Banner cycler

Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

3. nov 2015, 09:28

Jeg starter lige en ny tråd om:

Version 3 - 2911 2015:Ledningsproblemer - Løst
Version 2 - 05/11 2015: Monteringskit til NG9-3

Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

Der har været en del, der har haft ønsker om at lave et fælles Android Radio / Navigations projekt, hvor vi skifter original radioer, som f.eks. den grønne (Fijutsu Ten) til en moderne Android enhed.

Dvs. en kombination af en Radio, en Tablet, Håndfri, a2dp musik fra mobil, Apps (som Fartkontrol.nu, Torque OBD etc.), Internet via smartphone, internt 16GB musiklager, Online Navigation, ratbetjening etc. etc - altså Turbo udgaven indenfor Radioer ;-)

BEMÆRK - ingen CD/DVD! - eller Kassettebånd ;-)

Ideen er at lave noget, der ligner 9-3N MY14 enheden (en glasplade uden knapper). MY14 enheden er 8" Parrot, men den kan desværre ikke bruges i biler fra før 2014.

Derfor er denne nye 7" enhed fundet (dvs. at der bliver en lille plast kant rundt om den)

De er nu kommet enheder Tyskland, så man slipper for bøvl med Post Danmark, Told og Skat etc.

Der er gratis forsendelse og en rabat på -5% med koden "Joying".

http://www.carjoying.com/eu-warehouse/d ... ersal.html

Bemærk! Dette er en nyere version end den, der er lavet links til tidligere i andre tråde!

Den er pakket uden bak og front kameraer, da nogen ikke ønskede dette.
Alt standard kamera udstyr passer hertil, så det kan sikkert også findes noget bedre.
Analog RCA Kamera (bag) - USB Kamera (for) til optagelse.

Ud over denne enhed skal der bruges:

1) En Saab til ISO ledningsadapter - som afhænger at model og årgang!
2) Et monteringskit men plast ramme - som afhænger at model og årgang!
3) Evt. kameraer.

Nyt: link til komplet monteringskit til 9-3 MY06-MY12:
Connect2: CTKSA01 + Erisin (China) Patch Leads
www.caraudiocenter.se (billigst, trods dyr porto)
http://www.connects2.co.uk/ProductInfor ... &p=CTKSA01

Vigtigt

Der skal laves en mindre mekaniske tilpasning af rammen.

- Ledninger passer ikke til Bose (aktivt system)
http://www.connects2.co.uk/ProductInfor ... x?id=16370

- Ledninger skal modificeret til Griffin (MY11 - MY12)
rmtEnable - AMP-CONT
antEnable - ANT-CONT (mangler i ledninger)
Audio Isolator flyttes ind imellem radioens to stik

Læs detaljer senere i tråden


CTKSA01: Dette kit indeholder ALT og Joying bekræfter et 100% match.
Dette kit indeholder et elektronik modul, som aflæser CAN-busen.
Det betyder plug & play kontrol via knapperne på rattet.
Samt, et internt ur og temperatur modul til oliefyret m.m. som normalt bruger Fujitsu Ten.

Jeg har tidligere bygget 2 tilsvarende enheder i en 9-5 MY01 med succes!
På de ældre skal man dog ind og fange en ledning i et bundt til SID.
På NG9-5 MY06-MY10, skal der også en CAN-løsning til.

Jeg har bestilt ovenstående enhed til test og et komplet monteringskit CTKSA01.

Jeg laver lige en selv før vi går videre ;-)
- System virker nu, næste skridt DAB+ og Bakkamera.

Derefter finder vi en tid og et sted til en saab-radio-turbo-hygge-dag!
Senest rettet af nsb 29. nov 2015, 10:18, rettet i alt 8 gange.


NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

3. nov 2015, 11:11

Fedt projekt - kanongodt initiativ!

