Banner cycler

"Harald Blåtand" MarkRacer - Saab og900 8v 1989

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Lanng
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 599
Tilmeldt: 5. jun 2008, 17:24

"Harald Blåtand" MarkRacer - Saab og900 8v 1989

21. sep 2009, 17:53

Fra årets "Dallerup gods Rally" aka MarkRace på brormands mark :)

Billede
Klokken var ca. 0200 fredag nat, da bilen var færdig malet og trimmet for vægt - lettere at fjerne 50kg fra bilen end fra mig... Hold farven er "Rumvæsen-brækgrøn". Læg mærke til køler beskytteren som er "pappet" fra bagagerummet.

Billede
Klar til kamp lørdag morgen - vejguderne var ikke på vores side....

Billede
Jeg står ved mine ikke-eksisterende mekaniske evner - så der skal ikke lægges skjul på noget.

Billede
Første Heat - måtte nøjes med en 3 plads, da vi simpelthen ikke kunne komme op ad bakken på langsiden pga. mudder :(

Billede
Et lille billede af PløreMarkBanen - og behøver jeg at nævne skammen i at tabe til en Polo...

Billede
Vinderen blev en 1988 Corolla 1.3 kørende på 3 cylinder fra sidste års race - tror ikke den kan holde til mere. Jeg endte på en pinlig 11 plads (uda af 12), men tog grusom hævn den efter følgende weekend - hvor vejret og marken var solrig og tør. Hold da K@FT, hvor kan sådan en gammel svensk færge komme hurtigt rundt i svingene :) . Planen for næste år er skrappere kanst og et lettere Flywheel - og lapning af affjedringen, da bagerste støddæmper hoppede ud.

/// Lanng


"Mit mål i livet er, at blive halvt så god, som min hund tror jeg er"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

"Harald Blåtand" MarkRacer - Saab og900 8v 1989

21. sep 2009, 20:56

:lol: Der ser sgu sjovt ud, godt at du fandt en værdig racer. Et lille råd kunne være nogle smallere dæk med lidt mere mønster. Det er da vist næsten slicks du kører på der ;)
Kender godt det med de bagerste støddæmpere. Der kan købes reparationsstykker. Min egen og900 lavede det nummer sidste år. Der gik sgu et stykke tid før jeg fandt ud af at den ene støddæmper var virkningsløs :|
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Lanng
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 599
Tilmeldt: 5. jun 2008, 17:24

21. sep 2009, 21:05

Hej Jensen

Ja, den er faktisk forbavsende slet ikke dårlig :) Saab´en og en BMW 318i var de eneste som overlevede til næste sæson ud af en flok Escort´er, en Golf 3 og to Vectra´er.

Jeg regner med blot at svejse et stykke metal i for at holde budgettet nede - samtidig skal erfarningen bruges til vores VragRally bil som skal bruges til et VragRally løb ad "Silkevejen" mod Kina næste år. For at forstærke bilen - regner jeg med at forstærke netop dette punkt kraftigt. Vi kørte til Afrika i en gammel Pajero (vores mekaniker i en LandCruiser) og BEGGE biler mistede støddæmper bag til, fordi flanchen som støddæmperen er montert i knækkede :( - det sker jo ikke på en og900.

Hvor købte du rep. stykket?

/// Lanng
"Mit mål i livet er, at blive halvt så god, som min hund tror jeg er"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

21. sep 2009, 21:49

Den kan fåes hos www.autonordic.dk og koster 197,00 pr. side.

Den kan sikkert bestilles hjem til enhver reservedelspusher hvis man nævner nummeret:
651555 -3 for venstre og -4 for højre
Her er tingesten:
Billede
Den ser lidt mystisk ud på billedet, men er vel ca. 12 cm på den længste led, og hullet er 8-10mm
Den er en smule større og kraftigere end den originale forstærkning. Derfor gjorde jeg blot det at jeg fjernede den originale og det værste rust i hullet hvorefter jeg punktsvejsede denne fast. Jeg vil vurdere det til at være stærkt nok til ørkenrally også.

Hvis jeg lige må fantasere et øjeblik, så har jeg rent faktisk overvejet hvordan man kan montere 2 støddæmpere pr. baghjul, hvis bilen skulle bruges til folkerace. I bærearmen er der jo plads til 2 dæmpere, da den er ens til højre og venstre. så skal der "bare" laves en "bule" ind i bagagerummet hvor man kan montere toppen af støddæmper nr. 2.
Dette kunne da være en mulighed for en vrag-rallybil også.
Alternativet er Bilstein dæmpere eller lignende, men for hvad 1 enkelt Bilstein koster, kan man købe 4 almindelige billige dæmpere.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

21. sep 2009, 22:09

honest, den vogn gør sgu sin pligt og dammit, hvor ser det fedt ud - det må jeg sgu prøve en dag. Og helst i en saab og ikke en polo....

/A
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Lanng
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 599
Tilmeldt: 5. jun 2008, 17:24

21. sep 2009, 22:18

Hej Speedy

Jeg vil dog lige kommentere, at en "Polo-på-tværs" af kølerhjelmen (altså foran) er en ganske glimrende kølerfigur og Saab´ne mistede ikke sønderligt meget trækkraft på de 150meter - den skubbede Polo´en sidelæns. Noget Saab´en har for vane at gøre - gjorde det i lørdags med en Golf II (sidelæns tricket), men ikke med mig bag rattet - desværre.

/// Lanng
"Mit mål i livet er, at blive halvt så god, som min hund tror jeg er"
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

21. sep 2009, 22:42

næste gang hvis der er pløret, så tager du en vinkelsliber, og skærer nogle riller på tværs af banen, så er der masser af bid igen,,,
et lille tip fra en gammel mark racer.
hvis det ikke er nok, så skal der stålfælge på, og så svejser du en stump kæde på fælgen på ydersiden, og trækker den rundt om dækket, for at kunne svejse den på indersiden.... denne procedure kan flytte MEGET smadder..
til gengæld lyder det ikke så godt hvis en af svejsninger springer op i løbet.., hehe.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

22. sep 2009, 00:22

Ja det ser sgu også sjovt ud, men må indrømme at jeg også tænkte at fronthjelmen da næsten var for god stand til dette race, en med rust eller buler havde været bedre, dette skal ses i sammenhæng med de øvrige indlæg Lanng har lavet med at det er bedre at bruge skrot-saab til markrace end til blot at skrotte bilen uden dens sidste værdighed :D

mvh
Troels
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

22. sep 2009, 11:10

Kan man ikke montere snekæder :D

Ellers må du købe nogle tærrændæk af en eller anden art til forhjulene.

Det er også min erfaring at sådan en OG900 nemt kommer til at fedte med forhjulene, hvis det er mudret
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.

Tilbage til "Billed galleri."