Banner cycler

Sædevarme OG900 nye elementer

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Sædevarme OG900 nye elementer

30. mar 2016, 18:24

Sædevarmen i OG900 er ikke lige frem topklasse i holdbarhed.

Man kan bikse med ar reppe dem konstant , eller skal man tænk anderledes ?

Hvad med at sætte nye varme enheder i sæderne ?

Så som :
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... fde29017a6

Billig og langtidsholdbar...

Man kan også købe originale OG900 varmeelementer hos Thesaabsite.
Men de koster vildt og holde nok lige så ringe som dem bilen er født med......


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

30. mar 2016, 19:22

Dem du linker til er til SAAB 9-3 og også original SAAB...

Hvor relevante er de til en OG900 ???

To Fit: Saab 9-3SS 2003 to 2011 all convertible/cabriolet models (not suitable 4 and 5 door models)

Genuine Saab heated seat pad element for the seat base.
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

30. mar 2016, 19:50

De er til 9-3, Det ved jeg ganske udemærket....

Derfor er det ikke umuligt at de kan bruges til Saab 900

Siddefladen er ret ens og den skal bare passe under læder betrækket.

Jeg har også 9000 kort top til min Saab 900. .-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

30. mar 2016, 19:55

ok, så må man jo håbe at lednings-stikket passer og strømbelastningen ikke er for høj...for OG's kapacitet.. :wink: :!: :idea:
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

30. mar 2016, 20:09

Fuld blæs er vel 12 volt. Plus / minus en smule :-)

Desuden er varmeregulatoren i 900 Cab lavet til højeffekt element pga. læder betræk
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

31. mar 2016, 12:29

Jaeh, man kan godt forestille sig, at man kan montere et nyere sædevarmelegeme I en OG900, men man skal så være forberedt med at bikse med et eller andet mærkeligt problem, der nu opstod.

Det originale varmelegeme er faktisk ikke andet end bare en lang tynd ledning, der snor sig rundt. Jeg tror at man med fordel kan skifte hele ledningen (kræver at man skærer den fri) med en ledning med finere (tyndere) tråde I. Det gør som regel ledninger mindre tilbøjelige til at brække/knække inden I.
Man skal også sikre en god overgang med ekstra ledning i zig-zag mønster for at give tilstrækkelig elasticitet mellem side-puden og sædets midtersektion.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

31. mar 2016, 17:41

viking skrev:De er til 9-3, Det ved jeg ganske udemærket....
Arrh...come on. Det fremgik ikke ligefrem af overskriften :?

Nå, men nu jeg er her, så tillad mig at bidrage med flg.:

Først of fremmest Held & Lykke med at få varmeelementet tilpasset en gammel 900! Alt kan lade sig gøre, men man kommer unægteligt på noget af en opgave. Selv til én bestemt SAAB-model findes flere varianter af selvsamme del. Det meste af det er afhængigt af designet af polsteret (horizontal/kontur mm).

Jeg mindes vores gamle 9000, der engang skulle have en sådan operation hos SAAB selv (det var før, jeg selv kunne lave dem :wink: ). Jeg ville sikre mig, at de nu også havde den rette del liggende, så jeg spurgte en fornærmet lagermand, om ikke vi lige skulle tjekke op på det en ekstra gang, INDEN sædet blev flået fra hinanden, om det nu også ville passe? "Ja, selvfølgeligt passer det", var svaret. "Jeg ved jo godt, det er til en 88´er", supplerede han. "Godt, så...sæt igang!"

Da de var så vidt, at det nye legeme skulle monteres, kom dommen: FORKERT DEL!!! Fandens, tænkte jeg :evil: Jeg gik direkte i flæsket på den ansvarlige, som udviklede sig til en længere diskussion, som jeg her vil skåne publikum for, men det korte af det lange er, at hele balladen måtte genmonteres, uden der kom noget som helst ud af det! Ikke engang et forsøg på at reppe det gamle! Over 3 spildte timer gik der. Sikke et cirkus...(!)

