SAAB 9-3ss Serie No. 007678
Redaktør: Bestyrelsen
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
Go aften SKD
Som folk nok har lagt mærke til i mit tidligere projekt "SAAB 9-3 Serie No. 041520 " kom der en 9-3ss MY 05 til garagen
Det var endeligt lidt af en spontan handling, da jeg sådan set overhovedet ikke havde planer om ekstra bilkøb på dette tidspunkt.
Var glad for min "vinter" bil 900s B206 med ganske få kilometer på uret. Men alderen var ved at indhente den men kørte upåklageligt som de altid gør
Historie forlyder, at jeg var nede med min 9-3 "Aero" hos Brands bilpleje ved Linda for en omgang coating af bilen. Hvor turen videre fra Vejle gik mod øst. Nærmere betegnet Fyn, hvor en alt mulighed bilforhandler havde denne 9-3 stående på pladsen.
Bilen havde trods sin alder kørt 214xxx på uret, men med en ejer hvilket fangede min opmærksomhed.
Bilen så ganske fornuftigt ud, havde nogle brugs spor og nogle ting som skulle laves. Det kommer vi ind på senere i projektet
- Bilen blev handlet med hjem, hvor den lille røde 900s kom i bytte.
Lidt fakta om denne 9-3ss MY05
* 1.8t med original Hirsch trim. 195/310Nm - Kæde og turbo har aldrig været skiftet, så havde min skæbtis inden jeg så bilen face to face. Bilen trak rigtig godt og lavede alle de rigtige lyde fra motorrummet
* Indarvet kofanger spoiler
* Bilen var i sølv, hvilket er et plus i mine øjne
* Saab Infotainment Plus 300 ( 13 højtaler) med Advanced Voice Recognition (stemmestyring) inkl håndfri telefon
* Klima anlæg ( ACC)
* Autonedblænd bakspejl
* Bak sensor
* Aftagelig krog
* 17" Alu fælge
* ESP og TCS
- Bilen havde dog nogle ting som måtte klare efter min smag, bla utæt køler, højre træk aksel og en knækket bag fjeder. Hvilket blev til lidt af et hyggeligt projekt i min garage
En fornøjelse at have i sin garage
Familien samlet
Cockpit
Ready for take off
Som folk nok har lagt mærke til i mit tidligere projekt "SAAB 9-3 Serie No. 041520 " kom der en 9-3ss MY 05 til garagen
Det var endeligt lidt af en spontan handling, da jeg sådan set overhovedet ikke havde planer om ekstra bilkøb på dette tidspunkt.
Var glad for min "vinter" bil 900s B206 med ganske få kilometer på uret. Men alderen var ved at indhente den men kørte upåklageligt som de altid gør
Historie forlyder, at jeg var nede med min 9-3 "Aero" hos Brands bilpleje ved Linda for en omgang coating af bilen. Hvor turen videre fra Vejle gik mod øst. Nærmere betegnet Fyn, hvor en alt mulighed bilforhandler havde denne 9-3 stående på pladsen.
Bilen havde trods sin alder kørt 214xxx på uret, men med en ejer hvilket fangede min opmærksomhed.
Bilen så ganske fornuftigt ud, havde nogle brugs spor og nogle ting som skulle laves. Det kommer vi ind på senere i projektet
- Bilen blev handlet med hjem, hvor den lille røde 900s kom i bytte.
Lidt fakta om denne 9-3ss MY05
* 1.8t med original Hirsch trim. 195/310Nm - Kæde og turbo har aldrig været skiftet, så havde min skæbtis inden jeg så bilen face to face. Bilen trak rigtig godt og lavede alle de rigtige lyde fra motorrummet
* Indarvet kofanger spoiler
* Bilen var i sølv, hvilket er et plus i mine øjne
* Saab Infotainment Plus 300 ( 13 højtaler) med Advanced Voice Recognition (stemmestyring) inkl håndfri telefon
* Klima anlæg ( ACC)
* Autonedblænd bakspejl
* Bak sensor
* Aftagelig krog
* 17" Alu fælge
* ESP og TCS
- Bilen havde dog nogle ting som måtte klare efter min smag, bla utæt køler, højre træk aksel og en knækket bag fjeder. Hvilket blev til lidt af et hyggeligt projekt i min garage
En fornøjelse at have i sin garage
Familien samlet
Cockpit
Ready for take off
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
Efter nogle tusiende km bag rattet i bilen, var der nogle ting som begyndte at irritere mig med tiden.
- Koblingen - - - den føltes meget blød og kan fette under de rette forhold. Koblingen var skiftet i sin tid ved ca 160xxx km for første gang. Men den var ikke efter min vurdering i top stand. Ganske rigtig, en utæt slavecylinder. Så af med forbro og gearkassen.
I samme omgang bliver koblingen opgraderet til en 9-5 AERO kobling med nu slavecylinder, hovedcylinder og rørføring.
Lidt kedelig anlægs flade for en kobling:
Det krævede lidt justering at få denne kobling på plads. De normale styretapper på en 9-3ss er 6mm, hvor en 9-5 er 8mm. Efter lidt boring og arbejde i drejebænken kom dette resultat frem en aften i værkstedet:
9-5 AERO kobling in place
9-5 Trykplade in place
Ny rørføring eftersom det gamle ikke ville holde tæt
En mindre utæthed i hovedcylinderen gjorde det heller ikke bedre: Et par dråber bremsevæske hang der under cylinderen inden afmontering.
