Banner cycler

Tørne B207 motor med selvstarter

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Tørne B207 motor med selvstarter

18. feb 2024, 20:40

Hej

Hvorledes tørner jeg lettest en B207 motor (NG93 2,0T 2008) uden at der hverken kommer gnist eller brændstof.
Nogle biler har en "Clear flood mode" hvor man trykker speeder pedal i bund og så drejer tænd-nøglen.
Men min starter bare stille op i tomgang :-)

Er det så en sikring der kan fjernes uden problemer ?


900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tørne B207 motor med selvstarter

19. feb 2024, 04:58

Afmonter stik på dyser og spoler, det er det mest enkle og sikre.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: Tørne B207 motor med selvstarter

9. mar 2024, 11:56

Tak for svar Morten.

Tænkte om det ikke var lettere at fjerne Sikring F2 til ECU'en ?
Men det er måske "no go" ?
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tørne B207 motor med selvstarter

10. mar 2024, 04:47

Sikring f2 fjerner kun benzinpumpen så du har stadig gnist på rørene.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6763
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Tørne B207 motor med selvstarter

10. mar 2024, 20:50

Hvad er formålet? En kompressionstest? For så skal du have strøm til ECU'en for at kunne åbne gasspjældet.

Jeg lavede kompressionstest på min 1,8i, men tænkte ikke lige på at dyserne stadig var aktive så motoren var en smule druknet bagefter. Det kan ikke anbefales da det kan skade katalysatoren. Jeg brugte TECH2 testeren til at åbne gasspjældet helt og satte en kontakt ind i stedet for start relæet i (sikrings) boksen i motorrummet.
Jeg ved ikke om du bare kan trykke speederen ned og tørne motoren på nøglen i en B207. Jeg mener at hvis du forsøger at starte bilen med speederen i bund, så vil den kalibrere spjældhuset. Det er derfor den bare går normal tomgang når du har prøvet. Jeg tror du skal starte med at tørne og så derefter trykke speederen ned.

Havde jeg tænkt mig om så havde jeg fjernet sikringen til benzinpumpen som Morten foreslår. Når du har fjernet sikringen, så prøv lige at starte et par gange for at fjerne benzin fra systemet.

Beklager hvis jeg er helt galt på den i forhold til dine hensigter :?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3793
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: Tørne B207 motor med selvstarter

10. mar 2024, 21:02

Fjern signalet fra krumtap sensor, det er motorens livsnerve :wink:
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tørne B207 motor med selvstarter

11. mar 2024, 06:48

SGT
Problemet er at på denne motor så er krumtaps sensoren gemt omme bag ved starteren.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

Re: Tørne B207 motor med selvstarter

24. mar 2024, 13:31

Hejsa,
Tag krumtap sensor stikket af oppe thor det går på det store ledningsnet, det er ret nemt at finde

/Lars
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: Tørne B207 motor med selvstarter

6. apr 2024, 17:42

Da jeg altid har haft for vane at fylde motorolie i mit olie filter når jeg montere et nyt ved olie skift.
Derfor vil jeg prime olie filteret op inden jeg starte motoren, med selvstarteren.
Det er ikke muligt at påfylde olie i filteret på en NG93. Lidt kunne man på en OG93 og meget på en OG900 :roll:

Jeg ved at mange vil sige "det har jeg aldrig haft problemer og det skader ikke..."
Det er let at aflæse på olietryks lampen at der tager tid før den slukker.
Men det var ikke om det var nødvendigt eller ej jeg vil diskutere :D

Bare den letteste måde ikke at undgå at motoren tænder mens man tørner.
Jeg takker for svar :-)
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tørne B207 motor med selvstarter

7. apr 2024, 05:32

Kortslut starter relæet, som beskrevet på billedet.
MVH
Morten
Vedhæftede filer
Skærmbillede (148).png
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"