Banner cycler

Tændingslåsen sitter fast - NG900S

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

Tændingslåsen sitter fast - NG900S

25. jun 2014, 14:24

Mere bøvl med min "nye" 9H'er (Ja, når 9000 kaldes for 9K, så må 900 jo hedde 9H, - Ikk?)
Men altså: Nu kan tændingslåsen ikke rokkes ud af stedet, så dytten er effektivt grounded. Heldigvis her i den hjemlige indkørsel, og ikke i sommerhuset 2 timer før man sku' møde på arbejde.
Men anyways... Nogen fif?
Den har gået lidt trægt et par gange, men nu er det altså helt umuligt at få slæden ud af bakgear. Er det tanken at klodsen (låsecylinderen) i midten skal kunne trykkes lidt ned, når nøglen sættes i?
Det kan den ialt fald ikke. Har sæføli prøvet at rykke i gearstangen og koble ud/ind, sprøjte UB40 i, osv.
Hvordan kommer jeg ind til mekanikken i det hele?

Mvh
Marcel


Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3796
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Tændingslåsen sitter fast - NG900S

25. jun 2014, 14:48

Åh nej, hvis du har forsøgt at smøre den er den for alvor F***ed.

Den kan nemlig nemmest tages ud hvis nøglen kan drejes, ellers skal den bores ud.

Hvis du har 2 nøgler så prøv med den der er mindst slidt. :wink:
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

Tændingslåsen sitter fast - NG900S

25. jun 2014, 15:01

Nøglen kan ikke drejes. Jeg har 3 sæt nøgler, hvoraf de 2 er meget lidt slidt. Jeg fornemmer det er "interaktionen" mellem gearkasse og nøglesystem, der driller, så cylinderen ikke kan drejes. Lidt ligesom ved traditionel ratlås, hvor man ikke kan dreje nøglen, hvis rattet er i spænd md låsen. Men som sagt har jeg forsøgt at presse gearstangen i alle mulige retninger, mens jeg har prøvet at dreje låsen. Uden held!
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3796
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Tændingslåsen sitter fast - NG900S

25. jun 2014, 15:14

Tror din tændingslås er opslidt.

Skulle du tage nøglen ud og sætte den i på ny hver gang bilen skulle startes?
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Tændingslåsen sitter fast - NG900S

25. jun 2014, 17:36

Prøv at lirke med den og byt gerne mellem de 3 nøgler, det kan være at én af dem er lidt bedre end de andre. Du skal ikke hverken trykke ned eller tvinge nøglen, bare lirke lidt med den (ligesom når man lirker/dirker en lås op).

Først når nøglen drejes vil cylinderen gå ned. Jeg havde det problem som Søren beskriver på min, at nøglen skulle fjernes helt før man kunne få et nyt forsøg på at starte. Lidt irriterende, men altså på grund af at låsen var slidt. Fedt og snavs har så gjort at den virkede alligevel. Dette har du nu opløst med WD40, så det er ikke sikkert at du kan dreje låsen de første par dage.

Hvis du bliver så heldig at du kan dreje nøglen, så lad den endelig sidde i låsen indtil du kan få det adskilt og få justeret låsekernen. Jeg har justeret den flere gange på forskellige biler og gør det ved at, med nøglen i cylinderen, slibe alle palerne ned så de ikke stikker ud. Dette gøres lettest på en båndsliber. Men det kan være en god ide at rense hele låsekernen når nu det hele er adskilt. Det er et lidt nørklet arbejde som tager tid. lad evt. hele kernen med nøgle stå i blød i motorrens eller petroleum natten over.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

Tændingslåsen sitter fast - NG900S

25. jun 2014, 17:37

Jeps, det passer meget godt. Jeg skulle til tider tage nøglen op og i igen, før jeg kunne dreje den.
Men hvad gør jeg? Det er jo lidt voldsomt at skulle have bilen op på et fejeblad og op til slettet grundet GDPR...., "bare" pga. En defekt lås?
Er der ingen Work arounds, så jeg i det mindste kan transportere den selv? Uden at skulle skubbe den, mens "nogen" sidder og holder koblingen nede...

