Side 1 af 1

Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 18. feb 2018, 13:45
af WHATSSAAB
Jeg har en nøgle sender der er gået helt ned og den anden er så småt på vej til at følge efter. Saab´en er en 9000, 2,3 turbo, 1998. Jeg har gransket og gennemsøgt det ganske internet, og har fundet ud af de er i restordre fra fabrikken indtil august 2018. Den skal passe til årgangen og varenr: 4550091. Kan man reparere den gamle, den ser dog meget smadret ud. Er der nogle glade 9000-ejere der er eller har været i samme situation? Hva gør man? Eller inputs er velkomne. VH Esben

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 18. feb 2018, 14:43
af Carlsson
Det er normalt bare mikroswitchene og knap-gummiet der skal skiftes, og så lige et par nye batterier. Det hele er til at købe.
Det er straks mere problematisk hvis det er en Brian der har brugt den, for så er huset knækket og printet er ødelagt af øl :lol:

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 18. feb 2018, 18:16
af Saabbillum
Har samme problem :wink: Hvor køber man så disse dele

En af mine fjernbetjeninger kan jeg ikke få til at fungere - ser ny ud - men kan coden forsvinde?

VH Palle

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 18. feb 2018, 18:51
af Carlsson
Næ, koden forsvinder ikke men der er da flere muligheder hvis den ikke virker:
1) Printet kan være defekt hvis Brian har dyppet det i øl. Hvis lysdioden blinker virker det som regel.
2) Nøglen er købt udenlands og har en forkert frekvens.
3) Nøglen er ikke parret med bilens alarmsystem. Jeg husker ikke helt hvordan man gør, men det er noget med at trykke 5 gange mens startspærren ikke er aktiveret. Læs det i Saab'ens betjeningsvejledning.

Gummiet til knapperne kan fås originalt og kan købes hos . slettet grundet GDPR . eller Kim i Verninge
(eller hos Orio: h**ps://webshop-dk.saabparts.com/9000/electrical-9000/remote-control-button.

Mikroswitchene kan købes for ingen penge på Ebay. Søg på microswitch for Saab 9000 fob. Tro ikke på beskrivelsen, kig på billederne :wink:

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 19. feb 2018, 18:08
af Saabbillum
Tak for det - så må jeg i gang :)

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 19. feb 2018, 18:23
af Edwins

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 19. feb 2018, 23:29
af NC_Ribe
Hej Palle

Taler vi om Billum ovre vestpå (nær Ribe)? Så kender jeg én, der har mindst en på lager (og ved, hvordan den skal kodes om).

Esben: Du bor jo i udkantsDanmark :D , men mon ikke, der skulle være nogle derovre, der har en sender på lager?

Mvh/NC

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 21. feb 2018, 18:23
af WHATSSAAB
undrer også meget på det sidste.... men ku da sagtens tage et smut til vandkantsdanmark for sådan en herlig lille ting. Ribenseren er han til at tale/handle med om en sådan sender ? VH Esben

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 21. feb 2018, 18:29
af WHATSSAAB
edwins har muligvis anvist løsningen, man ku selvfølgelig prøve det først.. det er knapperne der bliver slidt og trænger til en ny lodning?

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 21. feb 2018, 18:44
af Lassepc
Jeg har flere gange oplevet at lodningerne, der forbinder de to ben til batterierne, havde mistet grebet :D

Har også haft dårlige microswitche, de havde bare mistet "klikket" men kunne stadig lave forbindelse, når de blev renset :)

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 21. feb 2018, 23:22
af NC_Ribe
Hej Esben

Det er han nok (hvis han stadig har den, er den fra min MY98, og den fejlede intet). Ribe er desværre (hvis du spørger min kone og døtrene) ikke vandkantsDanmark, da nærmeste badestrand (bortset fra Mandø) er Rømø eller Blåvand (Vejers). Vandkanten bevæger sig vidt og bredt her, og man har fornøjelsen af at vade i slik (mudder), hvilket sikkert er godt mod fodsvamp og alskens andre dårligdomme :D . Som alt andet end strandløve har det nu aldrig generet mig :wink: .

