Banner cycler

Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

22. jul 2017, 18:31

Hjælp motorkontrollampen er begyndt at lyse konstant. Jeg har sat Mobilscan på og får 2 fejlkoder P1312 og P 1334 og her er hele fejlrapporten: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... d23164d63f Er der nogen der kan tyde hvad der er galt? Bilen køre normalt, jeg kan ikke mærke nogen forskel, men det gå vel ikke at køre for meget så længe fejlårsagen er fastsat?
Senest rettet af GBNielsen 27. jul 2017, 10:44, rettet i alt 1 gang.


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estage 2,0 2001

22. jul 2017, 18:40

Fejlkoderne betyder manglende forbrænding på cyl. 1,2,3,og 4
Dette kan skyldes tændrør, Kun NGK duer.
Dårlige forbindelser, eller en tændkasette.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

23. jul 2017, 11:33

Kan det ikke også være en defekt sensor? Udstødnings temperatur sensor eller krumtapføler eller en helt treide føler?? Før jeg overtog bilen i november 2016, fik den tidligere ejer skiftet tændrør også pga. motorkontrollampen lyste, og det hjalp. Tændkassetten er skiftet allerede den 3 dec. 2005 ved 83164 km, det kan jeg se i alle de gamle regninger, Sikke noget L--t. hvis den skal skiftes igen. Men hvordan finder jeg den rigtige årsag til at lampen lyser. Er der en metode så jeg ikke skal skifte det hele fra en ende af? Det er jo en dyr metode.
For et stykke tid siden lyste motorkontrollampe også, og jeg fandt ud af at det var benzindækslet der ikke var skruet helt på, der stod også skrevet på dækslet at man skulle spænde det med mindst tre klik, og da jeg gjorde det lyste lampen ikke længere, med det har jeg undersøgt nu og det er ikke årsagen nu til at lampen lyser. Hvordan løser jeg smartest/billigst opgaven.
Senest rettet af GBNielsen 27. jul 2017, 10:48, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
swolff
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. sep 2006, 03:44

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estage 2,0 2001

23. jul 2017, 12:20

Det billigste er nok, at kører ned til Kim som har Verninge Auto, så bliver der kun skiftet det der er i stykker.
At begynde at skifte 4 tændrør og hvis det ikke hjælper så tænd kassetten, og så div. følere før du finder ud af du måske skulle have startet med at skifte benzin dækslet, ;-) så er pengene tjent hjem på et besøg hov KIM ;-)
----------------------------------------------------------------------
Smart 453 Passion 2016
Cadillac STS 3.6 V6 Sport Luxury 2006 - LY7
#nofacebook #notmee #saabforlife #andnowcadillac #;-)
AL magt til tvivlerne.................måske!
Brugeravatar
swolff
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. sep 2006, 03:44

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estage 2,0 2001

23. jul 2017, 12:27

P1312 = Ignition Coil Knock Detection Cylinder 1 & 2 (SAAB)

P1334 = Ignition Coil Knock Detection Cylinder 3 & 4 (SAAB)

iflg. http://www.troublecodes.net/saab/
De tyder på en defekt i din tænd kassette.
Den der er blevet sat på var det en brugt?
----------------------------------------------------------------------
Smart 453 Passion 2016
Cadillac STS 3.6 V6 Sport Luxury 2006 - LY7
#nofacebook #notmee #saabforlife #andnowcadillac #;-)
AL magt til tvivlerne.................måske!
Brugeravatar
swolff
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. sep 2006, 03:44

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estage 2,0 2001

23. jul 2017, 12:35

Jeg kan se ud fra din adresse Søn''''''''vænget 7 i Ve'''''' at du jo kun har 26,1 km ned til KIm i Verninge
;-)
----------------------------------------------------------------------
Smart 453 Passion 2016
Cadillac STS 3.6 V6 Sport Luxury 2006 - LY7
#nofacebook #notmee #saabforlife #andnowcadillac #;-)
AL magt til tvivlerne.................måske!
Brugeravatar
swolff
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. sep 2006, 03:44