Nå- kan se Jensen lige fik sparket et svar ind, mens jeg skrev...
Men hvordan får jeg skidtet skilt ad?
(Jeg har prøvet at rode med nøglecylindere før! så hvis bare jeg får den ud! så kan jeg sikkert komme videre! efter Jensens opskrift)
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

SØREME! Låsen kom op

25. jun 2014, 18:12

Med lokning og lirkning!!! Nu er den ude af bakgearet, og nøglen bliver siddende i, og må så låses med alarm og ratlås, ind til videre.
Og hvad så nu? Hurtigt til en låsesmed eller slettet grundet GDPR....?
Eller hvordan får jeg cylinderen ud, nu hvor den altså kan drejes.
Det er jo næppe bare at hive...
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Tændingslåsen sitter fast - NG900S

25. jun 2014, 18:12

Der er ikke andet at gøre end at nørkle med den med forskellige nøgler. Jeg har prøvet en 9K hvor nøglen ikke kunne drejes, men efter lidt nørklen og skiften mellem de forskellige sæt nøgler (her var der også 3) kunne den pludselig drejes, men bedst med den ene af nøglerne, som vist også var mindst slidt.
Og som Søren siger, så er det ikke muligt at (uden vold) pille cylinderen ud uden at nøglen kan drejes. Hvis det lykkes at få den drejet kan jeg uploade guiden til at afmontere fra WIS. Det kræver lidt adskillelse mv.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

Tændingslåsen sitter fast - NG900S

25. jun 2014, 18:15

Nå - vore mails krydsedes endnu engang...
Men nu er cylinderen altså drejbar.
Demontagevejledning modtages med tak og buk.
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Kelly
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 153
Tilmeldt: 15. maj 2012, 20:17

25. jun 2014, 18:31

----------------------------
9000 2.3T CSE Automatik 1994
9000 2.3T CDE Manuel 1994 (Donor)
900 SE 2.0 T 1995 (ophugges)

Griffin Outlawz Proud Member

SAAB TUNING DENMARK På Facebook
Stedet For Saab Tunings Interesserede
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Tændingslåsen sitter fast - NG900S

25. jun 2014, 18:41

Her er vejlening:
http://peecee.dk/uploads/062014/Laasecy ... 900man.jpg
Som link da billedet er lidt for stort til forum.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

25. jun 2014, 19:02

@Kelly.
Uha!
Skal det læses sådan, at begge sæder skal ud og "låget" til gearskiftemekanismen løftes af, før man kan komme til låsecylinderen?
Når man bygger en SAAB, starter man så med tændingslåsen og bygger resten udenom?
(Ok, selvfølgelig er tændingslåsen vigtig, men alligevel...)

@jensen.
Nå, det var ikke helt så slemt, og her kan man så også nogenlunde se hvordan midterkonsollen er sat fast.
Tak for venlig deltagelse - endnu engang.
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

25. jun 2014, 20:08

Så kom låsekernen søreme ud, og ligger nu i blød i petroleum som foreslået. Cylinderen låste naturligvis straks igen, da jeg uforvarende fik drejet den over i Lock-position. Men nu kan jeg da få en ny enhed i, hvis jeg ikke kan få cylinderen ud af kernen.
(Kan ikke lige se hvordan...) og bilen starter jo nu fint med en stor flatbed-skruetrækker som nøgle...
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

25. jun 2014, 21:39

Jeg har før haft held med, at smøre en genstridig lås med grafit fra en blyant. Det var dørlåsen i vores 9-3 basismodel uden fjernbetjening der drillede og gik trægt og hakkende. Jeg havde prøvet diverse låsespray uden held, og havde instillet mig på at købe en ny lås. Grafit kunne dog kurere den.

Jeg ville rense petroleumen ud, når den har ligget i blød længe nok. Såsom sprit eller bremserens kan vel bruges. lidt grafitstøv kan laves med en fil og blæses ind i cylindren med et sugerør eller lille sprøjte. Nøglerne kan renses og smøres med en stiftblyant, som køres rundt i alle riller. Der sidder sikkert en del skidt på, som låsen ikke har meget godt af.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

25. jun 2014, 22:02

Da jeg døjede med min tændingslås gav jeg den reparationen som jeg har beskrevet ovenover. Jeg havde dengang heller ikke grafitstøv og brugte derfor også bare noget fra en blyant.

Efter et par dage blev låsen dog træg igen og gik stramt. Jeg gav den så et lille sprøjt teflonspray og den kørte derefter perfekt. Teflon kan man vel kalde syntetisk grafit. Når det er i spray form er der bare tilsat lidt opløsningsmiddel. Dette fordamper relativt hurtigt og kun det tørre teflon er tilbage. Derfor er jeg ikke så bange for at bruge det i en lås.

