Hej, dav,
Morens 9000 skaber sig åndssvagt: TCS OFF og blinkkode 5, CHECK ENGINE (Limp Mode)..
Den blev dårlig under gang. Den fik ny Gasspjældshus. Godtså.
Nu er den igen: TCS OFF og kode 5. (P0120, Throttle Potmeter). Jeg har en Tech II med software v. 44. Jeg er god til at spille på den. Men der en Trionic P0120 code, men ingen ETS codes? Dog, en ETS kode om Safety Valve activated. (Tak, men ikke relevant.)
Bilen kører fedt og går til vaflerne. 2.3 trækker hårdt. Den fejler ikke under gang, MEN det går galt, efter tænding off til on. TCS OFF og kode 5, lige efter tændingspåslag. Der ikke nogen vacuumlækager, men det betyder ikke noget, da motoren er ikke startet. (Safety ventil og envejsventil er HELT tætte. Nye slanger i den gamle pram.)
Jeg fjerner koder, Trionic og ETS. Så kører den igen godt. Tænding on/off, så er den gal igen. Jeg har byttet ETS computeren. Jeg har kalibreret og 971- Baseline og 973- RPM sweep, uden koder.
Men der noget som ikke tåler at miste strøm i noget?
Jeg har Googlet i udenlandske fora, men bagere og brolæggere har prøvet at hjælpe.. (Dvs, at jeg har kigget, men det er ligemeget)
Er der en rar vidende sjæl som kan hjælpe? Tak.
9000 '95, underlig TCS sygdom..
Redaktør: Bestyrelsen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
9000 '95, underlig TCS sygdom..
Senest rettet af Edwins 7. okt 2017, 01:46, rettet i alt 1 gang.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Har man hørt om fortilfælde, hvor Trionic har hjernekrampe om dette tilfælde?
En Computer(Trionic) fortæller at et ETS potmeter fejler. Der er 2 potmetre til ETS (TCS), nemlig et gaspedalpotmeter og et gasspjældpotmeter. Hvilket potmeter?, spørger man til ETS computeren: ETS siger: Ingen dårlige potmetre. Det er sgu nok løgn, fra Trionic..
Jeg købte en anden (brugt) ETS Computer fra Holland. 950 dask ved garageporten. Dette viste mig at den gamle ETS ECU er OK. Dyrt. "Udviklingsomkostninger"
En Computer(Trionic) fortæller at et ETS potmeter fejler. Der er 2 potmetre til ETS (TCS), nemlig et gaspedalpotmeter og et gasspjældpotmeter. Hvilket potmeter?, spørger man til ETS computeren: ETS siger: Ingen dårlige potmetre. Det er sgu nok løgn, fra Trionic..
Jeg købte en anden (brugt) ETS Computer fra Holland. 950 dask ved garageporten. Dette viste mig at den gamle ETS ECU er OK. Dyrt. "Udviklingsomkostninger"
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Du har 2 spjæld.
Et mekanisk styret af speederen, og overvåget af motorstyringen
Et elektrisk styret og overvåget af ETS systemet
Fejlkoden ligger i motorstyringen, dvs. det er potmetret på det mekaniske spjæld der er problemet,
så jeg ville nok starte med at måle her.
MVH
Morten
Et mekanisk styret af speederen, og overvåget af motorstyringen
Et elektrisk styret og overvåget af ETS systemet
Fejlkoden ligger i motorstyringen, dvs. det er potmetret på det mekaniske spjæld der er problemet,
så jeg ville nok starte med at måle her.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Hej Edwins. Lidt litteratur til eftermiddags kaffen.
Det er godt nok med beskrivelse af ISAT testeren men TechII bør kunne det samme.
Edit: Billederne kom lige i bagvendt rækkefølge og det ene er desværre væltet...
Det er godt nok med beskrivelse af ISAT testeren men TechII bør kunne det samme.
Edit: Billederne kom lige i bagvendt rækkefølge og det ene er desværre væltet...
