Banner cycler

Månedens bil december 2017

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Månedens bil december 2017

8. dec 2017, 21:04

Mit navn er Anders Thorning Andersen og jeg vil gerne fortælle historien om saab, i hvert fald min egen historie. Omdrejningspunktet er min første og sidste saab, nemlig Moffe som var min første bil.
Min familie har altid haft dem. Min morfar var ingeniør og startede med en rød saab 93 tilbage i 1959. Det er den røde i ser på billede 1

I årene efter kom afløserne til i form af 99/90/99GL og da min morfar blev pensioneret købte han af Niels Thiele Automobiler i Stenløse sin sidste saab, som var hans drømmemodel……en Silversand Saab96V4 1967. Da min morfar købte den havde den kørt små 45.000 km, haft én ejer i Kbh og var nyrenoveret. Husker tydeligt at min morfar ville hente mig en dag ved skolen og jeg syntes det var lidt flovt, sådan en ”gammel spand”!
I april 2004 skulle jeg en tur til min families sommerhus i Asserbo med min daværende kæreste og vi manglede et køretøj. Da min morfar ik længere kunne køre lånte jeg hans Saab96V4. Den havde stået 3½ år i garage og kun kørt 1 gang til syn. Den startede 3. gang nøglen blev drejet efter at have holdt stille. Efter 10 min med sorte røgskyer og lidt huggeri i bremserne gik den som en drøm og fragtede os den skæbnevangre tur/retur til sommerhuset. Skæbnesvanger var turen, fordi jeg aldrig gav slip på den bagefter og aldrig igen vil af med den. Efter kort tids bekendtskab med køretøjet var jeg solgt, - og saab inficeret! Da jeg havde haft den i nogle uger valgte benzinpumpen at stå af, 2 dage efter lå der en anden benzinpumpe i posten sendt af en hjælpsom og mindst ligeså smittet sjæl fra Aabenraa, som jeg havde mødt igennem et netforum. Det var helt igennem en succeoplevelse at opleve hjælpsomhed og imødekommenhed fra folk i klubregi – forhold jeg siden har gjort meget for at vedligeholde.

Herefter tog det hurtigt fart. Vinteren 2005 købte jeg en 900i 1989 til hverdagsbil, senere kom en 900T8 1982 til samt jeg fik æren af at overtage en gennemført original Saabo fra 1966 igennem klubben.
Min saab96V4 er idag dømt Moffe efter min morfar og kører kun lejlighedsvis samt det meste af sommeren på min årlige tur rundt i DK. Derudover har bilen været brugt til alt fra bryllupskørsel til albumcovers for hiphopbands, filmoptagelser og med på div. Biludstillinger for veteraner og klassiske biler.

Jeg kendte intet til biler før jeg fik min saab96V4 men er opsat på at ville lære og kunne lave det hele selv. Efter at have fået min 96V4 satte jeg mig for at bringe den tilbage til noget der lignede original stand, men med plads til modifikationer. Således fik Moffe i foråret 2006 nyt hjerte i form af nyrenoveret 1700ccm motor med dobbelt weber, K/N indsatsfilter ilagt den originale luftfilterkasse samt blev udadtil ført tilbage til originalstanden. Nye måtter, radio i originalbeslag i handskerummet, hvide dæksider og meget mere. Bilen kan desuden ses her:
ht
tp://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=15157
I 2007 kørte jeg til Nordcap i forbindelse med Northern Light Challenge, turen til Nord-Kap i Moffe og med Saaboen efter sammen med ca. 35 andre saaber og deres ejere. Der var folk med fra GSV (Gammelsaabens venner i Norge), Svenska Saabklubben, alle de danske Saabklubber. Det var en fed tur på 6.520 km som blev kørt på 3 uger og 3 dage med afslutning i Trollhättan. Moffe kørte turen uden så meget som én forkert prut på vejen.

Da min hverdagssaab 900i ikke kunne mere ville jeg ”all-in” på saab så jeg købte bilen over dem alle. En og900 aero blev købt af min gode ven Erik i Aabenraa, den samme ildsjæl som havde hjulpet mig dengang med den døde benzinpumpe. Min aero var ruby-red metallic, havde ALT i udstyr og kørte fantastisk.

Min aero kørte hver dag, året rundt men i 2012 kunne økonomien ikke holde til det, ligeledes var tiden ikke til at passe den så den blev solgt og i stedet kom en 9-3 TiD fra 2007, som jeg har i dag.

Jeg håber at saab ånden lever videre, både iblandt bilerne men især blandt deres ejere da dette stykke ingeniørkunst er en helt særlig ting for mange mennesker, mig selv iblandt.

Mvh. Anders Thorning Andersen
www.saabster.dk
Vedhæftede filer
saab-96v4.jpg
Kajrunden 028_resized_20171123_074932254.jpg
IMG_2825_resized_20171123_075244710.jpg
DSC03927.JPG
DSC00013_resized_20171123_075319218.JPG


Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Månedens bil december 2017

8. dec 2017, 21:22

Hej Anders
Superfin historie, den der virus slipper du da aldrig af med👍
Specielt hæfter jeg mig ved den første
Og den sidste saab, den tilgang er kendt her😉
Happy Saabing😊
SAAB - the most intelligent car ever built.

Tilbage til "Billed galleri."