Side 1 af 1

Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 16. jan 2018, 10:26
af Denniska
Hej. Igår da jeg kørte hjem, holdt min kobling op med at virke. Nærmest som om den blev trådt ud af bilen og forsvandt... nogle ideer til hvad det kan være?

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 16. jan 2018, 12:15
af kobbernagel
Måske et knækket koblingskabel? (Ville være mit første bud, uden at have særligt kendskab til lige præcies en OG900)

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 16. jan 2018, 12:55
af Peter
Dén kan vi godt udelukke - den gamle 900 har hydraulisk kobling. Du skal vist til mekaniker med den :-)

Koblingssystemet i og900 er opbygget ganske traditionelt: Hovedcylinder ved koblingspedalen, rør/slangeforbindelse, slavecylinder ved koblingen. Træd på pedalen, væske presses gennem rør, koblingen bevæger sig.

Det gør den så ikke længere. Mulige årsager: Defekt hovedcylinder, brud på rør/slange, defekt slavecylinder.

Hurtigt tjek: Mangler der væske i bremsevæskebeholderen? Hvis nej, er det som regel hovedcylinderen, Hvis ja, rør/slange eller slavecylinder. Jeg synes du skal få skiftet det hele, så kører det mange år igen.

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 16. jan 2018, 18:47
af Viggen
Hej Denniska.

Måske kan jeg hjælpe, da jeg for år tilbage havde et lignende problem med min SAAB 99 :?:
I mit tilfælle var armen, som slavecylindren påvirkede, og som manøvrerede udløserlejet, knækket :!: :evil:
Surt show at køre gennen byen uden koblingsfunktion :cry: , men med snille og gehør, kan det godt lade sig gøre. 8)

SAAB hilsen Ole

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 16. jan 2018, 21:13
af Peter
Det er selvfølgelig også en mulighed... :-)

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 17. jan 2018, 00:29
af saabbat
Væsken til koblingen er fælles med bremsen. Så start med at tjekke om der tilstrækkelig bremsevæske på. Det kan også være en lækkende bremsecylinder som bruger bremsevæsken. Kig rundt om du kan se noget lækage.

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 17. jan 2018, 10:30
af viking
Jeg har bikset med OG900 væmmeligt længe.
Koblingshydraulikken kan godt drille en del.

1 Tjek væskestanden i bremsevæskebeholderen, skal være høj.
2 Tjek slange forbindelsen mellem bremsevæskebeholderen og hovedcylinderen.
(lille sort gummislange der bliver opløst af DOT4  )
Kan klart anbefale af udskifte den når der arbejdes med hydraulikken.
3 Tjek hovedbremsecylinderne for lækage (hvis den er original fra ny, så er den nok meget træt).
4 Tjek rør/slange fra hovedbremsecylinderen og ned til slavecylinderen
(slangen nede ved motoren bliver ofte mør svampet og giver lækage)
5 Tjek slavecylinderen (kræver at du fjerne plastikdækslet over koblingen

Ofte er det slavecylinderen der fejler pga. slid og ælde. Den vil ikke trykke korrekt, trækker luft og bliver umulig.
Det er den jeg har haft mest biks med.
Den er ikke vildt svær at skifte, det er jo en Saab 900 der er bygget til at den kan skiftes uden af gearkassen skal adskilles fra motoren 

Hvis du vil have bilen længe, så er det treenigheden (plus udrykker lejet der skiftes):
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1723
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2124
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=336
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1936
Rebuild kit til slavecylinderen er falsk økonomi. Når først enheden skal renoveres, så er de i så dårlig stand (rust og slid) at den ikke kan blive tæt med nye tætninger

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 17. jan 2018, 18:29
af Edwins
Jeg har købt koblingsudløserværktøjet fra fabrikken i Taiwan. En høj og flot gulchromet kvalitet.
Kopi af SAABs værktøj. Jeg er meget glad for den. 2800 slag i ansigtet.. Den var billigere, men Skat skulle suge blod på sagen. :evil:
Jeg købte en Borg & Beck, P/N BBC002, slavecylinder. En plovmand, fra Postmand Per.

http://www.hcb-autotools.com/component/ ... Itemid,26/

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 17. jan 2018, 20:37
af viking
Borg Beck lyder bedre end "chai-bang" eller hvad det kina stads hedder fra div. steder.

Købte en slaveenhed fra Speedparts, det var et kopiprodukt.

Efter 5000 km var der rivninger i stemplet og det trak luft ind så koblingen konstant skulle udluftes.

Rivning var så grum at den ikke kunne reddes med nye pakninger.

Købte en Saab enhed og den har rullet 25kkm uden biks...

Borg beck lyder "godt" Hvor skaffede du enheden Edwins ?

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 17. jan 2018, 21:30
af Edwins
Borg & Beck er fra UK, tidlgere USA. Velkendt koblingsprodukt. Borg & Beck er osse et "Originalt produkt".
Jeg har købt hos Premier-Factors.com
http://stores.ebay.co.uk/PREMIER-FACTORS/
Svensker og tysker tog til Illinois i 1903. God cylinder. Den skubber til koblingen. Den holder væsken på plads..

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 18. jan 2018, 00:12
af Denniska
Tak for alle svarene.

Jeg er kommet frem til at det er en utæthed ved slave cylinderen da der er en lækage når jeg fjerner skjoldet ved koblingen.

Tak for dvs. Link, den skal nok blive kørende igen snart :D

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 18. jan 2018, 01:14
af Edwins
SAAB fik hydraulisk udløst kobling, fra SAAB 96/95 i 1965.
Det var alle hydrauliske frem til Opel 900..
Disse kabelkoblinger var som at træde på en våd klud.

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 18. jan 2018, 08:58
af viking
En af grundende til "udfordringerne" er at slam fra gummislangen mellem bremsevæskebeholder og hovedcylinderen bliver opløst over tid.

Snasken fra dette ”ryger/glider” ned i hovedbremsecylinderen og med olien lander den i slaveenheden og maltrakterer denne.

Slangen kan nemt skiftes, det eneste man lige skal være opmærksom på er at finde en ny slange der kan tåle bremsevæske.

Jeg købte slange hos Slangespecialisten, i Rødvig. Mener det var EPDM gummislange..

http://slangespecialisten.dk/prisliste/
De er de små trix der gør den store forskel.

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 19. jan 2018, 00:48
af Denniska
Nogle gode råd til at få den d******slave cylinder op?!

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 19. jan 2018, 09:38
af viking
Man bruger det værktøj Edwins linker til/viser.

Eller et stort koben til at trykke koblingen sammen. Når den er sammentrykket indsættes der en ring og så kan slaveenheden fjernes.
Se billeder

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 20. jan 2018, 19:50
af viking
Et trix kan være at udlufte slaveenheden, evt. med en Gunson Eezibleed

Så kan det være slaveenheden kan pumpes til at virke til at trykke koblingen sammen, således at du kan monterer trådringen og slave enheden kan fjernes...

Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’

: 27. jan 2018, 23:13
af Denniska
Så er den kørende igen. Slavecylinderen fik nye o-ringe. Det lykkes at få den skiftet med lidt hjemmelavet værktøj :shock: tak for hjælpen herinde :D