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estage 2,0 2001

23. jul 2017, 12:55

Læs evt. denne tråd ang. tænd kassetter. ;-)
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic ... 82#p252682
----------------------------------------------------------------------
Smart 453 Passion 2016
Cadillac STS 3.6 V6 Sport Luxury 2006 - LY7
#nofacebook #notmee #saabforlife #andnowcadillac #;-)
AL magt til tvivlerne.................måske!
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estage 2,0 2001

23. jul 2017, 13:05

Kontrol og rens af stelpunker ved termostaten, og indsugnings manifolden er næsten gratis.
Kontrol og rens af stikket til tænd kasetten er næsten gratis
4 nye tændrør koster ikke alverden.
Tændkasetten er dyr ;)
En times arbejde og 200 kr så har du udelukket de ting der har med tændkasetten at gøre.
Og kan begynde at overveje om det ikke var en ide at skifte en gammel tændkasette.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

23. jul 2017, 14:19

Værksted er sidste udvej, men jeg er klar over at der er en SAAB specialist i Verninge og der er også en i Odense SV, Holkebjervej 140, Din Bilpartner : http://www.mekanikeren.dk/ , men jeg har ingen erfaring med nogen af dem. Er der nogen der har det?
Nå, men jeg gik ud til bilen og løsnede benzindækslet, det så ikke beskadiget ud, men der var en bred gummiring, som jeg kunne dreje og ligesom skrue fast. Jeg skruede dækslet på igen og sørgede for at der kom flere end 3 klik. Herefter gik jeg ind og startede bilen og vupti nu slukkede motorkontrollampen hurtigt. Men min mobilscan sad stadigvæk i bilen, så jeg lavede lige en ny rapport, og til min undring havde den stadigvæk begge to fejlkoder, selv om motorkontrollampen ikke er tændt??? http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 2ca6b72348 . Men nu har jeg tænkt mig at køre en længere tur, for at se hvad der sker.
Senest rettet af GBNielsen 27. jul 2017, 10:46, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estage 2,0 2001

23. jul 2017, 17:08

Har du husket at slette fejlkoderne ?
Fejlkoderne for utæt tank er p0442, og p0455, hvis den er udstyret med et ORVR system, hvilket jeg mener kun var monteret i biler beregnet til USA.
Du har en fejl i dit tændingssystem, der er periodisk, derfor slukker motorlampen, men fejlen er lagret. Og vises hvis den ikke er blevet slettet
Tændkasetten på en SAAB virker meget anderledes end på andre biler, den virker også som bankesensor.
Kort fortalt så sender den op til 50.000 volt ud til tændrøret når der skal laves en gnist, i resten af tiden sender den en spænding ud på ca. 400v. og måler spændings fald.
Spændingen falder når trykket stiger, som i en forbrænding, eller en stor trykstigning som i tændings banken
Og det er det motorstyringen brokker sig over, den mangler spænding, eller der er ikke noget spændings fald.
Så at stramme tankdækslet med 10 klik, hjælper ikke i dette tilfælde.
Og vi er tilbage til dårlige/slidte, forkerte tændrør DET SKAL være NGK rør der passer til bilen!!!!.
Dårlige forbindelser til tændkasetten
Eller en defekt Tændkasette

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

23. jul 2017, 19:44

Jeg kørte en tur på ca. 20 km med et par pauser og motorkontrollampen tændte ikke, men fejlkoderne var der stadigvæk. Så
hvordan sletter jeg fejlkoderne? Er det nok at pille ledningerne fra batteriet?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estage 2,0 2001

24. jul 2017, 05:53

eg ved ikke hvordan du sletter fejlkoder med mobilscan. Men der står den kan, så der må være en knap man kan trykke på.
Selv bruger jeg Torque Og her er det meget tydeligt hvilken knap man trykker på.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

24. jul 2017, 11:21

Så lykkedes det mig at fjerne fejlkoderne ved hjælp af Mobilscan. Tryk på de tre streger for neden til højre (på telefonen), og herefter tryk på nulstil.

Og så er den ingen fejl: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 73e1bfa5d9

Men fejlene kommer vel igen på et tidspunkt, hvis de er virkelige eller hvad??
Senest rettet af GBNielsen 27. jul 2017, 10:46, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estage 2,0 2001

24. jul 2017, 17:30

Du Kan roligt regne med at de kommer igen du har haft en tændt motorlampe, og det er de eneste fejl der er lagret.
Jeg oplever mange gange flere fejl, på ting der ikke hænger sammen.
Og Så er det bare at slette og køre indtil lampen tænder, og se hvad den så siger.
Dette skyldes typisk dovne mekanikkere der ikke sletter fejlkoderne, eller ejeren der bare kører videre, indtil den begynder at køre mærkeligt.

