Banner cycler

måske defekt træk

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

måske defekt træk

28. okt 2015, 19:39

Jeg har et aftagelig træk monteret på 9,3ern mrk: Bosal Push & Turn, magen til det fra bildelbasen og med nr: 12 798 915

https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=30461110

Trækket er kun er par år gammelt, men på det sidste har jeg bemærket, at drejeanordninger hvori nøglen sidder er løs. Der er 5- 6 mm slør/slup, så den daller i forhold til selve trækkrogen. Det er nærmest når den er i indgreb, men jeg vil da nødig tabe det med en fuld treiler...........

Har i hørt om det før - er der et problem med det træk ??


Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6960
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

måske defekt træk

29. okt 2015, 10:45

Låseanordningerne er generelt svage på de bosal træk....billigt blik. Hvis krogens pal først sidder som den skal skal den nok blive hængende men jeg ville få det renoveret. Jeg fik låsen renoveret på min nuværende træk hos slettet grundet GDPR.... til en yderst rimelig pris.

MVh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

måske defekt træk

29. okt 2015, 14:17

Hej Anders

Tak for info - så vil jeg høre om de kan rep. det hos Svend wind i Højer............
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

Re: måske defekt træk

29. okt 2015, 15:32

bolsen skrev:Hej Anders

Tak for info - så vil jeg høre om de kan rep. det hos Svend wind i Højer............
SAAB i Svenstrup (Als) er da noget tættere på, og de er bestemt lige så dygtige som Wind i Højer..
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6960
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: måske defekt træk

29. okt 2015, 15:41

Renoveringen foregår ved at låsen bliver afmonteret kugleledet og en ny monteres
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

Re: måske defekt træk

29. okt 2015, 17:30

dragedems skrev:
bolsen skrev:Hej Anders

Tak for info - så vil jeg høre om de kan rep. det hos Svend wind i Højer............
SAAB i Svenstrup (Als) er da noget tættere på, og de er bestemt lige så dygtige som Wind i Højer..
Det har du fuldstendig ret i dragedems :) men jeg begyndte at komme i Højer for ca 25 år siden og er yderst tilfreds - så det at skifte Saab værksted, føles næsten som at skulle skifte bank eller tandlæge - så bliver jeg klam i hænderne :D
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

Re: måske defekt træk

29. okt 2015, 18:46

bolsen skrev:
dragedems skrev:
bolsen skrev:Hej Anders

Tak for info - så vil jeg høre om de kan rep. det hos Svend wind i Højer............
SAAB i Svenstrup (Als) er da noget tættere på, og de er bestemt lige så dygtige som Wind i Højer..
Det har du fuldstendig ret i dragedems :) men jeg begyndte at komme i Højer for ca 25 år siden og er yderst tilfreds - så det at skifte Saab værksted, føles næsten som at skulle skifte bank eller tandlæge - så bliver jeg klam i hænderne :D
Enig. Og ikke et ondt ord om WInd, Højer. Jeg købte mine første 10-11 SAAB'er der og har aldrig været utilfreds med værkstedet. og den gamle chef senior-WInd var en god person. Lever han endnu ?
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: måske defekt træk

29. okt 2015, 19:09

Problemer med aftagelige træk er ikke nyt :

http://www.campingferie.dk/2004Design/f ... uid=664915

Westfalia er bestem ikke værd at gå efter som aftageligt træk !!!

Da vores tidl. bil fra 2010 var 3 år gammel i 2013, skulle jeg flytte en trailer lastet med ca. 500 kg.
Traileren er med bremse og laste evne på 700 kg.

Faldt trailer trækket af !!!

De er at Wesfalie typen, aftageligt med nøgle.

Så man monterer trækket, det siger "klik" og montage håndtaget drejer i zone grøn. Dernæst låses trækket med nøgle.
Nøglen kan ikke tages ud, med mindre trækket er klikke ordentligt på....

MEN den aftagelig krog hopped af med ca. 20-25 km/t

Det totalt skadet en parkeret bil, da fronten blev noget maltrakteret.

Bremede traileren ikke ? Næ for sikkerheds stroppen sad fast i krogen der nu sad fast i traileren :-(

Westfalia møg produkt !!!!

