Banner cycler

Saab 9-3 1,8t 2008 - Små rystelser ved start

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

janoej
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 15
Tilmeldt: 23. okt 2008, 19:35

Saab 9-3 1,8t 2008 - Små rystelser ved start

16. apr 2018, 09:26

Hej

Jeg oplever små men mærkbare rystelser ved opstart i mine forældres Saab 9-3 1,8t fra 2008, YS3F og selv min mor ligger mærke til det og så er der noget om det :D
Det går forholdsvis hurtigt over igen, måske 10-20 sekunder hvor rystelserne er tydelige. Der er måske lidt periodiske mindre rystelser derefter, men det er svært at sige om det hænger sammen / er samme problem.

Jeg mistænker fugt i tænding, men jeg kan intet se / finde på tændspolerne eller de elektriske forbindelser og da jeg skiftede tændrør sidst, ca. 5000 km siden, gik jeg forbindelserne til tændspolerne igennem og de fik kontaktfedt inden det blev samlet igen. Problemet er først kommet efterfølgende indenfor seneste vintertid.

Er der nogen der har oplevet det samme eller noget lignende og som måske kan give nogle hints til hvor fejlen kan være, hvor man skal kigge, hvordan den kan findes, osv.?

Burde der være en fejlkode ved en periodisk tændingsfejl?

Jeg har en OBDII-udlæser som fungerer sammen med forskellige app's, men jeg har ikke fået hul igennem til Saab'en og jeg har på fornemmelsen at det er app'en der er problemet.

Hvilken app anbefaler I til Saab?

På forhånd tak og god dag :)


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 1,8t 2008 - Små rystelser ved start

16. apr 2018, 18:03

Prøv med en liter karburatorsprit i tanken.
Det tyder på vand i tanken der bundfælder sig, når bilen står stille.
Har du hul igennem til andre biler?
OBD/ eobd koder er universelle, så Appen du bruger burde ikke være noget problem.
Jeg har ikke haft noget problem med mit bluetooth modul, en android tlf. og forskellige APPS.
Men en Iphone kræver et wifi modul, så det kan være der hunden ligger begravet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Saab 9-3 1,8t 2008 - Små rystelser ved start

16. apr 2018, 22:37

Vedr. OBDII fejlkodeudlæsning, har jeg også en blutooth-dims til OBD-stikket. Den virker fint med min Citigo, men når jeg sætter den i min 9-5, tænder advarselslampen for fejl på ABS-systemet på instrumentbordet. :confused
Jeg har så også et gammelt kabel til at forbinde med OBD-stikket. Det virker til gengæld fint med saab'en.. (Men det software jeg bruger kører kun XP, så jeg holder liv i en ældgammel 10-tommer netbook til formålet :D )
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Saab 9-3 1,8t 2008 - Små rystelser ved start

17. apr 2018, 11:36

Om vinteren kan der dannes en del vand i tanken, man kan minimere det ved at have mest mulig brændstof i tanken.
Hvis dine tændspoler er med gul top er de kendt for at kunne være problematiske, de sorte er bedre.
Nu monterede du selvfølgelig de korrekte tændrør...

Har en lille blue-tooth dims i min 9-3 permanent, elm27 mener jeg den hedder, kun ca. 100kr, man skal sørge for at have den rigtige, altså enten til iphone eller android, appen man downloader ligeså, min app. var et link jeg fik ved køb af obd udlæser, konwei og kinesisk, virker ok men saab var ikke at finde i den, Opel eller anden GM virker fint. (Man kan nanvgive appen til feks. Opel Saab, så der ikke bare står opel når den åbnes :) )
Der findes mange andre gratis apps.

Tilbage til "Modern Forum"