Side 1 af 1

Mærkelig oplevelse ved opstart

: 12. mar 2018, 09:18
af Esbenw
Efter en fin Tur I Norge hvor bilen (saab 9-3 2009) bare har kørt og startet uden problemer trods kulden ville jeg lige vaske bilen. Da jeg så skulle starte den nogle timer efter var det som om den startede på 3 cylinder og først kom ordentlig i gang efter ca. 10-15 sekunder. :shock: Den har ikke gemt nogen fejl eller noget, og de sidste par gange har den startet fint.

Nu er spørgsmålet så lige hvad det var, og om nogen har oplevet det samme?

Min frygt er ventilerne men jeg fik bare fortalt at de biopower motorer har meget bedre ventiler end standart og de aldrig har problemer, og når standard bliver renoveret er det biopower ventiler der bliver sat i, passer den påstand? Jeg ved heller ikke helt hvordan den vil te sig ved dårlige ventiler, den startede fint men gik bare utrolig ujævnt.
Alternativt kan være vand?

nogen der har en ide eller om det bare er meget normalt at det kan ske?

MVh
Esben

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 13. mar 2018, 05:57
af Mortenvig
Efter bilvask, det lyder mest som et fugt problem.
En defekt ventil laver ikke lige sig selv efter 15 sekunder, normalt er den permanent defekt !
Jeg ville nok kigge efter manglende, beskadigede skjolde under motoren.

MVH
Morten

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 13. mar 2018, 15:07
af Esbenw
Hej

Tak for svaret Morten, du har ret i ventiler nok ikke reparere sig selv igen, men det kunne jo godt være at symptomer på begyndende ødelagte ventiler ville komme og gå i starten. Det er vidst et almindeligt problem på b207 fra 2007 og frem at de kan have problemer med ventilerne. Kilde: svendwind og honda saab specialisten i aalborg.

Men efter sigende skulle dette ikke være et problem på biopower motorne da de har bedre ventiler. Det var bare for at høre om den påstand passede, for at se om dette kunne udelukkes. Samt for at hører hvad symptomer egentlig ville være når ventilerne er ødelagt.

Men jeg må give dig ret i at det godt kunne minde om et fugt problem.

Opdagede lige til min store irritation at den lige har smidt kølevæske fra AC i indkørslen :evil: (ligner de billeder der ligger på facebook fra en anden bruger (jeg gidder ikke selv at bruge fb :? )), gad vide om disse to oplevelser kan have noget med hinanden at gører :?:

mvh
Esben

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 13. mar 2018, 16:09
af Carlsson
Esbenw skrev:kølevæske fra AC
:? :? :? :?: :?: :?:

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 13. mar 2018, 18:40
af Edwins
Juice fra aircond er lissom lighter gas.
Er det kondensvand fra Aircond?
Jeg er på Fecesbook. Jeg bruger ikke FB. FB er en posekiggerside, en dyneløfterside.. :roll: :evil:

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 13. mar 2018, 18:47
af Edwins
Lækker bilen kølevæske?
Hunden og katten drikker det søde stads. De dør, hvis de drikker. :shock: :cry:

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 13. mar 2018, 22:58
af Esbenw
Ja jeg ved ikke præcist hvad det hedder det man hælder på ac, (det burde jeg så have Google :roll:) men der var et par fine neon gule pletter som jeg antog var det sporingsmiddel der bliver tilsat, farven passer ikke rigtig med andre væsker på bilen og der ser ikke ud til at mangle noget væske.. Ac har jeg ikke tjekket da der ikke er en synlig beholder. Så mit bedste bud er fra AC'en. Det er jo nok bare to uafhængige hændelser bare lidt underligt det sker på samme dag når der intet har været med den i mit 2 års ejerskab og så få dage inden den skal synes.... Man bliver sgu næsten helt religiøs.