Periodiske fejl er noget fanden har opfundet, man tror man har fundet fejlen, men et stykke tid efter optræder den igen.
Rens stik og stelforbindelser, og håb på at fejlen ikke kommer igen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

26. jul 2017, 14:11

Jeg har renset diverse stik og konstateret at tændrørerne er fine, tørre uden sod og at det er det rigtige mærke NGK BCPR7ES. Tændkasseten er også original SAAB TK 3.7 55559955. Ingen fejlkoder nu og motorkontrollampen lyser ikke. Så må jeg se hvor længe det holder , men tak for hjælpen Morten og swolff.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. aug 2017, 00:46

Så er det desværre galt med motorkontrollampen igen, den lyser konstant. Jeg har testet med mobilscan og fejlkoden er nu en helt anden
PO134 Se: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... a34bac3a84 Kan det være et begyndende hul i udstødningen, jeg kan ikke høre om der er hul, men udstødningen har aldrig været skiftet (221000 km 16 år). Der er også noget med en O2- sensor, hvor sidder den? Jeg har haft de fleste lednings stik åbnet og givet dem kontaktrens, men intet har hjulpet.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. aug 2017, 06:19

O2 sensor 1 sidder imellem turbo, og katalysator.
Stikket til sensoren sidder lige ved stelpunktet til motorstyringen.
Og det er helt forbudt at bruge kontakt rens i stikket imod sensoren.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. aug 2017, 11:21

Jeg har nok brugt kontaktres, hvis det er der hvor der sidder 3 stik på linie i den samme holder, men jeg lod det fordampe inden jeg samlede stikkene igen. Sensoren må være den der hedder Lambda sonde, den kunne jeg måske prøve at skifte (499 kr. i Biltema)?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. aug 2017, 12:06

Det rigtige navn.
Men for satan i helvede det helt forkerte sted at købe den :twisted:
Minimums kravet er at den er produceret af Bosch, og det ikke er en kina ting der er købt på ebay der er faldet igennem samle båndet.
En billig sensor kan i yderste konsekvens betyde en ødelagt motor.
Så det er et dumt sted at spare.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. aug 2017, 13:01

Blot et undrende spørgsmål og dermed ikke en "fjerndiagnose": Hvorfor får du ikke målt sensorens funktion som det første, inden der bevidstløst kastes $$$ efter alskens dele og i værste fald til ingen verdens nytte???

En udlæsning af fejlkoden suppleret med en tekst - som eks. vis longterm fueladaption failure - ville da være ideelt her, vil jeg mene. Husk blot på, at en fejlkode ikke fortæller noget som helst om, hvad der skal gøres af tiltag. Det er alene op til operatøren/mekanikeren/teknikeren at vurdere :!:

Men ja, umiddelbart kunne noget da tyde på, at O2 sensoren ikke regulerer optimalt længere. Så, frem med et multimeter og mål, mens maskinen kører tomgang. Den skal regulere pænt hurtigt mellem 0,2 og 1,0 V (som jeg mindes det). Hvis visningen er meget træg eller måske ligefrem statisk, er den skrotmoden (altså sensoren :shock: )

/Henrik
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. aug 2017, 11:25

Jeg har et multimeter, men hvordan skal jeg helt praktisk måle det, der er jo fire ledninger ned til sensoren fra stikket, men det er jo lukket? Hvilke ledninger skal jeg måle på?
Jeg har ellers fundet en bosch sensor som jeg tror passer, bortset fra at kabellængen er temmelig lang 1120 mm og jeg har målt min til ca. 700-800 mm https://www.autodoc.dk/bosch/1149532 måske har det ingen betydning?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. aug 2017, 07:43

Grå og sort ledning
Sonden du har fundet er ikke beregnet til blyfri benzin, men til blyholdig benzin.
Hvad det giver af følgefejl
Aner jeg ikke

