Månedens bil oktober 2017
: 1. okt 2017, 11:16
Min Saab
Jeg hedder Thomas, er 57 år, tidligere Københavner men nu flygtet til Nordjylland, og har haft Saab'er siden ca. 1984.
Jeg har haft en 99 van, to 9000'ere, 1 9-5 Aero Estate, en 9-3 Aero SC V6 og endelig i vinter i år besluttede jeg mig for at jeg ville have "den ultimative Saab", en 9-3 TurboX SC.
De hænger ikke ligefrem på træerne herhjemme, så jeg begyndte at kigge efter en i Tyskland, Sverige og Schweiz. Jeg fandt dog hurtigt ud af at tyskerne og schweizerne er for dyre, så det var nærliggende at kigge over sundet. Blocket.se/Autouncle er super sider til at spotte gode biler, så jeg kiggede på alt hvad der var indtil den rette dukkede op. Den stod til 110.000 SKr i et par uger, men blev så sat ned til 90.000 SKr - herefter kontaktede jeg sælger og fik hele historien på bilen over mail/telefon. Jeg tog til Helsingborg i midten af marts med et sæt prøveplader under armen og fik bilen kørt hjem - jeg skyndte mig og nåede lige akkurat synshallen kl. 14.30 fredag eftermiddag og fik overtalt synsfolkene til at foretage et toldsyn på bilen inden lukketid (flinke synsfolk i Hjørring!). De var dog ikke så flinke, da de fandt ud af at venstre forfjeder var knækket - øv - bilen skulle til omsyn. Jeg snakkede med sælger, som straks fik fat i en ny fjeder og sendte den over til mig - det tog dog 14 dages tid inden bilen var synet og afgiften blev betalt - og det med afgift er jo et helt kapitel for sig. Jeg havde selv håbet på omkring 70-80.000 i afgift, men blev af 2 instanser stillet i udsigt at det ville blive omkring 100.000. Heldigvis lød regningen på 76.000, så jeg slap "billigt", men det er dog godt nok noget af et gedemarked når man som privatperson vil indføre en bil til Danmark. Man aner faktisk ikke hvad man kommer til at betale, så det var kun fordi at jeg _ville_ have en TurboX at jeg gjorde det. Jeg har så sommeren over gennemgået bilen fra A-Z og opgraderet den med de ting som man kan putte i den.
Alle højttalere er skiftet ud med nye enheder i bedre kvalitet. Original sub er smidt i bagagerummet. Parrot Tablet til håndfri telefon/fartkontrol.nu/dab radio. Originale 18" ALU85 fælge er lakeret om til ALU77 fælge (sælger ville have 20.000 SKr for et sæt originale 19" - der var jeg for nærig!). Adaptive forlygter hentet hjem fra USA og monteret/ledningsnet modificeret. Xenon fjernlys og tågelys. eSID2 fastmonteret. Komfort åbning/lukning af bagruder monteret (jaa, det kan man ikke få længere som standard, det er kun til 2003-2006 modellerne). Bakspejl med garageportåbner og kompas. Alle pærer udskiftet med LED, Brink (usynligt) aftageligt anhængertræk, mega-undervognsbehandling samt autoriseret neutralisering af de obligatoriske bobler på bagskærmene ved kofangeren samt udskiftning af alle rudelister. Naturligvis blev der også indkøbt en kineser Tech2 til at lege med
Oprindelig havde jeg tænkt mig at få lagt en Maptun opdatering på, men min eSID2 fortæller mig at bilen klokker lidt over 300 Hk og et træk på 440 Nm, så noget er der lagt på den i forvejen. At den så samtidig har eLSD gør det noget (for ikke at sige MEGET) nemmere at overføre hypperne til vejbanen - ingen hjulspin ud af svingene længere, der er max traction.....
Vognen har lige rundet de 200.000 km (min gamle 9-3'er havde kørt 350.000 uden problemer), så for mig er det næsten en ny bil både ud- og indvendigt. At den så kun går ca. 9 km/l i snit med tomatgearkasse gør ikke noget - jeg bruger alligevel Lupoen på arbejde i dagligdagen.
Med tanke på at der kun blev lavet 2.000 af dem, så er det en bil jeg kommer til at holde og beholde - det er i hvert fald den fedeste Saab jeg nogensinde har haft. Selv konen kan li' den, selvom hun fik et klip i kortet første gang hun kørte i den - så kan hun lære det
Jeg hedder Thomas, er 57 år, tidligere Københavner men nu flygtet til Nordjylland, og har haft Saab'er siden ca. 1984.
