Side 1 af 1

Servostyring

: 22. jun 2018, 12:08
af Snehvide
Hej. Jeg søger råd angående et slidtageproblem, mener jeg.
Når der er mere tryk på systemet, end ved tomgang, trækker bilen en anelse mod venstre og der kommer uregelmæssige små ryk i rattet, skiftesvis mod højre og venstre. Triller jeg i tomgang, sker det altså ikke.
Der er en regulringsventil i tandstangen. jeg mener det kan dreje sig om. Men når jeg søger på nettet, viser det sig at der sjældent er fejl på tandstangen, men at pumpen almindeligvis slides op. Mit spørgsmål er så, om det kan være pumpen, der svinger i tryk, eller om jeg bare skal gå igang med tandstangen.
Eller er der en hel tredje mulighed?
Mvh. Niels

Re: Servostyring

: 22. jun 2018, 16:08
af NC_Ribe
Hej Niels

Ikke helt gennemskueligt, hvilken model og årgang, der er tale om :roll: . Men da min 9K MY98 i sin tid crashede pumpen, var det første gang, værkstedet havde oplevet det (og det var heller ikke ligetil at finde en brugt). Så det med den manglende slidstyrke skal vist tages med et gran salt.

Symptomerne tyder nu også på, at det er reguleringsventilen, det er galt med. Eller nærmere, at den er fyldt med skidt. Måske skulle du tjekke slangerne for "opløsningstendenser", og så måske prøve at flushe systemet med frisk servoolie af den rigtige kvalitet (jeg har i andre tråde set, at nogen har haft problemer med, at visse typer ATF-olier er aggressive overfor gummislangerne i servostyringen).

Mvh/NC

Re: Servostyring

: 22. jun 2018, 22:12
af viking
0G900 bliver omkring 1/4MKm gammel så begynder tandstangen at lave de trix.
Pumpen holder rigtig længe, de begynder først savle fra pakdåsen og så begynder tilsøbsstudsen at gå lidt løs og savle.
Slid snask fra pumpen sætter sig i tandstangs enheden og giver "sjove" ting, sammen med bøsninger med hærges og tandstangen begynder at gå ujævnt.
Så medicinen er nem:
Frisk pumpe ca 1000 kr.
Frisk tandstang godt 2500 kr
Og friske slanger.
Så er der 1/4 MKm i den igen.

Ps. på de sene 900 er der et filter i retur slangen.
Det skal skiftes ellers giver det biks..

Hvis det er en 9K så driller de også ved samme km.
Har haft mange 9k biler og servoen er lidt drilske og holder ikke evigt.
Tandstang kan vist købes ved Autodoc.dk nu

Re: Servostyring

: 26. jun 2018, 09:08
af Snehvide
Tak for svar.

Det er rigtigt - jeg glemte at fortælle, at det er en 9K fra 1996, som har rullet godt 300K.
Jeg har selv brugt den rigtige olie, som svarer til de sidste 100.000kms kørsel, men derfor kan tidens tand vel godt have medført snask i ventilen. Det er der, jeg vil starte. Der er ikke andre tegne på slidtage, så hvis der er gode erfaringer med en "indvendig rengøring", så starter jeg dér.

Mvh. Niels

Re: Servostyring

: 26. jun 2018, 17:35
af Mortenvig
Indvendig rengøring som i skylning af systemet.
Det har virket for mig på andre bil mærker!
Proceduren er at man indkøber 5 gange så meget servoolie bilen behøver. Og en stor tragt.
Man fjerner returslangen til beholderen , blokerer studsen på beholderen, og sætter en stump rør på slangen der går ned i en beholder, minimum kan rumme 4 gange den servoolie bilen behøver.
En hjælper sættes ind bag rattet, starter motoren, og drejer på rattet fra fuldt styreudslag til fuldt styreudslag.
Indtil den har brugt 4 gange den servo olie bilen behøver.
Imens står du med en beholder og efter fylder servo systemet.
Bemærk det går meget stærkt med at bruge olien, og det kan blive et slemt svineri, hvis opsamlings dunken er for lille, eller røret hopper ud af dunken.

MVH
Morten

Re: Servostyring

: 9. nov 2018, 22:24
af Snehvide
Tak for gode informationer.
Jeg var på jagt efter noget skylleolie til opgaven, men fandt ikke noget.
Servoolien koster 100kr /l, så 500kr for en renseproces er jo en sjat penge.
Til gengæld fandt jeg fejlen, som så ikke var på tandstangen. Det var boltene til den ene svingarm, der havde løsnet sig.
Lidt pinligt. Men det havde jeg altså ikke fundet i første omgang.
Fejlfinding er spændende - og sjovt når fejlen er fixet.

Venlig hilsen Niels