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. aug 2017, 11:23

Lambdasonder jeg har fundet er til blyfri benzin.
Men når man trykker på detaljer kommer følgende frem:
Tillægsartikel / Yderligere info 2: til blyholdig benzin, og det er jo misvisende.
Men nu har jeg fundet en med den rigtige længde et sted hvor jeg har handlet flere gange: www.autodeleshop.dk/bosch-1149043.html

Nu vil jeg se om jeg kan måle noget på den gamle, inden jeg bestiller en ny.
Jeg har søgt på: www.google.dk/search?q=wiring+BOSCH+Lam ... e&ie=UTF-8
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. aug 2017, 21:58

Nu har jeg målt hvad jeg kan med et multimeter ved hjælp af følgense side: http://www.bosch-lambdasonde.de/en/down ... sonden.pdf og ved hjælp af oplysninger i min Haynes Service and Repair Manual.
I bogen står der Typen på sensoren Bosch LSF 4.7 (with preheating) og modstand ved 20 grader (pins 1 and 2 ) 9.0 ohms
Dette har jeg målt med adskilt stik imellem de to hvide ledninger og jeg målte også 9 ohm. Herefter målte jeg med tændingen sat til spændingen over det der svare til den sorte og grå ledning på sensorstikket . Og her målte jeg 0,445 Volt , dog ikke med varm motor.
Da stikket til bagerste sensor sidder lige ved siden af målte jeg også på dette og her fik jeg stort set de 2 samme målinger.
De 2 målinger ser vel fornuftige ud? jeg er lidt i tvivl med de 0.445 volt. Hvad menes med Rich values > 0,6 V og Lean values <0,4 V?

Der skete noget mærkelig efter at jeg havde samlet stikkene igen. Det var som om at et relæ stod og klaprede voldsomt og blæserne gik også igang. Jeg prøvede at starte, men det kunne jeg ikke, der var ikke strøm nok. Jeg målte på batteriet, og der var kun 8 volt. Jeg har så ladet batteriet op, og nu kan jeg starte igen og motorkontrollampen lyser nu ikke. Skal jeg juble eller græde. Jeg tror at fejlen kommer igen, men kan jeg udelukke lambdasensorerne ?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

18. aug 2017, 06:56

Du mangler lige den sidste måling der endegyldigt dømmer sonden død.
Med drifts varm motor, og motoren i tomgang. og sonden monteret.
Nu stikker du et par papirclips ned langs sensor ledningerne indtil du får kontakt.
Mål med multimetret spændingen skal svinge imellem 0,2 og 0,8 volt ca 4 gange i sekundet på en frisk sonde.
Bemærk dette gælder kun den forreste sonde!!
De 0,4 og 0,6 volt er grunden til at fejlkoden sættes!
Motorstyringen ser ingen højere eller lavere spænding, og siger der er noget galt med sonden.
Den vis helst se et sving på 0,2 til 0,8 volt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

18. aug 2017, 11:45

Nu har jeg målt på den grå og den sorte ledning med clips på i mens bilen har kørt i tomgang i lang tid. og efter nogle minutter tændte motorkontrollampen igen. Mit multimeter er digitalt, så det kan jo ikke vise 4 svingninger i sekundet, men det talte meget langsomt op, og herefter ned på treide decimal efter kommaet. Nogen gange med negativ fortegn selvom jeg ikke havde flytte på ledningerne.
Det startede med at gå fra +0,014v til ca. + 0,29v men det gik meget langsomt og pluseligt opdagede jeg at der var minus fortegn og gik fra -0,000 til -0,06v men herefter prøvede jeg at noterer hvad der skete. Intrumentet gik meget langsomt fra -0,030v og til - 0,700v hvorefter spændingen blev "mindre" -0,680 v - 0,664 v osv. så havde jeg ikke tålmodighed længer og stoppede efter ca. en ½ time.
Motoren var helt varm og blæseren kørte af og til. Men jeg opdagede også at der var spænding på stikket 0,445 v inden jeg satte tænding på.
Jeg ved ikke om du kan vurderer noget ud fra disse målinger Morten?

En ny Mobil scan vist samme fejlkode: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 511a7c7625
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

18. aug 2017, 13:57

Negativ spænding er en død sensor med garenti.
Selv et meget billigt digetalt multimeter burde kunne opdatere med 4 HZ, så en meget langsom spændings ændring er en død sensor.

