Side 1 af 1

Valg af vinterdæk

: 3. nov 2017, 12:40
af kobbernagel
Hej alvidende forum :D

Mine vinterdæk er nedslidte, så jeg skal jo have købt mig nogle nye. Dæk er jo lidt af en jungle, og at spørge hvad man skal vælge, er formentlig lidt som at spørge hvilken olie man skal hælde på... Men jeg prøver alligevel:

De eksisterende vinterdæk er dimensionen 215/55 R16 (på alufælge). Bilen er en 9-5 2.0t Hirsch, og er udpræget familiebil, dvs. den bliver ikke kørt ret sportsligt, og komfort/lydniveau er ret væsentlige parametre.

Ville dette f.eks. være et godt valg: https://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop ... ion_search

På forhånd tak for råd!

Jakob

Re: Valg af vinterdæk

: 3. nov 2017, 13:13
af Speedy
Et super valg !
Jeg kører selv på Conti wintercontact TS850 (dog 17" versionen)
https://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop ... p=D-119188

og de er også super, jeg kan dog ikke udtale mig om hvilket af de 2 der er bedst. Der er ligeså meget religion i dæk som i olie og politik :)

Mvh. Anders

Re: Valg af vinterdæk

: 3. nov 2017, 14:00
af Viggen
Hej Jacob.

Jeg har prøvet både Continental WinterContact TS 850 225/45R17 og senest Goodyear UltraGrip Performance GEN-1 225/45R17 og været særdeles tilfreds med begge typer. :D Slidstyrken interesserer mig mindre, da jeg ikke når at slide dem op, inden de begynder at blive stive. :shock:
Goodyear UltraGrip-dækket synes mere støjsvagt, men måske skyldes det, at Continental WinterContact TS 850 dækkene var modne til udskiftning?

SAAB hilsen Ole

Re: Valg af vinterdæk

: 3. nov 2017, 16:40
af Mortenvig
Jeg har slidt 3 sæt continental vinterdæk op i de sidste 12 år
Og har absolut intet negativt at sige om dem, selvom der var 3 forskellige generationer.
Helt personligt så vil jeg gå langt uden om et pilmønstret dæk til en forhjuls trækker.
Men det er nok en gammel arbejds skade, min erfaring er at de begynder at larme, da mønstret på baghjulene har en tendens til at rejse sig.

MVH
Morten

Re: Valg af vinterdæk

: 4. nov 2017, 05:12
af Seniorsergent
Jeg har hidtil været stor tilhænger ad Contis vinterdæk, og har kørt på dem de sidste 16-18 år på forskellige biler. Da jeg sidst havde brug for nye vinterdæk skiftede jeg til Goodyear Ultragrip, fordi det skulle støje mindre; det gør de. :D
Min erfaring indtil nu (2 vintre med Ultragrip) er, at Ultragrip er mere støjsvage, de griber lidt bedre fast ved igangsætning opad glat bakke, og er ellers sammenlignelige med Conti.
Smag og behag - og personlige fordomme - men jeg foretrækker Goodyear Ultragrip nu.

Re: Valg af vinterdæk

: 4. nov 2017, 16:51
af kobbernagel
Tak for gode svar! Jeg går efter Ultragrip😊

Jakob

Re: Valg af vinterdæk

: 5. nov 2017, 13:19
af kobbernagel
Et opklarende spørgsmål, inden jeg bestiller: De dæk jeg linkede til, er mærket 93H. De (nedslidte) dæk der sidder på den i dag, er mærket 97V. Jeg kan godt finde V-mærkede dæk, men de er jo en del dyrere, og jeg har da ikke tænkt mig at køre hverken 210 eller 240 i den, og slet ikke om vinteren! (har en enkelt gang været oppe i nærheden af 180 på de tyske motorveje - bare for at prøve :twisted: )

Og de 93/97 er vel loadindex - hvad skal den køre med?

