Banner cycler

Maptun på 130 hk TTID'er

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Maptun på 130 hk TTID'er

16. apr 2015, 18:25

Hvad skal der i grunden til at gøre en 9-3 TTID'er med 130 hk lovlig, hvis den får et 210hk maptun trim?

Er det nok at sætte større bremser på (som jeg læser er forskellen til 160 og 180hk TTID'erne) - så vil den gå igennem et syn?


/Jannek


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

16. apr 2015, 19:23

Maptun er ikke lovligt... så det hjælper ikke noget med bremser etc.

Jeg er ikke sikker, men jeg synes, at jeg har læst at 130 HP udgaven ikke har de ekstra olie-jets til køling af stempler, andre stempler og mindre kobling etc. Den skulle være en udgave, der er lavet billigere. Hirsch vil kun trimme en 130 HP TTiD til 170 HP !! Mens, 160 og 180 kan trimmes til 200 HP.!

Jeg vil være bekymret for BSR til 213 HP på den - uden at jeg havde undersøgt ovenstående. Jeg mener, at det var en i på UKSaab forum der havde undersøgt det. Der er sikkert en grund til at Hirsch ikke vil.

Så hvis du gør det, så skal du have den BSR box der kan fjerne det igen inden du kører til syn - og dit forsikringsselskab vil heller ikke accepterer det, da ændringen ikke er lovlig.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
wittendorff
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 612
Tilmeldt: 28. apr 2007, 21:31

16. apr 2015, 19:28

Det kan du ikke, den skal have en ny Tüv og til omsyn. Tüv findes ikke til andet end Hirsch, som er det eneste legale til SAAB.

/Jakob
Tidl. 2008 9-3 2.0t Linear Hirsch.
Tidl. 2001 9-3 SE 2.2 TiD
Tidl. 2006 9-3 SS 1.8t expression Hirsch
Tidl. 1995 9k 2.3t CDE
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

16. apr 2015, 19:48

Tak og øv :-(

Jeg troede lige jeg havde fundet en billig måde at få 200+ hk i en TTID'er

Jagten på en 160 eller 180 hk'er fortsætter......


/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
ulrichstefan
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 521
Tilmeldt: 11. jan 2007, 19:56

16. apr 2015, 21:42

Grunden til at 130hk udgaven kun får 170hk med hirsch, er i følge dem selv at den har mindre bremser end de 2 større modeller. Mvh.Stefan
9-3 Griffin Sportscombi aero 2.0Txwd,aut 12
276hk 421nm

9-3 aero 01
ca290hk og 380nm
Brugeravatar
DogFace
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 31. jul 2013, 21:30

23. apr 2015, 09:40

Er lidt nysgerrig, hvordan finder man ud af om det "kun" er bremser eller om det også er køling?
Saab 93 - 1.9ttid - Årgang 2011
Hirsch trim

// Twin Turbo - Dobbelt helt besser
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

23. apr 2015, 13:15

Mig bekendt sætter bremser ingen grænser for motorydelse.

Men, det gøt loven, som siger maks +20% - med mindre det er Hirsch, som er godkendt af Saab. Der er BSR ikke.

Hirsch siger max 170 HP for en 130 HP.

Men, man kan godt som BSR ligge den samme software på - jeg vil dog være bekymret om der er noget som Saab/Hirsch ved, som BSR ikke ved, side Hirsch ikke vil.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
DogFace
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 31. jul 2013, 21:30

23. apr 2015, 13:21

Nøjagtig, derfor ville jeg gerne vide om der med kølingen har noget på sig eller om det kun er nogle modeller
Saab 93 - 1.9ttid - Årgang 2011
Hirsch trim

// Twin Turbo - Dobbelt helt besser
ulrichstefan
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 521
Tilmeldt: 11. jan 2007, 19:56

23. apr 2015, 14:18

Var ude i det samme for 2 år siden, og spurgte derfor hirsch, og som jeg tidligere har skrevet, vil de ikke give den mere end 170hk, da den har væsentlig mindre bremser. Dette er vel fordi at de mindre bremser hurtigere vil blive varme pga. den mindre bremseflade og derfor kan hirsch ikke få den tüv godkendt i Tyskland og dermed heller ikke godkendt i DK. Det har jo intet at gøre med om Saab godkender det, da de er underlagt samme godkendelsesregler som Hirsch. At Saab godkendte det i sin tid havde kun indflydelse på den garantimæssige del.