En hurtig vask af gearkassen blev der sørme også til, samt 2 nye pakdåser ind i gearkassen.
I forbindelse med denne opgave, ti kom 2 nye træk aksler samt mellem aksel leje fra SKF
Højre træk aksel kan lave mange sjove lyde med et defekt inderled
- Koblingen - - - den føltes meget blød og kan fette under de rette forhold. Koblingen var skiftet i sin tid ved ca 160xxx km for første gang. Men den var ikke efter min vurdering i top stand. Ganske rigtig, en utæt slavecylinder. Så af med forbro og gearkassen.
I samme omgang bliver koblingen opgraderet til en 9-5 AERO kobling med nu slavecylinder, hovedcylinder og rørføring.
Lidt kedelig anlægs flade for en kobling:
Det krævede lidt justering at få denne kobling på plads. De normale styretapper på en 9-3ss er 6mm, hvor en 9-5 er 8mm. Efter lidt boring og arbejde i drejebænken kom dette resultat frem en aften i værkstedet:
9-5 AERO kobling in place
9-5 Trykplade in place
Ny rørføring eftersom det gamle ikke ville holde tæt
En mindre utæthed i hovedcylinderen gjorde det heller ikke bedre: Et par dråber bremsevæske hang der under cylinderen inden afmontering.
En hurtig vask af gearkassen blev der sørme også til, samt 2 nye pakdåser ind i gearkassen.
I forbindelse med denne opgave, ti kom 2 nye træk aksler samt mellem aksel leje fra SKF
Højre træk aksel kan lave mange sjove lyde med et defekt inderled
Senest rettet af Nanki 23. jan 2016, 23:06, rettet i alt 4 gange.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
Nu hvor forbroen / bagbro / anhænger træk plus diverse var afmonteret og kom frem i dagens sollys stod det klart at den måtte have en behandling, hvis den skulle holde sine dage ud på de danske landeveje.
Det krævede også nye bøsninger i hele undervognen. Efter 200000 på de danske veje var især de bagerste bøsninger trætte.
Knækket bagfjeder:
Afmonteret bagbro, klar til split ad.
Ny epoxygrundet og epoxymalet forbro med nye bøsninger monteret. Sikke en forskel at se på. En træt undervogn til en ung og fast undervogn igen.
Indkøb samt ny malet stumper:
Stabilisator bøsninger i for
Ca. 1 mm overstørrelse af hvad de burde, kontra nye. Det forklare et klunk og dunk i ny og næ
Alle bøsninger er blevet skiftet samt alle bolte til bagbro, forbro osv.
- Der blev også plads til powerflex bøsninger i de langsgående bære arme i bag for at sikre maximal stabilitet ved sidevind.
Et lille uheld fra arbejdsbordet. Stødpuden faldt på gulvet og knækkede det ene hjørne af
De er slf. i rest hos SAAB, så det blev OE kvalitet Lidt af en overraskelse.
99% original stump fra OE, eneste forskel er, at SAAB mærket er blevet slebet væk. Original nummer osv står på enheden
Eftersom de gamle støttelejer har set bedre dage, blev nye indkøbt og lakeret og sikret mod rust
Det krævede også nye bøsninger i hele undervognen. Efter 200000 på de danske veje var især de bagerste bøsninger trætte.
Knækket bagfjeder:
Afmonteret bagbro, klar til split ad.
Ny epoxygrundet og epoxymalet forbro med nye bøsninger monteret. Sikke en forskel at se på. En træt undervogn til en ung og fast undervogn igen.
Indkøb samt ny malet stumper:
Stabilisator bøsninger i for
Ca. 1 mm overstørrelse af hvad de burde, kontra nye. Det forklare et klunk og dunk i ny og næ
Alle bøsninger er blevet skiftet samt alle bolte til bagbro, forbro osv.
- Der blev også plads til powerflex bøsninger i de langsgående bære arme i bag for at sikre maximal stabilitet ved sidevind.
Et lille uheld fra arbejdsbordet. Stødpuden faldt på gulvet og knækkede det ene hjørne af
De er slf. i rest hos SAAB, så det blev OE kvalitet Lidt af en overraskelse.
99% original stump fra OE, eneste forskel er, at SAAB mærket er blevet slebet væk. Original nummer osv står på enheden
Eftersom de gamle støttelejer har set bedre dage, blev nye indkøbt og lakeret og sikret mod rust
Senest rettet af Nanki 10. jan 2016, 20:41, rettet i alt 4 gange.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
Nu hvor forbroen ligger på gulvet, ville det være åbenlyst at kontrollere bundkaret for slam og metal spåner trods sine 200000 km.
Det tegner godt ind til videre:
Ikke meget at se
Nye o-ringe monteret og lidt rengøring af bundkaret inden montage.
Det tegner godt ind til videre:
Ikke meget at se
Nye o-ringe monteret og lidt rengøring af bundkaret inden montage.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
Allerede på købs dagen, bed jeg mærke i at servostyrings beholdningen var relativt lavt når man tænker på, at kredsen er et lukke anlæg.
- Min mistanke faldt på pakdåsen ved selve pumpen som folk så tit snakker om er utæt. Ganske rigtigt, men utætheden var ikke stor nok, til at afhjælpe mit problem.
