Hej Alle
Jeg har set denne Saab 900 Aero på nettet, og jeg ville godt lige høre efter jeres input til den. Måske endda ejeren er herinde
https://www.dba.dk/saab-900-20-benzin-1 ... 037220837/
Jeg har tjekket synsbogen, og kan se at den flere gange er blevet omsynet, bl.a. pga. rust. Hvilket burde være levet, bl.a. har ejeren lavet forvange, zone B, både venstre og højre side - man kan jo håbe at dette er lavet ordentligt, men kræver nok at den kan ses på en lift. Nogle gode ideer til hvordan man inspicere rust bag AERO panelerne og burde dette ikke inspiceres nærmere?
Tak for jeres input.
Mvh.
Bo Nikolaj Jensen
Saab 900 turbo AERO fra 1987
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 900 turbo AERO fra 1987
Hej Bo
Jeg kender ikke den viste bil men generelt så er det så godt som umuligt at finde en og900 der ikke har fået skiftet kardang tunler. min egen og900 M87 cab. med 235.000 på klokken havde allerede fået skiftet tunlen i den højre side da jeg købte den i 2009 og ca. 170.000 på tælleren. den venstre side måtte så på operations bordet i foråret. Min anden og900 M90 havde 2 døde tunler da jeg købte den med 207.000 på klokken. Så at de er skiftet er ikke nødvendigvis et dårligt tegn,
Rust under Aero panelerne er der vist ikke nogen nem måde at tjekke og så lidt alligevel. åben dørene og kig efter rust i bunden af dem på indersiden. Det er typisk her der er noget at komme efter på alle og900. Det korte stykke foran dørene kan tjekkes nede fra da der er hul op i inderskærmen, De 2 stykker bag dørene er desværre ikke nemme at tjekke men kig efter rust i bunden hvor Aero planken møder karossen.
Kig ligeledes efter rust alle steder hvor bag akselen er fæstnet til karossen, ellers er der ikke rigtig nogen rust fælder som sådan men rust kan jo komme de mest mærkelige steder og tit er det omkring diverse gummi propper eller hvor 2 plade dele er bukket ned og punkt svejst sammen der kan der godt være et sted hvor den er mør men det er som regel små ting hvor man kommer langt med en lap på 5x5cm.
Jeg kender ikke den viste bil men generelt så er det så godt som umuligt at finde en og900 der ikke har fået skiftet kardang tunler. min egen og900 M87 cab. med 235.000 på klokken havde allerede fået skiftet tunlen i den højre side da jeg købte den i 2009 og ca. 170.000 på tælleren. den venstre side måtte så på operations bordet i foråret. Min anden og900 M90 havde 2 døde tunler da jeg købte den med 207.000 på klokken. Så at de er skiftet er ikke nødvendigvis et dårligt tegn,
Rust under Aero panelerne er der vist ikke nogen nem måde at tjekke og så lidt alligevel. åben dørene og kig efter rust i bunden af dem på indersiden. Det er typisk her der er noget at komme efter på alle og900. Det korte stykke foran dørene kan tjekkes nede fra da der er hul op i inderskærmen, De 2 stykker bag dørene er desværre ikke nemme at tjekke men kig efter rust i bunden hvor Aero planken møder karossen.
Kig ligeledes efter rust alle steder hvor bag akselen er fæstnet til karossen, ellers er der ikke rigtig nogen rust fælder som sådan men rust kan jo komme de mest mærkelige steder og tit er det omkring diverse gummi propper eller hvor 2 plade dele er bukket ned og punkt svejst sammen der kan der godt være et sted hvor den er mør men det er som regel små ting hvor man kommer langt med en lap på 5x5cm.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- BoNikolajJensen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 900 turbo AERO fra 1987
Hej Casper
Ja det er nok korrekt med 424.000 km på bagen, så er det måske ikke første gang tunnelerne er skiftet. Jeg købte selv en 900 i 03, og den havde fået skiftet begge tunneller. Jeg var lidt bekymret for at man ikke havde skiftet dem inden et syn, men det er nok mere et spørgsmål om tilgang til synet.
