SAAB 2002 9-3 2,0t Jubi Hobby projekt
: 25. aug 2014, 22:59
Så må jeg jo hellere komme i gang med mit projekt og dermed også beskrivelse af glæder og genvordigheder.
Historien er: SAABen bliver købt af en krejler i Jylland, der har den fra et konkursbo, den er uden nogen form for historie og har kørt 320000km. Jeg kan dog se ved gennemgang af bilen at der er skiftet turbo og der er udført en eller anden form for arbejde på motoren da, pakningen ved topdækslet er skiftet. SAABen lugter fælt af hund indeni og det kan ogaå ses at det er en rygerbil. Standen på SAABen er dog fin på karosseriet uden rust de kendte steder og kabinen ser også ud til at kunne reddes. Prisen blev forhandlet ned til et beløb jeg synes var i orden, SAABen blev kørt til København på prøveplader og kørt til syn, efter lidt pæreskift og kontrol af de basale ting. Resultatet var en synsseddel med en defekt bagkaliber. Det bliv repareret og bilen synet.
Oliesludge var et helt nyt begreb for mig og lidt urolig besluttede jeg, bundkaret skulle af og historien kan læses her:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... ic&t=26827
SAABen kom til at køre fint efter den omgang. Så fik jeg ideen om, jeg ville have en lidt vildere SAAB og jeg begyndte at se mig lidt omkring, hvad er kunne gøres for ikke alt for mange penge (Det ender sgu med at blive dyrt, kan jeg se. Husk lige Eva ikke skal vide noget ) Nå en T19 turbo og nogle 630Ml dyser blev indkøbt og mellempotten blev udskiftet til et stykke 3" rør og bagpotten blev også udskiftet med en sportspotte af kendt fabrikat. Til rulletræffet i år hos P.O. lagde Lars et nyt pogram på den og det gik over stok og sten i et par måneder. På striben en fredag aften oplevede jeg motoren gik i stå fordi et eller andet strammede i den og jeg oplevede det igen en dag, hvor der lige skulle køres lidt lyskurveræs. Så herefter er SAABen kørt meget forsigtigt og den begyndte også ikke at kunne holde olietryk i tomgang.
Jeg begyndte at se mig om efter en anden motor og jeg klagede min nød her på forummet og straks var Rune Tonnesen (Selvfølgelig ) med et bud, der skulle vise sig at være særdeles godt. En 2001 2,0t SE i samme farve som min med en hel masse udstyr, der ikke er i min endnu, men er på vej og en motor der kun har gået 180000Km til en særdeles fordelagtig pris.
Efter lidt grublen er mine planer således: Den friske motor bliver lagt over efter bundkaret har været afmonteret og kæden kontroleret. mine dele fra den gamle bliver monteret og der bliver fabrikeret en 3" hele vejen, måske en ny intercooler. Den dårlige motor bliver skildt ad, inspiceret og planen er så, den skal renoveres med dele der kan holde, 2,3 krumtap og plejlstænger og smedede stempler, topstykket skal selvfølgeligt også ses efter og repareres i den udstræknning, det er nødvendigt. Jeg regner ikke med, at den skal op og yde mere end 300hk, det vigtigste er, den bliver stabil og hurtigere end normale biler
Der bliver selvfølgelig foto dokumentation under vejs og jeg vil i fremtiden forsøge at fatte mig i korthed for ikke at spilde evt. læseres tid så de ikke selv får lavet noget ved deres fantastiske SAABs
Venlig hilsen
Claus
Historien er: SAABen bliver købt af en krejler i Jylland, der har den fra et konkursbo, den er uden nogen form for historie og har kørt 320000km. Jeg kan dog se ved gennemgang af bilen at der er skiftet turbo og der er udført en eller anden form for arbejde på motoren da, pakningen ved topdækslet er skiftet. SAABen lugter fælt af hund indeni og det kan ogaå ses at det er en rygerbil. Standen på SAABen er dog fin på karosseriet uden rust de kendte steder og kabinen ser også ud til at kunne reddes. Prisen blev forhandlet ned til et beløb jeg synes var i orden, SAABen blev kørt til København på prøveplader og kørt til syn, efter lidt pæreskift og kontrol af de basale ting. Resultatet var en synsseddel med en defekt bagkaliber. Det bliv repareret og bilen synet.
Oliesludge var et helt nyt begreb for mig og lidt urolig besluttede jeg, bundkaret skulle af og historien kan læses her:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... ic&t=26827
SAABen kom til at køre fint efter den omgang. Så fik jeg ideen om, jeg ville have en lidt vildere SAAB og jeg begyndte at se mig lidt omkring, hvad er kunne gøres for ikke alt for mange penge (Det ender sgu med at blive dyrt, kan jeg se. Husk lige Eva ikke skal vide noget ) Nå en T19 turbo og nogle 630Ml dyser blev indkøbt og mellempotten blev udskiftet til et stykke 3" rør og bagpotten blev også udskiftet med en sportspotte af kendt fabrikat. Til rulletræffet i år hos P.O. lagde Lars et nyt pogram på den og det gik over stok og sten i et par måneder. På striben en fredag aften oplevede jeg motoren gik i stå fordi et eller andet strammede i den og jeg oplevede det igen en dag, hvor der lige skulle køres lidt lyskurveræs. Så herefter er SAABen kørt meget forsigtigt og den begyndte også ikke at kunne holde olietryk i tomgang.
Jeg begyndte at se mig om efter en anden motor og jeg klagede min nød her på forummet og straks var Rune Tonnesen (Selvfølgelig ) med et bud, der skulle vise sig at være særdeles godt. En 2001 2,0t SE i samme farve som min med en hel masse udstyr, der ikke er i min endnu, men er på vej og en motor der kun har gået 180000Km til en særdeles fordelagtig pris.
Efter lidt grublen er mine planer således: Den friske motor bliver lagt over efter bundkaret har været afmonteret og kæden kontroleret. mine dele fra den gamle bliver monteret og der bliver fabrikeret en 3" hele vejen, måske en ny intercooler. Den dårlige motor bliver skildt ad, inspiceret og planen er så, den skal renoveres med dele der kan holde, 2,3 krumtap og plejlstænger og smedede stempler, topstykket skal selvfølgeligt også ses efter og repareres i den udstræknning, det er nødvendigt. Jeg regner ikke med, at den skal op og yde mere end 300hk, det vigtigste er, den bliver stabil og hurtigere end normale biler
Der bliver selvfølgelig foto dokumentation under vejs og jeg vil i fremtiden forsøge at fatte mig i korthed for ikke at spilde evt. læseres tid så de ikke selv får lavet noget ved deres fantastiske SAABs
Venlig hilsen
Claus