Side 1 af 1

: 3. okt 2014, 07:36
af swolff
Hej.
Natmekanikkeren eksisterer ikke mere, men hans udstyr er solgt til en gut i Jylland, hvem ved jeg ikke.
Jeg fik min SC rulle hos natmekanikkeren og den har 219 HK og 332 NM i moment.
Jeg fik rulle vores cabriolet hos Brian i Ryslinge og den er ikke i Hirsch, men den havde 218 HK og 321 NM i moment.
:mrcool

: 3. okt 2014, 07:38
af hmg
Hvis den er chippet, er der extremt stor sandsynlighed for, at dette er med enten Hirsch, Maptun eller BSR (alternativt Speedparts, men de sælger BSR's trim). Dét, du skal gøre, er, at sende din bils stelnummer til disse tre virksomheder - de plejer at være rigtig hurtige til at svare (har prøvet dette flere gange i forbindelse med køb af Saab 9-3). Alle tre virksomheder har et register over de Saab, der har deres software. Du får intet ud af at kigge på ECU'en. Det ville jo være ærgerligt at bruge penge på rullefelt, hvis en simpel mail kan give dig svar :-).

: 3. okt 2014, 12:37
af hf-eco-power
Du får intet ud af at kigge på ECU'en
Ja, så må jeg da beklage, at mit forslag ikke dur alligevel. Jeg vil nødig bidrage mere til forvirring end til hjælp, så jeg må hellere "stikke piben lidt ind" i det fremtidige.

/Henrik

: 3. okt 2014, 15:05
af bolsen
Det vigtigste er vel også at DU fik noget ud af at kikke på ECUén. .... og det var jo faktisk det du informerede om - så tá du bare "piben" lidt ud igen Henrik :lol:

: 3. okt 2014, 18:28
af Kelly
Seniorsergent skrev: Nå, det ender nok med et rullefelt :?
Ja der er jo også http://chiptuning.nu/produkter/vaerksted/rullefelt

: 7. okt 2014, 09:09
af hmg
hf-eco-power skrev:
Du får intet ud af at kigge på ECU'en
Ja, så må jeg da beklage, at mit forslag ikke dur alligevel. Jeg vil nødig bidrage mere til forvirring end til hjælp, så jeg må hellere "stikke piben lidt ind" i det fremtidige.

/Henrik
Beklager den uheldige formulering, det var bestemt ikke for at lyde bedrevidende eller underkende dit svar, slet ikke :-). Det var ment som, at hvis bilen er tunet med Hirsch, Maptun eller BSR, så står det ikke på ECU'en - det gør det kun, hvis det er Abbott. Og da Abbott kun blev solgt og monteret af Saab Søborg og kun i 2003 og starten af 2004, så er det nærmest udelukket, at den omtalte bil skulle have Abbott. Endvidere stoppede Abbott med at sætte mærkat på ECU'en (de gjorde det kun i starten), da ECU'en ikke behøvede at blive sendt til dem i England, da de faktisk intet ændrer i softwaren - det sker udelukkende med en anden wastegateklokke og "sugerøret" på indsugningen.

: 22. mar 2015, 13:58
af ojensen
Skulle du ikke have fundet ud af det endnu, så kan jeg udlæse din ECU for dig - hvis du kommer forbi Vejle en dag :)

: 22. mar 2015, 14:03
af BrittOgLars
Jeg kan også nemt læse din ECU ud, og chippe hvis det ønskes.

Jeg bor også tæt på :)

/Lars

: 23. mar 2015, 23:12
af autoanders
Hej
Der skal bare en tester på, så kan man se hvad den yder.

: 24. mar 2015, 10:17
af Seniorsergent
slettet grundet GDPR.... skrev:Hej
Der skal bare en tester på, så kan man se hvad den yder.
Jeg antager, at du med en tester mener en TECH2, er det korrekt, eller kan andet gøre det?
Jeg må nok hellere til Viborg, og hilse på Steen (Oles Autoservice), det er vist den nærmeste, og hen er meget imødekommende. :D

: 24. mar 2015, 14:04
af autoanders
Det kan man se med en TECH 2 tester

Chippet eller ikke?

: 30. okt 2016, 08:47
af Vino
Hej
Har en SAAB 9-3 fra 2006 (model 2007) da jeg købte den i 2012 fik jeg oplyst den var chippet, nu har jeg forgæves forsøgt at finde noget dokumentation på dette, da jeg er kommet i tvivl om den er chippet. Så mit spørgsmål er om der på fyn er er en der kan hjælpe med at opklare det, ved ikke om den skal på rullefelt eller det kan udlæses?

Chippet eller ikke?

: 30. okt 2016, 18:06
af Deja-wuzzz
Hej Vino

Prøv at sende en besked til BrittOgLars fra Ringe her på forum'et.

Re: Chippet eller ikke?

: 31. okt 2016, 18:09
af swolff
Vino skrev:Hej
Har en SAAB 9-3 fra 2006 (model 2007) da jeg købte den i 2012 fik jeg oplyst den var chippet, nu har jeg forgæves forsøgt at finde noget dokumentation på dette, da jeg er kommet i tvivl om den er chippet. Så mit spørgsmål er om der på fyn er er en der kan hjælpe med at opklare det, ved ikke om den skal på rullefelt eller det kan udlæses?
Hvis den er Hirsch chippet kan du sende en mail til Hirsch på denne adresse info@hirsch-performance.ch
med info om dit stelnummer, hvis den er chippet med Hirsch så ved de det ;-)
:mrcool

Re: Er den chippet?

: 8. nov 2016, 18:01
af 4Roger
Seniorsergent skrev:Jeg har netop anskaffet en velholdt brugt Saab 9-3 1.8t fra 2006. Den trækker forbavsende godt, og jeg er kommet til at tænke på, om den tidligere ejer måske har fået den chip-tunet.