Jeg har flyttet mit indlæg om min Astroid tablet til en selvstænding tråd:

http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 27c#243695

Nu skulle billederne også virke
Senest rettet af Jannek_uldal 3. nov 2015, 13:03, rettet i alt 3 gange.
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

3. nov 2015, 11:38

>Jannek:
Dit log in til din ftp popper op når man læser dit indlæg. Det beder om brugernavn og password.... til noget ftp.uldal.com

Har det noget med billederne at gøre ????
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

3. nov 2015, 11:59

Bruges den seperate effektforstærker stadig ved montering af denne enhed i Saab'en?

Glæder mig til at høre tilbagemeldinger om lydkvaliteten? :D
Senest rettet af kobbernagel 3. nov 2015, 12:55, rettet i alt 1 gang.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

3. nov 2015, 12:03

Kan I ikke lægge andre forslag over i en anden tråd?

Denne var ment til dette ene projekt som flere har ønsket.

Ellers bliver det lige som to kageopskrifter i en ;-)

PS. Diesel fyr tid kan løses med eSID2.

PSS. Der er også en anden tråd om at bruge en tablet sammen med Fujitsu Ten.

Så en mere med Parrot vil være fint :-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

3. nov 2015, 12:22

FAQ:

Version 2.

1) Ja, den bilens egen forstærker genbruges.

2) Der er ekstra udgange til 4 ekstra højtalere + sub.

3) Ja, lyden er fin - den kommer via en moderne DSP med en 9 bånds equalizer

4) Diesel fyr tid kan løses via eSID2 - ellers ja, system tiden kan være et problem ligesom med en Kenwood. Kan også løses med Connect2 CAN interface løsningen CTKSA01 til NG9-3 MY06-MY12.

5) Betjening vil primært være rat under kørsel incl. TELE tasterne til mobil.

6) "Venstre knapper" jeg vil mene at dette er mere "normalt" en at skulle nå over i passagersiden, som i en højrestyret.
Ingen problemer i min 9-5 med det gammel instrument bord.
Som i MY14 i 9-3.

7) Navigation er IGO eller hvilken som helt App som på en mobil (Here, Google, Navigon etc).

8 ) Ja, den kan tale og skrive dansk

9) DAB+ Nej, men der kan laves vi en App + et USB modul til $15.

10) Stemmestyring - ja, men Google Voice

11) OBD2 - ja, med en bluetooth dongle og hvilken som helst android OBD2 App.
Senest rettet af nsb 5. nov 2015, 07:04, rettet i alt 2 gange.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
kesr
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 785
Tilmeldt: 7. sep 2004, 14:53

3. nov 2015, 13:01

Jeg er også interesseret!

Har fulgt tråden løbende og synes den endelige løsning ser super ud. Jeg er heller ikke interesseret i bakkamera, så at det er tilvalg er fint. Men jeg er afhængig af en "monteringsdag" ellers tror jeg at jeg strander.

Links til hvor de manglende løse dele kan købes vil være fint, og evt. fælleskøb der også. Tænker på 2din rammen plus kabler.

Godt initiativ,tak!
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

5. nov 2015, 07:12

Version 2 - se top og far, ovenover.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

5. nov 2015, 09:46

Hvis der ikke er dieselfyr, hvad bruges systemtiden så til? Det kan vel være ligemeget hvad bilen tror at klokken er??? (Og eSID2 kan jo desværre ikke bruges på min 9-5)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

5. nov 2015, 11:32

Ja, så er det lige meget - men, du har stadig CAN ratbetjeningen på 9-5 efter 2006, som ligger i det samme interface modul
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

5. nov 2015, 12:05

nsb skrev:Ja, så er det lige meget - men, du har stadig CAN ratbetjeningen på 9-5 efter 2006, som ligger i det samme interface modul
Her må jeg have noget hjælp! Hvad betyder det? Vil jeg så ikke kunne anvende ratfjernbetjeningen med den Android-radio?
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

5. nov 2015, 13:42

Jo, det kan du - du kan bare ikke undvære det modul der også giver temperatur, tid og dato
- med mindre at bilen er fra før 2006.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Johnny99
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 15. sep 2015, 12:20

5. nov 2015, 14:54

Kan det lade sig gøre på en 93 SS indregistreret oktober 2005 men vistnok en 2006 model?
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

5. nov 2015, 16:30

Der kan lade sig gøre på dem alle - men, det er forskelligt hvad der skal til.