I forbindelse med afmontering af forbro/gearkasse stod det klart at tandstangen var utæt. En større udskrivning i min verden, men heldigvis havde SAAB selv tilbud op til jul med hele 15% i sverige.
Så ny tandstang blev hentet hjem til garagen
Inkl nye pakninger til servostyrings rørene.
- Min mistanke faldt på pakdåsen ved selve pumpen som folk så tit snakker om er utæt. Ganske rigtigt, men utætheden var ikke stor nok, til at afhjælpe mit problem.
I forbindelse med afmontering af forbro/gearkasse stod det klart at tandstangen var utæt. En større udskrivning i min verden, men heldigvis havde SAAB selv tilbud op til jul med hele 15% i sverige.
Så ny tandstang blev hentet hjem til garagen
Inkl nye pakninger til servostyrings rørene.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
Men vi venter på reservedele her op til jul, kunne man da nusse lidt bilen
Hurtig omgang Autosol giver glans under bunden
Hurtig omgang Autosol giver glans under bunden
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
Post:
Bolte til undervogn
I forbindelse med sandblæsning af forbro osv, måtte disse to beklag desværre lade livet. Gennemtærring af beslag til køler ophæng.
Bolte til undervogn
I forbindelse med sandblæsning af forbro osv, måtte disse to beklag desværre lade livet. Gennemtærring af beslag til køler ophæng.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
Inden montage af alle disse herlige ting, måtte karosseriet gennem en større sandblæsning af begge tårne i for. Støttelejet til tårnlejet er desværre ikke lavet i rustfri og havde sat gang i korrosionen. Begge tårne sandblæst, epoxygrundet og malet. Det samme gælder støddæmper holder i bag.
Senest rettet af Nanki 18. sep 2016, 18:57, rettet i alt 1 gang.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
En af tingene som stod på ønskeliste var en ny køler. Et sød duft af varm motor, er ikke sundt.
I denne omgang kom der 2 nye kølerslanger ind til varmeelementer, samt termostat og ny original Valeo køler på plads:D
Ny temp sensor blev det også til
I denne omgang kom der 2 nye kølerslanger ind til varmeelementer, samt termostat og ny original Valeo køler på plads:D
Ny temp sensor blev det også til
Senest rettet af Nanki 23. jan 2016, 23:05, rettet i alt 1 gang.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Der sker da lidt må jeg indrømme
- Lidt mere end forventet ved køb ihvertfald Men mon ikke resultatet bliver fornuftigt
- Lidt mere end forventet ved køb ihvertfald Men mon ikke resultatet bliver fornuftigt
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej Frank
Der bliver sgu gået til den hos dig RESPEKT.
Jeg har lige skiftet termostat for 4. gang i en SAAB de har alle haft et hul med en lille pjort i, Måske en form for envejs ventil? Jeg forsøgte at købe en hos T:Hansen men den manglede både pakning og hul så det turde jeg ikke binde an med. Det endte med efter jeg havde været, også forbi Andersen&Martini, der ikke havde en på lager :Hvadhulen men de henviste dog til en reservedels forhandler der havde en jeg kunne bruge med hul og pakning. Jeg har en ide om, det er godt hullet er der, både på grund af udluftning og bedre varmefordeling under opvarmning, hvor termestaten er lukket, der tillader hullet en svag gennemstrømning og derved undgåes temperaturforskelle i motoren mellem top og bund. Jeg ved godt på moderne biler er der ikke hane til varmeapparatet mere og der i den forbindelse er cirkulation men aligevel :twocents
Venlig hilsen
Claus
Der bliver sgu gået til den hos dig RESPEKT.
Jeg har lige skiftet termostat for 4. gang i en SAAB de har alle haft et hul med en lille pjort i, Måske en form for envejs ventil? Jeg forsøgte at købe en hos T:Hansen men den manglede både pakning og hul så det turde jeg ikke binde an med. Det endte med efter jeg havde været, også forbi Andersen&Martini, der ikke havde en på lager :Hvadhulen men de henviste dog til en reservedels forhandler der havde en jeg kunne bruge med hul og pakning. Jeg har en ide om, det er godt hullet er der, både på grund af udluftning og bedre varmefordeling under opvarmning, hvor termestaten er lukket, der tillader hullet en svag gennemstrømning og derved undgåes temperaturforskelle i motoren mellem top og bund. Jeg ved godt på moderne biler er der ikke hane til varmeapparatet mere og der i den forbindelse er cirkulation men aligevel :twocents
Venlig hilsen
Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
- Jojo vi kan ikke danse rundt om juletræet alle dage her i december
Termostaten kan faktisk godt være lidt af en videnskab om man vil det eller ej. Der er flere typer og udformninger
- Det bette hul vi taler om, som findes bla. på B204 - B206 - B205 - B235 osv er til "udluftning" på grund af dens placering.
Luft vil altid være den letteste del af kølervæske og vil derfor ligge sig øverst fx inde i topstykket.
Det er derfor man skal huske at vende denne termostat type korrekt for at sikre bedst mulig udluftning. Mener faktisk der står "Top" på termostaten
Hvor på min 9-3SS. Her sidder der en udluftning tap på vandpumpen, ca 20cm længere henne på samme linje Hvilket ikke burde være nødvendigt med et "flow" hul i termostaten Købte originalt for at være sikke på korrekt montering
Min personelige vurdering af denne type termostat, er at som du selv nævner er med til at holde flowet i gang i kølersystemet. Altså varm/kold funktionen er mindre med denne type efter min vurdering
Husk altid at smør gummi pakningen inden montage og rengøre alle tætnings flader
Som også står nævn i WIS
Hej ClausClausSAAB skrev:Hej Frank
Der bliver sgu gået til den hos dig RESPEKT.
Jeg har lige skiftet termostat for 4. gang i en SAAB de har alle haft et hul med en lille pjort i, Måske en form for envejs ventil? Jeg forsøgte at købe en hos T:Hansen men den manglede både pakning og hul så det turde jeg ikke binde an med. Det endte med efter jeg havde været, også forbi Andersen&Martini, der ikke havde en på lager :Hvadhulen men de henviste dog til en reservedels forhandler der havde en jeg kunne bruge med hul og pakning. Jeg har en ide om, det er godt hullet er der, både på grund af udluftning og bedre varmefordeling under opvarmning, hvor termestaten er lukket, der tillader hullet en svag gennemstrømning og derved undgåes temperaturforskelle i motoren mellem top og bund. Jeg ved godt på moderne biler er der ikke hane til varmeapparatet mere og der i den forbindelse er cirkulation men aligevel :twocents
Venlig hilsen
Claus
- Jojo vi kan ikke danse rundt om juletræet alle dage her i december
Termostaten kan faktisk godt være lidt af en videnskab om man vil det eller ej. Der er flere typer og udformninger
- Det bette hul vi taler om, som findes bla. på B204 - B206 - B205 - B235 osv er til "udluftning" på grund af dens placering.
Luft vil altid være den letteste del af kølervæske og vil derfor ligge sig øverst fx inde i topstykket.
Det er derfor man skal huske at vende denne termostat type korrekt for at sikre bedst mulig udluftning. Mener faktisk der står "Top" på termostaten
Hvor på min 9-3SS. Her sidder der en udluftning tap på vandpumpen, ca 20cm længere henne på samme linje Hvilket ikke burde være nødvendigt med et "flow" hul i termostaten Købte originalt for at være sikke på korrekt montering
Min personelige vurdering af denne type termostat, er at som du selv nævner er med til at holde flowet i gang i kølersystemet. Altså varm/kold funktionen er mindre med denne type efter min vurdering
Husk altid at smør gummi pakningen inden montage og rengøre alle tætnings flader
Som også står nævn i WIS
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej Troels
- Rigtig mange tak Håber da det kan give andre blod på tanden til at vise frem, hvad folket går og har i deres garager rundt om i landet
troels skrev:Ja lækkert med projekt tråd og gode billeder.
Mvh
Troels
Hej Troels
- Rigtig mange tak Håber da det kan give andre blod på tanden til at vise frem, hvad folket går og har i deres garager rundt om i landet
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Idet køleren var afmonteret, samt I/c måtte generatoren ud og efterses. Ikke en spænende element at skifte bag efter. Kullet i generatoren stod til udstødning.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Erfaring vis, lære man jo tingene efterhånden som bilerne er skruet sammen og hvilke problemer de forskellige mærker kan have. En note jeg har lavet til mig selv er, vaccum pumpen. Dens olie sie kan være til stoppet af slam og metal spåner. Men fandt istedet for en træt olie sie som man ikke måtte røre ved, for ellers sker der det her:
Det var ikke ligefrem planlagt, da man plejer at kan afmonter disse og rense dem. Så den stod til en ny vaccm pumpe :O dyr fætter :O
New V.s Old
Det var ikke ligefrem planlagt, da man plejer at kan afmonter disse og rense dem. Så den stod til en ny vaccm pumpe :O dyr fætter :O
New V.s Old
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
- Den kan ikke købes løs hos SAAB, desværre.
Firmaet som laver disse hedder: PIERBURG, og skulle efter signe være fransk
Den er en del af filteteret hvor olie gennemstrøningen er Det er meningen at olie sien skal sidde fast inden i denne sorte plastik dims. Hvilket den ikke gør, da halv delen er knækket cirkaMXP skrev:Made in France?
Hvad er den sorte plastic dims? .....var det nødvendigt at skifte hele pumpen pga. det? .....den gamle ser da umiddelbart fin ud?
- Den kan ikke købes løs hos SAAB, desværre.
Firmaet som laver disse hedder: PIERBURG, og skulle efter signe være fransk
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det ville ha været en mulighed ja, men drejebænken står pt adskilt på grund af rem skift. Så måtte bide i det sure æble
- jojo har før selv lavet pakninger bla til turbo'en med olie og vandrør.
SAAB anbefaler alm kobber skiver ifølge deres reservedeles katalog. Hvilket jeg ikke syntes er optimalt med så meget slup mellem rør og banjo bolt. Jeg har set disse skiver på en 9-5 Aero MY08 engang, men de findes åbenbart ikke i SAAB katalog. Mig og min forhandler kan ihvertfald ikke finde dem, vi har snart bestilt alle deres kobber skiver hjem, uden held
Mig og en kammerrat gik igang med at lave skiverne selv en lørdag formiddag i en gammel Weiler drejebænk
- jojo har før selv lavet pakninger bla til turbo'en med olie og vandrør.