Er der en måde, hvorpå jeg selv kan undersøge om det er tilfældet, eller skal den på værksted eller rullefelt for at afsløre sandheden?
Hej,
inspiret af spørgsmålet og svarene blev jeg nysgerrig da min, for mig nye Saab 9-3 1.8t fra 2007 også føles lidt kraftfuld, sendte en email til Hirsch igår og idag svarede de at den er tunet med Hirsch og medsendte certifikat derpå.

Så, så jeg på registreringsattesten 144KW der jo er ca. 195 HK, det sagde sælger ikke noget om (ikke privat) og jeg bed heller ikke mærke i det, synes dog den var ret livlig på prøveturen... :D

: 9. nov 2016, 08:40
af BrittOgLars
Vino's var ikke chippet, men det er den nu :P

Mvh. Lars

: 9. nov 2016, 13:02
af Seniorsergent
Som den oprindelige starter af tråden, vi jeg da gerne lige følge op
Jeg fik den endelig rullet for nogle måneder siden.
161 HP/265 Nm, så den er næppe chippet . :(
Har senere haft den chippet med noget , et par gutter fra Bosch i Ålborg hyggede sig med, det var ikke godt, så det gamle software er i igen :?

Men jeg ville gerne have lidt mere Moment :teethsmile

: 9. nov 2016, 13:05
af nsb
Det er tilbud på Hirsch...

Lovligt og virker...!

: 9. nov 2016, 13:23
af Seniorsergent
nsb skrev:Det er tilbud på Hirsch...

Lovligt og virker...!
Er lidt tamt, synes jeg. men tak for påmindelsen. :)

: 9. nov 2016, 18:29
af Deja-wuzzz
BrittOgLars skrev Vino's var ikke chippet, men det er den nu Razz
Er det noget der kan akviveres og deaktiveres sådant er trim ?
Altså vha en kontakt, eller en slange der kan blændes af til apc ventilen eller... på en let måde :roll:

: 9. nov 2016, 19:55
af BrittOgLars
Det enenste jeg kan forestille mig vi kan lave, er en kontakt til ventilen, så den forbliver i grundladetryk når kontakten er aktiveret.

Mht. lovlighed, så er det korrekt at kun Hirsch er godkendt, men det betyder altså ikke at deres trim forurener mindre end dem jeg eller andre tunere laver, de har bare haft råd til at få dem testet.

Mht. syn, så har jeg fået synet biler med 400+ hk, uden anden bemærkning end at den "gik rigtigt godt", så det er heller ikke et problem.

Hvis det frygten for uheld og følger deraf, så kender jeg til 2 ulykker med trimmede saaber, hvor man ikke har undersøg noget som helst, så bortset fra ulovligheden i at trimme, så sker der med meget stor sansynlighed intet ved at gøre det.(Andet end i får det sjovere)

Samme historier høres fra Maptun, Nordic, Bsr osv.

Mvh. Lars

: 11. nov 2016, 15:53
af AndersF
Ja, jeg har kørt med trim (se signatur) i flere år og igennem syn osv uden problemer - Hirsch er det tammeste trim, det fåes kun som "Stage 1" og så kostede det kassen - Klart anbefalesværdigt at få mere end 195 hyppere, når du kommer op over de 210 + så er bilen langt mere livligt i alle omdrejninger og alle hastigheder :-)

: 11. nov 2016, 21:12
af swolff
Det er korrekt at Hirsch er det tammeste trim, men selvom min burde have 195 HK så viser rullefelts målinger at den har 218 HK og 342 NM moment.
Jeg har så fået ændret min registreringsattest fordi der i dem stod at bilen havde 150 HK, så jeg fik ved syn ændret det til at bilen iflg. certifikat fra Hirsch har på 195 HK.
Jeg ændret oplysningerne fordi, en ven af mig fik chippet sin bil 2009 model (IKKE SAAB) fra 180 HK til 295 HK, men fik ikke ændret registreringsattest, desværre var han indblandet i en ulykke og hans forsikring syntes, der var noget der talte for, at han bil ikke var i original trim, så de bad om at få bilen til gennemsyn, desværre for ham var det kun bagenden der var skadet, så deres eksperter kunne måle bilen igennem og fandt at den var chippet ud over det lovlige og fordi der ingen papirer var på chipningen fik han ikke erstattet bilen og stod med et tab på ca. 500.000.
Derfor er min "kun" i Hirsch trim fordi det kan lovligøres og fordi det er accepteret af forsikringen og de 218 HK er rigeligt til mig.
:mrcool

Er den chippet

: 9. mar 2019, 17:43
af Timothyhek
den siger 2300 og skal lige mellem 2100 og 2600.
sГҐ der er nok ikke pillet ved den.

exhaust gases recycling
lidt der undrer mig er at der et sted stГҐr MAF specified 230-310 og den viser 335 mg/str pГҐ pc
MAF actual stГҐr 210-350 men er helt oppe pГҐ 436 mg/str.

Re: Er den chippet

: 10. mar 2019, 15:48
af Mortenvig
Timothyhek skrev:
9. mar 2019, 17:43
den siger 2300 og skal lige mellem 2100 og 2600.
sГҐ der er nok ikke pillet ved den.

exhaust gases recycling
lidt der undrer mig er at der et sted stГҐr MAF specified 230-310 og den viser 335 mg/str pГҐ pc
MAF actual stГҐr 210-350 men er helt oppe pГҐ 436 mg/str.

Prøv at oprette et nyt emne.
Om din bil og motor. specks.
Og så ved jeg ikke lige hvad der sker med dine underlige tegn.

MVH
Morten