Variabel kompression
Redaktør: Bestyrelsen
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Variabel kompression
Et fremmed bilmærke har lige opfundet en motor med variabel kompression. Se video.
https://www.youtube.com/watch?v=A6H66xfEZC4
Og de har rent faktisk tænkt sig at sætte den i produktion. Fint nok. Så får vi endelig afprøvet Saabs næsten 20 år gamle ide.
De opnår resultatet på en anden måde, end Saab. Faktisk temmelig smart. Saabs metode lugtede lidt af problemer med utæt toppakning / harmonikabælg. Meen, de fik jo heller ikke lov til, at udvikle ideen færdig.
Selvom jeg selv syntes ideen er teknisk sund, vil jeg alligevel give den begrænset levetid. Mon ikke brændstofmotorens æra er ved en afsluttende fase med alt det el og miljøsnak?
Gad vide hvor mange smarte, nye forbedringer vi ser på brændstofmotoren de næste par år, for at give teknologien lidt forlænget liv. Forbedringer, der ellers var lagt på hylden, for at bevare status quo mellem olieproducenterne og en sløv bilindustri...
https://www.youtube.com/watch?v=A6H66xfEZC4
Og de har rent faktisk tænkt sig at sætte den i produktion. Fint nok. Så får vi endelig afprøvet Saabs næsten 20 år gamle ide.
De opnår resultatet på en anden måde, end Saab. Faktisk temmelig smart. Saabs metode lugtede lidt af problemer med utæt toppakning / harmonikabælg. Meen, de fik jo heller ikke lov til, at udvikle ideen færdig.
Selvom jeg selv syntes ideen er teknisk sund, vil jeg alligevel give den begrænset levetid. Mon ikke brændstofmotorens æra er ved en afsluttende fase med alt det el og miljøsnak?
Gad vide hvor mange smarte, nye forbedringer vi ser på brændstofmotoren de næste par år, for at give teknologien lidt forlænget liv. Forbedringer, der ellers var lagt på hylden, for at bevare status quo mellem olieproducenterne og en sløv bilindustri...
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Variabel kompression
Deres variabel motor bliver noget dallerværk, lissom Dual Mass.
El er vejen frem, men lortebatterier standser el-idéen..
El er vejen frem, men lortebatterier standser el-idéen..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Variabel kompression
Nej det er prisen på forlængerledninger i km´s længde der holder igen på elbil salget
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Jeg synes nu, det ser rigtig smart ud (men også kompliceret -og tungt?). Nå, et evt. vægtproblem opvejes måske af, at en lille trecylindret motor kan yde det samme som en traditionel motor af tre-firedobbelt størrelse. Det var vel bl.a. det, SAAB fandt ud af, da de i første omgang lavede forsøg med deres tolitersmotor. Mon ikke ideen oprindeligt er fostret i totaktstiden? Her kunne tricket jo laves ved hjælp af regulerbare cylinderforinger. Det kunne have været spændende at se, hvad man kunne have udviklet Monte Carlo 850-motoren til, hvis man havde taget den op igen, da direkte benzinindsprøjtning, turboladning og evt. variabel kompression var blevet teknisk muligt.
Mvh/NC
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Hej SKD.
Endnu en spændende tråd om motorteknik.
Men uuddannet som jeg er, må jeg spørge NC, hvad er teknikken bag regulérbare cylinderforinger?
Og til Edwins: en 3-taktsmotor Er det en Ottomotor i valsetakt.
Ellers er jeg helt enig med de ærede medlemmer, at en toptrimmet 2-taktsmoter ikke kan sammenlignes med ret meget andet. Gode minder fra min SAAB 96 super special/sport fra 1966.
En lidt underlig erfaring: lige fra min første SAAB 96 2-T fra 1961 og mange mellemliggende modeller til nuværende SAAB 9-3 Aero 2,8T har benzinforbruget ved almindelig kørsel ligget på ca. 10 km/l. Der trods alt en stor forskel fra den gamle 2-T på 42 HK til 9-3'en med Hirsch med 300 HK.
SAAB hilsen Ole
Endnu en spændende tråd om motorteknik.
Men uuddannet som jeg er, må jeg spørge NC, hvad er teknikken bag regulérbare cylinderforinger?
Og til Edwins: en 3-taktsmotor Er det en Ottomotor i valsetakt.