1/2 år senere skete det samme for min nabo. Han har også westfalia aftageligt træk på til Lexus. !!!

Så den type træk kan jeg godt sige : Pas på, der er kvalitets problemer med WESTFALIA TRÆK....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

Re: måske defekt træk

29. okt 2015, 19:49

Jeg kan godt huske de uheldige episoder med Westfalie træk, og det var også det jeg havde i tankerne med mit Bosal træk. Jeg forstår det dog således, at Bosal problematikken ikke er direkte sammenlignelige med Westfalia.

ps: jeg har set senior Wind i sommers ..............
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: måske defekt træk

30. okt 2015, 12:10

Har haft problemet med et aftageligt træk på en Skoda. Jeg kørte med en cykelholder med 3 cykler på. Jeg kørte med meget lav fart på en parkeringsplads, da der lød et bump bagved. Anhængertrækket havde afmonteret sig selv, selvom den grønne indikator viste at det var låst (og med nøgle). Kort tid før havde jeg kørt med høj hastighed på motorvej, så det var da i det mindste et velvalgt tidspunkt det afmonterede sig selv... Siden dengang havde jeg ikke ret stor tillid til det anhængertræk (Bilen er nu solgt)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: måske defekt træk

30. okt 2015, 13:27

Westfalie ( Made in Germany :| ) Ossi Germania ??

Der er flere problemer med dem.

En årsag er at når trækket er afmonteret holdes de tre ”holde kugler” med fjedre stramt på plads, med fjedrene spændt.

Hvis fjedrene holdes spænde i lange perioder( dvs. trække ligger i bagagerumme 1/2 år plus), bliver fjedrene slappe, og kan ikke trykke med det korrekte tryk på sikkerhedskuglen.
(Fabrikanten har siden hen skrevet, med meget små bogstaver, at klik mekanismen skal løsnes ved lang tids opbevaring)

Sikkerhedskuglerne ( tre styk ) trykke ind i en recess / indfræsning indvendigt i holderøret, til det aftagelige træk.
Hvis så trækket har siddet ubenyttet, og der er kommet lidt snask mv. ind i røret, så har man to verdner der ikke passer samme.
Recessen kan være delvist fyldt af snask og kuglerne trykkes ikke korrekt på plads, og så kan trækket hoppe af.
Selv om det er klikket på plads, drejet om på grøn = godkendt, og det er låst med nøglen.

Bare synd for modsatkørende, cykelister eller andre der ikke bør være i nærheden af de livsfarlige Westfalie træk…
”Made in Germany”, så ved du at der er snydt med kvaliteten….


Kan langt bedre li trækket på min Saab OG900, det er aftageligt, men med en bolt der går tværs igennem og sikret med en låse split !!!
De kan man se hvis der er noget galt !!!

”Made in Sweden så ved du det virker
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

Re: måske defekt træk

30. okt 2015, 19:30

Hej viking
........ snakker vi om det samme - er Bosal træk og Westfalie træk det samme firma ......... :?:
dvj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 762
Tilmeldt: 6. maj 2004, 23:52

Bosal træk

30. okt 2015, 19:36

Hej

Jeg havde problemet på mit bosal træk også. Vrideren var revnet, der hvor den sidder på akslen, som går ind I trækket. Den var derved umulig at få af, men det problem blev også løst.

Fjern bosal mærket med en stemmejern ( så den kan genbruges). Under mærket sidder en almindelig skue, som skrues ud. Vrideren kan nu trækkes af, og trækket kan frigøres
ves at dreje akslen med en vandpumpetang. Læg noget omkring akslen, for den er desværre støbt i noget blødt aluminium eller lignende.

Ja billigt lort og ekstremt nemt at stjæle, nøglen er værdiløs i den sammnhæng.
Selvfølgelig kan man ikke købe et repsæt til trækket, da Bosal og diverse andre ingenting vil tjene så.

Jeg købte et træk til 500 kr. på ebay og flyttede vrideren over på mit eget træk. Tog selvfølgelig nøgle og lås fra den gamle. På med Bosal mærket igen, og så kørte det hele på skinner igen.

Det er vist på youtupe. søg bosal ak4.

Hilsen Dennis

Tilbage til "Modern Forum"