Jakob

Re: Valg af vinterdæk

: 5. nov 2017, 13:33
af kobbernagel
kobbernagel skrev:
5. nov 2017, 13:19
Et opklarende spørgsmål, inden jeg bestiller: De dæk jeg linkede til, er mærket 93H. De (nedslidte) dæk der sidder på den i dag, er mærket 97V. Jeg kan godt finde V-mærkede dæk, men de er jo en del dyrere, og jeg har da ikke tænkt mig at køre hverken 210 eller 240 i den, og slet ikke om vinteren! (har en enkelt gang været oppe i nærheden af 180 på de tyske motorveje - bare for at prøve :twisted: )
Ok - jeg har snydt! Jeg har kigget i instruktionsbogen :shock:

Ifølge den, skal loadindex være 93 for 215 brede dæk, og min. Q-mærkede, når det er vinterdæk (men V-mærkede når det er sommerdæk i samme dimension).

Så det bliver præcis de dæk jeg først linkede til: Goodyear UltraGrip Performance GEN-1
215/55 R16 93H

Jakob

Re: Valg af vinterdæk

: 5. nov 2017, 14:56
af nsb
Hvis den er med hirsch kan man godt gå op i 215/60 R16 93H/V eller 65

Der giver en højre gearing, så spinner den ikke så let - og til vinterbrug er det ønskeligt.

Hertil giver det lidt til brændstoføkonomien.

Der er kommer flere valgmuligheder i løbet af de sidste par år pga. SUV'erne.

De næste jeg skal have til både sommer og vinter bliver med større omkreds... Har man også større bremser så passer tingene lovligt sammen.

Re: Valg af vinterdæk

: 5. nov 2017, 16:36
af kobbernagel
nsb skrev:
5. nov 2017, 14:56
Hvis den er med hirsch kan man godt gå op i 215/60 R16 93H/V eller 65
Der giver en højre gearing, så spinner den ikke så let - og til vinterbrug er det ønskeligt.
Ja, den er med Hirsch og med automatgear. Har nu aldrig haft problemer med den i glatføre - den moser glad igennem alt :D
nsb skrev:
5. nov 2017, 14:56
De næste jeg skal have til både sommer og vinter bliver med større omkreds... Har man også større bremser så passer tingene lovligt sammen.
Den kører bare med standardbremser, og kører jo bare som familiebil, og som konebil (hun har behov for de gode sæder og automatgearet p.g.a. skader fra et trafikuheld).

Men tak for forslaget - det kunne sagtens være, at det var en god ide, men jeg tror at jeg vælger den kedelige med samme dimension som hidtil (så passer speedometeret også stadig - det viser præcis det man kører. Ikke som vores anden bil, der viser 10% for meget)

Jakob

Re: Valg af vinterdæk

: 6. nov 2017, 21:14
af 9k_2200
Jeg har efterhånden selv brugt nogle aftener på at se på vinterdæk (dog 225/50-17) og dette er mine favoritlinks at blive klog af:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/
http://www.autobild.de/artikel/winterre ... 11081.html

Hvis man ikke ønsker at læse tysk er resultaterne fra Autobild på dette engelske link
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm

Jeg har selv tænkt så langt, at resultaterne på tør og våd vej er vigtigere end sne når man holder sig i DK over vinter og eksempelvis ikke kører på skiferie. Dette giver nogle overraskende vindere hhv. Pirelli og Bridgestone. Bemærk ift. Bridgestone, at der er relativ stor forskel i mønsteret på LM001 og LM001 EVO, hvor EVOen er den man ske gå efter.

