan ikke betale sig for privatpersoner.

https://www.bobistheoilguy.com/engine-oil-analysis/

Additiverne er det der nedbrydes, og hastigheden hvormed de nedbrydes afhænger bl.a. af driftforhold, driftlængde, drifttemperatur m.m.
Hvis man ikke er sikker på at olien har ideelle driftforhold, så er det klogt at forkorte drifttiden, d.v.s kortere skifteintervaler.
Just my two Cent. :D
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 30.000 km test af olie

11. sep 2018, 21:44

Dette handler ikke om teknik og udvikling. Pengene bestemmer. Rationaliseringseksperterne har vundet over udviklingsingeniørerne. Moderne biler er fulde af billigt lort. SAAB tabte penge på fremstilling af pre-GM SAABerne. De brugte for dyre reservedele.
Hvad er forskellen mellem 8V og 16V motorerne? Ingen forskel, udover antal af ventiler.
Dette er penge. Man kan ikke sælge en 10.000 olie bil. Ganske enkelt.
Olierne er klart bedre. Men, dog ingen mirakler. Citronen presses indtil den flækker. Flere tons af smadrede motorer. Ingen sved, kunderne betaler.. :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 30.000 km test af olie

14. sep 2018, 16:45

Forskelle imellem 8v og 16v er den senere har en bedre virknings grad.
Den største forurener af motorolien, er rester fra forbrændings prosessen.
En gammel 8v vælter benzin ind.
En 16v har ikke behov for så meget benzin til samme effekt :shock:
Årsager et mere effektivt udformet forbrændings kammer, der udnytter benzinen bedre.
Og et mere præcist motorstyrings system. der giver den rette mængde under alle forhold.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 30.000 km test af olie

15. sep 2018, 14:16

Der mangler et godt teknisk argument for olie-fedtspilleri.
Ja, CIS indsprøjtninger er benzinsjaskering, dog man køre godt med kemisk korrekt blanding i motoren.
Dette handler ikke om teknik, det handler om få værkstedsbesøg. Dette handler om penge. :lol: :lol:
Folk har lim i lommerne. ALLE biler kan kun 10.000 km. på et vred olie/filter.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 30.000 km test af olie

15. sep 2018, 16:18

For at sætte det lidt i perspektiv:

Vores Clio koster 36 øre/km i diesel.
Olieskift hver 30000km = 1,3 øre km eller 2,7 øre/km ved 15000 km/skift

Min Saab 900 Aero:
100 øre/km i benz
4 øre/km i olie.

Min Jag. koster :
92 øre/km i benzin
3,3 øre/km i olie ved 15.000km/skift eller
5 øre/km i olie ved 10.0000 km/skift.
(Samt 100-200 øre/km i værditab)

Kan det betale sig at være fedtet med olien ?

Over hoved ikke. Olie skift er billigt. Motor rep er uhyre kostbart.

Er det noget med: "Sparer på Skillingen og lader daleren rulle"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Off Topic !!!"