Banner cycler

Maptun på 130 hk TTID'er

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

Jannek_uldal
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Midtjylland
Indlæg: 191
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Maptun på 130 hk TTID'er

16. apr 2015, 18:25

Hvad skal der i grunden til at gøre en 9-3 TTID'er med 130 hk lovlig, hvis den får et 210hk maptun trim?

Er det nok at sætte større bremser på (som jeg læser er forskellen til 160 og 180hk TTID'erne) - så vil den gå igennem et syn?


/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2864
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

16. apr 2015, 19:23

Maptun er ikke lovligt... så det hjælper ikke noget med bremser etc.

Jeg er ikke sikker, men jeg synes, at jeg har læst at 130 HP udgaven ikke har de ekstra olie-jets til køling af stempler, andre stempler og mindre kobling etc. Den skulle være en udgave, der er lavet billigere. Hirsch vil kun trimme en 130 HP TTiD til 170 HP !! Mens, 160 og 180 kan trimmes til 200 HP.!

Jeg vil være bekymret for BSR til 213 HP på den - uden at jeg havde undersøgt ovenstående. Jeg mener, at det var en i på UKSaab forum der havde undersøgt det. Der er sikkert en grund til at Hirsch ikke vil.

Så hvis du gør det, så skal du have den BSR box der kan fjerne det igen inden du kører til syn - og dit forsikringsselskab vil heller ikke accepterer det, da ændringen ikke er lovlig.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
wittendorff
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Ringsted
Indlæg: 612
Tilmeldt: 28. apr 2007, 21:31

16. apr 2015, 19:28

Det kan du ikke, den skal have en ny Tüv og til omsyn. Tüv findes ikke til andet end Hirsch, som er det eneste legale til SAAB.

/Jakob
Tidl. 2008 9-3 2.0t Linear Hirsch.
Tidl. 2001 9-3 SE 2.2 TiD
Tidl. 2006 9-3 SS 1.8t expression Hirsch
Tidl. 1995 9k 2.3t CDE
Medlemsnummer 330
Jannek_uldal
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Midtjylland
Indlæg: 191
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

16. apr 2015, 19:48

Tak og øv :-(

Jeg troede lige jeg havde fundet en billig måde at få 200+ hk i en TTID'er

Jagten på en 160 eller 180 hk'er fortsætter......


/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
ulrichstefan
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 521
Tilmeldt: 11. jan 2007, 19:56

16. apr 2015, 21:42

Grunden til at 130hk udgaven kun får 170hk med hirsch, er i følge dem selv at den har mindre bremser end de 2 større modeller. Mvh.Stefan
9-3 Griffin Sportscombi aero 2.0Txwd,aut 12
276hk 421nm

9-3 aero 01
ca290hk og 380nm
Brugeravatar
DogFace
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 31. jul 2013, 21:30

23. apr 2015, 09:40

Er lidt nysgerrig, hvordan finder man ud af om det "kun" er bremser eller om det også er køling?
Saab 93 - 1.9ttid - Årgang 2011
Hirsch trim

// Twin Turbo - Dobbelt helt besser
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2864
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

23. apr 2015, 13:15

Mig bekendt sætter bremser ingen grænser for motorydelse.

Men, det gøt loven, som siger maks +20% - med mindre det er Hirsch, som er godkendt af Saab. Der er BSR ikke.

Hirsch siger max 170 HP for en 130 HP.

Men, man kan godt som BSR ligge den samme software på - jeg vil dog være bekymret om der er noget som Saab/Hirsch ved, som BSR ikke ved, side Hirsch ikke vil.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
DogFace
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 31. jul 2013, 21:30

23. apr 2015, 13:21

Nøjagtig, derfor ville jeg gerne vide om der med kølingen har noget på sig eller om det kun er nogle modeller
Saab 93 - 1.9ttid - Årgang 2011
Hirsch trim

// Twin Turbo - Dobbelt helt besser
ulrichstefan
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 521
Tilmeldt: 11. jan 2007, 19:56

23. apr 2015, 14:18

Var ude i det samme for 2 år siden, og spurgte derfor hirsch, og som jeg tidligere har skrevet, vil de ikke give den mere end 170hk, da den har væsentlig mindre bremser. Dette er vel fordi at de mindre bremser hurtigere vil blive varme pga. den mindre bremseflade og derfor kan hirsch ikke få den tüv godkendt i Tyskland og dermed heller ikke godkendt i DK. Det har jo intet at gøre med om Saab godkender det, da de er underlagt samme godkendelsesregler som Hirsch. At Saab godkendte det i sin tid havde kun indflydelse på den garantimæssige del.

Mvh. Stefan Ulrich
9-3 Griffin Sportscombi aero 2.0Txwd,aut 12
276hk 421nm

9-3 aero 01
ca290hk og 380nm
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2864
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

23. apr 2015, 16:10

Jeg søgte lige lidt efter det igen og fandt ud af, at der med sikkerhed er to forskelligheder, som man ska være ommærksom på (ud over bremser):

1) 130 HP udgaven var det først forsøg på at komme under 119 g CO2 / km - den har derfor ekstra skjolde under bilen for at holde motoren varmere og mindske luftmodtanden.
De plader har 160/180 HP ikke - så de skal væk.

2) TTiD MY12 har en anden gearkasse. Den har en højre gearing for at få den under 119 g CO2 / km. Hirsch til TTiD er kun til -2011.

PS. DogFace.
Du skriver: Saab 93 - 1.9ttid - Årgang 2012
Hvis det er bilen på billedet, så er den ikke en MY12.

Der har været forvirring om de er M11, MY11.5 eller MY12
- og nu kan jeg se at SaabParts sælger stumper til at ombygge udseenet af fronten og bagenden MY12 ;-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 240
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

23. apr 2015, 16:26

Mht lovgivningen er det tungt læsestof:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Ko ... uning.aspx
....og er man den pertentlige type er jeg bange for at man kan tolke det således, at bortset fra Hirsch tuning incl nyt registrerings- og trafiksyn er der IKKE muligheder for lovlig tuning medmindre man opfylder producentkrav, ny registreringsafgift og forureningsmålinger.....
Men jeg er jo heldigvis ikke jurist, så jeg har min helt egen fortolking af loven :-)
medl 244
ClausSAAB
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Nørrebro København
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

23. apr 2015, 19:37

@ Deutch. Extrem fornuftig indstilling :mrcool

Venlig hilsen

Claus

Ps. Der er jo desværre ikke nogen synes godt om knap så må der jo et indlæg til. :-)
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Opel Commodore A 69 coupe m. V8 305cui/5L Chevrolet
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
DogFace
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 31. jul 2013, 21:30

28. apr 2015, 14:17

Ja der har været en del forvirring omkring årgang, men er vist kommet frem til at det er en 11 eller 11,5 hvad end forskællen er :)
Saab 93 - 1.9ttid - Årgang 2011
Hirsch trim

// Twin Turbo - Dobbelt helt besser
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2864
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

28. apr 2015, 16:07

Men, så kan den Hirschs :D
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

21. maj 2015, 14:07

nsb skrev:Men, så kan den Hirschs :D
Det kan definitivt også min 9-3 TTiD med 130 HK fra 2011. Det er en én eiers kombi som har gått 42'000 km bare.

Det er min 5. SAAB og den første Dieselen. Jeg kommer fra en bensiner, nærmere bestemt en 9-3 2.0t med 150 hk.

Ja, det var en overgang, Dieselen er en annen bil, men slettes ikke usjarmerende. Jeg er litt misfornøyd med 2. gir, synes den er litt kort, den mister liksom pusten (det er kanskje dette som omtales som turbohull?) Men til gjengjeld er det bare gøy å kjøre i 4. gir med 2. turboen i full giv.

Ja, jeg kunne godt tenkt meg å prøve å trimme bilen. Og da selvsagt med en Hirsch og ikke Maptun.

Er det noen her som kan fortelle meg hvordan en 170 TTiD hester oppfører seg? Hva er de mest markerte forskjellene ifht den noe snille 130 hesteren?

Takker.

Tilbage til "Modern Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster