Side 1 af 1

V4 balanceaksel

: 21. maj 2014, 22:24
af commerou
Hej SAAB-folk

Jeg har for nylig købt mig en SAAB 96 V4 fra 1972, som jeg vil gå at skrue lidt i her til sommer. Men nu er der sket det uheldige at tandhjulet på balanceakslen har fået rykket alle tænderne af pga. slidte lejer. Jeg er overbevist om at jeg skal have motoren ud for at reparerer det, men det er nu heller ikke det store problem. Det jeg gerne vil spørge om er om der er nogen der ved hvilke nogen lejer jeg skal bruge og evt hvor man kan få fat i dem? Jeg har selv fundet et sæt med de tre tandhjul på veteranshop.se.
Ydermere er der så andet I mener jeg ligesågodt kan tjekke når motoren nu er ude af bilen?

Hilsen Kasper

V4 balanceaksel

: 22. maj 2014, 09:36
af SAAB97
Hej Kasper
Ford V4 motoren har kun en svaghed og det er balanceaksellejerne, jeg fik lavet min motor hos http://www.aabenraacylinder.dk/ de sleb balanceaksellejerne ned til undermål og monterede nye undermåls lejer, men men det er også snart 20 år siden, som tiden går hurtigt :roll:
Hilsen Boy

V4 balanceaksel

: 22. maj 2014, 10:42
af viking
uhh, de der takt hjul der er lavet af pressede klude og lak er ikke nemme at skaffe.

Hvis det er helt umuligt sættes takthjul af stål i ( men de larmer )..

kan ikke lige finde linket til dele fra SV til V4....meeen hvad med Verning Auto, de kan evt. have lejet... mv..

mon ikke de her har dem ?

https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... otor-92-96

V4 balanceaksel

: 22. maj 2014, 11:01
af commerou
Har fundet et sæt af tandhjulene inde på veteranshop.se http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=10478412
Men er der ikke et standard mål for lejerne, ligesom 6005-C3 eller noget i den dur?

V4 balanceaksel

: 22. maj 2014, 11:29
af Jan
Ser ud som om han også har lejerne:
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=6474984

V4 balanceaksel

: 22. maj 2014, 12:47
af commerou
Super, man skal bare lige åbne øjnene lidt.
Tak for hjælpen, så vil jeg se om jeg kan få motoren ud. Det skulle jo nok ikke være det store problem

V4 balanceaksel

: 22. maj 2014, 15:45
af SAAB97
Hej SAAB venner
Nu er det ikke fordi jeg vil hælde malurt i glæden over at lejerne er blevet fundet, men Kasper check lige lejerne på akslen de kan nemlig godt være slidte ovale og så ryger de nye lejer ret hurtigt.
Hilsen Boy

V4 balanceaksel

: 22. maj 2014, 18:50
af commerou
Det vil jeg lige huske at tjekke. Hvis de nu er slidt ovale, hvad er så løsningen til det problem?

: 23. maj 2014, 07:56
af Speedy
Ny balanceaksel :) Men det er ikke noget der sker ret ofte.

At hive motor ud og vende den rundt samt adskille den er ikke ret svært. Den del der kan give lidt udfordringer er at trække tandhjulene af (hvis du ikke har værktøj til det) samt montere de nye balanceaksel lejer. HUSK at montere dem korrekt mht. oliekanaler osv.

Jobbet kan udføres på en weekend hvis vilje og værktøj er med i garagen :)

/A

: 23. maj 2014, 09:39
af viking
Er du god til at trække tænder Speedy :-)

Jeg skal have dem trukket til vinter (på min V4)

(Den har stadig fiberhjulene og de skal gerne genbruges da motor ligge skal løbes igennem med nye lejer, pakdåser, hones og friske ringe, og toppe ombygge til blyfri benz..

ps. her er en ill. af de indre dele i motoren:

http://saabjournal.blogspot.dk/2012/02/ ... ngine.html

: 23. maj 2014, 11:16
af commerou
Tak for alle de gode svar, har en god kammerat der har et værksted jeg kan låne, og han er sikkert behjælpelig med lidt godt råd og hjælp undervejs i processen. Nu skal jeg bare lige over min eksamensperiode så går det hele igang. Har købt et sæt pakninger, tænker at jeg vil skifte dem hele vejen rundt nu når motoren kommer ud alligevel.