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Jadak, men jeg læst mig til døde..
Men, man må se på symptomerne. Hun er lige kørt til stalden, efter endnu en reset. En let start, uden CHECK ENGINE og uden TSC OFF. God tomgang og let speeder. Hun var euforisk. Hun handler på vej til stald. Når hun starter igen, giver den lamper igen. Lamperne kommer før motoren er startet.
Der ikke er grund til at ohme potmetre. De fungerer rigtigt godt.
Der er kun ét gasspjæld. Primær drift af spjældet er elektrisk, af en steppermotor. Sekundær drift er kabel.
Jeg må i akvariet, efter et P/N til en anden Trionic. Jeg sælger nogle af guldfiskene til dyrehandleren..
Men, man må se på symptomerne. Hun er lige kørt til stalden, efter endnu en reset. En let start, uden CHECK ENGINE og uden TSC OFF. God tomgang og let speeder. Hun var euforisk. Hun handler på vej til stald. Når hun starter igen, giver den lamper igen. Lamperne kommer før motoren er startet.
Der ikke er grund til at ohme potmetre. De fungerer rigtigt godt.
Der er kun ét gasspjæld. Primær drift af spjældet er elektrisk, af en steppermotor. Sekundær drift er kabel.
Jeg må i akvariet, efter et P/N til en anden Trionic. Jeg sælger nogle af guldfiskene til dyrehandleren..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Hej Edwins,
Nu har jeg jo haft en identisk bil, en M95 9000 Aero, som selvfølgelig havde TCS (for det har alle M95 Aero).
Den lavede også en fejlkode der hed noget med "Throttle Potentiometer".
Vi ta'r lige en disclaimer, det er så moderne... Det er temmelig længe siden, jeg husker ikke længere fejlkodens talværdi, så jeg kan ikke lægge hovedet på blokken på at jeg har ret, men du får denne alligevel, til inspiration:
Symptomerne lignede meget dem du beskriver: Limp Home, uden nogen påviselig grund.
Efter nogen roden rundt i bilens TCS-system pillede Anders (Auto-) og jeg bemeldte potentiometer ud. Det var sygt et par steder på kulbanen. Og heller ikke sådan lige at få et nyt eksemplar af.
I stedet fik det en kraftig omgang rensning, og blev mokket i igen. Det kørte resten af tiden jeg havde bilen.
Oven over din speederpedal sidder omtalte potentiometer, der er lige så primitivt som volumenkontrollen i en transistorradio fra 1960. Når man bevæger speederpedalen, så kører pot-meteret frem og tilbage - sådan ved motorstyringen hvor speederen står. Mere avanceret er det ikke. Der er jo ingen direkte forbindelse mellem speeder og spjældhus under normal drift, hvorfor dette pot-meters korrekte funktion er afgørende for TCS-systemets humør.
Du ved jo hvordan gamle volumenkontroller er: Fulde af skidt, og med lejlighedsvise afbrud i forbindelsen.
Du kan ikke gå ud fra at det virker, blot fordi det måles statisk. Lejlighedsvise afbrud forårsaget af skidt i kulbanen er nok til at sende TCS i limp home. Selv hvis du synes at symptomerne peger i anden retning, så tag nu alligevel dimsen ud og rens den grundigt. Det KAN godt være den, og det koster jo ikke noget at eliminere denne årsag.
Nu har jeg jo haft en identisk bil, en M95 9000 Aero, som selvfølgelig havde TCS (for det har alle M95 Aero).
Den lavede også en fejlkode der hed noget med "Throttle Potentiometer".
Vi ta'r lige en disclaimer, det er så moderne... Det er temmelig længe siden, jeg husker ikke længere fejlkodens talværdi, så jeg kan ikke lægge hovedet på blokken på at jeg har ret, men du får denne alligevel, til inspiration:
Symptomerne lignede meget dem du beskriver: Limp Home, uden nogen påviselig grund.
Efter nogen roden rundt i bilens TCS-system pillede Anders (Auto-) og jeg bemeldte potentiometer ud. Det var sygt et par steder på kulbanen. Og heller ikke sådan lige at få et nyt eksemplar af.
I stedet fik det en kraftig omgang rensning, og blev mokket i igen. Det kørte resten af tiden jeg havde bilen.
Oven over din speederpedal sidder omtalte potentiometer, der er lige så primitivt som volumenkontrollen i en transistorradio fra 1960. Når man bevæger speederpedalen, så kører pot-meteret frem og tilbage - sådan ved motorstyringen hvor speederen står. Mere avanceret er det ikke. Der er jo ingen direkte forbindelse mellem speeder og spjældhus under normal drift, hvorfor dette pot-meters korrekte funktion er afgørende for TCS-systemets humør.
Du ved jo hvordan gamle volumenkontroller er: Fulde af skidt, og med lejlighedsvise afbrud i forbindelsen.
Du kan ikke gå ud fra at det virker, blot fordi det måles statisk. Lejlighedsvise afbrud forårsaget af skidt i kulbanen er nok til at sende TCS i limp home. Selv hvis du synes at symptomerne peger i anden retning, så tag nu alligevel dimsen ud og rens den grundigt. Det KAN godt være den, og det koster jo ikke noget at eliminere denne årsag.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Hej Peter,
Tak for et godt input.
Ja, pedalpotmeteret er et skydepotmeter. Netop som en volumenkontrol. Der kan vel være et "elektrisk hul" i kulbanen. Tidligere var det et hul i Gasspjældpotmeteret. Bilen gik i Limp Mode under drift, Bilen fik et nyt gasspældhus. Så var der fred.
Noget senere var den gal igen. Ny Limp Mode. Kode P0120, Throttle Potmeter.
Men KUN man sætter tænding på. Man spørger så hvorfor gik den i Limp Mode? Man spørger så ETS (TCS) hvorfor kom der kom Limp Mode? Ingenting, ingen potmetre med hul i kulbanerne.
Bilen kører uden Limp Mode under drift. Den kører fedt.
Men når man slukker bilen, er den så syg. Man slukker lamperne og bilen kører godt igen. Ingen koder. Bilen kan til Sydney og tilbage til Kbh. Men sluk ikke bilen.
ETS kan vise så forskrækkelige mange koder:
45240 (25240) ................. Throttle Potentiometer Signal High
45241 (25241) .................... Pedal Potentiometer Signal High
45242 (25242) .......... Throttle Potentiometer Signal Ground High
45243 (25243) ............. Pedal Potentiometer Signal Ground High
45250 (25250) .................. Throttle Potentiometer Signal Low
45251 (25251) ..................... Pedal Potentiometer Signal Low
45252 (25252) ........... Throttle Potentiometer Signal Ground Low
45253 (25253) .............. Pedal Potentiometer Signal Ground Low
45290 (25290) ............... Throttle Potentiometer Signal Faulty
45291 (25291) .................. Pedal Potentiometer Signal Faulty
45360 (25360) ................................ Pedal Switch Faulty
45720 (25720) ..................... Throttle Switch Constantly Off
45721 (25721) ........................ Pedal Switch Constantly Off
45722 (25722) ................... Brake/Clutch Pedal Switch Faulty
45723 (25723) .............. Brake Signal From ETS But Not From TC
45724 (25724) .............. Brake Signal From TC But Not From ETS
45770 (25770) ...................... Throttle Switch Constantly On
45771 (25771) ......................... Pedal Switch Constantly On
45780 (25780) ....................... Throttle Switch Voltage High
45781 (25781) .......................... Pedal Switch Voltage High
46221 (26221) ................ Temperature Sensor: Temperature Low
46271 (26271) ............... Temperature Sensor: Temperature High
53240 (33240) .......................... System Relay Current High
53250 (33250) ........................... System Relay Current Low
53270 (33270) .................. System Relay Constantly Activated
53440 (33440) .......................... Safety Valve Current High
53450 (33450) ........................... Safety Valve Current Low
53630 (33630) ....................... Idling Control Not Operating
55780 (35780) ........................ Throttle Switch Voltage Low
Der er flere koder.