SAAB anbefaler alm kobber skiver ifølge deres reservedeles katalog. Hvilket jeg ikke syntes er optimalt med så meget slup mellem rør og banjo bolt. Jeg har set disse skiver på en 9-5 Aero MY08 engang, men de findes åbenbart ikke i SAAB katalog. Mig og min forhandler kan ihvertfald ikke finde dem, vi har snart bestilt alle deres kobber skiver hjem, uden held
Mig og en kammerrat gik igang med at lave skiverne selv en lørdag formiddag i en gammel Weiler drejebænk
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej Frank
Altså, hvad skal man snart gøre du er da fuldstændig umulig at leve op til! Man kan bare stå måbende på sidelinien og savle af misundelse
Bortset fra det er det utroligt inspirende at se, hvad du finder på bare ærgeligt man ikke selv har muligheden/evnerne til at eftergøre det
Venlig hilsen
Claus
Altså, hvad skal man snart gøre du er da fuldstændig umulig at leve op til! Man kan bare stå måbende på sidelinien og savle af misundelse
Bortset fra det er det utroligt inspirende at se, hvad du finder på bare ærgeligt man ikke selv har muligheden/evnerne til at eftergøre det
Venlig hilsen
Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- MXP
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Så lærte jeg hvad en "banjobolt" er for noget.........
Dine fine dimser ligner dem som følger med her......i et kit......
http://shopping.kinugawaturbo.com/saabt ... d04hl.aspx
Dine fine dimser ligner dem som følger med her......i et kit......
http://shopping.kinugawaturbo.com/saabt ... d04hl.aspx
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
- Nu var det heller ikke meningen at den skulle have så stor en tur Men når man har muligheden for det, så er det svært ikke lave leve sig helt ind i. Specielt når det interessere mig så meget som det gør
Har skam flere gange nevet mig i armen og sagt: Nej Frank -- hold nu. Det er ikke nogen show bil
Håber da vi kan mødes til et traf en dag eller i garagen, altid rigtig hyggeligt at følge med i andres fortage
Rigtig mange tak ClausClausSAAB skrev:Hej Frank
Altså, hvad skal man snart gøre du er da fuldstændig umulig at leve op til! Man kan bare stå måbende på sidelinien og savle af misundelse
Bortset fra det er det utroligt inspirende at se, hvad du finder på bare ærgeligt man ikke selv har muligheden/evnerne til at eftergøre det
Venlig hilsen
Claus
- Nu var det heller ikke meningen at den skulle have så stor en tur Men når man har muligheden for det, så er det svært ikke lave leve sig helt ind i. Specielt når det interessere mig så meget som det gør
Har skam flere gange nevet mig i armen og sagt: Nej Frank -- hold nu. Det er ikke nogen show bil
Håber da vi kan mødes til et traf en dag eller i garagen, altid rigtig hyggeligt at følge med i andres fortage
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
- er det google som laver trylleri på din skærm? Må man spørge, hvad du har søgt under
Præcist! Godt set.MXP skrev:Så lærte jeg hvad en "banjobolt" er for noget.........
Dine fine dimser ligner dem som følger med her......i et kit......
http://shopping.kinugawaturbo.com/saabt ... d04hl.aspx
- er det google som laver trylleri på din skærm? Må man spørge, hvad du har søgt under
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- MXP
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Der er også noget som minder om det her:
http://www.saabpartners.com/adapter-was ... 4-m12.html
http://www.saabpartners.com/adapter-was ... 4-m12.html
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Der kan man bare se
- Men nå så blev færdighederne i drejning også testet samt udstyret. Det er noget hårdt materiale at dreje i skal jeg lige hilse og sige
- Men nå så blev færdighederne i drejning også testet samt udstyret. Det er noget hårdt materiale at dreje i skal jeg lige hilse og sige
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Eftersom sidste tur til Sverige indbragte de forkerte bremseskiver (314mm) hvor det skulle have været 302mm gik turen til sjælland på indkøb af læder stole.
- Lidt en særlig model blev det til. Nemlig TurboX stole, dørbeklædning samt rat. Inkl 3 års støv fra en hylde
Premium læder:
3 års herlig støv inkl i handlen
Rengøring:
TurboX rat
[url=http://postimage.org/]
- Lidt en særlig model blev det til. Nemlig TurboX stole, dørbeklædning samt rat. Inkl 3 års støv fra en hylde
Premium læder:
3 års herlig støv inkl i handlen
Rengøring:
TurboX rat
[url=http://postimage.org/]
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Et sæt originale 302 mm bremseskiver netop ankommet forleden dag. Klar til montage.
Det kostede desværre 2 stk hjullejer foran ved afmontering af bremseskiverne. På grund af for stor rust kant mellem flancen og bremseskiven måtte der desværre monteres 2 nye hjullejer i for også :Idonno
Nye skiver:
Det kostede desværre 2 stk hjullejer foran ved afmontering af bremseskiverne. På grund af for stor rust kant mellem flancen og bremseskiven måtte der desværre monteres 2 nye hjullejer i for også :Idonno
Nye skiver:
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det står lidt stille i garagen på grund af det velkendte "mande sygdom" som er i omløb i tiden. Men lidt rengøring bliver det til i garagen:
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Flytter rat betjening fra MY05 til MY08 TurboX rat.