Nu mangler jeg bare selv at tage en beslutning :roll: :oops:

Re: Valg af vinterdæk

: 20. nov 2017, 18:26
af Mortenvig
Jeg er faktisk ikke enig i at egenskaberne på våd og tør vej er det vigtiske, selvom det udgør vel ca. 80% af vinter kørsel her i lille danmark
Da det er det mest normale føre så lærer man hurtigt hvordan dækkene virker. og justere sin køre stil derefter.
Sne er nemt at se , men man bliver skuffet hvis dækkene ikke er gode til at køre i det føre.
Sort i er det værste, man kan ikke se det, og det hænder relativt ofte her i danmark
Og her er det viktigt at have et dæk der får topkaraktere.
Kun mine tanker

MVH
Morten

Re: Valg af vinterdæk

: 21. nov 2017, 19:38
af villeogtorsten@gmail.com
Ja valg er der nok af, men jeg tro at noget af det vigtigste er at jo smallere dæk, jo bedre vejgreb i glat føre.
:arrow: å :| :mrgreen:

Re: Valg af vinterdæk

: 22. nov 2017, 10:53
af Viggen
Hej SKD. :wink:

Som jeg har forstået det gennem de senere år, er det ikke længere rigtigt, at vinterdæk skal være til den smalle side. :?
Instruktionsbogen foreslår således også, at vinterdæk er af stort set samme dimension som sommerdækkene. Måske 1" mindre i diameter. :idea:

SAAB hilsen Ole

Re: Valg af vinterdæk

: 22. nov 2017, 15:23
af NC_Ribe
Hej

Nyeste anbefalinger er, at man skal skifte til vinterdæk, hvis man kører på brede lavprofildæk. Om man så skal gå lidt ned i bredde og op i profil, er der vist ikke éntydigt svar på. Det foretrækker jeg, men vil heller ikke påstå, at jeg er med på de nyeste noder :lol: . Men et smallere dæk må være en fordel i vand, dyb/løs sne og sjap, hvor især sidstnævnte (som der sjovt nok aldrig testes for) kan være aktuelt i DK. På is (som jeg er helt enig i, er et vigtigt parameter) er det vel en fordel med et bredt dæk -bare det er godt.

Tilbage til det oprindelige spørgsmål: Er Good Year en god løsning? Jeg har selv valgt den billige løsning i år: At montere de Point S "Winterstar"-dæk, der fulgte med bilen, da de er ret nye og med masser af gummi. De føles langt bedre i vand (-pytter og sporriller), men virker til min overraskelse også mere komfortable og støjsvage end mine Conti Premiumcontact sommerdæk. Så når jeg skifter næste gang, bliver det ikke til Conti, selvom de igen er testvindere hos FDM/ADAC (tæt fulgt af ESA Tecar :roll: -i det hele taget så mystiske resultater, at jeg tvivler lidt på objektiviteten hos de gode tyskere).

Så jeg vil nok fremover holde mig til Michelin (sommer og måske vinter) eller Good Year (vinter), og er derfor interesseret i at høre jeres gode eller dårlige erfaringer med disse. Det er ikke de vilde dimensioner: 205/55-16 om sommeren og 195/65-15 om vinteren.

Forresten: I forhold til hastighedskoden fortalte en dækmand mig, at man kun må gå ét trin ned (fx fra V til H eller H til T), hvis man skal køre lovligt i Tyskland. Han var dog også sælger, og måske ikke helt uhildet :wink: . Jeg står nu fast på T som det bedste kompromis (kommer næppe til at køre over 190 km/t), men Q ville jeg aldrig vælge, da man jo kunne komme ud for det tilfælde, at man en tidlig forårsdag i tørvejr skulle nå et fly i Tyskland. Så er det lidt surt, hvis man glemmer, at man max må køre 160...

Mvh/NC

Re: Valg af vinterdæk

: 22. nov 2017, 16:55
af tknage
Tyske regler siger man må gå ned til Q som minimum, men går du under bilens hastighedskode, skal der være et skilt i førerens synsfelt, der angiver max. hastighed.

Re: Valg af vinterdæk

: 22. nov 2017, 17:21
af NC_Ribe
Hej Thomas

Tak for svar. Så fortsætter jeg glad med T-vinterdæk. Jeg tror (måske fejlagtigt?), at en højere hastighedskode går lidt ud over vinteregenskaberne -der er jo tale om et kompromis.