Nå, du siger til, hvis jeg skal forhøre mig.

Mvh/NC

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 23. feb 2018, 12:56
af WHATSSAAB
Hej NC. Indrømmet Ribe er måske ikke den store badeby. Tror bestemt det er et forsøg værd om man kan omkode sådan en fra 9K-MY98. Et quick fix på situationen er ihvertfald tiltrængt, da den ene sender jeg har falder ud og man må droppe at komme ind i bilen. Vil du spørge ham om jeg må købe den/dem (begge sendere) af ham? Er bilen MY98 nedbrudt? Ærgerligt. Håber ikke min går samme vej på grund af forskellige tilbagevendende issues. Konen truer med at vi skal have en Ford Ka, Toyota Yaris, eller lignende skrækkelig bil.
MVH Esben

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 23. feb 2018, 15:20
af bolsen
........... Konen truer med at vi skal have en Ford Ka, Toyota Yaris, eller lignende skrækkelig bil.

:shock: ................ det må du ikke gøre før der er 2 torsdage i samme uge ......... :)

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 26. feb 2018, 10:06
af WHATSSAAB
Til NC på Ribeegnen. Er stærkt interesseret i nøglerne fra din kaputte 9K. Hvis der er hul igennem til din Saab Makker på de kanter, må I meget gerne skrive på mail; esbondo@gmail.com eller ringe 26847710. Kan arrangere afhentning hvis i ikke gider at bakse med postnord. Der skulle gerne stå et varenummer:4550091 og 433,32 MHz ved batterierne. Så kan den omkodes til min bil. Så mangler jeg bare servolæk og abs opsyn og så slipper jeg for Yaris.
VH Esben

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 26. feb 2018, 17:22
af NC_Ribe
Hej Esben

Der er nu kun tale om én (den anden tog ophuggeren), men min SAAB-makker (som du kalder ham) mener at have flere liggende. Jeg får den/dem én af de nærmeste dage. Han mener i øvrigt, at de kan omprogrammeres uanset årgang, men at det nok skal ske på et autoriseret SAAB-værksted (om han har ret, ved jeg ikke -han har ikke engang 50 års erfaring som SAAB-mekaniker :D ).

Ja, det er lidt trist, at min drømmebil blev skrottet, men det var nu held i uheld: Genboen skulle have leveret belægningssten, og leverandøren kom til at læsse en pallefuld ind i bagagerummet (uden at åbne bagklappen). Bilen var godt slidt, og forsikringen gav en god erstatning, så jeg kan ikke klage.

Håber, du også får styr på servolæk og ABS (hvis du mangler stumper i den forbindelse, må du melde ind her). Det ville jo være træls at havne i en Yaris (min kone har udskiftet sin OG900 med en Micra -den er da OK, hvis man ikke er glad for at køre...).

Jeg skriver eller ringer direkte, når jeg har stumperne.

Mvh/NC

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 3. apr 2018, 21:39
af WHATSSAAB
Til generel info for alle interesserede i nøgle problematikken: det hjælper ihvertfald at sætte de rigtige batterier i. Disse key fob´er til 9K kræver 2 styks x 3V batterier, i alt 6V, Skiftede batterier og den der virkede dårligt virker igen. Sådanne dumheder gør man når man ikke har en 9000 manual. I øvrigt var Andersen Martini i Søborg heller ikke smarte nok til at lure dette. Ikke de skarpeste knive i skuffen. Bonusinfo: efter batteriskift tryk knappen fem gange og den er igen parret med din boks. Nogen der har et scan af en 9k manual?
Tak for alle inputs og good luck.