Før:
Efter:
Første type airbag til 9-3 MY03-05. Hvor de i MY06 kom med denne nye type design på dem:
Før:
Efter:
Første type airbag til 9-3 MY03-05. Hvor de i MY06 kom med denne nye type design på dem:
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
I forbindelse med udskiftning af GPS/telefon antenne på taget, besluttede jeg mig for at tage udfordringen op med montering af regn sensor.
- Havde fundet en såkaldt "doner" bil med næste samme udstyr og årgang, så det burde være Plug And Play med overflytning af ledningnettet på loftet. Hvilket det ikke var.
Der manglede nogle ledninger ned langs A-stolpen...
Beholdte det originale ledningnet som bilen er født med, hvor disse tre ekstra ledninger bliver tilføjet og et stik.
Fugle rede i overskud:
Bare fordi man vil have tre ledninger i korrekt farve:
Så faldt himlen til jorden
Ikke nemt, at se der er tilføjet lidt ekstra ledninger i bilen.
I samme omgang blev ledningerne til DVD skærme på bag sæderne trukket pænt med tape hen over så det ikke larmer.
- Havde fundet en såkaldt "doner" bil med næste samme udstyr og årgang, så det burde være Plug And Play med overflytning af ledningnettet på loftet. Hvilket det ikke var.
Der manglede nogle ledninger ned langs A-stolpen...
Beholdte det originale ledningnet som bilen er født med, hvor disse tre ekstra ledninger bliver tilføjet og et stik.
Fugle rede i overskud:
Bare fordi man vil have tre ledninger i korrekt farve:
Så faldt himlen til jorden
Ikke nemt, at se der er tilføjet lidt ekstra ledninger i bilen.
I samme omgang blev ledningerne til DVD skærme på bag sæderne trukket pænt med tape hen over så det ikke larmer.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- kesr
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Godt gået. Imponerende tempo du arbejder i.
Nu når du har hele indmaden ude, skal du så ikke have monteret sådan en omgang fodbrøndslys
http://saabblog.net/2015/12/01/saab-9-3 ... leuchtung/
Nu når du har hele indmaden ude, skal du så ikke have monteret sådan en omgang fodbrøndslys
http://saabblog.net/2015/12/01/saab-9-3 ... leuchtung/
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
- Det var tanken, om jeg kunne finde det originale stik et sted i bilen, evt selv trække det. Savner lys nede ved fødderne må jeg indrømme fra min gamle 9-5 Aero :I Simpel detalje de lavede i sin tid
Rigtig mange tak Forsøger at opdatere så snart der sker lidt nyt i garagen:lol:kesr skrev:Godt gået. Imponerende tempo du arbejder i.
Nu når du har hele indmaden ude, skal du så ikke have monteret sådan en omgang fodbrøndslys
http://saabblog.net/2015/12/01/saab-9-3 ... leuchtung/
- Det var tanken, om jeg kunne finde det originale stik et sted i bilen, evt selv trække det. Savner lys nede ved fødderne må jeg indrømme fra min gamle 9-5 Aero :I Simpel detalje de lavede i sin tid
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Nanki skrev:Interessant! Jeg har ikke noget lys ved fødderne i min 9-5 fra 08, men det er nok fordi det er en skrabet model. Nogen der har link til hvor jeg kan købe de nødvendige stumper for at montere dette?kesr skrev:fra min gamle 9-5 Aero :I Simpel detalje de lavede i sin tid
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det forhindrer dem nu imidlertid ikke i at finde pedalerne
Lys til fødderne? Mine er godt nok blinde,Nanki skrev:Savner lys nede ved fødderne må jeg indrømme fra min gamle 9-5 Aero :I Simpel detalje de lavede i sin tidkesr skrev: Nu når du har hele indmaden ude, skal du så ikke have monteret sådan en omgang fodbrøndslys
http://saabblog.net/2015/12/01/saab-9-3 ... leuchtung/
Det forhindrer dem nu imidlertid ikke i at finde pedalerne
Sláinte
Mick
Mick
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
kobbernagel skrev:Nanki skrev:Interessant! Jeg har ikke noget lys ved fødderne i min 9-5 fra 08, men det er nok fordi det er en skrabet model. Nogen der har link til hvor jeg kan købe de nødvendige stumper for at montere dette?kesr skrev:fra min gamle 9-5 Aero :I Simpel detalje de lavede i sin tid
9-5 har altid været en "klasse" over 9-3 på rigtig mange punkter. Du kan være heldig at ledningerne ligger til det og det bare er at sætte en lampe i
Det kan også være dine pære bare er sprunget hehe
Det kan være en større omgang at eftermonter, tit skal man ha rimelig meget adskilt for at komme til diverse samlinger
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Se, det er ikke helt utænkeligt. Jeg mener, er dette fodrumslys ikke helt almindeligt standardudstyr i såvel 9-5 som i 9-3 SS/SC? Det var jeg da overbevist om, men det kan da være, det er sparet væk i de sidste årgange af den gamle 9-5
På en gammel sag som en 9000, kan det relativt snildt lade sig gøre at eftermontere disse hyggelys.Se bare ->
Autentiske billeder fra min egen slider. Med lamper fra netop en 9-3 SS og lyskilden warm-white LED
Jeg må sige, at det er et imponerende arbejde, du lægger i din nyerhvervelse, Nanki. Fortæl gerne, om du får den ny type airbag installeret uden bøvl, da jeg selv er blevet rådet til at droppe mine planer om et nyere Vector-rat i vores 9-3 SS fra 4/03 af en enkelsk "SAAB Technician", da luftpudens tilkobling rent teknisk virker anderledes fra og med MY06 (sensorer). Noget med et forhold 70/30 vs. 80/20 (hvad det så end skal betyde?)
/Henrik
Det kan også være dine pære bare er sprunget hehe
Se, det er ikke helt utænkeligt. Jeg mener, er dette fodrumslys ikke helt almindeligt standardudstyr i såvel 9-5 som i 9-3 SS/SC? Det var jeg da overbevist om, men det kan da være, det er sparet væk i de sidste årgange af den gamle 9-5
På en gammel sag som en 9000, kan det relativt snildt lade sig gøre at eftermontere disse hyggelys.Se bare ->
Autentiske billeder fra min egen slider. Med lamper fra netop en 9-3 SS og lyskilden warm-white LED
Jeg må sige, at det er et imponerende arbejde, du lægger i din nyerhvervelse, Nanki. Fortæl gerne, om du får den ny type airbag installeret uden bøvl, da jeg selv er blevet rådet til at droppe mine planer om et nyere Vector-rat i vores 9-3 SS fra 4/03 af en enkelsk "SAAB Technician", da luftpudens tilkobling rent teknisk virker anderledes fra og med MY06 (sensorer). Noget med et forhold 70/30 vs. 80/20 (hvad det så end skal betyde?)
/Henrik
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Go aften Henrik
Jeg tænker fra MY06 modellen altså facelift modellen med ny front og instrumentbord at det er en af de detaljer som er "sparet " væk på "standart" modellerne. Hvis ikke den har fx el sæder med hukommelse eller sådan noget ligene som man ikke ser hver dag
Rigtig fin 9k du har oplagt, det korrekt at lys eftermontering er let på en 9k eller for den sags skyld OG900/9-3 er ganske nemt. Men 9-3ss/sc er lidt noget andet.. Her har vi ikke de traditionelle dør kontakte i på chassiset. Her sidder kontakten i dørlåsen og bliver styret via bokse i dag.. Har kigget lidt på diagrammerne og har valgt ikke at lave lys nede til fødderne da jeg ikke er 100% sikker på hvad hvilket boks sender ud.. Desværre. Ville nødig brande 2 bokse af på grund af forkert tilkobling
Angående airbagen, kommer der opdate senere når jeg får koblet noget strøm på bilen igen
- Må indrømme jeg ikke har været inde og studere det tekniske data på denne type airbag før jeg læste dit indlæg her :i
Hurtig nat læsning i WIS fortælle mig at selve airbagen er "større" på en MY06 og frem. Den "gamle" type er på 55L når den er fuld blæst op, hvor den nye er på 60L.
-Din SAAB tekniker har fat i noget med de 80/20 og 70/30.. Det er det vi kalder to trins airbag. Idag vurdere computeren hvor "Alvorligt" sammenstødet er. Er det nødvendigt jeg puster mig fuldt op eller kan jeg klare mig med noget mindre. Her komme "Stage 1 og 2" ind i billedet.
Det burde ikke have noget at sige. Fordi når først bilen register at den skal udløse airbagen, så sender SRS boksen signal på til dit CIM ( rat module) at den fx skal "tænde" Trin 2, hvor den vil sende en spænding afsted. Så er det "springladningen" som afgør hvor voldsomt det skal være.. Dette bliver taget højde for sæde placering og bilens hastighed, hvor hårdt man rammer modkørende osv osv
Selve sensor funktion på bilen er 100% ens. Det er nærmest bare en dørkontant som bliver trykket ind når du rammer noget
Men jeg skal nok lige komme ind på det når jeg får strøm på bilen og får slettet diverse fejlkoder efter at ha rodet rundet i bilens el system. Så skal jeg nok lige give et pip fra mig
Jeg tænker fra MY06 modellen altså facelift modellen med ny front og instrumentbord at det er en af de detaljer som er "sparet " væk på "standart" modellerne. Hvis ikke den har fx el sæder med hukommelse eller sådan noget ligene som man ikke ser hver dag
Rigtig fin 9k du har oplagt, det korrekt at lys eftermontering er let på en 9k eller for den sags skyld OG900/9-3 er ganske nemt. Men 9-3ss/sc er lidt noget andet.. Her har vi ikke de traditionelle dør kontakte i på chassiset. Her sidder kontakten i dørlåsen og bliver styret via bokse i dag.. Har kigget lidt på diagrammerne og har valgt ikke at lave lys nede til fødderne da jeg ikke er 100% sikker på hvad hvilket boks sender ud.. Desværre. Ville nødig brande 2 bokse af på grund af forkert tilkobling
Angående airbagen, kommer der opdate senere når jeg får koblet noget strøm på bilen igen
- Må indrømme jeg ikke har været inde og studere det tekniske data på denne type airbag før jeg læste dit indlæg her :i
Hurtig nat læsning i WIS fortælle mig at selve airbagen er "større" på en MY06 og frem. Den "gamle" type er på 55L når den er fuld blæst op, hvor den nye er på 60L.
