Side 1 af 1

Ladefund

: 16. jul 2018, 12:51
af Strate
Jeg har i min svigerfar garage fundet en gammel motor hvor der står Saab på. Det ser ud til at være en 3 cylinder 2 takt motor, men google kommer ikke frem med nogle resultater når jeg søger på motor nummer: 709484.

Jeg synes den godt kunne ligne en motor fra en Saab 96, men er ikke sikker. Nogen der ved hvad det er for en og hvad den evt kunne være værd?

Re: Ladefund

: 16. jul 2018, 14:47
af NC_Ribe
Prøv igen (med "saab 709484"), så fremkommer: http://www.vsaab.com/html/twostroke.htm.

Det er en standard 850 cc motor til 95 og 96 trubbnos, som det også fremgår af den fine mølleaksel på toppen. Hvad den er værd: Hvis den er nyrenoveret eller "velkonserveret efter bogen" inden udtagning, er den vel nærmest ubetalelig, men det ved Vagn Bruncke fra Vagns SAABmuseum nok meget mere om.

Mvh/NC

Re: Ladefund

: 16. jul 2018, 15:33
af Strate
Jeg ved desværre ikke meget om hvor den kommer fra, kun at den har stået i hjørnet af et værksted i mange år

Re: Ladefund

: 16. jul 2018, 17:13
af tknage
Normalt kan en motor tørnes rundt med en fastnøgle på møtrikken på krumtaphjulet. Der vil være periodevis modstand når motoren komprimerer. Hvis man tager tændrørene ud, skulle den køre rimelig let hele vejen rundt.

Jeg ville nok tage tændrørene ud og sprøjte noget wd40 ned i hver cylinder, så der er lidt smørelse. Herefter prøve at dreje.

Hvis den kan drejes rundt, kan den være noget værd.

Sidder den uhjælpelig fast, kan den bruges til bådanker.

Re: Ladefund

: 16. jul 2018, 18:20
af Strate
Tak, det vil jeg prøve engang :D

Re: Ladefund

: 16. jul 2018, 23:34
af NC_Ribe
NEJ, NEJ, NEJ, Thomas: WD 40 er verdens dyreste opløsningsmiddel næsten uden smøring. Hvis motoren er konserveret rigtigt, er det det rene gift! Og er den ikke OK, skal den ikke bruges som anker. Den er en sjældenhed, som kan renoveres for større eller mindre formuer (den forventede renoveringspris skal selvfølgelig modregnes i motorens værdi).

Strate: Jeg går ud fra, at din svigerfar ikke længere kan hjælpe med opklaring af motorens historik?

Som den står på billedet, ser det jo meget tilforladeligt ud: Enten en renoveret motor, eller en rimeligt OK, der var for god til at smide ud.

Problemet med en totakter er, at smøringen sker med olieblandet benzin, og at der derfor ikke er sikkerhed for en ubrudt oliehinde i motoren (hverken over eller under stemplerne). I instruktionsbogen til min første SAAB var der et afsnit om "opklodsning"/langtidsopbevaring, hvor der bl.a. anbefaledes tilsætning af Desolite K til benzinen inden stop samt diverse andre tiltag for at holde motoren frisk. Andre fif var at "kvæle" motoren i olie eller at hælde olie ned i cylindrene og tørne den før opbevaring.

Som sagt: Den ser fin ud. Har den stået tørt, har indsugningen været forsvarligt afdækket, og er der monteret tændrør (eller gode afdækninger), så der ikke er kommet snavs, fugt (og værst af alt: Vand) ind i motoren? Hvis det er tilfældet, turde jeg godt prøve at tørne motoren med en passende nøgle. Eventuelt kan du jo hælde lidt totaktsolie, syrefri olie eller en slat god, mineralsk singlegradeolie (fx plæneklipperolie) ned i cylindrene gennem tændrørsåbningerne, før du forsøger dig.

Den kan sikkert sælges for gode penge i Sverige, men det ville nu være meget bedre, hvis du fandt et godt hjem til den i Danmark. :D

Mvh/NC

Re: Ladefund

: 18. jul 2018, 11:31
af Strate
Jeg har noget fuldsyntetisk totakts olie jeg tror jeg vil give den en smule af i hver cylinder. Jeg tror desværre næppe den er specielt vel konserveret, og det kan være jeg må prøve og skille den ad for at se skaden.

Du har ret, min svigerfar siger desværre ikke så meget mere.

Jeg har smidt et par billeder mere med, Jeg tror jeg har luft filter kassen til den, samt starter og generator. Dog er der en cylinder formet kasse som jeg ikke helt kan sætte finger på om overhovedet høre til bilen,

Re: Ladefund

: 18. jul 2018, 18:05
af Edwins
Du skal ikke åbne motoren. Den er nok OK. 8)
Jeg er totaktstosse. Jeg har 96 '61 og 96 '63. Jeg har 7 gamle Sachs, 50 cc. 1 Husqvarna, 50 cc.
Den totale konserveringsolie:

https://froggy.se/se/marin/mercury-dela ... -oil~1478/

En tidligere version ligger på hylden her i Fort SAAB. Led efter "Storage Fogging Oil". Findes i marinebutikker.

