Banner cycler

Saab 9-3 cab. - udskiftning af kaleche

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

MHB
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. nov 2023, 19:09

Saab 9-3 cab. - udskiftning af kaleche

14. nov 2023, 22:38

Kære alle,

Tak for mange gode indlæg - fantastisk at kunne få glæde af den fælles erfaring.

Jeg købte i 2018 en 9-3 cabriolet (2.0 Aero) fra 2006, og den trænger nu til en ny kaleche. Den står desværre ude hele året rundt, og er ved vedvarende regn begyndt at dryppe ind særligt ved gummilisten ved førersædet, sekundært begyndt at få aftegninger af skjolder på indersiden forskellige steder.

Der er tilsyneladende flere, som har haft gode erfaringer med Top'n'Trim i Helsingborg (jeg bor selv i nærheden af København). Da jeg kontaktede Top'n'Trim fik jeg dog tilbagemeldingen at de kun sælger stoffet/"suffletten" og henviste til fire mulige montører:
- Jonstorp: Stefan ptsprodmech@gmail.com
- Helsingborg: Magnus magnus@bilsadelmakaren.com
- Hästveda: R&C Suffletter/Inrednings AB roland.arvidson@gmail.com
- Malmö: Danny danny@nationalbilkladslar.se

Er der nogen med erfaringer med de fire nævnte? Og har jeg misforstået andres erfaringer med udskiftning hos Top'n'Trim?

På forhånd tak for hjælpen!

Morten


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 cab. - udskiftning af kaleche

15. nov 2023, 08:30

Gummilister tørre ud og bliver hårde. Så prøv med silicone olie først, hvis de ikke har synlige skader, ellers hedder det byt til nyt eller en bedre brugt.
Dørhængsler og rudehejs kan blive slidte, Alt efter hvor slidte de er så kan det kompenseres for med en justering, hvilket er et meget tidskrævende arbejde. Eller byt til nyt hvis de er meget slidte, med efterfølgende justering.
Hvis yder taget er pænt og intakt, så kan en simpel imprægnering nok løse en del af dine problemer.
Inder taget kan udskiftes separat, hvilket firma der er bedst men her ville jeg lytte til leverandørens anbefalinger, eller finde en i danmark der vil påtage sig arbejdet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 588
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: Saab 9-3 cab. - udskiftning af kaleche

16. nov 2023, 16:47

Hej.
Der er et firma i Ålborg, der sælger kalecher. Det heder noget med MC både.
Venlig hilsen.
Kurt.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2004 185 HK automatik. :D
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Saab 9-3 cab. - udskiftning af kaleche

16. nov 2023, 21:41

https://mbb.dk hedder deres hjemmeside.
De var annoncør her på siden engang, husker jeg. Derudover kender jeg ikke til dem.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 588
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: Saab 9-3 cab. - udskiftning af kaleche

16. nov 2023, 22:46

Hej.
Det hedder: MC BIL& BÅD og jeg mener det er i Ålborg.
Venlig hilsen.
Kurt.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2004 185 HK automatik. :D
MHB
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. nov 2023, 19:09

Re: Saab 9-3 cab. - udskiftning af kaleche

17. nov 2023, 10:51

Kære alle,

Tak for gode indspark. Jeg har årligt fået imprægneret, renset drænkanalerne, samt brugt mange forgæves timer på at fedte og forsøge at få gummilister, som faktisk ikke virker tørre eller stive, til at holde endnu mere tæt - så konklusionen er at der ikke er nogen vej uden om at skifte. Selvom den egentligt ser ok ud, er vurderingen at den pga. alder og almindelig slitage af stoffet begynder at tage så meget vand ind, at det normale dræn ikke kan tage det.

Også tak for tip til Aalborgensisk sadelmager/montør. Det er bestemt en at overveje. Min tanke var at det vigtigste var nogen med rutinen fra den specifikke model, hvilket jeg antog var mere sandsynligt i Sverige (som ydermere også ligger tættere på mit hjem) - det virker dog ikke til at der er nogen der har førstehåndserfaring med de konkrete svenskere, men jeg prøver at spørge både dem og danskerne om konkret erfaring.

Hvis der er andre erfaringer i fht. udskiftning, modtages de stadig meget gerne.

De bedste hilsner,
Morten
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9-3 cab. - udskiftning af kaleche

19. nov 2023, 18:48

Hatten er en sliddel på en cab.
De holder ca. 10-15 år hvis bilen står ude året rundt.

Min 87er 900 cab fik ny hat i 2007. På det tidspunkt havde hatten været træt nogle år. Det blev lavet hos toptrim i SV. fint arbejde.

Hatten bliver ødelagt af kraftig sol i syd EU. Når de kommer til dk begynder de at blive utætte.
Biler fra EU nord, der mørner hatten af evig fugt. Så det er desværre en sliddet.


Det giver vist ikke mening at få det lavet i DK pga: kursen på den Svenske "pacetas" samt at der er langt flere Saab Cab biler i SV. så erfaringen burde være større "øst på".

Prøv evt. at spørge i den/de Svenske klubber mht. erfaringer i syd Sv.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Cabriolet Forum"