Konklusion en død sensor

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

18. aug 2017, 17:11

Ok, mange tak Morten, så vil jeg prøve at købe en ny sensor, som passer til min bil, men jeg kan ikke lige finde en med denne type betegnelse: Bosch LSF 4.7 (with preheating) Men jeg har fundet følgende Varenummer.: 0 258 006 174 Producent: BOSCH til 602,95 kr.
se: https://www.autodeleshop.dk/bosch-1149043.html håber at den passer? Det står der jo.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

28. aug 2017, 12:56

Så har jeg modtaget den nye lambda sensor i dag den 28 august, det var alt for lang leveringstid i forhold til hvad de lover på hjemmesiden. Jeg bestilte den søndag den 20. august, så 8 dage synes jeg er i overkanten selv om den kommer fra Berlin. Nå, men det positiver er den passede helt nøjagtig og så med længden. Jeg har nu monteret den, og efter lidt besvær lykkedes det mig at slukke den gamle fejlkode,( bilen må kun stå med tænding på nå man bruger Mobilscan). Jeg har nu kørt i tomgang i ca. 15 min og herefter kørt en tur på ca. 10 km og motorkontrollampen har indtil videre ikke lyst. Så nu må jeg se hvor længe det holder. Tak for hjælpen og de gode instruktioner mv.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. okt 2017, 09:59

Lige en opfølgning på motorkontrollampen.

Jeg har nu kørt cirka 2000 km efter jeg skiftede lambda sensoren og motorkontrollampen har slet ikke lys, så mange tak
SKD.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. okt 2017, 17:57

Det var da underligt at jeg lige i dag lavede en opfølgning her på SKD, for her i eftermiddags tændte motorkontrollampen igen: Jeg havde lige sat igang og så gav det et nyk, men bilen gik ikke i stå, men så opdagede jeg at lampen nu lyste konstant. Da jeg kom hjem satte jeg min mobilscan på og den viste fejl P1312 : http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... ecc0f00ef5 jeg har nulstillet fejlen og så må jeg se om den kommer igen. Øv hvad mon der nu er galt?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. okt 2017, 21:01

Så vidt jeg husker var det den fejl jeg fik da min tændkassette var dårlig. Inden du køber en ny kassette er der dog en række ting du kan prøve. som jeg ikke lige var klar over dengang.
Tjek at tændrørene er OK. Lav evt. lidt kortere gnistgab. 0,9mm burde være fint nok.
Tjek at der er god kontakt i fjedrene der sidder inden i hver tændspole ned imod toppen af tændrøret. Stræk evt. fjedrene lidt.
Hvis plastikdelen på undersiden af kassetten er revnet kan det anbefales at lime det.
Det er ikke sikkert at ovenstående hjælper men det er da noget billigere at prøve end at købe en ny kassette.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. okt 2017, 11:37

Øv, så tændte motorkontrollampen efter 8 dage og ca. 400 km. Nu er der 2 fejlkoder P1312 og P1334. Se fejlrapport: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 93fe05988f Det må være noget periodisk, for når jeg nulstiller fejlene, går der et stykke tid/dage inden kontrollampen tænder igen. Jeg tror jeg har haft begge fejl tidligere hvor jeg har efterset tændrør som er forholdsvis nye og det rigtige mærke. Jeg har også undersøgt stikforbindelserne mv. Jeg har ikke undersøgt fjederforbindelserne ved tændrørerne og selve DI kasstetten for revner, men det vil jeg gøre når/hvis motorlampen tænder igen.

Min tillid til SAAB efter snart et år som ejer er meget lille. Før den havde jeg en Opel Astra 1,4i 1992, den solgte jeg efter 24 år for 7500 kr 215000 km og kun een gang lyst mototkontrollampen pga en tynd slange var faldet af.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. okt 2017, 14:20

Det plejer, at betyde nye tændrør...

Har du kontrolleret afstanden på dem?

Og hvad meder du, at at de rigtige er?