Jeg har haft en 99 van, to 9000'ere, 1 9-5 Aero Estate, en 9-3 Aero SC V6 og endelig i vinter i år besluttede jeg mig for at jeg ville have "den ultimative Saab", en 9-3 TurboX SC.
De hænger ikke ligefrem på træerne herhjemme, så jeg begyndte at kigge efter en i Tyskland, Sverige og Schweiz. Jeg fandt dog hurtigt ud af at tyskerne og schweizerne er for dyre, så det var nærliggende at kigge over sundet. Blocket.se/Autouncle er super sider til at spotte gode biler, så jeg kiggede på alt hvad der var indtil den rette dukkede op. Den stod til 110.000 SKr i et par uger, men blev så sat ned til 90.000 SKr - herefter kontaktede jeg sælger og fik hele historien på bilen over mail/telefon. Jeg tog til Helsingborg i midten af marts med et sæt prøveplader under armen og fik bilen kørt hjem - jeg skyndte mig og nåede lige akkurat synshallen kl. 14.30 fredag eftermiddag og fik overtalt synsfolkene til at foretage et toldsyn på bilen inden lukketid (flinke synsfolk i Hjørring!). De var dog ikke så flinke, da de fandt ud af at venstre forfjeder var knækket - øv - bilen skulle til omsyn. Jeg snakkede med sælger, som straks fik fat i en ny fjeder og sendte den over til mig - det tog dog 14 dages tid inden bilen var synet og afgiften blev betalt - og det med afgift er jo et helt kapitel for sig. Jeg havde selv håbet på omkring 70-80.000 i afgift, men blev af 2 instanser stillet i udsigt at det ville blive omkring 100.000. Heldigvis lød regningen på 76.000, så jeg slap "billigt", men det er dog godt nok noget af et gedemarked når man som privatperson vil indføre en bil til Danmark. Man aner faktisk ikke hvad man kommer til at betale, så det var kun fordi at jeg _ville_ have en TurboX at jeg gjorde det. Jeg har så sommeren over gennemgået bilen fra A-Z og opgraderet den med de ting som man kan putte i den.
Alle højttalere er skiftet ud med nye enheder i bedre kvalitet. Original sub er smidt i bagagerummet. Parrot Tablet til håndfri telefon/fartkontrol.nu/dab radio. Originale 18" ALU85 fælge er lakeret om til ALU77 fælge (sælger ville have 20.000 SKr for et sæt originale 19" - der var jeg for nærig!). Adaptive forlygter hentet hjem fra USA og monteret/ledningsnet modificeret. Xenon fjernlys og tågelys. eSID2 fastmonteret. Komfort åbning/lukning af bagruder monteret (jaa, det kan man ikke få længere som standard, det er kun til 2003-2006 modellerne). Bakspejl med garageportåbner og kompas. Alle pærer udskiftet med LED, Brink (usynligt) aftageligt anhængertræk, mega-undervognsbehandling samt autoriseret neutralisering af de obligatoriske bobler på bagskærmene ved kofangeren samt udskiftning af alle rudelister. Naturligvis blev der også indkøbt en kineser Tech2 til at lege med
Oprindelig havde jeg tænkt mig at få lagt en Maptun opdatering på, men min eSID2 fortæller mig at bilen klokker lidt over 300 Hk og et træk på 440 Nm, så noget er der lagt på den i forvejen. At den så samtidig har eLSD gør det noget (for ikke at sige MEGET) nemmere at overføre hypperne til vejbanen - ingen hjulspin ud af svingene længere, der er max traction.....
Vognen har lige rundet de 200.000 km (min gamle 9-3'er havde kørt 350.000 uden problemer), så for mig er det næsten en ny bil både ud- og indvendigt. At den så kun går ca. 9 km/l i snit med tomatgearkasse gør ikke noget - jeg bruger alligevel Lupoen på arbejde i dagligdagen.
Med tanke på at der kun blev lavet 2.000 af dem, så er det en bil jeg kommer til at holde og beholde - det er i hvert fald den fedeste Saab jeg nogensinde har haft. Selv konen kan li' den, selvom hun fik et klip i kortet første gang hun kørte i den - så kan hun lære det