Mvh/NC

Re: Valg af vinterdæk

: 22. nov 2017, 18:49
af Mortenvig
Smalle vinterdæk.
Jeg han stadig huske mine 165/13 gislaved frost dæk
De åd bare dyb sne, men var ikke så geniale på tør eller våd vej. men det var også 30 år siden i en 850 kg tung baghjulstrækker
Kig på biler der kører i det svenske rally, hvis det er et snedæk man er ude efter, smalle dæk og groft mønster.
I de senere år har jeg brugt contineltat vinterdæk
Og et brigdestone Performance sommer dæk,
Og har været vældigt godt tilfreds med begge mærker.
På 9-3 eren har jeg haft nedslidte michelin dæk i en sæson, og de virkede ok
Nye vinter dæk i størrelsen 205-50-16 er lige bestilt, og det blev Hankook icept II
Da jeg kunne få dem dem til en meget fornuftig pris
Sommer dæk kun kørt en sæson, men jeg er blevet meget inponeret over
Toyo proxes t1
Goodyear har altid skuffet mig igennem mit liv som automekanikker i 30 år.
Deres støj stiger næsten altid når de er igennem halvt af deres mønster, dækmønstret begynder at rejse sig.
Og de kræver mange gram at afbalancere,
Jeg er ikke imponeret, og har altid skrottet goodyear dæ på mine ny indkøbte biler.

MVH
Morten

Re: Valg af vinterdæk

: 22. nov 2017, 22:53
af 9k_2200
Jeg endte med at købe 4 nye Viking Wintech, det er samme dæk som Gislaved Eurofrost 6, dvs. to af Continental-koncernens billigere mærker. De landede i går og er fremstillet uge 44, så de er helt friske.
225/50-17 98V til knap 600 kr. leveret. (til Volvo V70 2,5T 2009). Ikke meget mere end Kina eller regummierede dæk...

Det er jo hæderkronede norske og svenske mærker for længe siden, nu kommer dækkene fra Rumænien, men det kunne "rigtige" Continental-dæk såmænd sikkert også.

Ser frem til at få dem smækket på i det lokale dækcenter og afprøvet. Da de er helt nye har jeg kun kunnet finde en enkelt (positiv) anmeldelse.

Re: Valg af vinterdæk

: 23. nov 2017, 00:03
af NC_Ribe
Hej Morten

Jeg har nu mere positive erfaringer med Good Year, men godt nok en del år tilbage. Og Gislaved: Jeg bliver helt salig ved tanken. Det var de første vinterdæk på min første OG900, og var nok noget af det bedste, jeg har oplevet (dengang). Det var så 175/70-15 (mod 165/15 Michelin sommerdæk), så de var bedre i alle henseender, og har reddet en ældre dame fra at blive dræbt, da jeg og bilen lige præcis nåede at bremse for en lidt dement venstresvingning.

Nå, tilbage til nutiden: Sjovt nok har jeg utroligt dårlige erfaringer med Toyo Proxes -dem skrottede jeg før tid, da de ikke stod godt fast i regnvejr (205/55-16). De var nærmest på niveau med de Champiro-dæk i samme størrelse, jeg havde fået smidt i nakken ved det forrige bilkøb. Min nuværende mekaniker sværger til Hankook (de er iflg. ham runde og de bedste), men jeg vil nok fremover satse på Michelin, medmindre andre i dette forum kan overbevise mig om, at Good Year er bedre.