Vedr. døre, så kender jeg godt til problemet med rust i dørene, min gamle 900 var bund rusten. Jeg er bekymret for standen bag panelerne. Jeg forventer ikke en rustfri bil, men jeg synes ikke, jeg har tiden til at lave rust i hele bunden-
Min gamle Saab 900, er stadig i familien, da jeg måtte sælge den i 07 pga. studie. Siden har den fået "nye" døre fra US, men jeg kan desværre nok ikke overtale min far til at sælge den Men det ville være fint at blive Saab kørende igen efter en pause på 10 år
Mvh.
Bo Nikolaj Jensen
Ja det er nok korrekt med 424.000 km på bagen, så er det måske ikke første gang tunnelerne er skiftet. Jeg købte selv en 900 i 03, og den havde fået skiftet begge tunneller. Jeg var lidt bekymret for at man ikke havde skiftet dem inden et syn, men det er nok mere et spørgsmål om tilgang til synet.
Vedr. døre, så kender jeg godt til problemet med rust i dørene, min gamle 900 var bund rusten. Jeg er bekymret for standen bag panelerne. Jeg forventer ikke en rustfri bil, men jeg synes ikke, jeg har tiden til at lave rust i hele bunden-
Min gamle Saab 900, er stadig i familien, da jeg måtte sælge den i 07 pga. studie. Siden har den fået "nye" døre fra US, men jeg kan desværre nok ikke overtale min far til at sælge den Men det ville være fint at blive Saab kørende igen efter en pause på 10 år
Mvh.
Bo Nikolaj Jensen
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 900 turbo AERO fra 1987
Tjeck reservehjulsbrønden under hjulet, den skal også helst være tør og pæn.
tjeck bunden hvor anhænger trækket er boltet fast.
kig ned i tårnene eller ind fra siden ved forhjulet for at undersøge kardantunellerne.....de skal helst være pænt og rustfri
tjeck bunden hvor anhænger trækket er boltet fast.
kig ned i tårnene eller ind fra siden ved forhjulet for at undersøge kardantunellerne.....de skal helst være pænt og rustfri
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 900 turbo AERO fra 1987
PS: fantastisk bil iøvrigt, tilmed i den årgang med den gamle og900 undervogn (bremser mv)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- BNJ
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 900 turbo AERO fra 1987
Hey, jeg har fundet mit gamle brugernavn og huskede mit gamle kodeord:D
Mange tak for svar Speedy. Jeg har fået billeder, bl.a. af reservehjulsbrønden og det ser ud til at der er lidt rust, og ligeledes en lidt "klamphugger" lignende reparation i venstre side op mod hjulkassen. Desværre viser billederne også at døre er rustne og ikke så pæn skærmkan reparation.
Sælger har kun haft bilen i 5-6 måneder, og han kender ikke noget til renovering af motor, turbo eller gearkassse, så er lidt bekymret for at motoren har kørt 424.000 km. Ligeledes siger sælgeren at servostyringen utæt og bilen er lidt tung i styringen - Så jeg antager at tandstangen nok skal renoveres.
mvh.
Bo Nikolaj Jensen
Mange tak for svar Speedy. Jeg har fået billeder, bl.a. af reservehjulsbrønden og det ser ud til at der er lidt rust, og ligeledes en lidt "klamphugger" lignende reparation i venstre side op mod hjulkassen. Desværre viser billederne også at døre er rustne og ikke så pæn skærmkan reparation.
Sælger har kun haft bilen i 5-6 måneder, og han kender ikke noget til renovering af motor, turbo eller gearkassse, så er lidt bekymret for at motoren har kørt 424.000 km. Ligeledes siger sælgeren at servostyringen utæt og bilen er lidt tung i styringen - Så jeg antager at tandstangen nok skal renoveres.
mvh.
Bo Nikolaj Jensen