Årsag: Værkstedet havde ikke taget højde for, at lige netop vores årgang var den første, der havde HORIZONTAL - mønster og ikke KONTUR for biler med plyssæder. Deres viden kom altså på en prøve...DE TABTE MED ET BRAG!

Back to basic: Skil sædet ad, lokalisér fejl og lav det istedet! Det skal være meget slemt, før det ikke lader sig gøre, kan jeg hilse og sige. SAAB i Højer sagde engang til mig ifm. med ovenstående sag, at de endnu havde til gode at udskifte et varmeelement. Det blev altid udbedret! De fik tjansen :-)
Og her er Den Gamle´s beskrivelse særdeles vigtig at holde sig for øje:

[quote]Man skal også sikre en god overgang med ekstra ledning i zig-zag mønster for at give tilstrækkelig elasticitet mellem side-puden og sædets midtersektion.[/quote][/i]

Slutteligt lige et par ting, jeg undrer mig over, og som et stykke hen ad vejen er nyt for mig:

Viking skriver:
Sædevarmen i OG900 er ikke lige frem topklasse i holdbarhed.
Hmmm...det gælder vist for alle typer af biler, gør det ikke? Herunder ikke mindst de franske. Jeg har set nyere udgaver med brændte ledninger, så staklen har været ved at køre af banen pga. ild i rumpetten :shock:

Gældende for Peugeot 406 fra dengang, de kom frem (MY96), hvorfor der senere fandtes et opgraderingssæt pga. af et udtalt problem med underdimensionerede ledninger...Det var virkelig en sygdom.

Egne erfaringer fra SAAB har i den grad været gode, ikke mindst fordi vi i familien har tradition for at holde dem i lang tid. Min gamle 900T fra 1981 - første årgang med varme i BEGGE sider - blev repareret én gang i de +10 år, jeg havde fornøjelsen...ÉN GANG! Og det var blot en overbrændt ledning/tråd længst ude på forreste del af førersædet...that´s it! Det er sgu´ da kvalitet, eller hva´? Selv termostatfunktionen nåede aldrig at svigte, inden de sørgelige rester af den blev lagt i graven i Maj ´04. Pass.stolen blev der aldrig gjort noget ved...det kørte bare, år efter år, efter år, efter...Så om hvorvidt det er "topklasse" eller ej, må således være en subjektiv ting og bunder således ikke i noget faktuelt. Der er divergerende opfattelser af dette, nemlig...Min egen holdning er, at det ofte beror på, at en tidligere udført reparation ikke er blevet lavet hensigtsmæssigt og dermed driller igen efter en kort succés.

Min nuv. 9000 - købt på ovenstående tidspunkt - havde svigtende funktion i førersædet. Repareret og virker stadig den dag i dag (i en anden bil). Mit nuv. Jubi-indtræk: Def. ved anskaffelse for en del år tilbage, også førersiden. Repareret én gang. Virker stadig til UG!
Man kan bikse med ar reppe dem konstant , eller skal man tænk anderledes ?
Nej og ja! Man skal blot sørge for at gøre det ordentligt (se ovenstående eksempel). Det er essentielt vigtigt her, at man sikrer sig, at tråden IKKE kan strækkes, hvilket betyder, at den for det første skal fikseres og lægges ned i en forskåren revne i polsteret og tapes fast efterfølgende, gerne med noget selvklæbende skumgummilignende materiale. Stærkt og holdbart! Og for det andet, at man ikke strammer for meget op på den syge ledning men laver en slags "løkke". Dernæst er det vigtigt, at man lokaliserer, hvor stor en del af tråden, der har taget skade. Varme og ælde gør nemlig, at de over tid nærmest smuldrer i yderisoleringen og bliver skrøbelige. Derfor: Skær en god luns væk, og ikke kun lige omkring det afbrændte område. Ofte fjerner jeg selv ca. 10 cm. på hver side og ilodder ny, frisk ledning i et format, der virkeligt passer godt til formålet, dvs. ikke meget tykkere end ledninger til en P-Watch 8)