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 00:11
af Edwins
Man bruger UV sporingsmidler i Airco. systemer. Din bil sveder nok kølervæske. Bilen må ikke dryppe til $yn.
Man kan få sin bil i nakken. Bilen er et miljøsvin.. :roll:

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 08:19
af Speedy
Generelt lyder det mest som om du har fået lidt fugt ind efter vasken som har givet dig manglende tænding på 1 af dine cylindre.

Dertil har du haft tændt ACen og den har dryppet kondens i din indkørsel, dette er der intet forgjort i. Virker din AC og køler den som normalt?

Før vi dømmer og afgør problemets natur er det vigtigt at have symptomerne og defekterne på plads :)

MVh. Anders

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 13:27
af Edwins
Kondens er klar og rent.
Kølerfluidum 50/50 er neon/grøn.

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 14:32
af NC_Ribe
Hej

Edwins: I min bog er kølervæske mørkeblå eller lyserød -men det gælder måske ikke evt. spormidler eller andre additiver?

Esben: Er du sikker på, at de neongule pletter kommer fra bilen (din bil)?

Du skriver ikke noget om, hvordan du har vasket bilen. Er det postevand, spand med almindelig bilshampoo, eller har du været i gang med højtryksrenser, damp og/eller ét eller andet fancy rense/plejeprodukt?

Som beskrevet af Edwins er A/C-kølemidlet kun flydende under tryk, og burde ikke kunne "dryppe" eller lave pletter. Hvis du har "vasket fordamperen" (at der er kommet vand ind, som så er kommet ud igen via kondensafløbet) kan der måske have været rester af desinfektionsmiddel, som har den underlige farve, men der er vel andre steder, hvor man bruger signalfarvede stoffer til ét eller andet?

Hvis den ellers starter, kører og køler, som den skal, og der ikke kommer yderligere pletter, klarer den nok et syn (om Gud vil -hvis du fortsat er religiøs :wink: ).

Mvh/NC

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 15:30
af Edwins
NC:

Alaskas blå kølerjuice er neon/grøn, når det blandes med 50/50 vand, efter cirkulation.
Se en pøl med kølervæske på jorden. En teskefuld juice er nok til at smadre nyrerne på hund og kat.

https://gobdp.com/blog/can-fix-coolant-leak/

Jeg er religiøs: Herren giver. Regeringen tager.. :roll:

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 16:06
af Esbenw
bilen er blot vasket med en haveslanger og en spand med varmt vand, så intet smart. Ville egentlig have brugt højtryksrenser men den skulle nok have været tømt for vand inden ham putin pustede koldt luft på os :shock:

Jeg tjekkede lige rørene i motorrummet til AC da jeg kom på arbejde og jeg syntes ikke de virkede særlig kolde, men det er også lidt svært at bedømme når det er så koldet udenfor, jeg må prøve når jeg kører hjem at sætte den på max kulde. Men jeg er sikker på at det var fra bilen og at det ikke var almindelig vand jeg har snart haft bil med AC/klima i 10 år, så den våde plet er jeg efterhånden vant til :wink:

Og jeg har nu normalt ikke de store religiøs tendenser :lol: , men der er jo nok ikke så meget andet at gører som Günther siger i the julekalender hvis det sker igen: if you hear it again, see entry for 'There it was again"

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 16:33
af Edwins
Boeing forbød brug af højtryksrenser på flyvemaskiner. Det er en gammel ting. En højtrykrenser trykker vand ind i alting. Vand under nitter. Vand i elektriske stik. Fedt vaskes ud fra kabler osv.. :evil:

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 16:57
af NC_Ribe
Hej igen

Edwins: Jeg har aldrig set Alaskas blå blive neongrønt (eller -gult) ved opblanding -har I oplagret kølevand fra Barsebäck i vandrørene i civilisationens vugge? Jeg kan desværre ikke tjekke det på min nuværende, da mit ellers udmærkede værksted har fyldt lyserødt longlife-fluidum på ved sidste reparation. Men det, jeg har stående på dunk (opblandet med vand fra affugteren) er nydeligt denimblåt, og det plejer det også at være, når det drypper ud i indkørslen. Religion? Som det hedder: Giv kejseren, hvad kejserens er :?

