Hej.
Jeg har en OG900i 16v fra 91. Den har stået stille i lang tid. Jeg har fået den startet op og den lyder rigtig fin når den er varm. Men når den er kold, så har den det med at gå ud, hvis jeg træder på gassen går den også ud, men kun når den er kold...
Hvad skal jeg have skiftet?
Saab 900i 16, går ud når den er kold
Redaktør: Bestyrelsen
- Denniska
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Saab 900i 16, går ud når den er kold
SAAB 9-3 TTID 160/360 - 2011
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 900i 16, går ud når den er kold
Jeg ville starte med benzin og benzinfilter.
Og motorolie samt filter
MVH
Morten
Og motorolie samt filter
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 900i 16, går ud når den er kold
- Dette handler om ingen fed blanding ved kørsel med kold motor. Prøv at måle temp. føleren (med en tommestok). Check om der er korrosion ved ledningsterminalen i føleren.
Senest rettet af Edwins 2. dec 2017, 22:20, rettet i alt 1 gang.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 900i 16, går ud når den er kold
CHECK ENGINE burde lyse. (Temp. føler ude fra specifikationer, evt. dårlig blanding, som følt fra Lambda)
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Denniska
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 900i 16, går ud når den er kold
Tak for svarene. Det vil jeg undersøge !
Ja check engine lyser også
Dennis
Ja check engine lyser også
Dennis
SAAB 9-3 TTID 160/360 - 2011
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 900i 16, går ud når den er kold
Hvis lampen lyser så udlæs fejlkoderne, Da de kan give et hint om hvad der er galt.
Men du kan selvfølgelig arbejde i blinde og kaste dele efter den, indtil den kører godt, og så slukker lampen måske magisk af sig selv.
MVH
Morten
Men du kan selvfølgelig arbejde i blinde og kaste dele efter den, indtil den kører godt, og så slukker lampen måske magisk af sig selv.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 900i 16, går ud når den er kold
CHECK ENGINE og ANTI LOCK (abs) lamper slukker selv, når en fejl er væk. Disse lamper kræver ikke reset.
Der altid fejlkoder ved de to lamper. Fejlene kan udlæses ved blink-koder fra de to lamper. De kan også læses af Tech II.
Hvem taler om at kaste stumper efter bilen? Der kom dog et bud om benz og benzfilter og olieskift og oliefilter. Helt skudt helt op i himlen. (Skift ventilkegle på højre bagdæk.)
Bilen har ikke auto-choker ved kold motor. Injection ECU skal have temp. info for at give mere fuel ved kold motor.
Der altid fejlkoder ved de to lamper. Fejlene kan udlæses ved blink-koder fra de to lamper. De kan også læses af Tech II.
Hvem taler om at kaste stumper efter bilen? Der kom dog et bud om benz og benzfilter og olieskift og oliefilter. Helt skudt helt op i himlen. (Skift ventilkegle på højre bagdæk.)
Bilen har ikke auto-choker ved kold motor. Injection ECU skal have temp. info for at give mere fuel ved kold motor.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 900i 16, går ud når den er kold
Edwins hvor skrev jeg at dine komponenter var et dårligt forslag ?
eller at mine var meget bedre ?
Da manden ikke skrev noget om lysende motorlampe, bare at den havde stået stille meget længe, så er begge bud et skud i tågen.
og dermed kaste komponenter efter et problem, der har en ukendt fejlkode !!!
Jeg kan kun argumentere for mine egne løsnings forslag. PÅ en bil der har stået stille meget længe.
Alle de små urenheder der er i benzintanken bundfælder, og eventuelt kondens vand ligger i bunden af tanken, disse ting vil ende i benzinfiltret og tilstoppe dette.
Motorolie og filte vil jeg bare skifte pr. automatik, for at være sikker på at motoren får den optimale smøring.Jeg ser ingen grund til at spare på dette punkt.
Dine argumenter for at det kan være temperatursensoren, eller en dårlig forbindelse lyder meget fornuftig,
bortset fra at udmåle den med en tommestok
Så skal vi ikke bare afvente fejlkoden, og begrave stridsøksen her ?
MVH
Morten
eller at mine var meget bedre ?
Da manden ikke skrev noget om lysende motorlampe, bare at den havde stået stille meget længe, så er begge bud et skud i tågen.
og dermed kaste komponenter efter et problem, der har en ukendt fejlkode !!!
Jeg kan kun argumentere for mine egne løsnings forslag. PÅ en bil der har stået stille meget længe.
Alle de små urenheder der er i benzintanken bundfælder, og eventuelt kondens vand ligger i bunden af tanken, disse ting vil ende i benzinfiltret og tilstoppe dette.
Motorolie og filte vil jeg bare skifte pr. automatik, for at være sikker på at motoren får den optimale smøring.Jeg ser ingen grund til at spare på dette punkt.
Dine argumenter for at det kan være temperatursensoren, eller en dårlig forbindelse lyder meget fornuftig,
bortset fra at udmåle den med en tommestok
Så skal vi ikke bare afvente fejlkoden, og begrave stridsøksen her ?
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 900i 16, går ud når den er kold
Der er ingen stridsøkse. Jeg bruger en morgenstjerne.
Men man må se på symptomerne: Bilen kører godt, med varm motor. Bilen bliver udsultet med kold motor.
1) Der er ikke mere kondens i tanken ved stilstand end ved bil i bevægelse.
2) Danmark har ikke lortebenzin. Benzinen har været igennem et 10 micron filter fra leverandøren. Classic 900 har plastictank, der er ikke rustflager i filteret. Min forhenværende genbo, Svin Aage, havde en Astma 626, som skulle have 200.000 service. Benzfilteret skulle byttes. Jeg sagde at det er spild af penge. Han ville dog gerne have skiftet filteret. Godtså. Jeg skar filteret åben og viste ham et fint og rent filtervæv. Der lå et par småting i vævet. Ingenting.
Men ret, check først fejlkode, før man bytter stumper. Men første ting må være at kigge på et småråddent stik på tempføleren. Der er to tempfølere: 1 føler til bilens vigtigste instrument. Denne føler sidder på thermostathuset. Den anden føler, til ECU'en, sidder i indsugsmanifolden, mellem cyl. 2 og 3.
Men man må se på symptomerne: Bilen kører godt, med varm motor. Bilen bliver udsultet med kold motor.
1) Der er ikke mere kondens i tanken ved stilstand end ved bil i bevægelse.
2) Danmark har ikke lortebenzin. Benzinen har været igennem et 10 micron filter fra leverandøren. Classic 900 har plastictank, der er ikke rustflager i filteret. Min forhenværende genbo, Svin Aage, havde en Astma 626, som skulle have 200.000 service. Benzfilteret skulle byttes. Jeg sagde at det er spild af penge. Han ville dog gerne have skiftet filteret. Godtså. Jeg skar filteret åben og viste ham et fint og rent filtervæv. Der lå et par småting i vævet. Ingenting.
Men ret, check først fejlkode, før man bytter stumper. Men første ting må være at kigge på et småråddent stik på tempføleren. Der er to tempfølere: 1 føler til bilens vigtigste instrument. Denne føler sidder på thermostathuset. Den anden føler, til ECU'en, sidder i indsugsmanifolden, mellem cyl. 2 og 3.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262