Jeg har vist smurt låsen en gang siden hvor kernen ikke rigtigt ville komme op når man fjernede nøglen men det er også nok 2-3 år siden jeg lavede operationen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

25. jun 2014, 22:31

Der er vist en smule manglende præcision i sondringen mellem begreberne "låsekerne" og "låsecylinder".
I begge de to tegninger I venligt har uploaded, er den udtagne enhed benævnt "låsecylinder" - Men må vel være det som Jensen kalder "låsekernen"
For mig er cylinderen nemlig ogå den enhed i midten, som nøglen sættes i, og som påvirker låsepalerne, der i slidt og fedtet tilstand, ikke rigtig følger nøgleprofilen, som de bør.
Jeg mangler endnu at fnde ud af, hvordan denne cylinderindmad i kernen kan tages ud, så den af Jensen beskrevne slibeoperation kan effektueres.
Men det giver måske sig selv, når petroleumen har gjort sin virkning?
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

25. jun 2014, 23:02

Du har ret Marcel jeg har vist brugt udtrykkene lidt i flæng og jeg ved heller ikke rigtigt hvad jeg skal kalde de forskellige dele.
Den inderste del var nu den jeg mente der burde nedsænkes i petroleum. Jeg kan ikke huske hvordan man får den ud af den yderste del, men jeg tror også at en skal drejes og lirkes lidt.
Dette med nøglen i, da den jo ellers slet ikke kan drejes. Men nu hvor det er lidt mere adskilt er du da noget tættere på målet end med en skulptur i glas, stål og plastik stående i indkørslen.
Og når den er adskilt skal du passe på med at fjerne nøglen da der ellers med stor sandsynlighed vil komme en masse små dimser og fjedre flyvende ud af den.
Kan det ikke passe at den inderste del er låst af en plastik dims der sidder i bunden? Jeg synes jeg kan huske at jeg pillede sådan en af dengang.
Jeg svarer lige på mit eget spørgsmål: Her ses et billede af en hel (det som jeg vil kalde) låsecylinder.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... k/1026074/
Den hvide del i enden er klikket på og kan pilles af med en lille skruetrækker. Jeg er næsten sikker på at det er den der holder sammen på delene.
Ellers må jeg prøve at dykke dybere ned i min hukommelse.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

25. jun 2014, 23:28

Tak for det fine billede, der bekræfter min mistanke om, at en ny dims vil koste omkring en tusse... Muligvis mere hos den lokale SAAB-reservedelspusher her i byen.
Men også her benævnes den "låsecylinder."
Den hvide dims har jeg fået af, men det gav ikke uden videre adgang til at komme længere ind.
Men jeg vil nu nok være mere tryg ved en helt ny indmad, end med en "hjemme-refurbished" med amatørfilet blyantsgrafit...
Nu kan jeg i al fald køre i den. Og DET er et stort fremskridt!
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

26. jun 2014, 00:07

Det er fristende tæt på at kunne være denne her:

http://www.ebay.com/itm/like/131215425432

Ganske vist nævnt at passe til en stribe 9-5'ere, men ifølge dit link til SKANDIX (som ikke har den på lager) - så skulle det være den samme.
Med fragt, told og moms er vi oppe på den samme tusse igen...
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

26. jun 2014, 06:45

slettet grundet GDPR.... kan med 99% sandsynlighed levere en ny der passer til din nøgle. Men prisen???
Mvh Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3796
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

26. jun 2014, 07:23

Ærgerligt du bor så langt væk, ellers kunne jeg kode din cylinder om til den slidte nøgle.

Har en masse "stifter" til at ligge fra gamle 9k låse så ikke noget med sliben her og der :wink:
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

27. jun 2014, 00:28

Efter nogle timers kløen mig i nakken og efterfølgende filen, så har jeg nu dels en bedre forståelse af hvordan sådan en tændingslås fungerer, dels et perfekt fungerende eksemplar af slagsen.
Der skulle files en del, så tak til Jensen, og ellers tak til SGT: nye, eller andre låsepaler var ikke medicinen, men afrunding af kanterne (mere end bortfilen af toppen) så palerne lader sig skubbe på plads, når indmaden (tør jo ikke kalde det låsecylinderen...) drejes.
Det funker fint nu.
Dog var der en enkelt lille dims, som jeg ikke kan forlige mig med, og hvis funktion ikke sådan lader sig gennemskue:

Billede

Den sidder helt yderst i cylinderen, og skal sikkert stabilisere et eller andet, men så snart nøglen udtages, så falder den ned i cylindergangen og dækker for nøglehullet, så nøglen kun med besvær kan sættes i næste gang. Den er nem nok at skubbe væk med en lille skruetrækker - men ikke med nøglen.... Eneste grund til den ikke har drillet før, må tilskrives snask i hullet hvor den sidder - men ligefrem fylde noget konsistensfedt i, når det fungerer fint uden dimsen, kvier jeg mig lidt ved.
Nogen der ved hvad den gør? Og skal jeg bare give den en klat fedt?
Ellers er det nu min agt at investere i en lille bøtte grafit hos min lokale låsepusher.
Lige nu kører det hele helt tørt.
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3796
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

27. jun 2014, 07:31

marcel skrev:Der skulle files en del, så tak til Jensen, og ellers tak til SGT: nye, eller andre låsepaler var ikke medicinen, men afrunding af kanterne (mere end bortfilen af toppen) så palerne lader sig skubbe på plads, når indmaden (tør jo ikke kalde det låsecylinderen...) drejes.

Den sidder helt yderst i cylinderen, og skal sikkert stabilisere et eller andet, men så snart nøglen udtages, så falder den ned i cylindergangen og dækker for nøglehullet, så nøglen kun med besvær kan sættes i næste gang. Den er nem nok at skubbe væk med en lille skruetrækker - men ikke med nøglen.... Eneste grund til den ikke har drillet før, må tilskrives snask i hullet hvor den sidder - men ligefrem fylde noget konsistensfedt i, når det fungerer fint uden dimsen, kvier jeg mig lidt ved.
Nogen der ved hvad den gør? Og skal jeg bare give den en klat fedt?
Ellers er det nu min agt at investere i en lille bøtte grafit hos min lokale låsepusher.
Lige nu kører det hele helt tørt.
Smart med afrunding af kanterne, det gør det jo betydeligt lettere at bryde den lås op. :roll:
Det er jo ligesom ikke meningen at stifterne skal glide op af cylindervæggen, det er jo isætning af nøglen der skal frigøre stifterne.
Jeg gemmer stifterne til mine egne biler, så laver jeg dem tyverisikre. :wink:


Den pal er den der holder delen med nøglen nede i cylinderen indtil nøglen tages ud, så kommer den op.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

28. jun 2014, 22:38

@SGT.
Jeg er ked af hvis jeg fik formuleret mig uvenligt, for jeg var faktisk ved at finde en "vinterkuvert" (de forede...) og nogle frimærker frem, og sende hele skidtet over til dig, for postvæsenet kan vel trods alt overvinde afstanden mellem Birkerød og din "Mansion Over The Hilltop" ovre ved Hobro (hvor jeg faktisk har hwot)
Men min stædighed sejrede, og jeg fik det omsider skilt ad.
Principielt har du da ret, at operationen øger sandsynligheden lidt for, at den ikke-helt-rigtige nøgle vil kunne åbne låsen - men en af mine udgåede SAABnøgler ku' i alt fald ikke rokke den ud af stedet. Selve indmaden var nu også noget medtaget på netop de kanter, som palerne skal passere, så også her skulle der slibes noget.
Alt i alt må det da være bedre end Jensens mere rigoristiske tilgang, hvor han filer rub og stub ned med en båndsliber...
Jeg vil forlade mig på SAABs tyverialarm og supplere med min temmelig bastante kodestang mellem bremsepedal og rat. Den rigtige kombination, ud af de 59.049 mulige, lader sig nok ikke lige ramme...

Billede

Jeg har ind til videre undladt den lille dims, hvis virkning du har oplyst mig om. Det virker fint uden - men ikke med...
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

29. jun 2014, 09:31

Jeg tror faktisk også at jeg filede hvert enkelt pal med en lille fil da jeg havde problemer med min, men den med båndsliberen gør i teorien det samme på kortere tid.
Ja låsen bliver en smule mere usikker, men jeg tror ikke at det ændrer det helt store. Først skal tyven ind af døren, hvilket er svært uden at sætte alarmen igang. Så skal han have afbrudt eller bypasset startspærren. Til sidst skal han have lirket låsen op. Og dette kan så måske gøres 2-3 sekunder hurtigere end med en ny lås. Så i praksis tror jeg ikke at bilen har større chance for at blive stjålet.
Jeg vægter det langt højere at man til enhver tid kan starte sin bil, og at dette trods alt ikke kan gøres bare med en tilfældig skruetrækker, ispind eller hvad man nu kan finde ;)
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3796
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