Hvis den har den nye radio "Fujitsu Ten" så er det CAN og kittet overfor passer.
Han den den gamle instrumentering, så skal der et andet kit til.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

5. nov 2015, 21:30

nsb skrev:Jo, det kan du - du kan bare ikke undvære det modul der også giver temperatur, tid og dato
- med mindre at bilen er fra før 2006.
Min 9-5 er fra 2008. Hvad er det for et modul du omtaler? Er det en del af radioen?
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

6. nov 2015, 06:32

Radioen er den samme i alle tilfælde. Den har den tilslutning der kaldes ISO.

Det der er forskelligt er hvilket indbygningskit der skal til, hvor man laver bilens tilslutning til ISO.

Jeg har nu en kontakt i Sverige. Jeg regner med at få nogle flere links af ham til kits til de andre varianter.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Marty
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. jan 2004, 14:16

8. nov 2015, 14:58

De ledninger du linker til, er jo umiddelbart til 9-3. Hvad med os der kører 9-5 efter 2006. Er det ledningssæt CT53SA01 der skal anvendes. Eller er det det samme sæt. Og hvad med rammen.
Det kan jo være, at den svenske forretning vil være interesseret i at lave flere samlede sæt, hvis vi er flere der skal have dem. Så kunne de eventuelt købes og betales ved forretningen, der så samlede dem sammen og sendte til samme adresse når de var betalt. Evt. en svensk adresse, hvor jeg så vil kunne få dem leveret personligt fra.
Valgte SAAB da 99 blev vist frem i 1966 og købte da jeg blev gammel nok.
Har haft: 99 L, 99 turbo, OG 900Turbo automat, 9000 CC Turbo, NG900 Turbo, 9-5 2,3t SE Estate, 9-5 Aero Aut. 2006 BIO.
Roder med biler i Hvidovre
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

8. nov 2015, 16:34

nsb skrev:FAQ:
5) Betjening vil primært være rat under kørsel incl. TELE tasterne til mobil.
Der er desværre ikke nogen TELE taster på rattet i min 9-5 MY08. Vil det på nogen måde kunne lade sig gøre at få det?

Jakob
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

8. nov 2015, 18:25

Det er et andet kit til 9-5, der kommer snart et link.

Jeg ved ikke om der kan gå teleknapper i 9-5 eller om det kun er 9-3
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

11. nov 2015, 11:56

Alle stumper er nu kommet til den første 9-3 :D :D :D

Alt ser fint ud og passer sammen - der er også et optionalt Bosse Interface med.
(Så det elektriske passer til alle varianter af 9-3/9-5)

MEN, indbygnings rammen (Fasia) er for lille til radioen :cry: - og der fås ikke andre størrelser.
Så der er kun en vej - mekanisk forarbejdning :shock:

Det betyder så, at der skal laves en skærekasse til en overfræser, da jeg ikke lige har en CNC ved hånden. Skærekassen bliver så et lille sideprojekt. Når skærekassen er lavet, så kan rammerne serieforarbejdes på et par minutter.

Problemet er åbenbart at ISO standarden, ikke er mekanisk strandard mere.
- der har været en tilbøjelighed til at skærmene er blev større og større.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

15. nov 2015, 21:46

Lidt arbejde med rammen til 9-3:

Detaljerne er at den gamle standard, som bruges af e.g. Pioneer, Kenwoord m.f. er 172 x100 mm, hvorimod mange android bruger 178x102 mm, altså 6x2 mm større...

Det skulle også kunne løses med en "maxi ramme", som med en adapter (som er med radioen) kan klikkes samme - man får dog så en "dobbelt ramme", som ikke er så pæn.
http://www.nexxia.co.uk/pics/CT23SA03.jpg

Men, for forfængelighed må man arbejde lidt...