Parantes betyder Intermittent (midlertidig)
Jeg har så byttet ETS Computer, same shit, nothing. Trionic udløser CHECK ENGINE og f.eks. P0120 Throttle potmeter. Trionic sladrer til ETS og udløser TCS OFF og limp Mode. Hmm, jeg tror at Trionic har hjernekrampe. Hvorfor kører bilen uden fejl og bliver syg efter strømafbrydelse?
Jeg kan spille plat eller konge om pedalpotmeter eller Trionic. Gasspjældhuset er spritny.
Pedalpotmetret sidder helt umuligt, helt højt ved gaspedalen. Man skal være gynækolog og slangemenneske for at komme til den..
Bilen kan være stoppet i ca. 1 min., uden fejl. Men hvis bilen stopper mere end de 2 min., er den gal igen. Hmm, det lugter af en dårlig Trionic..? Konen får en stork, over forgæves troubleshooter udgifter. Hun skal have ikke flere storke, vi har ikke plads til flere dyr. Vi har hund og katte..
Bilen skal zynes i august. Man får bilen i nakken med lysende lamper til syn..
Tak for et godt input.
Ja, pedalpotmeteret er et skydepotmeter. Netop som en volumenkontrol. Der kan vel være et "elektrisk hul" i kulbanen. Tidligere var det et hul i Gasspjældpotmeteret. Bilen gik i Limp Mode under drift, Bilen fik et nyt gasspældhus. Så var der fred.
Noget senere var den gal igen. Ny Limp Mode. Kode P0120, Throttle Potmeter.
Men KUN man sætter tænding på. Man spørger så hvorfor gik den i Limp Mode? Man spørger så ETS (TCS) hvorfor kom der kom Limp Mode? Ingenting, ingen potmetre med hul i kulbanerne.
Bilen kører uden Limp Mode under drift. Den kører fedt.
Men når man slukker bilen, er den så syg. Man slukker lamperne og bilen kører godt igen. Ingen koder. Bilen kan til Sydney og tilbage til Kbh. Men sluk ikke bilen.
ETS kan vise så forskrækkelige mange koder:
45240 (25240) ................. Throttle Potentiometer Signal High
45241 (25241) .................... Pedal Potentiometer Signal High
45242 (25242) .......... Throttle Potentiometer Signal Ground High
45243 (25243) ............. Pedal Potentiometer Signal Ground High
45250 (25250) .................. Throttle Potentiometer Signal Low
45251 (25251) ..................... Pedal Potentiometer Signal Low
45252 (25252) ........... Throttle Potentiometer Signal Ground Low
45253 (25253) .............. Pedal Potentiometer Signal Ground Low
45290 (25290) ............... Throttle Potentiometer Signal Faulty
45291 (25291) .................. Pedal Potentiometer Signal Faulty
45360 (25360) ................................ Pedal Switch Faulty
45720 (25720) ..................... Throttle Switch Constantly Off
45721 (25721) ........................ Pedal Switch Constantly Off
45722 (25722) ................... Brake/Clutch Pedal Switch Faulty
45723 (25723) .............. Brake Signal From ETS But Not From TC
45724 (25724) .............. Brake Signal From TC But Not From ETS
45770 (25770) ...................... Throttle Switch Constantly On
45771 (25771) ......................... Pedal Switch Constantly On
45780 (25780) ....................... Throttle Switch Voltage High
45781 (25781) .......................... Pedal Switch Voltage High
46221 (26221) ................ Temperature Sensor: Temperature Low
46271 (26271) ............... Temperature Sensor: Temperature High
53240 (33240) .......................... System Relay Current High
53250 (33250) ........................... System Relay Current Low
53270 (33270) .................. System Relay Constantly Activated
53440 (33440) .......................... Safety Valve Current High
53450 (33450) ........................... Safety Valve Current Low
53630 (33630) ....................... Idling Control Not Operating
55780 (35780) ........................ Throttle Switch Voltage Low
Der er flere koder.