Ellers er jeg helt enig med de ærede medlemmer, at en toptrimmet 2-taktsmoter ikke kan sammenlignes med ret meget andet. Gode minder fra min SAAB 96 super special/sport fra 1966.
En lidt underlig erfaring: lige fra min første SAAB 96 2-T fra 1961 og mange mellemliggende modeller til nuværende SAAB 9-3 Aero 2,8T har benzinforbruget ved almindelig kørsel ligget på ca. 10 km/l. Der trods alt en stor forskel fra den gamle 2-T på 42 HK til 9-3'en med Hirsch med 300 HK.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Variabel kompression
Jeg var lidt sarkastisk om totakt, derfor tretakt.
Størstedelen har ikke en skid begreb om stempelmotorer.
Folk vil ikke have totaktsmotorer; de er tørstige og ryger og har kaotisk tomgang. Popcorn og prutteorgler.
Folk kaster meget olie i totaktsbenzin.
Rækkemotorer har langt mere kultiveret gang. V4 er ikke noget skrive om. Bokser er endnu slemt. Det er tærskemotorer.
Jeg kender regulérbare cylinderforinger. Det kaldes Sleeve valve motorer. Sleeve er krave. Foringerne drejer og blotter porte, lissom totaktere. Ingen tallerkenventiler. Vorherrebevares.
Jeg kender Sleevemotorer som flyvemotorer, f.eks Bristol Hercules stjernemotorer. Disse motorer er mere tyste end tallerkenventilmotorer.
Se en animation af en sleevemotor:
https://www.youtube.com/watch?v=_vrvep_YOio
Størstedelen har ikke en skid begreb om stempelmotorer.
Folk vil ikke have totaktsmotorer; de er tørstige og ryger og har kaotisk tomgang. Popcorn og prutteorgler.
Folk kaster meget olie i totaktsbenzin.
Rækkemotorer har langt mere kultiveret gang. V4 er ikke noget skrive om. Bokser er endnu slemt. Det er tærskemotorer.
Jeg kender regulérbare cylinderforinger. Det kaldes Sleeve valve motorer. Sleeve er krave. Foringerne drejer og blotter porte, lissom totaktere. Ingen tallerkenventiler. Vorherrebevares.
Jeg kender Sleevemotorer som flyvemotorer, f.eks Bristol Hercules stjernemotorer. Disse motorer er mere tyste end tallerkenventilmotorer.
Se en animation af en sleevemotor:
https://www.youtube.com/watch?v=_vrvep_YOio
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Hej Ole
De regulerbare foringer er en Ole Opfinder-tanke født i en teknisk ganske uuddannet DJØF'er-hjerne . Men det er da dejligt, at Edwins faktisk kender til princippet brugt i praksis. Min tanke var, at det må være nemmere og teknisk mere sikkert at hæve og sænke indsugnings- og udblæsningsportene (og dermed variere kompressionsforholdet) i en totaktsmotor, end det er at hæve og sænke topstykket i en firetakter.
Olieblandingen løste SAAB jo med tryksmøringen i Sport/Monte Carlo-motoren, og den urolige tomgang/prutteriet kunne være løst med direkte benzinindsprøjtning. Det samme gælder nok den ringe virkningsgrad med deraf følgende dårlige benzinøkonomi.
Jeg er i øvrigt lidt imponeret af din benzinøkonomi. Jeg havde utrolig svært ved at drive min totakter over 8 km/l. Det var en langsnudet '66-er, og jeg forsøgte mig med diverse tiltag for at forbedre økonomien (bl.a. et skift til énkarburatormotor fra en tidligere årgang) -men alt sammen uden virkning. Min far påstod, at han kunne køre 12-14 km/l i en kortsnudet, så jeg endte med at konkludere, at aerodynamikken og måske tretrinsgearingen i kortsnuderne samlet set gav den bedre økonomi.
Jeg har haft samme "bitre" erfaringer med mine OG900: 7-8 km/l var nærmest normen, uanset om det var med manuel eller tomatkasse, og uanset om det var enkeltkarburator, indsprøjtning eller turbo. Eneste undtagelse var min mekanikers fars GLE, som jeg ved et langtidslån med samme kørselsmønster kørte 10 km/l i.
Min chippede 9K med manuelt gear kørte til gengæld stabilt 10 km/l uanset kørselsmønster. Den bovlamme efterfølger (2,0 lettrykker med autogear) lå på 7-8 km/l bortset fra en ferie i Tyskland med motorvejshastighed op til 170 km/t -der gik den over 10 km/l... Og min nuværende ligger omkring 8 km/l.
Mvh/NC
De regulerbare foringer er en Ole Opfinder-tanke født i en teknisk ganske uuddannet DJØF'er-hjerne . Men det er da dejligt, at Edwins faktisk kender til princippet brugt i praksis. Min tanke var, at det må være nemmere og teknisk mere sikkert at hæve og sænke indsugnings- og udblæsningsportene (og dermed variere kompressionsforholdet) i en totaktsmotor, end det er at hæve og sænke topstykket i en firetakter.
Olieblandingen løste SAAB jo med tryksmøringen i Sport/Monte Carlo-motoren, og den urolige tomgang/prutteriet kunne være løst med direkte benzinindsprøjtning. Det samme gælder nok den ringe virkningsgrad med deraf følgende dårlige benzinøkonomi.
Jeg er i øvrigt lidt imponeret af din benzinøkonomi. Jeg havde utrolig svært ved at drive min totakter over 8 km/l. Det var en langsnudet '66-er, og jeg forsøgte mig med diverse tiltag for at forbedre økonomien (bl.a. et skift til énkarburatormotor fra en tidligere årgang) -men alt sammen uden virkning. Min far påstod, at han kunne køre 12-14 km/l i en kortsnudet, så jeg endte med at konkludere, at aerodynamikken og måske tretrinsgearingen i kortsnuderne samlet set gav den bedre økonomi.
Jeg har haft samme "bitre" erfaringer med mine OG900: 7-8 km/l var nærmest normen, uanset om det var med manuel eller tomatkasse, og uanset om det var enkeltkarburator, indsprøjtning eller turbo. Eneste undtagelse var min mekanikers fars GLE, som jeg ved et langtidslån med samme kørselsmønster kørte 10 km/l i.
Min chippede 9K med manuelt gear kørte til gengæld stabilt 10 km/l uanset kørselsmønster. Den bovlamme efterfølger (2,0 lettrykker med autogear) lå på 7-8 km/l bortset fra en ferie i Tyskland med motorvejshastighed op til 170 km/t -der gik den over 10 km/l... Og min nuværende ligger omkring 8 km/l.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Det er rigtig ærgerligt at SVC motoren ikke kom videre. Den kunne i min optik have rykket ved Otto motoren, som det skete da Saab gjorde turbo tilgængelig i "almindelige" biler. Endnu et genialt koncept fra Per Gillbrand og Co.
Den gang havde det givet rigtig meget mening, nu tror jeg mere på el og Hybrid er fremtiden. Momentet over et bredt omdrejningstal er jo helt suværent på el, så vi skal bare af med gearkasserne, og så en elmotor på hvert hjul, men det bliver det jo ikke billigere af - desværre.
Med hybridløsningen slipper vi også for alle de der kilometer kabel, men måske vi bare skal have elskinner i vejen, eller trådløs ladning, lige som med telefonerne
Nå spøg til side, det sker vist ikke
TT motorerne har vist været glemt for længe til at de kommer med udviklingsmæssigt, så det giver mening, der skal mange Euro til for at det kan give mening.
Den gang havde det givet rigtig meget mening, nu tror jeg mere på el og Hybrid er fremtiden. Momentet over et bredt omdrejningstal er jo helt suværent på el, så vi skal bare af med gearkasserne, og så en elmotor på hvert hjul, men det bliver det jo ikke billigere af - desværre.
Med hybridløsningen slipper vi også for alle de der kilometer kabel, men måske vi bare skal have elskinner i vejen, eller trådløs ladning, lige som med telefonerne
Nå spøg til side, det sker vist ikke
TT motorerne har vist været glemt for længe til at de kommer med udviklingsmæssigt, så det giver mening, der skal mange Euro til for at det kan give mening.
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Hej Edwins og NC og flere med motorteknisk indsigt.
Er der udviklet en forbrændingsmotor (stempelmotor), hvor der er to kraftimpulser pr. omdrejning , som tilfællet er med en dampmaskine. Én kraftimpuls på hver side af stemplet for hver omdrejning.
Kunne det tænkes, at der i stedet for skitserede regulérbare cylinderforinger, var en regulérbar krave i materialet omkring udstødnings/indsugningsportene" med forskellig geometri alt efter belastning.
Ellers en snild konstruktion; topstykket fylder jo ikke mere end i en almindelig 2-T-motor.
SAAB hilsen Ole
Er der udviklet en forbrændingsmotor (stempelmotor), hvor der er to kraftimpulser pr. omdrejning , som tilfællet er med en dampmaskine. Én kraftimpuls på hver side af stemplet for hver omdrejning.
Kunne det tænkes, at der i stedet for skitserede regulérbare cylinderforinger, var en regulérbar krave i materialet omkring udstødnings/indsugningsportene" med forskellig geometri alt efter belastning.
Ellers en snild konstruktion; topstykket fylder jo ikke mere end i en almindelig 2-T-motor.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Jeg må da lige gøre opmærksom på at 2T motoren eksisterer i bedste velgående. Den er 4 takteren overlegen på stort set alle punkter.
Flere HK pr. kg, langt mindre benzinforbrug og et drejningsmoment der sparker rø*. Den har næsten fuldt moment ved lave omdrejninger og det vel at mærke uden turbo. Forureningsmæssigt er den også 4t'eren overlegen når vi snakker om motorer uden katalysator. Jeg har aldrig hørt om sådan en fætter med kat da den jo ikke bruges i biler. Motorgangen er rolig som en Rolls.
Og hvad har man så gjort? Det samme som på 4 takterne, direkte højtryks indsprøjtning og avanceret computerstyring.
Jamen det er jo den rene idyl, hvorfor sidder der ikke sådan en i enhver bil???
Holdbarhed....
2T'eren skal stadig have blæst smøringen ind i krumtaphuset sammen med luften, og det giver altså ikke den samme supereffektive smøring som en motor der konstant er fyldt med olie.
Læs om det her:
http://www.evinrude.com/en-US/innovatio ... ology.html
Flere HK pr. kg, langt mindre benzinforbrug og et drejningsmoment der sparker rø*. Den har næsten fuldt moment ved lave omdrejninger og det vel at mærke uden turbo. Forureningsmæssigt er den også 4t'eren overlegen når vi snakker om motorer uden katalysator. Jeg har aldrig hørt om sådan en fætter med kat da den jo ikke bruges i biler. Motorgangen er rolig som en Rolls.
Og hvad har man så gjort? Det samme som på 4 takterne, direkte højtryks indsprøjtning og avanceret computerstyring.
Jamen det er jo den rene idyl, hvorfor sidder der ikke sådan en i enhver bil???
Holdbarhed....
2T'eren skal stadig have blæst smøringen ind i krumtaphuset sammen med luften, og det giver altså ikke den samme supereffektive smøring som en motor der konstant er fyldt med olie.
Læs om det her:
http://www.evinrude.com/en-US/innovatio ... ology.html
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Variabel kompression
Viggen skrev:
Er der udviklet en forbrændingsmotor (stempelmotor), hvor der er to kraftimpulser pr. omdrejning , som tilfælles er med en dampmaskine. Én kraftimpuls på hver side af stemplet for hver omdrejning.
Nej, det er ikke teknisk muligt.
Kunne det tænkes, at der i stedet for skitserede regulérbare cylinderforinger, var en regulérbar krave i materialet omkring udstødnings/indsugningsportene" med forskellig geometri alt efter belastning.
De er lavet, f.eks Bristol Centaurus (stjerne) og Napier Sabre har variabel port-geometri. (Flyvemotorer) Sabre havde 3.500 heste. Giftige sataner. Sabre var H-motorer. Tidens den kraftigste rækkemotorer. Sleeve motorer har bedre fyldningsgrad og bedre bankningsmodstand.
Rolls-Royce Crecy var V-12 totakt sleeve motorer. Oprindeligt Supermarine Spitfire, for forbedring. Spit havde RR Merlin V-12, 4 takt med 1500 heste. Crecy havde 2730 heste, med mulighed for yderligere 5000 heste. Motoren var for kraftig til Spit'ens struktur. Motoren tæskede sig ihjel. Crecy gik i skuffen. Turbinemotoren var på vej.
Mht. totakterens smøring: Den er tågesmurt. Ingenlunde dårligere smurt, sammenlignet tryksmøring.