: 23. maj 2014, 12:15
af viking
Rigtig gode ide...

Friske pakninger, inkl top pakning, så er du vel kørrende i lang tid...

Husk at skifte olie tyvene " / ventil stamme pakning, dem i topstykket, de er med i pakningssættet. Enhederne bliver stive og kan knække og ligge sig kedelige steder,,,

Hvis du mangler materiale / beskrivelse af hvordan motoren adskildes og samles, så har vi rigtig meget. på PDf form.. :-)

: 23. maj 2014, 13:24
af Jan
Her er en vejledning, til afmontering af motor:
http://saabklubben.se/saabfakta/saab-95 ... e-saab-v4/

: 24. maj 2014, 08:20
af Kaas
Kan man på en eller anden måde kører uden balanceaksel?

: 24. maj 2014, 11:39
af SAAB97
Som udgangspunkt er det intet som er umuligt, men i en V4 er det sådan at krumtappen trækker balanceakslen som så igen trækker knastakslen, så jeg vil mene at man ikke kan køre uden balanceaksel.
MVH Boy

: 24. maj 2014, 17:43
af commerou
Hvis du mangler materiale / beskrivelse af hvordan motoren adskildes og samles, så har vi rigtig meget. på PDf form..
Jeg har selv en Haynes værkstedshåndbog til den, har I noget der er bedre/nemmere/mere detaljeret? Så ville det da være en god ting at have med undervejs.

: 26. maj 2014, 23:23
af Speedy
Det er denne du skal finde:

Billede

Prøv at se om du kan bruge denne:

http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... tit&lid=35

: 14. jul 2014, 20:00
af commerou
Så fik jeg tid til at tage motoren ud i dag.
Når jeg har fået de nye lejer i osv, hvordan skal balanceakslen så vende? Jeg skulle jo nødig få dem til at lave samme svingninger så vibrationerne forstærker hinanden.

ps. kan ikke få det link til at virke som du skrev Speedy

: 14. jul 2014, 20:29
af Edwins
Der sidder taktmærker på siderne af tandhjulene, som skal passe overfor hinanden, når man mokker tandhjulene sammen:

Billede :wink:

: 14. jul 2014, 20:36
af commerou
minsandten om der ikke også gør det. Tak for hjælpen.
Det kan jo næsten ikke gå galt det projekt jeg har begivet mig ud i her, især ikke med hjælp fra sagkyndige personer fra SKD.

: 14. jul 2014, 21:12
af Edwins
Velbekomme. :D

Jeg har selv haft din opgave for 20 år siden., da mors '74 model ankom på fejebladet. Takthjulene var skredet fra hinanden, da balanceaksellejerne var krænget ud og lå i bundkarret.

Reservedele blev købt hos Forrd for 40% af hvad SAAB skulle have. Allerede da, havde jeg Bibelen som denne, som selvfølgeligt blev læst før jeg angreb problemet:

Billede

Bilen kørte fint igen, nu med nyt propelleje i forkammerdækslet. Nøjj, hvor var den støjsvag. Lejet skal i fryseren, og dækslet i ovnen, 80-100°C., før montering af lejet.



8)

: 15. jul 2014, 10:59
af commerou
Har lige fået bundkaret af og prøver at trække akslen ud, men uden held. Er det ikke meningen at man bare skal trække den ud?
Det er som om den sidder fast i det bagerste leje, den drejer fint, men jeg kan ikke trække den ud. Nogen der kan hjælpe?