-Din SAAB tekniker har fat i noget med de 80/20 og 70/30.. Det er det vi kalder to trins airbag. Idag vurdere computeren hvor "Alvorligt" sammenstødet er. Er det nødvendigt jeg puster mig fuldt op eller kan jeg klare mig med noget mindre. Her komme "Stage 1 og 2" ind i billedet.
Det burde ikke have noget at sige. Fordi når først bilen register at den skal udløse airbagen, så sender SRS boksen signal på til dit CIM ( rat module) at den fx skal "tænde" Trin 2, hvor den vil sende en spænding afsted. Så er det "springladningen" som afgør hvor voldsomt det skal være.. Dette bliver taget højde for sæde placering og bilens hastighed, hvor hårdt man rammer modkørende osv osv
Selve sensor funktion på bilen er 100% ens. Det er nærmest bare en dørkontant som bliver trykket ind når du rammer noget
Men jeg skal nok lige komme ind på det når jeg får strøm på bilen og får slettet diverse fejlkoder efter at ha rodet rundet i bilens el system. Så skal jeg nok lige give et pip fra mig
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Stoffer
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
06 : gammel front og instrumentbord
07 : gammel front og ny instrumentbord
08 : ny front og ny instrumentbord
Skal vi ikke lige være enige om at ng9-3 facelift først kommet i '08.Nanki skrev:Go aften Henrik
Jeg tænker fra MY06 modellen altså facelift modellen med ny front og instrumentbord at det er en af de detaljer som er "sparet " væk på "standart" modellerne.
06 : gammel front og instrumentbord
07 : gammel front og ny instrumentbord
08 : ny front og ny instrumentbord
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Helt enig, men nu mente jeg 9-5 :I
- Fejl det ikke lige blev noteret i teksten :/
Rart med nogle skarpe lyttere bag skærmen
- Fejl det ikke lige blev noteret i teksten :/
Rart med nogle skarpe lyttere bag skærmen
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Lidt oprydning i bagagerummet i relæ / sikrings boksen faldt mit øje over dette Stel ledning til AMP2 i bag
Fik lige en opgradering til version 2.0 i stedet :bigsmile
Opgradering af antenne forstærker.
Håber dette vil afhjælpe mit problem med at fange radio frekvenser her i Vestjylland
Fik lige en opgradering til version 2.0 i stedet :bigsmile
Opgradering af antenne forstærker.
Håber dette vil afhjælpe mit problem med at fange radio frekvenser her i Vestjylland
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Efter at være blevet sprøjtet udvendig og indvendig er tiden endelig kommet til projekt samling af bilen igen
Langt vej igen
Dinitrol behandlet
Langt vej igen
Dinitrol behandlet
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
En fridag fra jobbet gav mulighed for at hilse på de bekendte hoveder i Trollhättan, hvilket indbragte et sæt nye dørbeklædninger fra en MY07 i gråt med sort læder og hvide sting. Passende til TurboX sæder :sunglasses
MY07 V.S std
Inkl krom liste på dørene. Super flot :i
MY07 V.S std
Inkl krom liste på dørene. Super flot :i
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Arbejdet med kabinen skrider frem af som tiden går.
- Nyt ledningsnet til V.F og H.F døre for opgradering af sidespejle funktion. Skulle gerne have fået "Hukommelse" og foldebar funktion.
- Nyt ledningsnet til V.F og H.F døre for opgradering af sidespejle funktion. Skulle gerne have fået "Hukommelse" og foldebar funktion.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Tror alle 9-3 MY03-> har oplevet at bilen har en sær "klik" lyd ved opstart eller ved recirkulation funktion i A/c panelet.
- En lumsk anelse slog mig da jeg hørt lyde. Velkendt fra min tidligere 9-5 Aero, da spjæld motoren til luftfordelingen stod af. Ganske rigtigt. 2 knækket plastik tandhjul.
Ny blæser enhed blev det også til. Den gamle havde den velkendte "hyle" lyd fra sig ved lav rpm.
I forbindelse med udskiftning af justerings motoren, kom der plade hen over kabinefilteret som manglede
- altid godt med et tørt filter ind i bilen
- En lumsk anelse slog mig da jeg hørt lyde. Velkendt fra min tidligere 9-5 Aero, da spjæld motoren til luftfordelingen stod af. Ganske rigtigt. 2 knækket plastik tandhjul.
Ny blæser enhed blev det også til. Den gamle havde den velkendte "hyle" lyd fra sig ved lav rpm.
I forbindelse med udskiftning af justerings motoren, kom der plade hen over kabinefilteret som manglede
- altid godt med et tørt filter ind i bilen
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Arbejdet fortsætter i kabinen, når de sidste par stumper kommer på lager. Imellem tiden fik jeg tid til at inspicere vognbunden efter behandling hos Dinitrol.
- Ganske fint stykke arbejde må man sige Tilføjet et par nye varmeskjolde samt skruer :bigsmile
- Ganske fint stykke arbejde må man sige Tilføjet et par nye varmeskjolde samt skruer :bigsmile
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Opgradering af side blink fra standart orange til "silver" fra speedparts. Ganske frisk look
Std.
Silver
Samt et par ny vasket inderskærme, klar til montering
Std.
Silver
Samt et par ny vasket inderskærme, klar til montering
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)