Det hele startede med Oldsmobile 88 turbo. 1962-1963
Det var en af de første turbo biler på markedet. Deres udfordring var høj kompression og turboladning giver tændingsbanken.
Derfor lavede de et system med indsprøjtning af "Turbo Rocket Fluid" en 50/50 vand/methanol blanding.
Turbo Rocket Fluid to your Jetfire by Olds:
https://www.hagerty.com/articles-videos ... -this-hood
Saab havde også noget lignende i de mørke 70ere
Nå nok om gamle historier, frem til nutiden:
Nu kan man købe et sæt til Saab-en igen. :
( det ser spændende ud )
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... 33d9883c5b
(Så nu kan vi få et "Saab Turbo Jetplane atomic charger fluid system" eller noget i den retning )
Turbo Rocket fluid injection kit
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Turbo Rocket fluid injection kit
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Turbo Rocket fluid injection kit
Hvis vi skal være helt nøjagtige med årstallet så startede de 20 år før med tyske flymaskine motorer.
Grundet deres elendige erstatnings benzin, der var baseret på kul.
Men nok om det systemet virker
Jeg har selv haft et hjemme brygget system med en 1,5 l tryksat sodavandsflaske en sprinklermotor og en modificeret bolt som en dyse/ afrivnings rør Systemet var styret af en tryksensor, og det kørte med sprinklervæske.
Senere blev systemet skrottet, til fordel for en bedre intercooler, og V power.
Da resultatet var konstant, og ikke havde muligheden for mekaniske nedbrud, eller manglende væske.
En fejl i systemet, og man ikke er opmærksom, og motor siger buum.
Eller man glemmer at fylde væske på
Som jeg ser det er det et entusiast system, der skal holdes øje med, og ikke et system der er til dagligt brug.
Mvh
Morten
Grundet deres elendige erstatnings benzin, der var baseret på kul.
Men nok om det systemet virker
Jeg har selv haft et hjemme brygget system med en 1,5 l tryksat sodavandsflaske en sprinklermotor og en modificeret bolt som en dyse/ afrivnings rør Systemet var styret af en tryksensor, og det kørte med sprinklervæske.
Senere blev systemet skrottet, til fordel for en bedre intercooler, og V power.
Da resultatet var konstant, og ikke havde muligheden for mekaniske nedbrud, eller manglende væske.
En fejl i systemet, og man ikke er opmærksom, og motor siger buum.
Eller man glemmer at fylde væske på
Som jeg ser det er det et entusiast system, der skal holdes øje med, og ikke et system der er til dagligt brug.
Mvh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Turbo Rocket fluid injection kit
Ja Luftwaffe brugte en blanding af metanol og vand til nogle af deres 14 cylindrede BMW 801 stjernemotorer og 12 cylindrede DB 605 V-motorer.
De kaldte blandingen MW 50 (Methanol 50% Wasser 50%) for køling og mulighed for højere kompressortryk . Det var også tilsat 0,5% Schutzöl 39 som supplement til smøringen. Så intet rigtigt nyt under solen.
SAAB hilsen Ole
De kaldte blandingen MW 50 (Methanol 50% Wasser 50%) for køling og mulighed for højere kompressortryk . Det var også tilsat 0,5% Schutzöl 39 som supplement til smøringen. Så intet rigtigt nyt under solen.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Turbo Rocket fluid injection kit
Det var vel Olds. der brugte det herlige fluridum først gang til turbomotorer i masseproducerede biler.
Succes fik de dog kke med Jetfire rocket 88 turbo.
Sættet kan vel bruges til en 1.2 bar turbo så motoren ikke får for hed indsugning, især i bykørsel.
Nogelunde samme effekt kan man vel få ved af pifte rent vand uden på ICen
Hvis man løber tør for "Rocket Fuel" nedregulerer APCen vel trykket..
Selvfølgelig hvis man tuner til vild eksplosion, så kommer der problemer hvis væsken slipper op.
Succes fik de dog kke med Jetfire rocket 88 turbo.
Sættet kan vel bruges til en 1.2 bar turbo så motoren ikke får for hed indsugning, især i bykørsel.
Nogelunde samme effekt kan man vel få ved af pifte rent vand uden på ICen
Hvis man løber tør for "Rocket Fuel" nedregulerer APCen vel trykket..
Selvfølgelig hvis man tuner til vild eksplosion, så kommer der problemer hvis væsken slipper op.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Turbo Rocket fluid injection kit
Hvis vandsystemet fejler inden ladetrykket bygges op så APC systemet en chance.
Men hvis Fejlen kommer ved fuldt ladetryk, så tager det lidt tid for APC at regulere trykket ned.
Det vil svare til at man har oktan 100 i tanken, og på et splitsekund, så har man oktan 93 i tanken, i tilfælde af nedbrud.
Dette system overvåger sig selv, og har en udgang, der kan bruges til feks at grundladetryk aktiveres ved fejl.
http://www.aquamist-direct.com/806-063- ... pwm-valve/
Et noget mere solidt system efter min mening.
Men det kræver stadig vedligehold, kontrol, og opfyldning.
Ps, vandindsprøjtning er meget mere effektivt end at sjaske vand uden på intercooleren,
MVH
Morten
Men hvis Fejlen kommer ved fuldt ladetryk, så tager det lidt tid for APC at regulere trykket ned.
Det vil svare til at man har oktan 100 i tanken, og på et splitsekund, så har man oktan 93 i tanken, i tilfælde af nedbrud.
Dette system overvåger sig selv, og har en udgang, der kan bruges til feks at grundladetryk aktiveres ved fejl.
http://www.aquamist-direct.com/806-063- ... pwm-valve/
Et noget mere solidt system efter min mening.
Men det kræver stadig vedligehold, kontrol, og opfyldning.
Ps, vandindsprøjtning er meget mere effektivt end at sjaske vand uden på intercooleren,
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk