Banner cycler

OG900 Green stuff eller ??

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

OG900 Green stuff eller ??

8. jan 2018, 10:45

Hvilke skiver og klodser burger i til OG900 T16 ?

Især på biler med håndbremse på forhjul og vent skiver ( Dvs. T16 Aero plus T16 Cab 86-87 )

Har i gode erfaringer med Green stuff, eller sviner de vildt ?

https://shop.speedparts.se/sv/prod/900- ... vor/20234-
b.html

https://shop.speedparts.se/sv/prod/99-9 ... bc619.html



Jeg skal have nye forbremser på min T16 cab MY 87.

Kalibre er renoveret. De gamle skiver er nedslidte ( det var Delphi, fin kvalitet )
(og der frisk hovedcylinder på samt modern bremseslanger)

Orginal bremserne er svage og matcher ikke rigtigt en turbomotoren.

Hjælper greenstuff belægning på det ?

https://ebcbrakes.com/products/brake-pads/


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: OG900 Green stuff eller ??

8. jan 2018, 17:08

Jeg bruger ABE skiver og Ferodo klodser. Bremser godt og tilstrækkeligt.
Sorry, jeg kender ikke det grønne stads. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG900 Green stuff eller ??

8. jan 2018, 18:02

Bremser der er slidt op virker aldrig optimalt, det bliver meget varmere end normalt, og belægninggen bliver hurtigt overophedet.
Jeg havde prøvet et sæt standart bremser først. for at se hvor problemet ligger.
Udemeldingen ikke bremser nok er meget vag.
Hvornår bremser de ikke nok.
Ved normal kørsel, eller når de er blevet misbrugt ?
Ved misbrug så ville jeg nok se på køling først, dernæst en bremseklods, der kan tåle mere varme, men det giver generelt en dårligere bremsevirkning med kolde bremser.
Og det der er umuligt i Danmart større bremser, hvilket er det optimale løsnings forslag.
Om de sviner meget det er underordnet, hvis skidtet ikke kan bremse

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG900 Green stuff eller ??

8. jan 2018, 20:52

Bremser på min OG900 bliver altid holdt i super stand. OG900 bremser på turbomodellerne er noget underdimensioneret.
Hjalp lidt med 9000 bremserne, men stadige relative små.

Klodserne bliver skiftet tit og kalibre bliver overhalet med 2-3 år mellemrum med polering af stempler, smørring med bremse fedt.
Åg renset og smurt efter forskrifterne.
Så nedslidt er de ikke. På nær skiven den er blevet lidt tynd. ( og den bliver skiftet nu ).
Det betyder at stempler er fremrykket og det formindsker bremsekraften.

Klodser har en belægning på 8,8 mm slidlag nye og bliver skiftet ved ca. 5mm
Skive tykkelse ny 20,0 mm , 18,9 nedslidt, Lige nu er den ca. 19,1 Så næsten nedslidt.

Men hele udfordringen ligger i at bremserne til OG900 er designet i asbest æraen og så monteret med asbestfri belægning.

Hvor bremsekraften er defineret som

F=F(n) * µ , hvor F=bremsekraften, F(n) er normalkraften (stempeltrykket) og µ er friktionskoefficienten på belægningen.

og det er den sidste der er problemet. Friktionskoefficienten for asbestbremser er ca. 0,6,
Almindelige belægning er ca. 0,30-0,38.

Man kan købe keramik belægning med friktionskoefficient på 0,60 -0,68.

Forskellen er tydelig:

Tryk med 1000 N med stemplerne og den resulterende bremsekraft er 300 N med std. klodser og 600 N for Asbest og op til 680 N for keramik, sportsbakker.


Derfor leder jeg efter sportsbremsbakker med høj friktionskoefficient, og bakker der ikke skal varmes groft op for at virke,

ECB-Greenstuff har det problem.

Vil "bare" have bremser med godt bid til normal kørsel.

( Ellers må der Jag R Brembo bremser på :-) , men den går ikke i DK )

Kan være de her er ok ?

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2874
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Tiwar
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 351
Tilmeldt: 8. feb 2004, 13:30

Re: OG900 Green stuff eller ??

9. jan 2018, 17:43

http://www.abbottsaab.com/product-categ ... parts/SAAB 900/CHASSIS
Så skulle bremserne nok kunne klare de nordsjællandske veje.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG900 Green stuff eller ??

9. jan 2018, 18:15

Saab gik asbest fri i 1984 på turbo 16 modellerne, med ventilerede skiver.
Så du er nok blevet forvent med Jaguarens lave pedal tryk, ift. den gamle Saab.
Som jeg læser det så er du utilfreds med det høje pedal tryk, og ikke at bremserne fader når de bliver varme, ved entusiastisk kørsel ?
Jeg ville nok prøve original klodserne først, elle klodser fra Oem leverandøren.
Da der kan være stor forskel på belægningens friktion, og Hvordan de virker mht. varme og slid.
Hvis du føler at pedalen stadig er hård ift. bremse kraft !
og har en bil med manuelt gear, så kan en bremseforstærker fra en automat gear være en løsning !
EBC grønne klodser ser ud til at have en højere friktions koefficient, selv med kolde bremser, og kan tåle lidt højere temperaturer end standart, hvis man tror på deres salgs gas.
Men de slides hurtigere end standart klodserne
Desiderede sports/ raseri klodser. skal varmes op inden de virker optimalt, og jeg tror ikke det er lige det du er ude efter ?
Et fysisk trænings center til ben musklerne kan også være et løsningsforslag ;)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG900 Green stuff eller ??

9. jan 2018, 21:18

he he bentræning :-)

Hvis man vil prøve at arbejde med bremserne skal man bare prøve en DeTomaso Pantera eller en Sonett.97er

Mekanik fra en Saab 95/96 uden bremseforstærker.
En lang eftermiddag på snoede veje så bliver benet ømt efter sports kørsel...

Sonetten kan godt få hjulene til at blokerer, meeen der skal virkeligt trampes igennem....
Den lider også af problemet med manglende asbest belægning.

Har prøvet NK mf samt Saab org. klodser på OG900 eren. Super bliver den aldrig.

Vil prøve black diamond eller dem fra UK der linkes til.

og nej der skal ikke race bremser på der kun virker ved hård banekørsel. Sådan tøffer jeg ikke rundt i vognen.
Meen en turbo vogn med hurtig acc, må gerne have gode of effektive bremser.

Og jo min Jag kan bremse igennem især efter en total renovering af kalibre og org. skiver og klodser.
Det er en 270 km/t vogn. Så den skal kunne bremse de 1,6T hårdt og effektivt op.

Jeg skal nok få bid i Cab bremsen...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: OG900 Green stuff eller ??

9. jan 2018, 23:47

Hej Viking

Det med bentræning er ikke helt ved siden af: På min 96TT'er havde jeg faktisk skiftet tromlerne ud med skiver, og den bremsede fint og med et efter min mening rimeligt pedaltryk -men det var i mine unge dage, hvor jeg travede landevejene tynde (min mor syntes bedre om V4'erens servoforstærkede bremser). Så meld dig ind i Fodslaw -det er garanteret bedre, billigere og sundere end at kaste mammon efter specialbremser :D .

Nå, mere seriøst: Jeg er enig i, at OG900 i første generation nok ikke er helt på toppen rent bremsemæssigt, men jeg har nu aldrig følt det som et større problem -hverken i DK eller Tyskland. Det samme med 9K: Den ene gang, hvor jeg virkelig prøvede at finde topfarten (i Tyskland), var bremserne ikke et problem -heller ikke efter flere hårde nedbremsninger fra +200 km/t.

Og da jeg var i England med min gumpetunge LPT-er med tomatkasse, hvor der, til min overraskelse, virkelig var tale om bjergkørsel (ingen grund til at lave serpentinesving, når man bare kan køre lige op over og ned), havde jeg heller ikke antydning af bremseproblemer. Så velpassede originalbremser som dine burde være OK, medmindre du kører ræs eller bjergprøver.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG900 Green stuff eller ??

10. jan 2018, 08:58

Ingen tvivl, bremserne på OG900, holdt i god serviceret stand, virker og kan bremse bilen.
De er ikke farlige eller usikre. Det har jeg aldrig prøvet.

De er bare ikke moderne med godt bid.

Det er lidt flovt at vores 200kkr Renault Clio har bedre bremser end en kostbar ”finsk” speciel bygget Svensker.

Nå jeg løser det nok Black diamond stumper.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: OG900 Green stuff eller ??

10. jan 2018, 21:27

Jeg har lidt erfaring med EBC skiver og klodser. Dette var dog min ng900 hvor jeg havde problemer med at bremserne virkede dårligt i fugtigt vejr og derfor ønskede slidsede skiver. Greenstuff er dem EBC anbefaler til sport/gadebrug da de fungerer stort set som almindelige klodser men med en anelse mere bid. Samtidig påstår de at de støver mindre end almindelige standard klodser.
Bremseegenskaberne kan være svære at vurdere. Jeg synes at de var ret gode i starten. Jeg havde dog en bagerste kaliber der gjorde knuder hvorfor jeg blev nødt til at kassere de bagerste skiver og klodser langt før de var normalt opslidte. Dette påvirker selvfølgelig opfattelsen af bremsevirkningen, så derfor er det svært at vurdere om de forreste skiver/klodser var bedre eller dårligere end standard bremser.
Angående bremsestøv er jeg tilbøjelig til at give dem ret. Jeg har i hvert fald haft andre bremser der svinede væsentligt mere.
Overordnet set var oplevelsen positiv og jeg kan se i mine fortegnelser at jeg kørte 81252 km før jeg satte nye skiver på foran.