Er der udviklet en forbrændingsmotor (stempelmotor), hvor der er to kraftimpulser pr. omdrejning , som tilfælles er med en dampmaskine. Én kraftimpuls på hver side af stemplet for hver omdrejning.
Nej, det er ikke teknisk muligt.
Kunne det tænkes, at der i stedet for skitserede regulérbare cylinderforinger, var en regulérbar krave i materialet omkring udstødnings/indsugningsportene" med forskellig geometri alt efter belastning.
De er lavet, f.eks Bristol Centaurus (stjerne) og Napier Sabre har variabel port-geometri. (Flyvemotorer) Sabre havde 3.500 heste. Giftige sataner. Sabre var H-motorer. Tidens den kraftigste rækkemotorer. Sleeve motorer har bedre fyldningsgrad og bedre bankningsmodstand.
Rolls-Royce Crecy var V-12 totakt sleeve motorer. Oprindeligt Supermarine Spitfire, for forbedring. Spit havde RR Merlin V-12, 4 takt med 1500 heste. Crecy havde 2730 heste, med mulighed for yderligere 5000 heste. Motoren var for kraftig til Spit'ens struktur. Motoren tæskede sig ihjel. Crecy gik i skuffen. Turbinemotoren var på vej.
Mht. totakterens smøring: Den er tågesmurt. Ingenlunde dårligere smurt, sammenlignet tryksmøring.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Variabel kompression
Her er en slågræsser med sleeve Briggs! Jeg har noget med knallerter, slågræssere og traktorer og flyvemaskiner. Briggs med sleeve:
https://www.youtube.com/watch?v=q8XPuolEZ6Q
Når jeg bliver voksen vil jeg have en Sachs Wankel slågræsser. Det er nok ikke for den enorme flok af benzinflæbere..
https://www.youtube.com/watch?v=q8XPuolEZ6Q
Når jeg bliver voksen vil jeg have en Sachs Wankel slågræsser. Det er nok ikke for den enorme flok af benzinflæbere..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Tågesmøring uden benzin som bæremiddel? Det kræver vist en helt særlig 2T-olie. Det er her, jeg finder SAAB's sportsmotor med tryksmøring ideel: Den må jo svare til tørsumpsmøring på en firetakter, hvor eneste problem i forhold til denne er, at der suges lidt olie med i forbrændingen.
Nå, jeg har jo ingen erfaring med fly- og bådmotorer, men husker den gode gamle totakter som toppen af poppen, når det kom til gangkultur (over tomgang ). Måske kun sammenlignelig med en BMW rækkesekser -og så B 204'eren med balanceaksler. V4 var stærk og økonomisk og en god cruiser-motor, og så kunne den særegne gangkultur jo minde lidt om totaktsprutten... Den klædte i hvert fald SAAB 95/96 langt bedre, end den klædte Taunus (holdbarhed, økonomi og præstationer). Så at kalde en V4 for Taunus 96 er i mine øjne helt urimeligt -det fungerede (i hvert fald ligeud), selvom totakteren selvfølgelig var langt mere køreglad.
Mvh/NC
Nå, jeg har jo ingen erfaring med fly- og bådmotorer, men husker den gode gamle totakter som toppen af poppen, når det kom til gangkultur (over tomgang ). Måske kun sammenlignelig med en BMW rækkesekser -og så B 204'eren med balanceaksler. V4 var stærk og økonomisk og en god cruiser-motor, og så kunne den særegne gangkultur jo minde lidt om totaktsprutten... Den klædte i hvert fald SAAB 95/96 langt bedre, end den klædte Taunus (holdbarhed, økonomi og præstationer). Så at kalde en V4 for Taunus 96 er i mine øjne helt urimeligt -det fungerede (i hvert fald ligeud), selvom totakteren selvfølgelig var langt mere køreglad.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Hej NC.
Jeg husker også at gangkulturen var speciel i SAAB 96/95 V4. Men en del af oplevelsen skyldes fra lyden af den asymetriske udstødning med ulige lange rørlængder fra højre såvelsom venstre side.
På min 96 V4 årgang 71 var der eftermonteret en SAH symertisk udstødning med to parallelle afgangsrør. Gangkultur nok den samme, men lydoplevelse helt anderledes.