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 4. apr 2018, 10:29
af kobbernagel

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 22. apr 2018, 17:57
af WHATSSAAB
Tak for manual, meget nyttig info i den. Tak. Der står ingen oplysninger om batterier til senderen i denne. Mon der står det i den originale 1998 manual?

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 22. apr 2018, 19:25
af Carlsson
Det betragtes nok som værkstedsarbejde. Men hvor svært kan det være... 2stk. CR2016, og husk at Haralds kinesiske knapceller kun holder et par uger, køb Varta.

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 22. apr 2018, 19:54
af hf-eco-power
Der sidder skam allerede nye batterier i, kan jeg oplyse...fra Maxell. Der var kun ét stk. i hver og af forkert type (CR 2032 = 3 Volt = for lidt!)

/Henrik.

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 22. apr 2018, 21:34
af Carlsson
Nå men så er det jo klaret. Det med de 2 batterier er jo elementær viden hos garvede 9000 ejere, men naturligvis ikke for de nybagte.

Jeg kan iøvrigt oplyse at systemet lader sig forstyrre til næsten ubrugelighed. Man bruger åbenbart frekvensen eller en harmonisk visse steder til andre ting.
Jeg kom for sent til lufthavnen og smed Saab'en på den første og bedste parkeringsplads i P2 som jeg kunne finde, låste og spurtede ind i ankomsthallen. Vel tilbage ved Saab'en med en sød blondine ved min side trykkede jeg på knappen og der skete bare intet. Jeg kikkede på dioden og den blinkede lystigt. Jeg prøvede så at komme så tæt på modtageren med nøglen som muligt, og pludseligt ved det måske 30. forsøg låste bilen op.
Vel hjemme checkede jeg batterierne, de fejlede intet, og det samme gjorde sig gældende for nøglen. Den virkede upåklageligt. Jeg ville ikke risikere samme situation igen, så jeg købte en ny nøgle. Det gik vældig fint indtil jeg en sommerdag var på vej over med Hundested -Rørvig færgen (med samme blondine). Vi havde været oppe på soldækket og da vi kom ned gentog den uhyggelige historie sig. For at det ikke skulle være løgn holdt vi forrest så de andre rejsende måtte pænt vente på den mærkelige fyr som rendte rundt om bilen istedet for at sætte sig ind i den og køre i land :oops:
Nå, tænkte jeg, der er 2 muligheder. 1) Blondinen 2) Placeringen af bilen.
Jeg prøvede at parkere bilen på nøjagtigt samme sted i lufthavnen (uden blondinen) og bilen ville ikke låse op, men ville gerne låse. Så var blondinen frikendt. Da jeg endelig fik den låst op kørte jeg hen i den anden ende af P2 og her var der intet problem. Jeg har siden brugt parkeringskælderen og har ikke haft problemer. Jeg har aldrig efterchecket det med Hundested-Rørvig færgen, måske kan man bare holde bagest på færgen. Jeg har aldrig haft problemer andet end på de 2 nævnte steder. Det hjælper jo nok ikke at undlade at låse bilen, da startspærren jo aktiverer efter et stykke tid.
Så mit råd til andre som måtte komme ud for det samme er: Giv ikke op hvis lysdioden blinker. Bliv ved, og gå over til højre bakspejl. Den skal nok komme, min gjorde det 2 gange 8)

Re: Transmitter/sender nøgle. 9000, 1998.

: 23. apr 2018, 20:51
af WHATSSAAB
Ja begge mine nøgler havde været forbi to værksteder (AmarMøller og Andersen Martini) før Henrik (ECo-power) forbarmede sig over mig og på forbilledlig vis satte den historie på plads med intet andet end stor viden, ekspertise og hjælpsomhed. Tak for det Henrik. :o
Og hold da fast, en gysernøglehistorie. Nyttig info i denne sendersammenhæng. Måske man skulle afprøve om der virkelig er en frekvens på de 394 mhz. disse steder. Der kunne godt være nogle alarmer eller brandalarmer eller et eller andet der kører på samme frekvens.