Parantes betyder Intermittent (midlertidig)
Jeg har så byttet ETS Computer, same shit, nothing. Trionic udløser CHECK ENGINE og f.eks. P0120 Throttle potmeter. Trionic sladrer til ETS og udløser TCS OFF og limp Mode. Hmm, jeg tror at Trionic har hjernekrampe. Hvorfor kører bilen uden fejl og bliver syg efter strømafbrydelse?
Jeg kan spille plat eller konge om pedalpotmeter eller Trionic. Gasspjældhuset er spritny.
Pedalpotmetret sidder helt umuligt, helt højt ved gaspedalen. Man skal være gynækolog og slangemenneske for at komme til den..
Bilen kan være stoppet i ca. 1 min., uden fejl. Men hvis bilen stopper mere end de 2 min., er den gal igen. Hmm, det lugter af en dårlig Trionic..? Konen får en stork, over forgæves troubleshooter udgifter. Hun skal have ikke flere storke, vi har ikke plads til flere dyr. Vi har hund og katte..
Bilen skal zynes i august. Man får bilen i nakken med lysende lamper til syn..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Edwins, du har aben. Find det ud, selv.
Et andet pedalpotmeter er på vej fra Spanien. 550 slag i ansigtet, ved garageporten. Pedalpotmeter er billigere end en Trionic..
Et andet pedalpotmeter er på vej fra Spanien. 550 slag i ansigtet, ved garageporten. Pedalpotmeter er billigere end en Trionic..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Tjae... Det er jo år og dag siden, men jeg kan bare så tydeligt huske at den bil skabte sig helt åndssvagt indtil det pedal-potmeter blev ordnet. Derefter var der ro. Jojo, den åd også en bakventil her og en af disse elektroniske ventiler dér, men jeg kørte hundredtusindvis af kilometer i skidtet, og hverken styrebokse eller selve spjældhuset fejlede nogensinde noget. Den tænder bare hele juletræet for den mindste ting...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Hallo Edwins !
Hvordan går det med dine egne udtalelser om at fejlfinding er vejen frem. Hovedløs udskiftning af dele er kun for åndsamøber såsom akademikere og politikere
Hvordan går det med dine egne udtalelser om at fejlfinding er vejen frem. Hovedløs udskiftning af dele er kun for åndsamøber såsom akademikere og politikere
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Hej Carlsson!
Hvad snakker du om?
(Hørte jeg forvrøvlet sludder?)
Hvad snakker du om?
(Hørte jeg forvrøvlet sludder?)
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- SA22
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Ja, med alt det bøvl og de udgifter havde jeg også erkendt min utilstrækkelighed og havde sendt den til slettet grundet GDPR..... På et tidspunkt er der prøvet så meget og skiftet så mange stumper at det havde været billigere at lade Anders lave det rigtigt fra starten.
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Fik du den til at virke, Edwins?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Ikke endnu. Men en anden Trionic vil gøre TCS god igen.
Jeg fortæller om historiens ende.
Jeg fortæller om historiens ende.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
Trionic, P/N 43 01 974, var syg i potten, lissom Jeg..
Nu kører bussen, uden TCS OFF og CHECK ENGINE lamper..
Nu kører bussen, uden TCS OFF og CHECK ENGINE lamper..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9000 '95, underlig TCS sygdom..
I know... Jeg har det fra hestens mule. Men godt at den kører. Man må konstatere at biler - og sikkert også fly - har ét fejlmønster så længe de er relativt nye, men at det ændrer sig efterhånden som køre- eller flyveapparatet ældes. TCS-bokse plejer altså ikke at gå i stykker.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.