NGK BCPR6ES-11

Hvis den har fået en update til service, så bruger alle fra 2001 og frem dem oven for...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. okt 2017, 14:48

Tændrørerne blev skiftet af en mekaniker den 26 september 2016 da motorlampen lyste. Det var før jeg overtog bilen, så jeg gik ud fra at det var de rigtige tændrør der sad i. De hedder NGK BCPR7ES, men ganske rigtigt i min instruktionsbog står der at tændrørerne hedder NGK BCPR6ES-11. Dem der sidder i passer til vist til en SAAB 9000, men har det nogen betydning? Kan det være årsag til at motorkontrollampen lyser af og til?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. okt 2017, 16:31

Angående tændrør: Du kan sagtens køre på 7'ere bare det er NGK og med radiostøjdæmpningsmodstand. 7'erne er dog koldere og bedst hvis man køre mange km mellem hver start. Har du derimod mange koldstarter er 6'erne lidt bedre.

Angående motorlampen, så havde jeg heller ikke meget erfaring med denne inden jeg fik min B205 9-3er. Det første halve års tid jeg havde bilen var der en masse forskellige fejl der dukkede frem, hvilket nok skyldtes bilens alder samt at den nok var blevet forsømt lidt i sine sidste leveår af sin oprindelige ejer. Derefter stod den stille hos en forhandler i over et år.
Fejlene viste sig dog (relativt) let løst. Første fejl var en periodisk defekt tændkassette. Vi havde en ny på lager, så den blev skiftet og problemet forsvandt.
Næste fejl var møre vakuumslanger og en defekt BOV.

Faktum er i hvert fald at jeg ikke har haft lys i motorlampen det sidste 1½ år.
Find evt. et "slangediagram" og skift alle de små vakuumslanger og monter en metal BOV så burde der ikke være fejl herfra de næste par år.
Et nyt krumtapsudluftningskit kan også være en god ide, selvom du sikkert allerede har det korrekte monteret. Det koster ikke mange kroner. Der er et par slanger der ikke følger med "grund-kittet" som skal købes separat hvis du vil skifte alle slange.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. okt 2017, 20:25

GBNielsen skrev:
16. okt 2017, 14:48
De hedder NGK BCPR7ES, men ganske rigtigt i min instruktionsbog står der at tændrørerne hedder NGK BCPR6ES-11.
11-tallet betyder en elektrodeafstand på 1,1mm. Det skal Saab'en have, så hvis ikke der står 11 på de monterede tændrør skal afstanden ændres. NGK rør uden angivelse af elektrodeafstanden har så vidt jeg husker en afstand på 0,8mm.
GBNielsen skrev:
16. okt 2017, 14:48
Min tillid til SAAB efter snart et år som ejer er meget lille.
Hvis du har købt Saab fordi du tror at sådan en fin dyr svensk bil ikke går i stykker, skal du skynde dig at sælge den igen :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 00:17

Der står ikke -11 på mine tændrør, men i øjeblikket kører jeg uden at motorkontrollampen er tændt efter jeg har nulstillet igen igen.
Efterse og udskifte diverse slanger det er en mulighed, men hvad er BOV? hvor sidder det?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 06:08

Kontroller elektrode afstanden, og juster om nødvendigt.
Det kan meget vel tænkes at det er her problemet ligger.
Hvis det ikke hjælper så køb 4 nye rør med standart varme tallet.
og kontroller altid elektrode afstanden inden montering.
Den eneste grund til at bruge et 7 rør er hvis motoren er tunet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 14:49

Jeg vil prøve at kontrollere elektrodeafstanden og evt. justere til 1,1 mm og ellers købe de rigtige tændrør NGK BCPR6ES-11.
Lige et spørgsmål igen. Er BOV det samme som AirMass/Flou meter? og en forkortelse af?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 15:38

Hej
Jeg vil gerne melde mig i koret vedr. brug af forkortelser: Når man googler BOV, kommer der mange interessante forslag -herunder et kødstykke og en grænseby med en god kro :wink: . På abbreviationfinder.org er der mange flere -herunder Blowoff Valve, hvilket vel er det rette?
Når det nu er Mads, der "har bolden" i denne tråd, kunne man måske foreslå, at der igen blev oprettet et forum med forkortelser, hvor man så kunne tilføje "oversættelsen" første gang, man bruger den. Det er jo helt OK at bruge dem, hvis de forstås eller kan findes af alle, så man ikke hver gang skal skrive Boost Pressure Control ventil (af nogle også kaldet APC-ventil), NiederDrücker og hvad der nu har været af forkortelsesforbistringer på det seneste.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 18:16