Re: Ladefund

: 18. jul 2018, 23:23
af Edwins
Tknage skrev:

Sidder den uhjælpelig fast, kan den bruges til bådanker.

Nej, njet! Giv den en chance:
Fjern låget. Giv WD-40 eller Caramba på stemplerne. Lad motoren søbe med juicen et døgn. Find et stykke rundtræ. Sæt træet i en cylinder, helst et stempel som er halvvejs ned. Giv et ordentligt knald med mukkerten på træet. Når den er løs, gives et godt skvæt motorolie på stemplerne. Tørn motoren med startmotoren. Sæt låget på plads, med ny toppakning.

Jeg reddede engang en Ferguson TE 20 traktor, Little Grey Fergue. (Jeg har noget med traktorer). Traktoren havde stået 10 år, under halvtag. Motoren var groet sammen. Den var opgivet af en fly-inseminør fra SAS. Jeg trak traktoren ud med min 96 '61 i bakgear. Den fik WD-40. Den var voldssammengroet. Jeg trak traktoren i dens 4 gear. Traktorens kobling skred. Vi fjernede startmotoren. Vi brugte et koben på startkransen. Den blev løs. Vi startede motoren og kørte den driftsvarm. Jeg kørte den i rundkreds og skiftede gear. Jeg brugte liften. Den var fed, og trak godt. Den kørte tomgang uden justering.
Man var lidt stolt og følte sig som verdensmester.

Re: Ladefund

: 18. jul 2018, 23:50
af NC_Ribe
Hej igen

Edwins: Du er jo trubbnos-specialist (min spidskompetence ligger i MY66'erne med tre karburatorer). Har "dåsen" nogetsomhelst at gøre med denne motor?

Strate: Du har endnu ikke vist billeder af, om der er ordentligt afdækket ved indsugning (hvor karburatoren mangler) og ved tændrørene. Det må nemlig være det kritiske, når vi taler om (manglende) konservering. Vil du ikke selv bruge motoren, skal du ikke forsøge dig med diverse rustløsningsforsøg. Kan du dreje motoren med en nøgle (evt. efter at have dryppet lidt god olie ned i cylindrene), er det jo et fremragende salgsargument. Kan du ikke, bør den overlades til en køber, som har både behov og viden til at redde, hvad reddes kan.

Og hvor står motoren egentlig (sådan ca.)? Der kunne jo være en totaktsentusiast i nærheden.

Mvh/NC

Re: Ladefund

: 18. jul 2018, 23:58
af Strate
Den står på lolland lidt fra maribo. Den ser ud til og have stået med en klud i udstødnings Manifolden men uden tændrør og klud i indsugningen. Jeg gad skam godt at prøve og starte den men da den mangler karburator og fordeler så tænker jeg den nok må videre til en der har mere tid og et reelt brug til den

Re: Ladefund

: 19. jul 2018, 01:24
af Edwins
"Dåsen" kan være et thermostathus. Jeg ved ikke, hvad gummiet og spændebåndene laver. Noget underligt fnadder. :ugeek
Ja, jeg er hardcore Trubbnos tosse. Det bedste SAAB jeg haft (har). Den er ustoppelig. Utroligt startvillig. Normalt, man drejer nøglen og lytter og slipper nøglen. Med en TT: Drej og slip. (Sprut-sprut-spruttesprut) 8) Det er bedre lyd, end KLAK-KLAK-KLAK..
Jeg var 18, da jeg købte den. Mit kørekort var 5 dage gammel. Jeg er stadig forelsket, efter 39 år. Hvordan kan man være så glad for en bil med 38 HK? Alle skriger og hyler efter heste. :roll:

Jeg har en '66 motor, med trekarb's. Den har 42 HK. Den er modificeret til min '63 Trubbnos. Jeg byttede motor for bedre gang og bedre gasvillighed med 3 karburatorer. Det var ikke for flere heste.

Jeg er ikke glad for en forladt totakter, uden tændrør. Det er drabsforsøg.. :evil:

Re: Ladefund

: 27. aug 2018, 19:28
af Strate
Jeg har haft topstykket af den og den har desværre sat sig, huset den står i er blevet solgt og hvis der er nogen her inde der mener de kan bruge blokken kan i få den for skrot prisen.

Den står i stokkemarke på lolland

Re: Ladefund

: 27. aug 2018, 22:13
af Edwins
Synd. Den bliver nok armeringsjern i ghettobeton.

Sic transit gloria mundi. (Således forgår alverdens herlighed) :cry: