Side 1 af 1

Motorhaveri!

: 26. okt 2016, 19:43
af Jannek_uldal
Konen gik desværre i stå på den fine nye motorvej på vej i OrgCAb'en mod Silkeborg i dag og efter en tur med Dansk Autohjælp til Asbjørns Auto i Silkeborg, måtte Keld konstaterer at jeg har en knækket plejlstang eller noget der er værre i den ene cylinder.

Jeg er ikke fingerem nok eller har udstyr til selv at gå i gang med at skille motoren ad og Keld skal have en pæn sjat penge for at lave reperationen.

Jeg tænker lidt på om en "ny" motor ikke ville være den bedste vej til at komme ud at køre igen (det kan jeg nok finde nogen, der vil hjælpe med)

Er der nogen der evt ligger inde med (eller kender til) en 16V turbo motor til en Org900 jeg kunne købe? Min er fra '92'med 3-trins automatgearkasse.

Gode råd og input modtages meget gerne

/Jannek

: 26. okt 2016, 20:29
af Nicolai
Hvis ikke der er nogen der melder sig, så er jeg ret sikker på at Verninge auto kan sælge dig en T16 motor. Kan også sagtens tænkes at Gert (GEPA) har en stående.

Mvh Nicolai

: 26. okt 2016, 21:10
af Casper_Ankersen
Det lyder ikke rart med en knækket plejlstang og/eller det der er værre. Det er før set at en knækket plejlstang har resulteret i total haveri af motor med mere,

Da motor og gearkasse under alle omstændigheder skal ud ville jeg få gjort det som det første og få dem skilt ad så det kan konstateres om resterne fra den havarerede plejlstang har skadet gearkassen

Eriks Auto i Thisted kunne også være en mulighed for en T16 maskine og evt. en anden gear kasse,

: 26. okt 2016, 22:08
af viking
Uhh slemt, hvor langt havde den gamle motor kørt ?

Nu er det med cab og især OG900 cab lidt svært, da cab biler ofte holder langt flere år end "søster bilen" med stål tag.
Sagt med andre ord: Det at finde en anden motor med få km bag sig kan blive svært.
Desuden har skal den "ny" motor holde mange år endnu.
Ældre Saab motorer der har stået stille uden olie og kølevand bliver svage i toppakningen og pakdåser.

Så jeg vil klart anbefale at løbe en evt. brugt motor igennem med friske sliddele, så som toppakning, hoved- og plejl lejer, pakdåser og vandpumpen mv.

Ellers ender man bare med en svag og ustabil enhed og så er glæden ved en sommerbil nem at overse.

Det er relativt nemt at hive "komfuret" op af en OG900 og endnu nemmere at renoveret motoren.
Lidt mere trixet er det at samle motor/gearkasse igen,men generelt et hyggeligt vinter job.

Mht. til tid: Det tager for en uøvet ca. en lille dag at klargører og hive motor/gearkasse op.
(kræver en giraf).
Samme tid ned igen og på plads.

Renovering af motor tager ofte en del uger. Bare at skaffe stumper som hele knastkædesæt tager tid.

Og så er der automatgearkassen i OG900.... Håber den der er i er ok, da det er ikke nemt at finde gode autokassser til OG900
Man skal ikke begynde at sende dem til rep, med mindre man er meget rig !

Så der er en vinters fornøjelser forude...

Tjek evt. Projekt forum for min Silver Aero. Den fik hele motorturen efter en knust T16 motor.
Silver Aero fik en brugt 100 kkm motor, den blev åbnet og frisket. Denne motor går som en drøm.

: 27. okt 2016, 13:56
af Jannek_uldal
Tak allesammen. Jeg har nu været i dialog med et par af dem og de har maskiner stående. De har dog rullet 200.000 + km så jeg skal lige undersøge lidt mere om jeg ikke kan komme under 200.000 på en "ny" motor.

Min havde rullet 197.000 miles Viking, så ny var den ikke. Men jeg møder også overraskelse når jeg nævner at den er havareret allerede nu. Det ser "man" ikke tit.

Hvad med Sverige i grunden? Kunne jeg ikke finde en motor der med omkring 100.000 på tælleren

/J

: 27. okt 2016, 16:25
af Deja-wuzzz
De yngste OG900 er nu næsten 25 år gamle.
En motor der kun har rundet 100000km ville kun have gået 4000 km pr år.
Tror den er svær.

En velholdt T16 motor går ikke i stykker.
Så du har været uheldig eller nærmest heldig at få fat i en der ikke holdt bilens levetid.
Jeg ville ikke føle mig utryg ved at få monteret en der har gået 200.000km, hvis de dog selv skifter den, hvis den skulle have en defekt inden for et par måneder.

:wink:

: 27. okt 2016, 19:43
af Nikolaj
Jeg har en blok til at stå fra en 86 som nok har gået 300t + som skal have nye pakning mm som viking beskriver
Den står i laven ved Silkeborg

: 28. okt 2016, 19:41
af Jannek_uldal
Tak Nikolaj - den har jeg lige i tankerne. Jeg prøver først at finde en med under 200.000 på tælleren, men vender måske tilbage,

Erik i Thisted har en stående fra 85 som kun har gået ca 100.000km. Passer den i min 92'er hvis jeg bruger alt andet fra min egen?

: 29. okt 2016, 08:59
af viking
Motorerne til og med MY87 har olierør oven på knastlejebukkene.
Rørene er samlet med plast bøjninger.
Plasten bliver hård og sprød og skal skiftes, ellers revner de og olien kommer ikke til lejer og knaster.
En rigtig dårlig konstruktion.
Fra MY 88 og frem er der indbygget oliekanaler i topstykket.

En motor der har stået stille længe skal alligevel have frisk toppakning og så skal olierør alligevel fjernes.

Jeg købte friske rør og pakninger hos Esbjerg Cylinder Service
Kvalitet tyske komponenter. Ikke " kina guf"

Regn med ca. 20 kkr for en motor gear operation inkl. de ting man ofte finder under vejs, så som der skal nye kølerslanger, servo slanger, tandstang, vandpumpe, knastkæder og styr. Plus div. motor stumper. Inkl. Køb af brugt motor og gearkasse.

Tandstang og servoslanger købes hos www.rockauto.com til meget få $

Det tager ca. 1 - 1 1/2 time at skifte tandstangen når motoren er ude.
Ellers er det en hel weekends arbejde...desuden holder tandstangen ikke meget over 1/4 MKm
Slanger går desuden i opløsning over tid og begynder at sive og savle.