Hej!
Ingen årsag, NC.
Ud fra dels erfaringer og dels viden er jeg bange for, at der kun findes én udvej på dit fartpilotproblem, hvis du sigter efter et driftsstabilt system: Ja, det kan lyde helt grotesk og for den sags skyld ganske paradoksalt, men du bliver nok nødt til at konvertere det om til et ÆLDRE system, nemlig det der fandtes på årgangene MY88-91
Selvom nogen påstår, det ikke lader sig gøre, ved jeg for et faktum, at det gør det! Og dette selvom signalet er anderledes på dem. ECU´en, du behøver, hedder dermed:
95 26 757
En omlodning af noget elektronik-værk med begyndende revnedannelser, hjælper som regel en del for ikke at sige direkte kan udbedre problemet permanent, MEN i dette tilfælde vil det være 99% forgæves. Det ER håbløst...desværre
Jeg mindes, at Ankersen (tror jeg det var) nævnte noget om nogle krystaller i disse syge enheder engang for rigtigt længe siden, da problemet var oppe at vende her, som værende skurken. Han har garanteret ret, men jeg ligger ikke inde med en løsning til, hvorledes man kan fixe det, så derfor ovennævnte råd.
Jeg har pt. et ½-færdigt testkabel liggende til denne konvertering. Jeg mangler blot det 2x4 polede stik (hvidt), som sidder i ledningsnettet til formålet i pågældende årgange. Den anden ende af kablet sidder så multistikket fra 41 08 650, med passende længde ledninger på. Det er rart nok at have til at afprøve med, INDEN man begynder at klippe sit eget stik af i en MY92-94 9000
(Hvem har en 88-91 9000 stående til ophug???)
En bageopskrift på, hvordan det hele kobles sammen forefindes skam også. Hentet fra en eller anden international SAAB-http.
Søg og du skal finde...
Skal gerne bistå med operationen, når vi/du har de fornødne dele i hus!
Det med blinkrelæet kan jeg ikke lige svare på. Men jeg forstår, at du døjer med "turbo-blink". Som om, relæet har for lidt at trække på. Du har givetvis ingen fejlmelding i pictogrammet på en sprunget pære, formoder jeg? Og bagtil sidder ikke mindre end 4 styks 21W blinkpærer. De er vel i live allesammen, ikk´?
De gange jeg selv har haft fat i disse
grønne Hella-banditter, har en omlodning (igen, igen!) kunnet gøre tricket. Men da var blinkfunktionen på pågældende bil også helt død. Jeg mener, det var ben 82, for at være helt præcis. Jeg kunne godt forestille mig, at det ville være noget bedre i dette og sammenlignelige tilfælde at anskaffe sig et
brugt og velafprøvet
originalt relæ frem for at købe et
nyt uoriginalt (selvom det kan have samme navn, er de ofte af billig asiatisk oprindelse
)
Så: Kan det bygges om til den nyere version, eller kan det repareres?
Mener du blinkrelæet? Der findes mig bekendt kun én version.
Mvh.
Henrik