Uh silver Aero var ved at dø. OG900 T16 AERO
: 6. mar 2018, 10:11
Først ryster motoren generatoren løs.
Ok bolte strammes men kan ikke komme til den nederste bolt. Det kræver den del mere adskillelse og i -10°C kulde er det meget svært. (Cab-en - Jag-en og Sonetten lopper sig inde i værkested i varme og giver ikke plads til Silver)
Efter 1500 km og en uge ryster generatoren løs igen.
Denne gang har den knækket den ene af de tre bolte i generator beslaget.
Ok, generatoren fjernes, ( jeg vente hoved generatorbolten da motoren blev renoveret i 2012, således at generatoren kan fjernes ved at bolte oliefilter beslaget af og trække bundbolten ud).
Den trekantede olifilter klods, med slangekobling til oliekøleren, boltes af med de 3 stk. bolte.
Trækkes til side og generatoren kan fjernes.
Den ene bolt der er knækket efterlader gevindhuldet fyldt med enden af bolten. Ikke nemt at få ud, da pladsen er super trang og enden sidder godt fast.
Ud kommer stumpen med en del lirken, boring og baglænskørsel med mini boremaskinen.
( kort vinderdans udføres)
Skærer gevindet i motorblokken op for at rense snask væk og renser med sprit.
Nye bolte til beslaget, denne gang med Loctite, gevindlås.
Tjekker pakning og pakflade på oliefilterhusblokken, alt ser fint ud.
Skifter ikke pakningen da den ser ok ud, selv om normalt har en pakningsfetish
( dvs. aldrig genbruge pakninger ! ).
Bolte alt sammen, starter motoren. Alt fint, generatoren sidder fint fast, der kommer olietryk og igen lækage at se ovenfra.
Bakker bilen ud for at tage en prøvetur og undre mig over et sneglespor der trækkes efter bilen.
Hvad var dog det ???
Kikker ind i garagen og opdager en kæmpepøl af olie på gulvet, samt en mindre pøl der hvor bilen nu står.
ØV !
Bakser tidl. darling ind og kalder hende knapt så flatterende svensker navne.
Orker ikke at skifte pakning kl. 24 fredag midnat, men rydder ”Exxon valdez” skandalen op.
Tjekker mit lager og finder en ny pakning på lager. (den er til Caben, der lopper sig i varmen, så der må bestilles en frisk pakning til hende, senere).
Bolter oliefiler holderen af i aftes og finder olien har skudt en lille flig af pakningen væk, således at olien kunne vælte ud.
Ny pakning på. Tætnet med Wellseal (”dødetysker”) og samlet igen.
Aftappet olie fra motoren, der var ca. 1- 1 ½ liter tilbage.
Frisk filter på og 4 liter frisk 5W/30 Castrol Edge FST.
Og tjekkes både oppe og nede denne gang
Og hun er i live igen..
Tænk hvis jeg havde kørt en tur uden af se sneglesporet.
Olielampen skulle nok lyse når den var tør, meeeen, så er vi henne hvor det er mega farligt.
Nå men nu futter Darling Silver Aero raskt afsted igen og er igen blevet min ”Svenska flicka”
En rigtig Aero nærdøds-oplevelse.
Ok bolte strammes men kan ikke komme til den nederste bolt. Det kræver den del mere adskillelse og i -10°C kulde er det meget svært. (Cab-en - Jag-en og Sonetten lopper sig inde i værkested i varme og giver ikke plads til Silver)
Efter 1500 km og en uge ryster generatoren løs igen.
Denne gang har den knækket den ene af de tre bolte i generator beslaget.
Ok, generatoren fjernes, ( jeg vente hoved generatorbolten da motoren blev renoveret i 2012, således at generatoren kan fjernes ved at bolte oliefilter beslaget af og trække bundbolten ud).
Den trekantede olifilter klods, med slangekobling til oliekøleren, boltes af med de 3 stk. bolte.
Trækkes til side og generatoren kan fjernes.
Den ene bolt der er knækket efterlader gevindhuldet fyldt med enden af bolten. Ikke nemt at få ud, da pladsen er super trang og enden sidder godt fast.
Ud kommer stumpen med en del lirken, boring og baglænskørsel med mini boremaskinen.
( kort vinderdans udføres)
Skærer gevindet i motorblokken op for at rense snask væk og renser med sprit.
Nye bolte til beslaget, denne gang med Loctite, gevindlås.
Tjekker pakning og pakflade på oliefilterhusblokken, alt ser fint ud.
Skifter ikke pakningen da den ser ok ud, selv om normalt har en pakningsfetish
( dvs. aldrig genbruge pakninger ! ).
Bolte alt sammen, starter motoren. Alt fint, generatoren sidder fint fast, der kommer olietryk og igen lækage at se ovenfra.
Bakker bilen ud for at tage en prøvetur og undre mig over et sneglespor der trækkes efter bilen.
Hvad var dog det ???
Kikker ind i garagen og opdager en kæmpepøl af olie på gulvet, samt en mindre pøl der hvor bilen nu står.
ØV !
Bakser tidl. darling ind og kalder hende knapt så flatterende svensker navne.
Orker ikke at skifte pakning kl. 24 fredag midnat, men rydder ”Exxon valdez” skandalen op.
Tjekker mit lager og finder en ny pakning på lager. (den er til Caben, der lopper sig i varmen, så der må bestilles en frisk pakning til hende, senere).
Bolter oliefiler holderen af i aftes og finder olien har skudt en lille flig af pakningen væk, således at olien kunne vælte ud.
Ny pakning på. Tætnet med Wellseal (”dødetysker”) og samlet igen.
Aftappet olie fra motoren, der var ca. 1- 1 ½ liter tilbage.
Frisk filter på og 4 liter frisk 5W/30 Castrol Edge FST.
Og tjekkes både oppe og nede denne gang
Og hun er i live igen..
Tænk hvis jeg havde kørt en tur uden af se sneglesporet.
Olielampen skulle nok lyse når den var tør, meeeen, så er vi henne hvor det er mega farligt.
Nå men nu futter Darling Silver Aero raskt afsted igen og er igen blevet min ”Svenska flicka”
En rigtig Aero nærdøds-oplevelse.