Jeg har netop monteret Black Diamond skiver og klodser på min og9-3 af samme årsag som nævnt ovenfor. Jeg tror at de er omtrent lige så gode som EBC, men det får tiden jo vise.

Så om du vælger det ene eller det andet er vist hip som hap. Black diamond er dog vist en anelse billigere i indkøb. Jeg synes at huske at EBC sættet for/bag kostede i omegnen af kr. 3000,- men pundet (£) var også lidt højere dengang.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG900 Green stuff eller ??

11. jan 2018, 09:21

Så er der skiver på vej over Nordsøen.


Det blev Black Diamond KBD 248 280mm*20mm til OG900 vent skiver (med håndbremse på forhjul)
Fandt dem hos en race specialist 154£ vel ca. 1300 kr. leveret.

Black Diamond til OG900 med "de gamle" bremser er meget svære at finde.
og de er sjældent på lager.


Klodser bliver Black Diamond PP 243, fra PFS
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2874
44£ + levering.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG900 Green stuff eller ??

15. jan 2018, 20:52

Besked i dag:

Hi,

I sincerely apologise but there is an issue with your order. Our eBay orders are processed by an automated system which runs a stock inventory every hour, but unfortunately these discs sold out shortly before you bought them and before the update ran. Unfortunately we can't get any more at the moment so I will refund you. Sorry again.

Regards,
DEMON TWEEKS DIRECT
75 ASH ROAD SOUTH
WREXHAM INDUSTRIAL ESTATE
WREXHAM, NORTH WALES
LL13 9UG

--------------------------------------------
Bollocks !!!
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: OG900 Green stuff eller ??

16. jan 2018, 15:52

Det var da lidt skod. EBC har et sæt, men det er OEM-replacement og altså ikke deres performance skiver med slidser osv.
https://ebcbrakesdirect.com/automotive/ ... 4-87/54948

Der findes nogle slidsede noname (ASO???) på Ebay men jeg tror EBC skiverne er bedre.

Gad dog vide om de kan levere...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG900 Green stuff eller ??

17. jan 2018, 10:37

Ville så gerne have Black diamond, da de er ordentligt varmebehandlet, så de slår sig ikke som de normale billige Kina ting. Øv.

Der er dem her: ( men til vild pris )
https://shop.speedparts.se/sv/prod/900- ... tx234.html
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG900 Green stuff eller ??

17. jan 2018, 14:28

Nå.
Op på hesten igen.

Har købt (så må vi se om de kommer)

TAR.OX skiver og klodser Skiverne hedder TAROX Japan Sport

http://www.taroxcat.com/index.php/brows ... ngle/21645

280mmx20mm ventilerede.

De er "lidt" svære at finde....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: OG900 Green stuff eller ??

17. jan 2018, 19:01

Tar-Ox er toppen af poppen. Jeg har selv overvejet dem til min 83'er turbo (stillestående projekt)
Om den så skulle konverteres til ventilerede skiver er jeg lidt i tvivl om. Jeg har et sæt nye/renoverede kalibre på lager som jo så skal modificeres + nav skal drejes lidt af. Det er måske lidt for meget til en bil der nok aldrig kommer til at køre ræs + den skal måske laves original på et tidspunkt.
Vi får se når jeg kommer så vidt.
Men ingen tvivl om at de ventilerede skiver er gode at have en varm sommerdag på autobahn med ~200 km/t i en og900.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG900 Green stuff eller ??

17. jan 2018, 20:25

Nej lad endelig være med at ombygge til ventilerede skiver.

Navet skal neddrejes (det er de også fra fabrikken) og det gør dem skrøbelige
De kan revne mv.

og så er "fanden løs i laksegade" for at skaffe gode 86-87 turbo nav uden revner uden sær tollerance så lejet popper fra side til side.

På en klassiker ville jeg beholde de "solide" skiver. De er billige, nemme at skaffe og bremser lige så godt som 86-87 vent bremserne.

Men nu er min med vent. skiver så er der ingen vej uden om ordentlige skiver og klodser der kan bide godt fast.

Glæder med til de nye skiver....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"