: 15. jul 2014, 11:05
af commerou
Har lige læst lidt nærmere i værkstedshåndbogen, tror jeg har fundet ud af det, vil gå ned og prøve.

: 15. jul 2014, 11:50
af commerou
Har fået skidtet ud nu, og kan se at jeg får brug for en ny balanceaksel :(
Den er blevet slidt så det nye leje heller ikke passer, er der nogen herinde der har en balanceaksel til at ligge som de vil sælge?

: 15. jul 2014, 11:57
af Speedy
Hvor i DK befinder du dig??

Steen Holtoug fra Sjælland (KBH har dem)
Kim fra Verninge auto på Fyn har dem
Eriks auto i Thisted har dem

Bare for at nævne nogen stykker

:)

: 15. jul 2014, 13:03
af Edwins
Kedelig historie.

Den aksel jeg rodede med, var kvæstet af at køre (kort) uden lejer, som var krænget ud. Akslens søler (Den blanke del der går i lejet) var kvadrede.

Min mester Harry, som var V4 mand, gav mig en spritny aksel i fedtpapir, så jeg kender ikke prisen. Den der har grisen bestemmer prisen. :roll:

Vær OBS på at V4 er usandtroligt følsom for for hård remspænding, som slider balanceakslellejerne aalt for hurtigt. Remmen spændes så let det er muligt, uden at skride. :shock:

: 15. jul 2014, 15:03
af commerou
Bor omkring trekantsområdet, har snakket med Erik Thyregod i Brædstrup, han skulle lige tjekke lageret, det var lang tid siden han havde været nede i den ende :P

: 16. jul 2014, 15:55
af commerou
Verninge auto havde desværre ikke nogen der holdte mål, de var også alle slidt ned forest. Ville helst ikke til Thisted og skal egentlig bruge en rimelig hurtig, er der nogen der ved om der er nogen saab folk omkring trekantsområdet, eller bare rimelig tæt på, der måske havde en til at ligge som jeg kunne ringe til og spørge?

: 16. jul 2014, 18:35
af Speedy
commerou skrev: Ville helst ikke til Thisted og skal egentlig bruge en rimelig hurtig, er der nogen der ved om der er nogen saab folk omkring trekantsområdet, eller bare rimelig tæt på, der måske havde en til at ligge som jeg kunne ringe til og spørge?
Hvis Erik i Thisted har én liggende er jeg sikker på at han sender den til dig med posten hvis du betaler fragten :)

: 16. jul 2014, 22:55
af dragedems
En mulighed: Prøv at kontakte Vagn på SAAB-museet i Nordborg. Han overtog for et par år siden min store samling af reservedele bl.a. til V4 m. fl. og der var en næsten ny balanceaksel imellem. Jeg havde købt den i England og så vidt jeg husker var den aldeles ok.
http://www.123hjemmeside.dk/vagnssaabmuseum/

: 16. jul 2014, 23:35
af commerou
Har fundet en nu, der var en der havde et par stykker i Ribe. Den ser næsten ud som ny og passer perfekt på lejerne. Den ryger i imorgen. Ellers tak for hjælpen, nu ved jeg da hvor jeg kan spørge efter reservedele i fremtiden.

: 17. jul 2014, 07:16
af Speedy
Perfekt, så er motoren snart køreklar igen. HUSK at vende balanceaksel lejerne rigtigt så oliesølerne vender korrekt!

: 17. jul 2014, 11:17
af Edwins
Den er fed nok.

Der menes vel at anbringe lejeringene rigtigt, så oliehullerne passer i boringerne i godset.? Og masser af olie på akselsøler og i lejerne før montering.

Balanceaksellejer, de ligner ikke krumtaplejer:

Billede

: 17. jul 2014, 12:45
af Speedy
Tak for "oversættelsen" Edwins og ja, det var korrekt forstået :)