Billede

Så her er CNC-maskinen anno 1889 :wink:

(Dvs. et bræt, en plade og lidt krydsfiner - og lidt behændighed)

Ovenfor ses radio enheden i rammen... så nu er næste skridt at få den i bilen :D
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Tomas
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. dec 2008, 12:07

16. nov 2015, 19:16

Det ser spændende ud :-) Du siger til når vi andre må være med, ik :-)
9000 2,0 97
99 1,7 79
900 turbo 86
900 2,1 91
9 3 2,0t 08
9-5 combi 2.0T 06 solgt
9K cse 2,3 97 RIP
9 3 2,0t 08 solgt
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

16. nov 2015, 21:58

Det skal jeg nok - jeg vil lige være sikker på at der ikke er noget der driller.

Her til aften kom den i!

Alt virker tilsyneladende efter hensigten - undtagen lyd!

Ud af de mange stumper tror jeg, at jeg har fået et forkert kabel...
Eller mit gamle parrot Kit driller. Det kan jeg forøvrigt ikke finde - men det virker...!

Men der er 3 gange så meget plads at arbejde på i en 9-3, i forholdt til en 9-5.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

17. nov 2015, 12:11

Så blev jeg klogere...

Jeg har åbenbart et aktivet audio-system i min
- det er for så vidt godt :D

Men, det kræver nogle andre ISO-ledninger.

Man, kan se forskellen, nå man tager radioen ud (kræve en bestemt teknik, hvor ventilationsdysserne tages ud først):

1) Et normalt system har 4-audio ledninger
2) Aktivt System har 8-audio ledninger.

Jeg beholder mit ISO-system 1), da det sikkert passer i en af jeres.
og et ISO-system 2) er på vej med posten.

Derudover virker det rigtig godt med kombinationen af en bil radio og en tablet
:D :D :D
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

21. nov 2015, 17:49

Mens, der ventes på at svensken kan komme over isen på sundet, med et nyt audio-kabel, så arbejdes der lidt med designet :D

Målet var at lave noget der ligner 9-3N Navigation (MY14).

Efter 38 gange lakering og 62 gage poleringer af monteringsrammen (også kaldet højglans vinyl-tape), så ser det sådan ud.

Billede

Monteringsrammen er lidt mere "lysegrå" og "mat" end instrument bordret i mit tilfælde (MY12 "Carbon"). Dette gav en lidt kedelig mat kontrast til den blanke glasskærm og det omgivende blanke "carbon".

Så ned til maleren efter en meter vinyl-tape i sort højglans 20,-

Tricket er at varme vinylen moderat op med en varmeblæser,så det krymper lidt rundt om kanterne.

Og 9-3N looket er vist komme tæt på...

Billede
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

21. nov 2015, 20:08

Hej NSB

Det ser rigtigt profesionelt ud, fedt du gider dele med os andre. Jeg vil meget gerne slå på tromme for en workshop omkring dette, hvis du orker en dag? Det ville pynte gavaldigt i min nye fine 3 dør, hvis jeg finder ud af fejlen så den kan starte når den er varm igen, eller har jeg jo en god undskyldning for en overnatning :tihi

Venlig hilsen fra et snesludsramt København

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

21. nov 2015, 20:17

Du skal være velkommen, der er altid plads til flere på kontinentet... ;-)

Ja, der orker jeg... men, som det også frem går, så er der altid lidt begynder vanskeligheder.

Dem er der snart styr på - så går vi i gang med en workshop!

Der er også stumper på vej til en DVB-T MPEG-4 / DAB+ add-on til 78,-
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Tomas
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. dec 2008, 12:07

23. nov 2015, 20:45

Ser super lækkert ud... godt arbejde, glæder mig til at se det live :-)

Tomas
9000 2,0 97
99 1,7 79
900 turbo 86
900 2,1 91
9 3 2,0t 08
9-5 combi 2.0T 06 solgt
9K cse 2,3 97 RIP
9 3 2,0t 08 solgt
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

24. nov 2015, 06:56

Her er lidt flere billeder, mens vi venter på posten...

Saab start op billede

Billede

System i drift (bemærk at den "grønne baggrund" er en animation, så den bevæger sig lidt hele tiden)

Billede

Start op billede med tekst - her kan skrives, hvad som helst:

Billede

(Der kommet til link til dem, der synes at det kunne været sjovt)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Johnny99
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 15. sep 2015, 12:20

24. nov 2015, 07:15

Hvor på kontinentet kommer workshoppen til at foregå?
Og jeg har læst mig frem til at på NG93 MY 2003-2005 skulle det være ret håbløst at erstatte audiosystemet (jeg har det mindste uden ekstra forstærker). Jeg synes nu ikke lyden på det er så dårlig som mange vil gøre det til.
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

25. nov 2015, 14:10

Nu sidder jeg så lige og skal bestille til min NG9-3 årg. 2009, men kommer i tvivl da du skriver at du skal bruge et andet kabel.!

Kan jeg stadig bestille det kabel du foreskriver omme i linket fra sverige?

Mvh. Lars
Medlem nummer 785
Sekretær i SAABklubDanmark
Lars@saabklubdanmark.dk
40841988
Saab 9000 2,3 1997
Saab 9-3 Cabriolet 2001
Saab 9-3 2.0T 2009 Sport Sedan 361Hk,486Nm, lææææækker bil:)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

25. nov 2015, 18:12

Kabler:

(Opdateret)

Der findes to slags kabler som passer til:

Saab 9-3 2006-2015 (Det lader til at Griffin Modellerne har en anden forstærker!)
Saab 9-5 2005-2015

Forskellen er om bilen har et aktivt højtaler systemer eller et passivt (før Griffin).

Hvis den har et aktivt system, så har den en separat forstærker, hvor til der går 8 ledninger.

Hvis den har et passivt system så, går der kun 4 ledninger. (Dette er ikke rigtigt)
(kan ses det ene iso-stik, herunder et aktivt system)

(De 4 andre ledninger er i det andet stik!)

Billede

Hvis man har det aktive system (Bose) skal man bruge denne ISO-Adapter i stedet:

Connects 2: CT53-SA01


Billede

Hvis ikke aktivt system, er denne her:

Connects 2: CTSSA001.2

Billede


Griffin. Virker også til Griffin men kræver modifikationer,
rmtEnable (AMP-CONT) og antEnabled (ANT-CONT) skal tilsluttes.
Samt, audio isolator skal omplaceres ved at flytte stik, se beskrivelse her efter.
antEnabled pin mangler helt i CTSSA001.2 (Har kontaktet producenten))


Billede

(Jeg har en CT53-SA01 i overskud)
Senest rettet af nsb 29. nov 2015, 10:21, rettet i alt 4 gange.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

25. nov 2015, 18:15

(Opdateret)

Jeg kender ikke til 9-3 < 2006.

Jeg ved at i OG95 < 2005 skal man selv ind og fange en ledning til ratbetjeningen i er ledningsbundt fra SID, vha. en strømtyv.

Det kan man læse om her:
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio ... el_buttons

En 2-din kan mekanisk ikke være i 9-3 < 2006.
Senest rettet af nsb 29. nov 2015, 10:03, rettet i alt 1 gang.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

25. nov 2015, 18:20

Vedr. et sted og tid - så bliver problemet nok vejret og hvor vi kan være ind, hvis vejret ikke er godt.

Jeg holder ferie fra den 19 dec - 2 jan, hvor der kan findes tid.

Jeg skal høre om, der kan lånes en stor garage - eller gør jeg kun i en dobbelt carport i Hadsten (Århus).

Vi skal nok på regne en hel dag fra først på dagen.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

25. nov 2015, 18:33

Sådan kommer man ind til radioen.

Billede

1) Ventilationen sidder fast ved de 3 røde pile
2) Her vippes ventilationsmodulet op, så det gå fri af nogle plast tapper.
3) Til at vippe det op, kan man bruge e.g. køkken/gryde/pande redskaber af plast (så man ikke laver mærker)
4) Ventilationsmodulet skal tages ud fra den tynde ende mode den tykke ende (orange pil)
5) Der vil gerne hoppe ind igen, så det skal tages af lidt som cykel dæk, med 2 dækjern.
6) Ventilationsmodulet trækkes der efter ud som en skuffe.

Derefter sidder Radio en kun fast med 2 skruer i toppen.
Radioen løftes derefter op og ud.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Tomas
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. dec 2008, 12:07

25. nov 2015, 18:57

Lars skal vi ikke bestille samlet, så kunne der muligvis spares noget fragt og måske fåes lidt ekstra rabat... :teethsmile

Tomas
9000 2,0 97
99 1,7 79
900 turbo 86
900 2,1 91
9 3 2,0t 08
9-5 combi 2.0T 06 solgt
9K cse 2,3 97 RIP
9 3 2,0t 08 solgt
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

25. nov 2015, 19:06

Her er de billigst - og har det hele (og god service m. PayPal).
http://www.caraudiocenter.se/

Dog er portoen lidt dyr fra Sverige - så det giver mening.

Jeg skiller en anden Saab af i morgen og finder ud af hvilket kit den skal have...

Her er også muligheder:
http://www.caraudiodirect.co.uk/catalog ... q=saab+9-3
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

26. nov 2015, 14:18

Hej Tomas,

Jo lad os det, ring til mig:)

Mvh. Lars
Medlem nummer 785
Sekretær i SAABklubDanmark
Lars@saabklubdanmark.dk
40841988
Saab 9000 2,3 1997
Saab 9-3 Cabriolet 2001
Saab 9-3 2.0T 2009 Sport Sedan 361Hk,486Nm, lææææækker bil:)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

28. nov 2015, 20:51

(Opdateret)

Lad der blive lys, lad der blive lyd - og lad der blive ROCK !!!

Så kom der lyd på :D :D :D

Det lader til at at Griffin modellerne (MY11-MY12) har et helt tredje lydsystem - med en anden ekstern forstærker end Bose - og denne forstærker skal tændes før at der kommer lyd :roll: :idea:

Så hverken det ene eller der andet ledningssystem virkede til min.

Men, det første som virkede (undtagen lyden) kunne bygges om:

Billede

Jeg har udover ratkontrollen og baksignal, også forbundet amp-cont til rmtEnable - dvs. tænd forstærker, den skal bare mærke 12V, så 10A til rådighed er nok lidt overdrevet ;-)

Derudover har jeg omstruktureret stikkene lidt så iso-isolatoren, der er med, kunne anvendes. Jeg har skudt den ind lige efter stikket fra radioen, ved at pille pins ud af stikkene og samle dem i en anden rækkefølge, som der ses på billedet.

Så virker det! Og lyder er bedre end før - mere fylde, mere bund og mere detaljeret.

Men, jeg tror at griffen har en ting mere - der går kun 2 radio stationer igennem!
Der skulle ikke undre mig mig om signalet til en el-antenne også bruges til at tænde for en antenneforstærker (antEnable)... som kan side under højre bagrude.

Men, dette bliver nok løst med DAB+ enheden, hvor til man kan bruge en antennesplitter inkl. forstærker, som man kan bruge bilens antenne til både FM og DAB+.

Ellers skal der nok luses en ledning... da antEnable ikke bliver ført ud i ledningsadapteren, men radioen har en ant-cont udgang.

antEnable skal tilsluttes til ANT-CONT (Connect2 er kontaktet for manglende ledning)
antEnable tænder for antenneforstærkeren!
Senest rettet af nsb 29. nov 2015, 10:31, rettet i alt 1 gang.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

29. nov 2015, 10:30

Placering af GPS antenne.

Jeg har sat GPS antenne fast under instrumentbordet (oven på luftkanalen) med dobbeltklæbende tape.
Så er den helt skjult.