Mvh/NC

Re: Valg af vinterdæk

: 23. nov 2017, 00:46
af Seniorsergent
Jeg har altid været glad for Conti, men de støjer lidt (for) meget, både vinter og sommer. Da jeg købte den nuværende SAAB 93 MY 06, var den monteret med 16 tommer sommer Michelin energy et eller andet.. :(
Sikke noget lort (pardon my french). De er glimrende ved morfarkørsel i tørt føre, men det er også det eneste de er gode til Der er absolut intet, jeg mener intet vejgreb i vådt føre :shock:
De lider af den gamle Michelin-egenskab i tørt føre. fantastisk vejgreb indtil grænsen, og så slipper de det hele på en gang, uden advarsel, Kører man frisk, er de livsfarlige. På den anden side, så er de runde! og de er slidstærke. Godt hvis man kan lide dem, skidt, hvis man vil have noget andet, lige så snart de er slidt ned .
Conti er generelt godt, men de støjer, og er ikke altid 100% runde, de hopper sommetider, eller skal have mange klodser for at blive rimeligt afbalanceret. Er lidt mindre ensartede end Michelin. Jeg har generelt altid været glad for Conti.
Jeg har de sidste år prøvet Goodyear, først på en Golf II, hvor jeg kørte på temmelig brede winterdæk, og var helt klart positivt overrasket, godt vejgreb både i sne og på is.
Er fortsat på nuværende SAAB 9-3 med Goodyear , både vinter (15 tommer) og sommer (16 tommer). Det var en fantastisk oplevelse at skifte fra Michelin til Goodyear sommerdæk. Der er mere bid . Jeg skiftede selvom der var 5 mm tilbage på michelin-dækkene, nu kune jeg ikke klare dem længere. Fuld gas ud af en rundkørsel, selv i helt tørt føre, var næsten ukontrollabelt på Michelin, og i vådt føre direkte farligt.
Med Goodyear, er det 100% kontrolleret i tørt føre, og forsvarligt i rigtigt vådt vejr.
Min hidtidige erfaring er, at slidstyrken på Goodyear er bedre end Conti, men tilsyneladende lidt ringere end Michelin.
Conti kører kortere på literen end Michelin og Goodyear, som er næsten ens.

Hold da op, hvor er det subjektivt, men det er velment og er min helt personlige oplevelse over mange år .

Jeg håber, at der er nogen der kan bruge det.

Re: Valg af vinterdæk

: 24. nov 2017, 08:56
af bolsen
Jeg gik også væk fra Conti for et par år siden, og kører nu Goodyear både sommer og vinter. Jeg skifter ikke tilbage igen, da det er mere rolig og behagelig kørsel ..............

Re: Valg af vinterdæk

: 25. nov 2017, 10:09
af Esbenw
Jeg kan også kun tilslutte mig koret for goodyears vinterdæk, jeg har kørt ultragrip 8 og kører ultragrip 9 nu og syntes de er utrolig støjsvag, langt bedre end alle de sommerdæk jeg har haft af andre mærker, syntes heller ikke de har haft tildens til at blive træls over tid. Om de står bedre fast end andre kan jeg ikke udtale mig om.

Re: Valg af vinterdæk

: 25. nov 2017, 10:38
af SteenHansen
I tre sæsoner har jeg haft Hankook Icept vinterdæk på NG 9-5, de er de ringeste vinterdæk jeg nogensinde har haft. Ufatteligt ringe vejgreb i dårligt føre, men ok på tør vej, sammenlignet med Michelin og Conti.
At være den enste som ikke kan køre op til det hus vi boede i på en vinterferie, hvor alle andre bare kørte op, det er bare ikke godt nok👿
Efter skift til Conti var situationen helt anderledes.
Tidligere har jeg være rigtig godt tilfreds med Michelin, men de rejste sig næsten altid og støjede. I dag er min Favorit Conti sommer og vinter.
Min erfaring er positiv for Michelin og cinti, men i dag preferrnce for Conti.
Har lige fået monteret Conti TS 850 P, der er meget stille og køre superfint. Dog ikke testet i vinterføre endnu, så det udestår, og er de bredeste vinterdæk (245/40-18)jeg endnu har haft, så det er lidt interessant, når det bliver glat, hvad konsekvensen er.