På min 95 V4 årgang 73 var der eftermontertr SAAB's egen sportsudstødning. Her var rørlængden også mere symetrisk, idet højre sides afgangsrør krummedes sig i en bue omkring oliefiltet, inden de samledes i fælles afgangsrør. Også her en anden lydoplevelse. SAAB hilsen og sjovt at mindes tidligere gode SAAB-oplevelser
Ole
Jeg husker også at gangkulturen var speciel i SAAB 96/95 V4. Men en del af oplevelsen skyldes fra lyden af den asymetriske udstødning med ulige lange rørlængder fra højre såvelsom venstre side.
På min 96 V4 årgang 71 var der eftermonteret en SAH symertisk udstødning med to parallelle afgangsrør. Gangkultur nok den samme, men lydoplevelse helt anderledes.
På min 95 V4 årgang 73 var der eftermontertr SAAB's egen sportsudstødning. Her var rørlængden også mere symetrisk, idet højre sides afgangsrør krummedes sig i en bue omkring oliefiltet, inden de samledes i fælles afgangsrør. Også her en anden lydoplevelse. SAAB hilsen og sjovt at mindes tidligere gode SAAB-oplevelser
Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Hej Ole og Edwins
Der var lige en tanke, der nagede mig vedrørende dette:
Og ja, dette er et herligt forum, hvor man kan vende sære ideer, mindes alle sine SAAB-oplevelser og få uvurderlig hjælp til at løse de problemer, man løber ind i med disse fantastiske, men efterhånden noget gamle og slidte biler.
Mvh/NC
Der var lige en tanke, der nagede mig vedrørende dette:
Edwins: Beviset for, at du ikke har ret, ligger indenfor rækkevidden af en sleeve-totakter fra civilisationens vugge (hvadenten totakteren sidder på en knallert eller en plæneklipper ), nemlig H. C. Ørstedsværket/DieselHouse, hvor B&W's kæmpediesel bygger på dette princip.Er der udviklet en forbrændingsmotor (stempelmotor), hvor der er to kraftimpulser pr. omdrejning , som tilfælles er med en dampmaskine. Én kraftimpuls på hver side af stemplet for hver omdrejning.
Nej, det er ikke teknisk muligt.
Og ja, dette er et herligt forum, hvor man kan vende sære ideer, mindes alle sine SAAB-oplevelser og få uvurderlig hjælp til at løse de problemer, man løber ind i med disse fantastiske, men efterhånden noget gamle og slidte biler.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Forresten, Ole:
SAAB's V4-udstødning var genial: Dels tøffede den hyggeligt som en totakter/kutter, dels passede den direkte ned i mellemrør/bagerste udstødning fra totakteren -så vidt jeg husker var det samme reservedel fra 1960 til 1980 -det var da smart, og Walker har den stadig i kataloget.
At andre løsninger (som fx Taunus' egen) så kunne give et andet lydbillede, betød jo mindre: En SAAB er vel en SAAB, og skal lyde som en SAAB .
Mvh/NC
SAAB's V4-udstødning var genial: Dels tøffede den hyggeligt som en totakter/kutter, dels passede den direkte ned i mellemrør/bagerste udstødning fra totakteren -så vidt jeg husker var det samme reservedel fra 1960 til 1980 -det var da smart, og Walker har den stadig i kataloget.
At andre løsninger (som fx Taunus' egen) så kunne give et andet lydbillede, betød jo mindre: En SAAB er vel en SAAB, og skal lyde som en SAAB .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Lige netop dieselmotoren på HC Ørstedsværket, tænkte jeg også på NC, men blev da noget i tvivl når selveste Edwins så tydeligt overbeviser om at det ikke findes. Måske det er fordi det er en "ækelmotor" at den ikke tæller med
Den er nu alligevel interessant at beskue når den startes op, for tekniknørder, og helt sikkert et besøg værd på opstartsdagene. Det er imponerende at tænke på at den i så mange år var verdens største dieselmotor.
Den er nu alligevel interessant at beskue når den startes op, for tekniknørder, og helt sikkert et besøg værd på opstartsdagene. Det er imponerende at tænke på at den i så mange år var verdens største dieselmotor.
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Variabel kompression
Tågesmøring er jo netop en del af totaktsmotoren. Totakteren bruger nåle, ruller eller kugler i lejerne, ikke glidelejer.