Der er ingen signalforskel, om den ligger over eller under plastikken i instrumentbordet.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Tomas
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. dec 2008, 12:07

1. dec 2015, 19:11

BrittOgLars skrev:Hej Tomas,

Jo lad os det, ring til mig:)

Mvh. Lars
Hej Lars,

Undskyld jeg ikke har ringet, har haft lidt meget om ørerne.. :-)
Jeg ringer i morgen.


nsb

Vil du sige at vi godt kan begynde at bestille stumper, eller er der mere der lige skal testes ?

hvilken udbyder bruger du til dit 3g.( eller 4g ?). nogen fif der ( det skal vil kun bruges til data)


Tomas
9000 2,0 97
99 1,7 79
900 turbo 86
900 2,1 91
9 3 2,0t 08
9-5 combi 2.0T 06 solgt
9K cse 2,3 97 RIP
9 3 2,0t 08 solgt
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

1. dec 2015, 21:26

Jeg skriver med Connect2 lige nu, de er ved at lave nye stik, hvor antEnable er med - så måske de skal bestilles direkte ab fabrik.
Jeg ved med sikkerhed at dette er et problem til Griffin modellerne.
Hvis man har Bose - så er det en anden sag.

Det er bare 1 pin og en stump ledninger der mangler.

- er den gal, kan man lave en strøm tyv på den anden side af stikket.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
trolden
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 183
Tilmeldt: 29. jul 2008, 21:19

1. dec 2015, 22:34

Halløj NSB og andre i tråden.
Jeg har med stor interesse fulgt denne tråd, faktisk tjekker jeg ind på SKD hver dag kun får at se om der er nye indlæg.

Jeg er på Sjælland og hvis jeg skal gøre noget lignende, ved min bil, så bliver det herhjemme i indkørslen.
Jeg er sikker på vi er mange der ønsker os, at du / I kan overtales til at lave en guide? Video - youtube - billeder, indkøbsliste, gerne med links.

Tak for en super tråd !
Rasmus Bro
9-5 2,0 Hirsch estate 2008
9-5 2,0t SE estate 1999 SOLGT
PerRHansen
SAAB FREAK
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. jun 2015, 00:36

2. dec 2015, 18:10

Også tak for en super tråd herfra :)
Jeg er dog fra Århus, og deltager gerne i Hadsten.
Min bil er en 9-5 Aero fra 2000, den trænger godt nok til lidt nyt radio/medieafspiller.

Mvh
Egentlig hedder jeg ikke Per....
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

2. dec 2015, 18:11

Ja, der kommer nok en opdateret manual.

Sidste nyt er så t Connect2 har sendt den pin der mangler i stikker - kvit og frit.
(De retter også den nye produktion af ledninger)

Også er bakkameraet kommet i dag :D :D :D
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

8. dec 2015, 20:00

Så er der lidt nyt igen.

Connect2 UK lavede simpelthen er nyt ledningssystem og sendte det kvit og frit.

Det indeholder antEnable - og JA - antenneforstærkeren tændte!

Og der går faktisk flere kanaler igennem end med den originale radio.

Så nu er vi vist der, hvor der kan laves en komplet liste.

Alt kan nu samles med de runde "spadestik" ;-)

(kamera bliver vist i weekenden)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

12. dec 2015, 10:16

Hej NSB

Håber det er i orden jeg har delt det her på Svenske SAAB klub på FB? En har spurgt om precis dette :oops:

Jeg glæder mig meget til datoen :teethsmile

Venlig hilsen og god weekend

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

14. dec 2015, 07:40

Der kom en nisse i vejen for at sætte kamera i denne weekend...

Men, DAB+ virker nu :D

Der så simpelt som:

1) I stikket med en USB dongle (med chip RTL2832U + + R820T Tuner)
2) Installer RTL2832U driver fra Google Play
3) Installer Wavesink Free for DAB fra Google Play

Det kan også gøre med andre apps end Wavesink.

Der findes også en Wavesink Pro til 99,- der også kan optage DAB+.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
kosmic
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 7. jul 2014, 11:02

6. jan 2016, 16:12

Tak for god læsning, fedt du gider bruge så meget tid på det. :)

Hvor langt er du nået med komplet indkøbsliste?

Har en 9-3 kombi årgang 2009. Og er meget interesseret i at smide sådan et anlæg i den.

hvad er forskellen på det anlæg du linker til, kontra det her: http://www.carjoying.com/quad-core-andr ... --500.html


:) :) :)
kosmic
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 7. jul 2014, 11:02

25. jan 2016, 10:26

Tilbage til "Modern Forum"