Mht. højtryksrenser: Enig, men da jeg har set genboer og andet godtfolk bruge dette, kunne det jo være en forklaring på både startproblemer, og at man var kommet til at spule ét eller andet neongult ud. Men det er jo heldigvis ikke aktuelt her.

Esben: Så længe, vi har Putins kolde/dårlige ånde hængende, kan du næppe tjekke ACC'en (medmindre du kører rundt i en P-kælder). Det hedder vel plus fem grader, før A/C-en vil virke. Religion? Du kan jo også nøjes med at sige 7-9-13 og banke under instrumentbordet og håbe det bedste... Min 9K skal til syn inden 1/5, og den plejer, som enhver rigtig dame, at drille med diverse periodiske fejl (men kun i synshallen). Kører man hen til SAAB, er fejlene væk :evil: .

Mvh/NC

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 18:19
af Esbenw
Hmmm jeg var lige ude og mærke på kølerørene til AC'en og der var ikke skyggen af køling selv om den stod på Max hele vejen hjem fra arbejde, så jeg tror nu desværre det godt kunne være forklaringen på min mystiske neonvæske i indkørslen, Med mindre den selvfølgelig overhovedet ikke slår til ved disse temperaturen. Jeg må vidst under damen i weekenden og se om der er noget spændende nedefra, alt ser fint ud oppefra.
Øv det koster kassen når sådan noget skrammel går i stykker

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 18:50
af NC_Ribe
Hej Esben

HVIS det er ACC-en, der har lækket, må der være noget andet end kølemidlet, der har givet pletter -måske olie? Hvis det er tilfældet, skal du slå ACC-en helt fra for ikke at smadre alt. Men er det lige så koldt hos jer som her, kan det også bare være, at den har slået fra. Under alle omstændigheder ville jeg køre på "Manual" (eller hvad det hedder i din), indtil den eventuelle fejl er fundet. Det er jo ikke køl, man har brug for p.t.

Mvh/NC

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 14. mar 2018, 21:19
af Edwins
Smag på den neon væske. Hav et glas vand klar. Spyt ud.
Kølervæske er sød.
Frank Zappa sagde så klogeligt "Never eat the yellow snow".. :lol:

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 15. mar 2018, 13:20
af kesr
At det kan være svært at konstatere at AC'en er stået af, fandt jeg ud af sidste år. Som I måske kan huske havde vi også et fravær af forår sidste år, lige indtil vi fik et par meget varme dage omkring pinsen (det var den sommer). Her opdagede jeg at min ikke længere kølede overhovedet - altså 0,00%.

Det kostede et dyrt besøg hos Slettet grundet GDPR, da det viste sig at køleren/radiatoren var stået af, efter utallige stenslag. En kendt sag på 9-3 SS/SC, da køleren sidder udsat nederst bag kofangeren uden nogen form for beskyttelse.

Jeg har nu sat et honey-comb net på bagsiden af kofangeren, så der kan passes bare lidt på den fine nye og dyre køler!

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 15. mar 2018, 15:26
af Edwins
I '06 købte jeg en kanonfed '92 Og900 med telt. Airco virkede ikke. Kompressoren koblede ind ikke. Der sidder en lavtrykskontakt på tørfilteret. Kontakten overvåger gastrykket. Ved lavt tryk afbrydes strømmen til kompressorkoblingen. Jeg kortsluttede lavtrykskontakten. Jeg startede motoren. Jeg startede Airco: KLONK. Kompressoren kørte. Jeg afbrød kompressoren. Den kørte max. 2 sekunder. Gassen er gået fra ballonen. Jeg fjernede lusen og jeg fjernede kileremmen til kompressoren. Kileremmen ligger ved hjulkassen.
Jeg tænkte: Nej, fanme nej, jeg gider ikke at bruge penge på det l*rt. :evil: Hvis der blir for varmt, kører jeg bare kluden ned. Bilen har nu kørt i 12 sommerer. Intet behov for køling.