Desuden er varmeregulatoren i 900 Cab lavet til højeffekt element pga. læder betræk


Fortæl, fortæl...! Hvad mener du helt præcist? Det er nyt for mig, i hvert fald. Jeg vil ikke kalde det vrøvl, men mig bekendt er der ingen verdens ting til forskel, om stolen er med det ene eller andet betræk! Hvor har du den viden fra? Til gengæld er det da rigtigt, at 900 modellen fik selvsamme feature som 9000 tilbage i 1987 (MY), nemlig justérbar varme. Dog kun i førerstolen og kun i topmodellerne med såvel 8- som 16V udgaver, plys eller læder. Og dermed ikke specifikt en Cab-ting.

Her er det også værd at bemærke, at en funktionsløs varme kan skyldes to andre forhold, nemlig fejl på reostaten (med de 3 indstillinger), ex. kolde lodninger i printet samt den temperaturafhængige sensor i sædet (den med blå ledning). Ligger modstanden i denne helt åndssvagt, går det ud over tilbagemeldingen til kontakten og dermed nul varme. Jo koldere, desto højere modstand skal den have. Typisk omkring 1.800 Ohm +/- ved 0-5 grader C.

En mere detaljeret opskrift på en sådan reparation skal gerne viderebringes efter behov, men jeg må vel hellere runde af nu med håbet om, at det trods alt kunne bruges til noget... :roll:

/Henrik
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

31. mar 2016, 18:46

Så er den GED vist barberet ! 8) :) :lol:
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

31. mar 2016, 19:06

9k må være forbedret i varmelegme kvalitet. De holder ret godt.
Dem har jeg aldrig haft problemer med.
Man kan også købe std. Varmelegmer og monterer dem.

Den helt ringe løsning er dem med auto. On/off typen. De virker aldrigt.

Hvad de gør i en pøjgøj kan jeg ikke se hvad det har med Saab at varmelegmer at gøre.
Man kan på den konto sige at fransken kommer frem, mens Saab 9-5 skifter motor igen igen :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

31. mar 2016, 20:34

For dem der skal ud at købe et nyt varmelegeme har jeg hevet følgende varenumre frem. :-)

Ryglæn:
9563123 For cars with upholstery ''HORIZON'' & ''PARALLEL''
9569955 For cars with upholstery ''CONTOUR''

Sæde med automatisk termostat:
4063749 For cars with upholstery ''HORIZON'' & ''PARALLEL''
4063731 For cars with upholstery ''CONTOUR''
9524745 Thermostat

Sæde med rehostat:
9563115 For seats with adjustable heating For cars with upholstery ''HORIZON'' & ''PARALLEL''
9561440 For seats with adjustable heating For cars with upholstery ''CONTOUR''

Rheostat:
Switch 9518820 1986-1989, NLS-USE 5106190 Supplementary Description : heating pad
Switch 4439014 1990-1993, NLS-USE 5106190 Supplementary Description : heating pad
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

31. mar 2016, 20:35

saab 9-5 skifter motor igen igen :shock: :?: ....... så tit hører vi det da heller ikke her i skd ........
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

31. mar 2016, 23:02

Jeg skriger af grin. I er det selv om det. Oliefedtspillere..

Konen har en aldeles kraftig 225 HK motor. Det er en '95 2.3 9000, som er en bedre version 9-5. Den får ny olie og filter hver 10.000.

Den har kørt 320. Kører fedt. Ingen mislyd.

Paller med ødelagte nyere SAAB motorer..
Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

31. mar 2016, 23:25

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

2. apr 2016, 11:00

Ja der er et par dages udskiftning af B205/B235 gummi motorer fra et lille Saab værksted...kastet op i maskinen...

Fix maskine.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

5. apr 2016, 20:32

PS. Thesaabsite sælger "universelle" varme elementer til OG900 lædersæder...

De er sikker også træt af uhyre kostbare og sløje originale elementer. :-)


PS varme elementet til lædersæder skal have flere watt end den til stofsæder
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Cabriolet Forum"