29. jun 2014, 13:09

Det jeg gør er at adskilde delen med stifterne og så notere hver enkelts kode op, de har forskellige afstande ligesom nøglen har.
En meget slidt stift har måske fået specs som en anden. Ellers kan den slibes til i det indvendige spor som nøglen løber i og ikke det udvendige.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
PerRHansen
SAAB FREAK
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. jun 2015, 00:36

14. dec 2015, 20:36

Tak for denne tråd :)
Tændingslåsen i min 9-5 årgang 1999 har "nappet" lidt i det altid siden jeg fik bilen for et års tid siden.
Forleden sad låsen så helt fast - men med lokken og lirken kom nøglen dog om i start og gearstangen kunne komme ud af bakgear.
Jeg har så siden blot ladet nøglen sidde i "slukket", gearet i frigear og bare slukket radioen manuelt når jeg har skullet forlade min bil, og så bare lige en mørk klud hen over nøglen så man ikke umiddelbart kunne se at nøglen sad i bilen.
Og derefter naturligvis låst bilen med fjernbetjeningen ;)

Nu har jeg så fået låsecylinderen afmonteret ved at gøre som Haynes manualen siger, det tog ca 10 minutter. Det mest tricky er at udløse låsepalen gennem hullet, man skal lige lure hvordan og hvorledes man skal trykke, og med hvad (unbrakonøgler kan bruges til meget!)

Det er HELT tydeligt, nu hvor den komplette låsecylinder er afmonteret, at det er den der er problemet.
Når jeg står med dimsen i hånden, skal der virkeligt nørkles og lirkes igennem for at kunne dreje låsen om, hvis først nøglen har været taget ud.
Så det er helt sikkert noget med nogle paler eller andre slags små dimser inden i låsecylinderkernen der er slidt op.

Jeg har derfor bestemt mig til at bestille en ny låsecylinder ud fra det link, som er blevet nævnt tidligere:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... k/1026074/

Det blev nævnt at de ikke havde nogen på lager - men ved at nærlæse teksten kan man se, at cylinderen laves på bestilling, således at den passer til den nøgle du har til din bil - dvs at de selv koder cylinderen ud fra dine data :)
Det er nok derfor at de ikke har nogen på lager....

På min afmonterede låsecylinder kan jeg aflæse et kodenummer bestående af 2 bogstaver og 4 cifre. Jeg tænker at det er selve nøglekoden, så nu vi jeg prøve at bestille dimsen ud fra denne kode.
Tror dog lige at jeg giver dem stelnummeret med som en "service". Det burde der ikke kunne ske noget ved, bilen kan jo alligevel ikke startes uden transponderen i originalnøglen.

Mvh
Egentlig hedder jeg ikke Per....
PerRHansen
SAAB FREAK
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. jun 2015, 00:36

14. dec 2015, 21:12

Så gik ordren igennem. spændende......
Et almindeligt Visa-kort ville Skandix ikke modtage, men med et kombineret visa/dankort gik den glat igennem.
Så nu er jeg en lille tusse fattigere - så må jeg se om jeg snart er en tændingslås rigere. Kunne være rart :)

Mvh
Egentlig hedder jeg ikke Per....
MrBlueTooth
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2021, 11:26

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

26. jun 2023, 21:56

Takket være denne tråd er jeg på sidste stadie af Jensens guide, hvor jeg sliber palerne ned. Kunne dog godt bruge lidt vejledning. Jeg bruger en sliber pt og overvejer at gå over til fint sandpapir eller lille fil. Man kan vel komme galt afsted, hvis man tager for meget?

Nu vedhæfter jeg lige et billede. For mig at se skal 1 og 2 (fra højre til venstre) have lidt mere - nu er det heller ikke det bedste billede, men er jeg på vej det rette sted, Jensen? Eller andre, der har haft succes med denne metode? Hvor afgørende er det, at det blive helt plant? Virker denne metode på en 9-3'er fra 1999 med b204 motor? :)

På forhånd tak for svar,

MrBlueTooth
Vedhæftede filer
70950033565__D1694608-F961-4434-9B0C-D18E34439F35.JPG
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

27. jun 2023, 05:02

Helt i plan er det optimale, man kan opnå.
Lidt under er ok.
Lidt over er kun at bede om problemer i fremtiden.
Ja metoden virker på alle låsecylindre af denne type med stifter.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

27. jun 2023, 09:33

Jeg kan kun bekræfte det som Morten skriver. Hellere lidt for meget. Jeg havde en god båndsliber dengang, så det var det letteste, også selvom der lige forsvandt en my af cylinderen.
Med et stykke sandpapir vil det tage lang tid men det vil nok lykkes til sidst. Start med noget relativt groft og når den er stort set nede i mål, så slut af med et par minutter med noget fint papir.
Det kan næsten ikke gøres forkert.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
MrBlueTooth
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2021, 11:26

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

27. jun 2023, 11:12

Jeg takker for hurtig respons og vender tilbage til arbejdet.
Lader høre fra mig når projektet er overstået.