Mvh. Stefan Ulrich
9-3 Griffin Sportscombi aero 2.0Txwd,aut 12
276hk 421nm

9-3 aero 01
ca290hk og 380nm
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

23. apr 2015, 16:10

Jeg søgte lige lidt efter det igen og fandt ud af, at der med sikkerhed er to forskelligheder, som man ska være ommærksom på (ud over bremser):

1) 130 HP udgaven var det først forsøg på at komme under 119 g CO2 / km - den har derfor ekstra skjolde under bilen for at holde motoren varmere og mindske luftmodtanden.
De plader har 160/180 HP ikke - så de skal væk.

2) TTiD MY12 har en anden gearkasse. Den har en højre gearing for at få den under 119 g CO2 / km. Hirsch til TTiD er kun til -2011.

PS. DogFace.
Du skriver: Saab 93 - 1.9ttid - Årgang 2012
Hvis det er bilen på billedet, så er den ikke en MY12.

Der har været forvirring om de er M11, MY11.5 eller MY12
- og nu kan jeg se at SaabParts sælger stumper til at ombygge udseenet af fronten og bagenden MY12 ;-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

23. apr 2015, 16:26

Mht lovgivningen er det tungt læsestof:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Ko ... uning.aspx
....og er man den pertentlige type er jeg bange for at man kan tolke det således, at bortset fra Hirsch tuning incl nyt registrerings- og trafiksyn er der IKKE muligheder for lovlig tuning medmindre man opfylder producentkrav, ny registreringsafgift og forureningsmålinger.....
Men jeg er jo heldigvis ikke jurist, så jeg har min helt egen fortolking af loven :-)
medl 244
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

23. apr 2015, 19:37

@ Deutch. Extrem fornuftig indstilling :mrcool

Venlig hilsen

Claus

Ps. Der er jo desværre ikke nogen synes godt om knap så må der jo et indlæg til. :-)
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
DogFace
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 31. jul 2013, 21:30

28. apr 2015, 14:17

Ja der har været en del forvirring omkring årgang, men er vist kommet frem til at det er en 11 eller 11,5 hvad end forskællen er :)
Saab 93 - 1.9ttid - Årgang 2011
Hirsch trim

// Twin Turbo - Dobbelt helt besser
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

28. apr 2015, 16:07

Men, så kan den Hirschs :D
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

21. maj 2015, 14:07

nsb skrev:Men, så kan den Hirschs :D
Det kan definitivt også min 9-3 TTiD med 130 HK fra 2011. Det er en én eiers kombi som har gått 42'000 km bare.

Det er min 5. SAAB og den første Dieselen. Jeg kommer fra en bensiner, nærmere bestemt en 9-3 2.0t med 150 hk.

Ja, det var en overgang, Dieselen er en annen bil, men slettes ikke usjarmerende. Jeg er litt misfornøyd med 2. gir, synes den er litt kort, den mister liksom pusten (det er kanskje dette som omtales som turbohull?) Men til gjengjeld er det bare gøy å kjøre i 4. gir med 2. turboen i full giv.

Ja, jeg kunne godt tenkt meg å prøve å trimme bilen. Og da selvsagt med en Hirsch og ikke Maptun.

Er det noen her som kan fortelle meg hvordan en 170 TTiD hester oppfører seg? Hva er de mest markerte forskjellene ifht den noe snille 130 hesteren?

Takker.
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

21. maj 2015, 18:13

Det du kan mærke er den elektroniske momentbegrænser - dem har jeg det ikke godt med.
De kan ødelægge enhver fornøjelse ved en god motor.

Men, men Hirsch får de sparket - men, her lyder det til at de bliver brugt i de høje omdrejninger.

Du vil helt sikkert opleve det som et stort fremskridt :-)

Dem i den store ende af skalaen, som vi selv har, er nærmest udenfor hvad der er nødvendigt ;-)

90 diesel heste ekstra er fælt...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

29. maj 2015, 13:01

God dagen nsb,

Det at jeg har ventet med å besvare er gjort helt bevisst.

Jeg har fortsatt ikke helt skjønt hvordan Dieselen fungerer. Og så ønsket jeg også å drive med litt bevisst kjøring, dvs være oppmerksom på hva som egentlig skjer i hvilke gir, hastigheter mm. Ikke minst, når egentlig slår 2. turboen ut for fullt.

Og på meg virker bilen å være temmelig sprek i 4. giret og i en hastighet på kanskje 110-120. Motoren reagerer umiddelbart.

Men, det å komme opp i slike hastigheter, det er i grunn dette jeg er mest opptatt av og egentlig litt skuffet over. Særlig på norske veger er jo poenget først og fremst forbikjøringer med en utgangshastighet på kanskje 70 km/t. Det er her jeg etterlyser noe kjappere respons fra motoren.

Er det her, altså i den "lille enden af skalaen", du snakker om - det jeg i så fall ville kalle for - kastrering av motoren?

Det virker om om det to forskjellige motorer, den som sliter for å komme opp i hastigheter. Og den som bare cruiser av gårde med god respons i 4. eller 5. gir.....
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

30. maj 2015, 09:18

Hej,

Moment-begrænseren bliver defineret i softwaren for hvert gear og som funktion af RPM.
Derfor kan du grundlæggende få den samme motor til at føles meget forskellig.

130HP -> 170 HP
Du kan se data her: http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... F270006482
80-120 bliver 2 sekunder hurtigere og 0-100 2 sekunder hurtigere.
+60nm ved 1750 RPM (En VW UP motor ekstra!)

200HP'eren er her 4.5 sekunder hurtigere fra 80-120, hvilket er meget!

Der hvor brændstofforbruget er højt er ved acceleration - det er her denne 130HP variant er begrænset for at nå lavt CO2.
- 200HP'eren kan i MY12, nå den samme lave CO2.

Jeg synes, at det er lidt spild at bruge 2-turboer for at lave 130HP.
Dette giver mere mening for at nå 200HP+

Så ja, du vil virkelig kunne mærke Hirsch på en 130'er.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

31. maj 2015, 18:08

Hei igjen nsb,

Skulle jeg ha fattet meg kort om måten jeg opplever 130 hesteren på, ville jeg ha sagt uharmonisk, en motor som ikke henger på greip og er, når jeg ser på hva du skriver, tydeligvis full av kompromisser.

Skal en ta Hirsch på ordet, så er 170 hesteren noe helt annet, en motor full av harmoni....

Jeg leser:
- Motoruppgraderingen på 170hk för 9-3 TTiD4 (130) genererar sitt kraftfulla vridmoment redan från mycket låga varvtal för att möjliggöra avslappnad körning, och kraftutvecklingen är enastående mjuk, helt utan kännbar övergång mellan de bägge turboaggregaten.

Resultatet är en bil som blir mycket mer dynamisk att köra, på samma gång som bränsleekonomin är den bästa som Hirsch Performance någonsin uppmätt: Från 4,7l/100km, motsvarande 123g CO2 per kilometer.
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... redir=true

Alt dette høres jo flott ut. Det jeg stusser over er at Hirsch bruker akkurat samme tekst i omtalen av effektene av en oppgradering fra 160 til hhv 180 og 200 hester.....:
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006481

Vel, jeg tror deg og jeg tror jo egentlig også på Hirsch. Jeg skal se om jeg får prøvekjørt en TTiD 170 hester.... eller i hvert fall en 180 hester, som finnes på markedet.
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

31. maj 2015, 19:45

Problemet er altid moment-begrænserne, de føles unaturlige - ligesom du beskriver.

170HP vil også have dem, men i mindre forstyrrende grad.
- For ellers vil motoren have pænt over 200 HP.

Jeg synes, at det samme er problemet med 150HP benzin - specielt når man først har prøvet en frit-løbende, men de naturlige 200HP+
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

5. jun 2015, 11:19

Her en OK artikkel (med ikke minst mange kommentarer) om TTiD 130 HP trimmingen.

http://www.saabsunited.com/2013/02/mapt ... eview.html
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

11. aug 2017, 16:24

Hei nsb....

For fire uker siden, på veg gjennom Tyskland, savnet jeg hestene jeg hadde i min gamle 150 bensiner. Jeg bestemte meg spontant å hirsche SAABen. Jeg fikk time på et verksted i Sveits.

Og ja, man kan ta Hirsch på ordet: Den kastrerte 130 hesteren ble til en motor "full av harmoni", en bil som byr på masse kjøreglede!

At prisen på chippingen er halvert på to år, gjør gleden bare enda større.

