Banner cycler

og900 hakker

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

og900 hakker

5. sep 2012, 16:56

Hej

Min nyerhvervelse og900 8v med kat. hakker de første par minnutter efter start.

Jeg har været efter ledniger og tændrørene er nye. Gasmåling viste ok ved tomgang men noget fed ved 2000 omdrejninger. Det er lidt som om der er noget der hænger under opvarmning. Jeg har undersøgt den runde plade på benzinfordeleren for at se om den var klisteret og hang fast, men det ser ok ud. Er der nogen der har erfaringer eller gode råd.

Bjarne


Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

5. sep 2012, 17:54

- Hvis jeg var mig, hvilket jeg imidlertid er, ville jeg prøve 4 andre pløkker, ikke nødvendigvis nye. Man prøver det nemmeste og billigste først.

Jeg har jo været fejlsøger på fly i 13 år og ved at man ikke i sit fejlsøgningsforløb må udelukke noget som er nyt, så kan man hurtigt strande og køre i ring.. :oops:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

5. sep 2012, 19:41

8v med kat. er lidt specielle. Da jeg ejede sådan en havde jeg samme problem, og meget af det blev løst ved at skifte lufttilskudsventil til en helt ny (air auxillary valve). Jeg tror stadig at Kim i Verninge har dem spritnye til omkring 300-400 kr.
Så hvis Edwins trick ikke virker kunne være du skulle rette fokus den vej.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

5. sep 2012, 21:54

Tak for input.
Jeg vil over ledningsnettet igen, og jeg er enig i Edwins betragtninger om at starte nemt og billigt. Der er ikke problemer med tomgang - så lufttilskudsventilen tror jeg ikke er inde her. Men jeg vil lige kigge efter om irislukkeren flytter sig.

Den starter med at køre fint, så efter et minut begynder der at hakke og det bliver den så ved med i nogle minutter, og så kører den fint. Jeg hælder nok selv lidt til en teori om at det er opvarmningsventilen som er defekt. Jeg tror den starter fint på tilskudsventilen derefter hakker den indtil motortemperaturen er så høj at opvarmningsventilen regulere trykket på benzinfordeleren. Min teori er at den ikke sænker trykket på benzinfordelen under opvarmning. Men det er lidt en eksotisk fejl, som jeg aldrig har været ude for med de andre og900 jeg har. Så jeg appelerer derfor til det lærde forum om lidt input.
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

5. sep 2012, 22:41

Min havde samme symptomer. Jeg skiftede både pløkkerne og bardunerne. Det hjalp ikke. Så fordeleren og rotoren, så lukkeren til ekstraluft. Det viste sig at være varmløbsregulatoren. En dims som sidder ved termostathuset og regulerer benzintilførslen.

I den forbindelse vil jeg sige, at det er vigtigt hvor man køber komponenterne. Forhørte mig hos mekonomen. 3400 plus moms, speedparts 635 for samme klump. http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... 40136.html
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

5. sep 2012, 22:49

Nåh ja, jeg var også over vakuum slangerne og pakningen på oliepinden. Det skal være tæt. -Helt tæt. :shock:
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

5. sep 2012, 22:49

pløkkerne og bardunerne
:lol:

Hvis det er varmkøringsregulatoren, så har jeg et par nye på lager til en katalysator 8v'er. Hvis man slår partnummeret op er det godtnok til en turbo, men mon ikke den også kan bruges til en uden?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

17. sep 2012, 22:35

https://plus.google.com/photos/11673585 ... _5GX6-XOfA


Hej

Så fik jeg skiftet varmopregulatoren. 900, 8v fra 90 er med katalysator, så jeg hentede varmopregulatoren fra en tilsvarende skrot bil jeg har stående. Jeg opdagede at den regulator der sidder i kørebilen ikke var af samme udformning som den i skrotbilen. Skrotbilen er 100% original. Billedet er ikke så godt men det nederste skjold som sidder ind mod termostathuset er væsentlig tyndere end på den er sad i kørebilen. Partnummeret er det samme.

Øverst er der nogle billeder i picasa. Der kan man se forskellen meget tydeligt.
Jeg lidt spændt på om det har afhjulpet problemet. Det får jeg se i morgen.

Bjarne

Billede


Billede
Senest rettet af saabbat 4. nov 2013, 17:56, rettet i alt 1 gang.
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

18. sep 2012, 00:26

Håber det har hjulpet. Den tykke ligner mest den der sidder på min. 8)
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

4. nov 2013, 18:20

Jeg tager lige denne gamle tråd op igen. Det har nemlig ikke hjulpet. Som omtalt før har jeg en 900 8v med katalysator fra 90.

Symptomerne er den hakker ved koldstart. Den køre fint det første minut, derefter hakker den indtil den når driftstemperatur, den giver lige et ryk og så er alt normalt.

Jeg har skiftet, tændrør, kabler og dæksel. Varmopregulatoren er skiftet og de fire følere som sidder på blokken. Der sidder to følere i toppen og to foran ved termostathuset.

Jeg har troet på at problemet skyldtes, at der ikke blev givet signal om at motoren er under opvarmning. Altså et manglende signal om lav drifttemperatur.

Under opvarmning øges benzintilførsel ved at varmopregulatoren sænker styretrykket på benzinregulatoren. Men hvad giver de fire følere besked om.

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind fordi jeg ikke kan få ram på problemet og har brug for input/ erfaringer for at komme videre.

Bjarne
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

4. nov 2013, 18:48

Jeg har haft lidt som minder om det.....da jeg havde min 900 8v'er.....også med kat. Der viste det sig at være toppakningen. Dvs. der løb åbenbart en smule vand ind i en af cylinderne så den første km kørte den på 3 cylindre. Det gav en noget urolig motorgang og den var svær at drive op i omdrejninger og træk dårligt. Pludselig var det som om der blev skudt en "prop" ud og alt var normalt. Min havde kørt godt 200.000 km og var ca. 17 år gammel da problemet indtræf.
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

4. nov 2013, 21:13

Hvad med noget så plat som rensning af spjældhus?

Hvor høj (RPM) er din tomgang når den er varm? Hvis man går efter meget lav tomgang, så løber man måske lettere ind i problemer.

Har i øvrigt et tilsvarende problem på min T16. Jeg mistænker lufttilskudsregulatoren. En temperaturstyret bimetal-dims. Men 8V og 16V er jo ikke ens.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.

Tilbage til "Billed galleri."