For mange år siden, kørte jeg i Arizonas ørken. Jeg så en slange. Vi taler ikke om en gasslange. Jeg stod ud fra bilen. Nøøjj, det var meget varmt, mindst 45 grader. Jeg har oplevet varmen i Florida. Der SKAL være køling. Min Cab ville have køling under samme omstændigheder. 8)

Esben: Kompressoren indkobles i din bil?

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 16. mar 2018, 06:20
af Mortenvig
Tryk på recirkulerings knappen på dit varme panel.
Hvis ruderne dugger, eller der bliver meget varmt i kabinen, efter et stykke tid.
Så virker din A/C ikke.
Det kan også være servo olie da det skifter farve med tiden, fra grønt til gult.

MVH
Morten

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 16. mar 2018, 09:36
af Esbenw
Det var faktisk en meget god ide med sådan noget net på indersiden af kofangeren, jeg ved ikke hvordan standard kofangeren er men jeg syntes den aero kofangeren er meget åben nede i bunden. Jeg er lidt i tvivl om hvilken radiator der sidder yderst, men man kan tydeligt se at min har fået stenslag.,,, hmmm

Jeg prøvede i morges at slå den fra og til som du forslog Edwins, men jeg syntes ikke jeg kunne høre eller se noget selv om jeg havde snotten nede ved motoren men den larmer selvfølgelig også noget. Det kan jo selvfølgelig også være på grund af kulden men jeg syntes nu den burde gøre noget.

jeg må prøve den med recirkulerings knappen for at se hvad der sker. Og så må jeg lige prøve at løfte bilen i weekenden og se om der er tydelige spor efter noget der har dryppet. Ellers så skal jeg have den synet her på tirsdag, så må jeg se om de kan se moget som jeg ikke kan se :?

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 16. mar 2018, 13:16
af NC_Ribe
Hej Morten

Tricket med recirkulation virker heller ikke, hvis det er for koldt. Derimod er det en fin oplysning, at den grønne servoolie bliver gul med tiden (mit kendskab begrænser sig til det røde...).

Held og lykke med synet, Esben.

Mvh/NC

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 21. mar 2018, 11:15
af Esbenw
Bilen blev heldigvis godkendt uden de store problemer, jeg måtte lige skifte en tågelygte der havde fået et stenslag, så det var nemt

Jeg var nede og rode rundt under bilen og jeg kunne intet se der minde om dryppende væske og det kunne synsmanden så heller ikke... mærkeligt. Jeg må vente til det bliver varmere for at konstatere om den AC fejler noget.

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 18. apr 2018, 08:16
af Esbenw
Hej

I vinters opdagede jeg neon gule pletter ved bilen og var i tvivl om hvad det var fra. Jeg tror min formodning om AC var rigtig for den er begyndt at knurre/synge når den kører, men den køler stadig rimeligt. Det er omdrejningsafhængigt og stopper fuldstændig hvis jeg slår den fra på knappen.

Spørgsmålet er om man på en eller anden måde kan konstatere om det er fordi den mangler olie eller fordi compressoren er ved at gå på den?

Syntes det vil være lidt træls at smide 1000 kr på AC service til ingen verdens nytte hvis compressoren alligevel skal skiftes.

Re: Mærkelig oplevelse ved opstart

: 18. apr 2018, 16:05
af 4Roger
Hej,
tror du skulle få lavet et service, de kan fortælle dig hvad der er galt og om nødvendigt skifte dele for dig inden vakuumpumpning og påfyldning, gør det selv? jo man jo nok selv skifte dele, men du vil få svært ved at få anlægget til at virke.

google AIRCONDITIONSERVICE der er nogen der er billigere end de 1000 du nævner, faktisk ned til det halve...