God dag
MrBlueTooth
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2021, 11:26

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

27. jun 2023, 22:41

Den fik lidt 120 og til sidst 320 og pludselig fungerede det hele.
Bilen er kørende igen. Begge nøgler virker. Tak til denne tråd og alle, der har været involveret. Det var ganske lige til og utrolig effektivt.

Alt det bedste fra Mr Bluetooth.
MrBlueTooth
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2021, 11:26

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

29. jun 2023, 22:14

Ok, jeg er tilbage med en ny fejl, desværre. Når jeg er slukker bilen og tager nøglen ud, forbliver lyset (for og bag) samt AC kontrolpanelet tændt (og sikkerhedssele alarmen - formodentligt også andet). Tænker at tage batteriet fra (kun minus), men det er vel ikke en holdbar løsning på længere sigt? Er der noget, der tager skade af, at jeg slår den fra (og lader stå således natten over; med kun plus tilsluttet) og til i et par dage/uger?

Jeg opretter gerne en ny tråd, hvis det skal være, men tænker i første omgang, at det er en fejl opstået i forbindelse med tændingslås-problemet og derfor ok?

God aften,

MrBluetooth
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

30. jun 2023, 05:32

Der er en lille risiko for at radioen låser, og skal låses op med tester, når batteriet afbrydes skiftes, men det er jo en undskyldning for at skifte til noget bedre.
Det lyder mest som at låsecylinderen ikke hopper op når nøglen tages ud, så det tyder på en fejl 40 under renoveringen desværre.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

30. jun 2023, 10:42

Jeg har faktisk haft et lignende problem i min og9-3. Det var dog sjældent det forekom, så jeg fik det aldrig lavet.
Hvis man slog tændingen til/fra et par gange slukkede den korrekt og der var ikke umiddelbart problemer.
Min teori er at det var tændingskontakten som havde udviklet en fejl.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
MrBlueTooth
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2021, 11:26

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

30. jun 2023, 11:06

Selvfølgelig, Lige umiddelbart kan jeg godt finde et par møtrikker, jeg mangler at få skruet på igen. Det er en vis fart, jeg får midterkonsollen på igen, idet jeg tændingslåsen atter virker. Jeg får kigget på det og vender tilbage.

God dag,

MrBT
MrBlueTooth
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2021, 11:26

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

30. jun 2023, 15:16

Det hjalp desværre ikke at skrue møtrikkerne på og der er også kommet en skrue i, der holder plastikcoveret til tændingslåsen på plads (af disse skruer er der to og nr mangler... kunne det være dén?). Lige lidt har det hjulpet.

Dit trick, Mads, virkede desværre heller ikke. Gik fra off til locked, tilbage til off, tilbage til locked og så videre helt op til fem-seks gange (således har jeg tolket dit indlæg nemlig; skulle jeg have kørt fra ON til OFF flere gange og dernæst LOCKED?).

Ville det give mening med et multimeter at begynde at måle på diverse ledninger, der hører til under midterpanelet; mens nøglen er ude? Og se hvilken er aktiv og spore det tilbage til noget?

På min prioriteringsliste står faktisk højere et skift af turbo, som jeg går i gang med på søndag.

Endnu engang tak for svar,

Mr BT
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

1. jul 2023, 04:30

Først og fremmest skal du verificere at låsecylinderen hopper op når du fjerner nøglen, efter der har været tænding på, se denne video.
https://www.youtube.com/watch?v=KVwikbJ72Rc
Hvis ja så er det bundstykket der hænger, men det kan renses, som vist i denne video
https://www.youtube.com/watch?v=yV7IhHhbMS4
Jeg havde dog smurt alle bevægelige dele med lidt silicone fedt.
Desværre skal hele gearskifte konsollet afmonteres for tilgang, og gearskiftet skal grund justeres efter montering, så du skal nok ikke regne med at skifte turbo på søndag.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3796
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: Tændingslåsen sitter fast - NG900S

1. jul 2023, 13:38

Pil cylinder ud og drej kontakt med en skruetrækker, så får du syn for sagen
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t

Tilbage til "Modern Forum"