Det officielle saab navn for en BOV er en by pass ventil
2017-05-25 08.jpg
Den ventil der sidder for enden af røret, der går på tværs af udstødnings manifolden
Engentligt burde den hedde en recirkulerende by pass ventil, der reducerer trykket efter turboen, når man slipper gassen efter en accelration
Forkortelser, og navne kommer fra i hvilket land man handler
Din APC ventil, hedder bare en magnetventil officielt
men det navn er vel relativt uofficielt et meget brugt navn på denne komponent.
På dansk kan den oversættes til en ladetryks regulerings ventil.

Så det er ikke kun forkortelser der er problemet, men også de forskellige navne der findes på forskellige sprog på en enkelt komponent


MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 19:24

Hej SKD. :wink:

Hvis der er problemer med bilens BOV = Blow Off Valve, kan det være en god løsning, at udskifte den med en stempelstyret udgave (fx. FORGE), som er flere kavlitetsniveauer over den stasndardmonterede. :idea:

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1127

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 20:12

Den med de små vakuumslangr er billig, ca. 20 kr for turbo silikone slanger. Er der en læk her så er der kuk i alt.

De mest slm. fejl med alder er vakuumslanger, BOV, forkerte tændrør (ændret undervejs) og en EVAP ventil, samt PCV ventil hvis den bruger olie.

Altsammen noget til meget få kr. Så man kan også overveje at skifte det hele på en gang, når man vil beholde bilen mange år frem.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

2. nov 2017, 14:04

Jeg har efterset tændrør og selvom de ikke er de helt rigtige iflg. instruktionsbogen, så ser de fine og hele ud. Elektrodeafstanden har jeg målt/vurderet til 1,0 - 1,1 millimeter. Jeg opdagede at der var en revne i bunden af tændkassetten ved en plastknub imellem 2 hylstre for tændrør. Jeg ved ikke om det har nogen betydning for der var ikke direkte hul, men for en sikkerhed skyld fik hele revnen super loctite.
20171020_123621.jpg
Jeg efterså tændrør og limede tændkassetten den 20 oktober og allerede den 14 oktober nulstillede jeg fejlkoden og kontrollampen har ikke ikke lyst siden hvor jeg har kørt ca. 700 kr, men jeg er ikke sikker på at revnen kan have nogen betydning, eller kan den?
I Haynes Service and Repair Manual står der at hvis man vender tændkassetten på hoved et stykke tid, så skal man når man vender den rigtigt igen og montere den i bilen vente et par timer inden man starter. Hvorfor mon det? Er der væske inden I?
Senest rettet af GBNielsen 20. okt 2018, 10:16, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

2. nov 2017, 17:44

Jeg kan ikke lige se det i de originale Rep manualer, at der der er et problem med at vende dem på hovedet.
Så det er nok Haynes der går med seler og livrem. I denne tid er 700 kr ikke særligt langt, mener du ikke Km. ?
Jeg kører selv med 7 er rør i min, og selvom det er morfarkørsel, med maks. en halv times kørsel hver vej til dagligt, så har jeg ikke haft de problemer, men mange andre småting.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

3. nov 2017, 00:36

Ja, der skulle have stået 700 km. Så nu venter jeg og ser hvor mange km jeg kan kører inden kontrollampen lyser igen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. nov 2017, 00:42

øv kun kørt 853 km så lyser kontrollampen igen. Denne gang er der 2 fejlkoder samtidig, som jeg har haft 2-3 gange før.
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... c27201af0e . Når jeg nulstiller fejlkoderne kan jeg køre et godt stykke tid inden kontrollampen tænder igen, så derfor tænker jeg, at det ikke kan være en alvorlig fejl, for så vil kontrollampen vel tænde med det samme igen eller hvad? Jeg forstår ikke helt fejlkoderne.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. nov 2017, 05:15

Koderne betyder fejl på forbrændings overvågningen, cyl. 1-2-3-4
Så skift tændrørene ud med de korrekte, hvis det ikke hjælper så skift tændkassetten

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. nov 2017, 10:15

Ok tak Morten, jeg har nu bestil nye tændrør. NGK BCPR6ES-11
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn

Tilbage til "Modern Forum"