Jeg brugte outboardolie til min raket. Tankmanden på tanken brokkede sig over at jeg brugte O/B olie til SAABen. Jeg sagde at det var OK, jeg fortæller ikke motoren trækker en gearkasse. Motoren ved ikke at den skal ikke trække en vandpropel.
O/B olie har mindre askeindhold. Udstød kommer ud af propelnavet. Man skal være god ved fiskene.
Jeg var en fattig flyvemekanikerlærling. Der var altid ikke råd til totaktsolie. Jeg fik firmaets multigradeolie til servicebilerne. Der stod en tønde Duckhams på lageret. SAABen kørte fint med firetaktsolie. Der står i instruktionsbogen at man kan bruge firetaktsolie i benzinen, men totaktsolie anbefales.
Der står 3% i bogen. ( 2% til SAAB og Sachs og Husqvarna..) Der er flere totaktsolie kvaliteter: Luftkølede totaktere og vandkølede totaktere. De luftkølede kører med langt større temp. variationer..
Jeg brugte outboardolie til min raket. Tankmanden på tanken brokkede sig over at jeg brugte O/B olie til SAABen. Jeg sagde at det var OK, jeg fortæller ikke motoren trækker en gearkasse. Motoren ved ikke at den skal ikke trække en vandpropel.
O/B olie har mindre askeindhold. Udstød kommer ud af propelnavet. Man skal være god ved fiskene.
Jeg var en fattig flyvemekanikerlærling. Der var altid ikke råd til totaktsolie. Jeg fik firmaets multigradeolie til servicebilerne. Der stod en tønde Duckhams på lageret. SAABen kørte fint med firetaktsolie. Der står i instruktionsbogen at man kan bruge firetaktsolie i benzinen, men totaktsolie anbefales.
Der står 3% i bogen. ( 2% til SAAB og Sachs og Husqvarna..) Der er flere totaktsolie kvaliteter: Luftkølede totaktere og vandkølede totaktere. De luftkølede kører med langt større temp. variationer..
Senest rettet af Edwins 5. feb 2018, 22:54, rettet i alt 1 gang.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Variabel kompression
@Steen:
Jeg kan fortælle mere om ækelmotoren og andre ørlemotorvariationer, men det er for enkelt for ulækkert. SAAB og Diesel rimer aldrig..
HC Ørstedsværkets skorstene er jo Teslas udstødsrør..
Jeg kan fortælle mere om ækelmotoren og andre ørlemotorvariationer, men det er for enkelt for ulækkert. SAAB og Diesel rimer aldrig..
HC Ørstedsværkets skorstene er jo Teslas udstødsrør..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Mht. olie: Som fattig studerende fandt jeg et sted, hvor Gulfpride 2000 kunne fås for 8 kr./l (da den steg til 12 kr., gjorde det ondt). Senere måtte jeg ty til Castrol Super TT, som kunne købes i kæmpedunke for en nogenlunde rimelig literpris. I begge tilfælde syntes jeg ikke, at olierøgen fra udstødningen var noget at tale om, medmindre, man havde holdt i tomgang, og gassede op.
Mvh/NC
Re: Variabel kompression
Helt enig, Edwins.SAAB og Diesel rimer aldrig..
Mht. olie: Som fattig studerende fandt jeg et sted, hvor Gulfpride 2000 kunne fås for 8 kr./l (da den steg til 12 kr., gjorde det ondt). Senere måtte jeg ty til Castrol Super TT, som kunne købes i kæmpedunke for en nogenlunde rimelig literpris. I begge tilfælde syntes jeg ikke, at olierøgen fra udstødningen var noget at tale om, medmindre, man havde holdt i tomgang, og gassede op.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Som sædvanligt godt ord igen Edwins
Jeg havde nu heller ikke regnet med at den gik forbi uden en kommentat
Så snakker vi om 3” udstødning, så må Teslas vel nærmest være 3m, der mangler bare kromhaler
For mig gælder Saab og benzin også med eller uden turbo og med 2 eller 4 takter.
Diesel, så skal man vel køre med stjerne eller ringe.
Jeg havde nu heller ikke regnet med at den gik forbi uden en kommentat
Så snakker vi om 3” udstødning, så må Teslas vel nærmest være 3m, der mangler bare kromhaler
For mig gælder Saab og benzin også med eller uden turbo og med 2 eller 4 takter.