Men, det er en ting jeg stusser over: Dieselforbruket. Det ble 6,0 liter både på veg nedover gjennom Tyskland (ca 2300 km) med 130 hesteren og på veg oppover (ca 2100 km motorveg) med den trimmede 170 hesteren. Attpåtil var gjennomsnittshastigheten høyere nordover enn sørover.

Dette harmonerer dårlig med hva Hirsch selv sier på sin FAQ...
Förbrukar en uppgraderad bil mer bränsle?
- Genomsnittsförbrukningen för en upgraderad dieselbil vid normal körning ökas med 0,5 till 1,0 liter per 100 km.

nsb, takk for hjelpa.
9-3 SC, MY11, TTiD (Hirsch 170 hk)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

15. aug 2017, 18:05

Hej,

Det er flere ting i det:
1) Kørestil => trim giver en tung fod :wink:
2) Dem der kører længst pr. L har også en low-friction-gearbox!
3) Den skal kører med laverer rpm en før trim.

Jeg har eSID2 i min så jeg kan se det øjeblikkelige forbrug - det kan lærer en at kører med let fod :ugeek - nogle gange :D

Men, den helt store faktor på langtur er vinden - jeg havde ny rekord på vej til Sverige i år, med høj trailer og medvind :lol:
Men, nåede ikke ikke tilbage til DK på en tank :cry:
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

16. aug 2017, 12:25

Hei igjen,

1. punktet skulle vel tilsi høyere forbruk
2. og 3. lavere...

Du har nevnt vinden. Hos meg er det dekkene. Ikke vet jeg om det har noe å bety.

Jeg kjøpte nye dekk i Sør-Tyskland. Gikk over...
fra
Conti Premium Concact 5 215/55/16
til
Pirelli Cinturato P7 Blue 205/55 R16 91V AO Sommerreifen

En meget behagelig overgang, definitivt mindre støy og kanskje lavere forbruk. Ulempen er kanskje litt dårlig score på vannplaning enn Contien. Og så var de jo meget gunstig, 3100 NOK inkl. montering....
9-3 SC, MY11, TTiD (Hirsch 170 hk)
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

18. aug 2017, 21:32

Hej Peter
Nu aner jeg godt nok intet om SAAB diesel, men er du sikker på, at Hirsch ikke har byttet om på km og l? Min (og andres) erfaring er i hvert fald, at en benziner typisk kører 1 km/l længere efter chipning, og det svarer jo fint til dine erfaringer.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

19. aug 2017, 13:28

Hei NC...

Se hva Hirsch skriver i sin FAQ:

Förbrukar en uppgraderad bil mer bränsle?
Bränsleförbrukningen beror i stor utsträckning på körstil. Genomsnittsförbrukningen för en upgraderad bensinbil vid normal körning reduceras med 0,5 till 1,0 liter per 100 km. Genomsnittsförbrukningen för en upgraderad dieselbil vid normal körning ökas med 0,5 till 1,0 liter per 100 km.

http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... ontent.FAQ


Vel, forbruket endret seg ikke: den brukte 6,0 på veg ned til Sveits utrimmed og 6,0 med trimmet motor tilbake til Norge.
Forbruket burde etter det Hirsch sier ha økt med 0,5 liter (konservativt anslag) eller med bortimot 10 %.

Jeg skal sjekke forbruket på en bestemt strekning i Norge - 380 km i blandet 70-90 sone. Laveste forbruket er på 4,4 liter, men oftest ligger den på 4,5-4,6 under normal kjøring.

Spennende å følge.

Ellers er det jo bare å si at den gamle 9-3 2.0t er glemt for godt. TTiDen med 170 hester overbeviser.
9-3 SC, MY11, TTiD (Hirsch 170 hk)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

19. aug 2017, 14:57

Jeg har ikke prøvet en...

Men, der giver dig 40HP/60nm ekstra.
Der er faktisk en del.

Hv
Hvis vi samme ligner med ligende biler, så er vi på højde med en VW topmodel Golf/Passat eller en Seat Leon/Toledo i FR-modellerne - hvilken er toppen for dem, der kan lide VAG.

Du vil god til forskel have en Twin-turbo, som giver dig mere moment og ved lavere rpm.

Så det er vel ikke så ringe end da :D

Det viser også lidt om hvad en TTiD4 der banker 200/430nm, 221/480 nm ud gør... eller det nye Nordic tun med 260HP/500nm :ugeek
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!

Tilbage til "Modern Forum"