Banner cycler

Motorlampe lyser

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Jakeman
SAAB FREAK
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11. okt 2007, 21:28

Motorlampe lyser

5. jan 2018, 10:21

Hej alle.

I vores næsten nye (indkøbt for en måned siden) 9-5 fra 2008 begyndte motorlampen i går at lyse. Forhandleren sagde det ikke betyder det store og at vi godt kan køre videre til begrænsede ture og kan sætte en tester på den onsdag, er det OK eller skal jeg være mere bekymret end som så?

Mvh

Jakob

PS: Det er en 9-5 2,0T fra 2008 i originalt Hirsch-trim med 210 HK og automatgear.


Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Motorlampe lyser

5. jan 2018, 11:57

Så længe at forhandleren vedkender sig sin garanti på at lave fejl INKL. følgeskader, så er det vel ok. Hvis nu den brækker sig i morgen og han argumenterer for at du ikke kun har kørt begrænsede, så ender du i et issue. Jeg ville derfor skaffe en skriftlig melding fra forhandleren på at han selvfølgelig dækker reparationen inkl. de følgeskader der måtte komme såfremt der køres i bilen inden onsdag.

Cover-my-ass procedure..... men jeg stoler ikke på bil forhandlere

/A
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Motorlampe lyser

5. jan 2018, 11:59

Tillykke med bilen! Jeg har en magen til - også en 9-5 2008 Hirsch aut.

Om man tør køre videre med tændt Check engine, vil jeg ikke turde rådgive om. Jeg har døjet en del med check engine, og har en ODB2-dims så jeg kan se lidt om hvad fejlen drejer sig om, og har derfor kunnet vurdere lidt nærmere, hvad det er den brokker sig over, og dermed om jeg tør køre videre. (Denne tester er jo slet ikke så præcis som et autoriseret værksteds Tech2-tester.)

Ud fra hvad jeg har læst mig til, bl.a. herinde, samt har oplevet på vores egen bil, er "usual suspects":

Krumtappositionssensor
Hvis det er denne der driller, vil du kunne opleve at den pludselig sætter helt ud, og nægter at starte igen. (Kan ofte starte igen, når den er blevet kold, men vil sætte ud igen senere)

Tændkassette
Sliddel - det er ofte denne. Vil give fejlkode med tændingsfejl på ODB2-testeren

Diverse vacumslanger/ventiler
Dette var det sidste der fejlede på min. ODB2-testeren kom ikke med noget brugbart hint om hvad der var galt, men slettet grundet GDPR.... kunne med sin Tech2-tester (og sit store SAAB-vid!) finde fejlen på få minutter :D (samt udskifte den defekte slange/ventil lige så hurtigt)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Motorlampe lyser

5. jan 2018, 12:04

Speedy skrev:
5. jan 2018, 11:57
Så længe at forhandleren vedkender sig sin garanti på at lave fejl INKL. følgeskader, så er det vel ok. Hvis nu den brækker sig i morgen og han argumenterer for at du ikke kun har kørt begrænsede, så ender du i et issue. Jeg ville derfor skaffe en skriftlig melding fra forhandleren på at han selvfølgelig dækker reparationen inkl. de følgeskader der måtte komme såfremt der køres i bilen inden onsdag.

Cover-my-ass procedure..... men jeg stoler ikke på bil forhandlere

/A
Jeg er enig med Speedy her! Da jeg købte min, havde jeg den forbi et aut. Saab-værksted for et tjeck af fejl og mangler. Den forhandler jeg købte min hos fik den derefter ind for at udbedre manglerne, men skiftede kun lidt billige småting, klistrede en knækket vacumslange sammen, samt nulstillede check engine (Og så knækkede han min kopholder. Han limede den sammen, men nægtede at det var ham der havde gjort det...) Han undlod at udbedre årsagen til, at den tændte check engine, så det kom selvfølgelig igen, indtil jeg skiftede tændkassetten. Ham køber jeg ikke bil hos igen! (Men jeg elsker stadig min Saab!)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Jakeman
SAAB FREAK
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11. okt 2007, 21:28

Re: Motorlampe lyser

8. jan 2018, 17:08

Nu er lampen holdt op med at lyse, men som jeg har set på facebook, kan han stadig udlæse fejlen, er det korrekt?

Mvh

Jakob

PS: Hvorfor er det meste af debatten flyttet til facebook, det er da noget mere overskueligt her.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser

8. jan 2018, 17:17

Bilen gemmer sine gamle fejl.
Få udlæst fejlene, af en ærlig person.. :ugeek
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
villeogtorsten@gmail.com
SAAB FREAK
Indlæg: 71
Tilmeldt: 24. mar 2013, 19:30

Re: Motorlampe lyser

8. jan 2018, 17:29

Hvis du er medlem af Fdm så få lavet brugtbiltest. Du kan også få det lavet selv om du ikke er medlem så koster det bare lidt mere.
Forhandlerne ved godt at de ligesågodt kan lave fejl når du står med test fra FDM, eller falder der brænde ned. :mrgreen: :roll:
Gammel bil tosse, som har følgende:
nu SAAB 9.5 combivert tid hirsch - og har tidligere haft 28 andre biler

Tilbage til "Modern Forum"