Banner cycler

kæder på 9,5

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

JacobB
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. sep 2018, 15:53

kæder på 9,5

12. sep 2018, 16:11

Hej, jeg har netop fået skiftet taktkæde balancekæde i min Saab 9-5 2.0 Estate. Efter operationen er bilen begyndt at lække olie og mekanikeren svarer ikke på mine henvendelser/klager. Jeg har sidenhen fået skiftet koblingen i Sverige og her oplyser de at lækagen skyldes dette arbejde. Jeg troede at bilen lækkede fra bundkaret, men det er altså ikke tilfældet. Spørgsmålet er nu: hvor vil sådan en lækage typisk opstå - er det fra topstykket eller sidder disse kæder i en aflukket "kasse" i motoren? Jeg kan godt regne ud hvorfor mekanikeren ikke svarer mig, da jeg kan tænke mig at tidsinvesteringen for at fixe dette er ligeså stor, som da han skiftede kæderne. Jeg har opgivet at få ham i tale - er der nogen her som kan hjælpe mig med at gribe dette bedst muligt an? Tak ;-)


PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: kæder på 9,5

12. sep 2018, 19:37

Hej,

Kæder sidder inde bag det dæksel på motorens højre side, hvor remmen løber udenfor.

Sådan lige hurtig ud fra hukommelsen kan lækken komme fra montage af dækslet, dæksel top mod topstykke, dæksel mod bundkar og remskive ud af motoren.

Kommer olien ved bundkar eller ved remskive ud af motoren kan det laves uden det helt store besvær.
Er det topstykke eller selve montagen af dækslet er det en større omgang, hvis det ikke bare ar at spænde dækslet eller topstykke.

Nogle SAAB motorer kan få løse topstykbolte med alderen, det er nemt at spænde.

Har du kontrolleret topdæksel pakninger? - det er også nemt at løse.

En nærmere undersøgelse af en SAAB kyndig kan nok løse det.

Jeg har skiftet kæde på 2 x 9000, 1 x '01 9-5 og 1 x '98 9-3.
9000 er en mindre opgave, på de 2 sidste havde jeg motoren ud.

Jeg er på vej med et skift af Bimse til en 9-5 Estate 2006-10
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: kæder på 9,5

13. sep 2018, 10:01

Fra topstykket kommer der næppe den store lækage.

De to almindelige syndere er:

# Ventildækslet
# Motorgavlen

( plus dvs. småsteder, så som kædestrammer osv. )

Gå lidt metodisk til værks:

Afrens forsigtigt med oliefjerne og en pensel ( evt. brug Swarfega jizer degreaser, eller lign. ) og så fjern suppen med lidt vand.

Derefter holder du øje med hvor det kommer fra...

Eller er det afsted til slettet grundet GDPR...., mf.

De kender alle de spændende steder den kan bløde olie...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: kæder på 9,5

13. sep 2018, 12:59

Jeg gav lige dette spørgsmål sin egen tråd så man ikke skulle scrolle gennem en masse 5 år gamle irrelevante indlæg.

Viking skriver at det ikke kan være toppakningen. Jeg mener dog at Jacob Jensen (som arbejder sammen med slettet grundet GDPR....) har fortalt at han kan skifte kæderne uden at pille topstykket af. Man ødelægger jo så toppakningen lidt ved kædedækslet hvorfor der skal påføres et lag flydende pakning.
Hvis det er her lækagen er, kan det jo reddes med en ny toppakning. Det er jo heller ikke billigt, men noget lettere end at skulle pille kædedækslet af igen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Modern Forum"