Diesel, så skal man vel køre med stjerne eller ringe.
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Variabel kompression
Mjoee, men jeg har en paradoksal undring: Folk køber stjernebiler og biler med fire nuller og kattebiler. Abnormt svinedyre biler. Biler med taxamotorer. SAAB med klud med ækelmotorer.
Folk har råd til MEGET dyre biler, men folk har ikke råd til brændstof..
Diesel er til store skibe og U-både og til store lastbiler og traktorer og bulldozere og lokomotiver.
Folk har råd til MEGET dyre biler, men folk har ikke råd til brændstof..
Diesel er til store skibe og U-både og til store lastbiler og traktorer og bulldozere og lokomotiver.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Variabel kompression
Der er da ikke noget galt med diesel motorer.
https://www.youtube.com/watch?v=SBQFnUgv37c
Man kan se om de er tændt:
https://www.youtube.com/watch?v=SBQFnUgv37c
Man kan se om de er tændt:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Variabel kompression
Rigtige lokomotiver er elektriske. De har ledninger med på turen og bliver ikke trætte. Tesla'er bliver trætte.
Man har lige sat en Tesla i kredsløb om jorden. Vanvittigt. De skulle have sendt en dieselbil op. Så ville den væk fra jorden. En stor tjeneste for menneskeheden.
Rudolf Diesel druknede sig i Peblingesøen. Han indså, hvilket syndigt svineri han havde opfundet..
- Omkring midttresserne indså SAAB ville dø som bilfabrikant, hvis benzintotakterne ikke blev afskaffet. Folk ville ikke have prutorgler og blårøg. Men folk vil gerne have klak-klak-klak-klak-klak motorerne, med stank og sort støv. Hmmm..
En ekstra gave til dieselfolkene er Dual Ma$$ Flywheel og oliefyr for at have kabinevarme. Værkstedsbiler. Hvor meget har man så sparet med die$eldrift? Man må lattre sin röv kuglerund..
Jeg har 2 prutorgler, men ingen blårøg. 2% god olie, eller 1% Triboron i benzinen.
Man har lige sat en Tesla i kredsløb om jorden. Vanvittigt. De skulle have sendt en dieselbil op. Så ville den væk fra jorden. En stor tjeneste for menneskeheden.
Rudolf Diesel druknede sig i Peblingesøen. Han indså, hvilket syndigt svineri han havde opfundet..
- Omkring midttresserne indså SAAB ville dø som bilfabrikant, hvis benzintotakterne ikke blev afskaffet. Folk ville ikke have prutorgler og blårøg. Men folk vil gerne have klak-klak-klak-klak-klak motorerne, med stank og sort støv. Hmmm..
En ekstra gave til dieselfolkene er Dual Ma$$ Flywheel og oliefyr for at have kabinevarme. Værkstedsbiler. Hvor meget har man så sparet med die$eldrift? Man må lattre sin röv kuglerund..
Jeg har 2 prutorgler, men ingen blårøg. 2% god olie, eller 1% Triboron i benzinen.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
@Edwins - Triboeon har jeg hørt om før, men hvad er det helt specifikt?
Er det stadig en olie, eller noget kunstigt stads.
Vi er godt nok lidt off ift svc, men håber at det er ok
Er det stadig en olie, eller noget kunstigt stads.
Vi er godt nok lidt off ift svc, men håber at det er ok
SAAB - the most intelligent car ever built.
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det har trådstarter bestemt ikke noget imod.
Re: Variabel kompression
Det har trådstarter bestemt ikke noget imod.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Variabel kompression
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Variabel kompression
Reducerer eller fjerner triboron også tilsodning af udstødningen, eller det samme resultat, selvfølgelig reduceret ift indblandings forholdet?
Skal man i øvrigt være bekymret ift anvendelse med oliepumpe i stedet for tiæsætning til benzin. Smører det pumpen på samme måde?
Skal man i øvrigt være bekymret ift anvendelse med oliepumpe i stedet for tiæsætning til benzin. Smører det pumpen på samme måde?
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Variabel kompression
Triboron er for indblanding og til separatsmøring. Jeg tror at pumpen giver meget Triboron. Det er nok OK for motoren, men det er noget dyrt stads.
Motoren bliver ikke tilsovset.
Motoren bliver ikke tilsovset.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262